Auteur Topic:  2020 - G11 - 745e - Berninagrau M Pack  (gelezen 435 keer)

Offline Fikkiezero

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
2020 - G11 - 745e - Berninagrau M Pack
« Gepost op: 1 november 2019, 10:28:46 »
Voor het eerst in mijn leven in augustus een bestelbon voor een nieuwe wagen ondertekend, en wat voor één...  :D .

Momenteel rijd ik met een 535d (facelift F10 uit 2013) die ik tweedehands had gekocht begin 2016. Ik ben altijd zeer tevreden geweest van die wagen; de zescylinder is een waar genot om (veel) kilometers mee te rijden. Maar ondertussen zijn we bijna vier jaar verder en was het stilaan tijd om te kijken voor een opvolger. Eigenlijk was ik zeer onder de indruk van de nieuwe 8-serie, maar helaas moest ik ook serieus rekening houden met vadertje staat en daar knelde het schoentje. Opnieuw kiezen voor een diesel-zescylinderblok had ik zeer graag gedaan maar bleek fiscaal onhaalbaar :( .

Hoewel ik er volgens mezelf niet het ideale rijprofiel voor heb, werd ik fiscaal in de richting van hybrides geduwd. Ik ben gaan testrijden met een 530e, maar was eerlijk gezegd wat teleurgesteld in de motor. Begrijp mij niet verkeerd; het was een fantastische wagen en de testwagen was ook zeer netjes uitgerust, maar ik vond het qua vermogen een voelbare stap terug. Ik ben op aanraden van een vriend vervolgens ook eens gaan proberen bij Mercedes door een testrit met de toen pas pas uitgebrachte E300de, een dieselhybride, en eigenlijk reed dat ook zeer goed, snediger dan de 530e, maar was het nog niet helemaal wat ik wou.

En vervolgens kreeg ik lucht van de in mijn ogen ideale combinatie van de LCI 7-serie hybride: fiscaal interessant door de combinatie van 50 gram CO2 met een voldoende zware batterij, nog een zescylinderblok en dit keer benzine, en geen diesel, wat voor mij nog meer het "oerblok" van BMW is... Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld; nog meer dat omdat ik denk / vrees dat over vier jaar, als het opnieuw tijd is om uit te kijken naar een opvolger, zescylinders er wel zowat overal zullen uitgaan; of verboden zullen worden; of fiscaal nog veel zwaarder gestraft zullen worden. Als ik alleen al kijk hoeveel mijn verkeersbelasting voor de huidige 535 op vier jaar tijd gestegen is... Afin.

Vervolgens een testrit gedaan met de 7 hybride en hoewel ik op voorhand dacht dat het verschil met de 530e niet zo groot zou zijn, was het dat in mijn ogen wel. Ja, hij is veel meer op luxe en rijcomfort gericht dan op sportiviteit, en echt sportief kan je er niet mee rijden. Maar er is een overschot aan vermogen, en hij rijdt ongelooflijk comfortabel. Uiteindelijk doe ik vrij veel kilometers en voor elke vijf minuten dat ik de auto eens echt in sportstand zet, zit ik er zeker 60 in de comfortmodus te rijden. Gevoel van stilte en luxe aan boord was ook indrukwekkend. Enige (echt wel grote) nadeel is dat de batterij vreet aan de kofferruimte; maar gelukkig moet ik nooit veel bagage meenemen. Ik kan me wel voorstellen dat hier potentiële kopers op zullen afhaken; zo'n grote wagen met zo'n kleine koffer is moeilijk te verkopen denk ik.

Uiteindelijk aan tafel gaan zitten, mooie korting gekregen én een super overname kunnen krijgen voor de huidige wagen...En zo ben ik sinds augustus in "blijde verwachting" van onderstaande configuratie, die normaal eind december zou moeten binnenkomen en begin januari 2020 wordt afgeleverd (wel op andere bestelde wintervelgen (19 inch 647M jet black)).

Dat betekent dat vanaf januari 2020 mijn huidige winterwielenset (18" dubbelspaak '609' velgen met Continental Winter Contact TS830P winterbanden), die natuurlijk niet compatibel blijkt te zijn met mijn nieuwe wagen  ::) :D , beschikbaar komt voor verkoop; geïnteresseerden mogen altijd contact opnemen. Velgen zijn in perfecte staat; banden heb ik momenteel geen zicht op (liggen gestockeerd bij garage).

