Auteur Topic:  1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???  (gelezen 1347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NicolasBMW

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 30
Ik heb mijn 320 en die rijdt heel leuk, speels vind ik de beste bewoording, maar wel hoge toerentallen en vlot maar niet snel
Ik heb een 328iA voor onderdelen en wauw wat een prestaties, overbrenging is veeeeeel langer +-1500 rpm verschil op 120kph en ik verbruik is de praktijk minder met de 328iA dan de 320iM, maar hij klinkt niet zo leuk. met wauw prestaties bedoel ik, in 5e op de snelweg aan 120kph, lichtjes gas geven en trekt op in 5e, iets meer schakelt naar 4e en dan komt turbodieselgevoel, plancher en gaat naar 3e en de achteras wil spreekwoordelijk onder uw gat komen zitten.

Een M50b25 klinkt wel beter dan de M52B28 vind ik (kleuren en smaken...)

Dus ik wil wel de power vd 328 maar met de sound ve M50, en de overbrenging v e 328iA

Overbrenging dacht ik op te lossen door LSD ve 325 diesel, 2.56 of 2.65 (tov 3.45 320i), dan zakt het toerental met 1100 rpm, en meer gaat niet met een manuele (zie foto)
Waar ik een beetje schrik voor heb is:
- een lange 1e, zonder koppelomvormer gaat vlot vertrekken moeilijk worden
- grote toerentalsprongen zijn niet leuk voor de koppeling
Du ik vermoed dat deze set-up koppelingen gaat eten.

Voor de power zie ik een paar mogelijkheden (natuurlijk wordt de auto daarna niet meer op de openbare weg gebruikt):
- M52B28 moteur inbouwen: geschatte kost 2500 (bevat ook grotere koppeling, 2.56 sperdiff inbouw, tuning ook inbegrepen bij andere)
- M50b20 ombouwen tot M50b26 : geschatte kost 1500 (kan m52b28 verkopen) maar gaat wel niet de poeier v e M52b28 hebben
- M50b20 ombouwen tot M50b30 : geschatte kost 3200 (kan m52b28 verkopen, maar op 84mm boren + kop v M50b25 nodig)
- M50 b25 moteur kopen en inbouwen: geschatte kost 2400
- M50 b25 moteur kopen, ombouwen tot M50b30 en inbouwen: geschatte kost 3400

M50b20 ombouw hebben voordeel v originele blok met zijn nummer te houden
mijn 320 verkopen en een pre 31/12/1992 325 kopen, gaat niet goedkoper zijn, plus al flink wat geld gestoken in 320 terug laten rijden als nieuw (wat gelukt is)

Bij voorbaat dank voor alle raad en tips

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1962
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2019, 22:19:48 »
een 320iM dan nog wel!

Betreffende meer power zou ik het eigenlijk simpel houden en een M50B25 of een M52B28 inbouwen. Ofwel een M50B25 met het draaiende gedeelte van een M54B30. Diesel differentieel gaat veel te lang zijn en acceleratie gaat hier serieus onder lijden. Wil je graag een langere overbrenging zou ik zoeken achter een 2.93 van een 328i bijvoorbeeld.

Succes in ieder geval  :thumbsup:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline NicolasBMW

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 30
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2019, 15:13:14 »
Die 'veel te lang' diesel diff reactie heb ik nog al gehad. Maar dat is dan nog altijd ruim korter dan de overbrenging vd automaat. En die voelt niet veel te lang, nee is stil en rustig, en die schakelt terug als je kracht nodig hebt, en dat kan ik manueel ook.
Dus waarom de 'veel te lang'  ... ik snap het niet.

Bedankt voor je mening hι ... maar ik ik zoek een rationele uitleg waarom wat bij de automaat ok is, manueel te lang zou zijn. Bij de 328 ia staat het verbruiksventillateurke op krappe 6liter bij 120 kph en 2200 rpm ong. en dat zou ik graag manueel benaderen. Best of both worlds op de snelweg 5e voor verbruik (95%) en 3e+4e voor het feestje (5%). Zelfs met de 320 kan je al 45kph rijden in 5e ... waarom is dat nodig?

0 naar 100 accelatie is niet zo belangrijk voor mij, hef is eerder dooraccellereren op de snelweg en verbruik. Het is mijn daily.

M50b20 en m52b28 heb ik.
Met verkoop v m52b28 kan ik de ombouw vd m50 gedeeltelijk financieren
En liever m50 omdat die langer meegaan en voor mij beter klinken.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2019, 15:31:22 door NicolasBMW »

Offline Jitse

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 123
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2019, 17:22:43 »
Het standaard 2.93 is al lang op een 328, velen steken een 3.15 in combinatie met sper van een M3.
Het is allemaal te zien wat je ermee wil doen, maar als je een 2.