BMW 745e

Kleur: C3E Berninagrau
Binnenbekleding: NAMY Exclusief volleder Nappa Mokka

Standaard uitrusting
1CB Interne code
1DE Partikelfilter
2PA Antidiefstalbouten
2VB Weergave bandendruk
302 Alarmsysteem
322 Comforttoegang
3DS BMW Display Key
465 Doorlaadsysteem
694 Verwarmde zetels vooraan
4UR Sfeerverlichting
5AC High Beam Assist
610 Head-Up Display
6AC Intelligent Emergency Call - eCall
6AE BMW Teleservices
6AG eDrive Services
6AK ConnectedDrive Services
6C4 ConnectedPackage Professional
6NW Comforttelefonie met draadloos laden
6U3 BMW Live Cockpit Professional
6U8 BMW Gesture Control
6WD Voorbereiding WiFi hotspot
7CG BMW Garantie tot 3 jaar, zonder kilometerbeperking
886 Handleiding Nederlands
Z21 Met monogram
ZPE BMW Pure Emotions (5 jaar)
ZSL Snellaadkabel

Opties
337 M Sportpakket
29V Alu velgen styling 817 M 20"
2TB Sportautomatische versnellingsbak Steptronic met schakelpaddles
4LM Edelhoutuitvoering Fineline Black met metaaleffect hochglänzend
710 M Sportstuur
715 M Aërodynamicapakket
775 Hemelbekleding Anthrazit
ZB1 Luxury
323 Soft Close Automatic voor deuren
403 Elektrisch schuifdak
456 Comfortzetels vooraan met elektrische regeling
5DN Parking Assistant Pack Plus
258 Runflat banden
2VH Integral Active Steering
420 Zonnewerend glas achteraan
453 Actieve zetelventilatie vooraan
4NB Elektrisch gestuurde airconditioning, 4 zone regeling
4T7 Massagefunctie vooraan
5AU Driving Assistant Pack professional
5AZ BMW Laserlight
654 DAB-Tuner
688 Harman/Kardon Surround Sound System
6DR BMW Drive Recorder
760 Shadow Line hochglänzend
759 Shadow Line hochglänzend met bijkomende elementen
868 Spraakversie Nederlands
8SM Chassisnummer zichtbaar van buitenaf
ZKS Veiligheidskit

Ik heb ontdekt dat je bij de 7-reeks (nog) veel zotter kunt gaan in de optielijst, maar wat ik écht wou, zit er wel op.

Verder aftellen nu tot januari :)
BMW F10 2013 535d

Offline jona86

• Nieuw
  • *
Re: 2020 - G11 - 745e - Berninagrau M Pack
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2019, 14:09:57 »
Heel mooi.
Benieuwd naar de foto’s die zullen volgen.

Alvast van harte proficiat

Offline pukkie007

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2019, 14:30:45 »
Dikke aankoop, proficiat.  :thumbsup:

Maar de jaarlijkse afschrijving van een nieuwe 745e moet toch een pak hoger liggen dan die van een 2de handse 535d? Fixeer je je niet teveel op de taxen en mogelijke herverkoopwaarde? Zuiver financieel gezien moet een recente 740i of 730d toch pakken interessanter zijn, me thinks.  :thinking:

Offline Fikkiezero

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2019, 15:01:18 »
Bedankt!  :)

Ik wou dat ik me niet teveel op de taxen moest fixeren, maar dan is er wel een boekhouder die het doet en de boodschap overbrengt  :P .

Het klopt dat de afschrijving nu een pak hoger zal liggen dan bij de tweedehands 535d.

De vraag is dan hoeveel daarvan je fiscaal "recupereert".

Ik werk als zelfstandige (natuurlijk persoon, geen vennootschap).

Vroeger was een auto voor iedereen voor 70% aftrekbaar (weliswaar nog te vermenigvuldigen met percentage beroepsgebruik).

Bij deze hybride kom ik met de nieuwe rekenformule vanaf 2020 uit op een fiscale aftrekbaarheid van ± 96% (weliswaar opnieuw nog te vermenigvuldigen met het beroepshalve gebruik van de wagen waardoor het eindpercentage wat lager ligt). Ik heb helaas geen glazen bol, de overheid kan die regels tegen 2021 weer volledig omgooien maar soit.

Bijvoorbeeld een 740i - wat ik puur als motorblok misschien liever zou hebben gelet op lager totaal gewicht van de wagen - wordt fiscaal genekt door z"n CO2 uitstoot van minimaal 161. Daardoor komt ie - tenzij ik ergens mis ben in mijn berekening - uit op 50% fiscale aftrekbaarheid. Dit percentage vermenigvuldigd met het beroepsmatig gebruik brengt je onder de 50% fiscale aftrekbaarheid, terwijl je er natuurlijk ook altijd wel 100% voor moet betalen...

Dat is een gigantisch verschil bij een afschrijving op vier jaar.

Daar komt nog bij dat de autogebonden uitgaven (brandstof maar vb. ook garagekosten enz.) hetzelfde aftrekpercentage volgen...

Dan is de rekening "helaas" snel gemaakt :) .
BMW F10 2013 535d

Offline pukkie007

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2019, 17:17:30 »
Als de zaken zo in elkaar zitten dan kan ik je denkwijze perfect begrijpen. Alhoewel die 740i toch lang door mijn hoofd zou spoken (!) ...  ;)

Veel geluk en plezier met de siebener.

Offline juve

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2019, 18:30:34 »
Ik wou dat ik me niet teveel op de taxen moest fixeren, maar dan is er wel een boekhouder die het doet en de boodschap overbrengt  :P .

Mijn boekhouder doet daar al lang de moeite niet meer voor, als het financieel ok is tenminste. Die weet dat ik gek ben op vlak van mijn wagenpark...

Ik heb een excel gemaakt om de berekening te doen. Ik zit wel met een vennootschap, maar als ik het goed voorheb wordt de hele boel gelijk getrokken nu, dus groot zal het verschil niet zijn.

https://www.juve-consulting.be/media/1106/autokosten.xlsx
F48 X1 20D X-drive
F20 118i -- Sold
F80 M3 CP

Offline bakkerbart

• Trade Count: (+1)
  • Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2019, 20:58:07 »
Proficiat met de aankoop!
Als ik de Irene Bauwenlaan inrij zal ik binnenkort een prachtige 7 staan... :)

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 1 november 2019, 21:48:25 »
Halowkes dat is wel een heel dikke configuratie.  :thumbsup:
740 of745e maakt ni veel uit denk ik dan. Die 6cyl samen met de elektromotor zal wel voor genoeg koppel zorgen...
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline bakkerbart

• Trade Count: (+1)
  • Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2019, 07:55:33 »
Wij rijden nu met een 530d xdrive touring G31 .... ofvolger van een F11 530d
Ik versta ja aankoop maar al te goed....
Het wordt stillaan een fiscale ramp om met zulke auto's te mogen, kunnen rijden
maar wij willen een touring dus ja wat moet je dan.
Ik hoop dat ze bij BMW de 45e lijn ook in de volgende 5 of facelift van de
huidige gaan leggen want we worden gewoon gedwongen om een hybride te kopen als zelfstandige ook
al komt je rijsituatie niet overeen met het doel van een hybride...
Onze huidige 530d x verbruikt 7 liter gemiddeld...
daar kan geen hybride tegenop denk ik dan maar fiscaal...

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2019, 09:04:51 »
...want we worden gewoon gedwongen om een hybride te kopen als zelfstandige ook

:thinking:

Niemand die je er toe dwingt toch  :iono:

Je kan ook gewoon de volle pot betalen en eender welke wagen kopen zoals elke “simpele” loontrekkende  8)

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #10 Gepost op: 2 november 2019, 09:08:01 »
Knappe 7  :thumbsup:

Offline Fikkiezero

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 2 november 2019, 09:34:47 »
Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp de opmerking van bakkerbart wel.

Er is inderdaad niemand die ons fysiek "dwingt" om een hybride te kopen maar de fiscale regels laten het subjectief wel zo aanvoelen :) .

Nu nog twee maand rondrijden en genieten van de 5, alvorens ik deze aan ± 230.000 probleemloze km aan de garage mag overlaten :) .
BMW F10 2013 535d

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2019, 13:39:06 »
Héél knap,benieuwd naar de echte foto's als hij er is :)

Offline BIG charlie

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2019, 18:08:47 »
Zalige wagen  :thumbsup:
Benieuwd naar de foto's...
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed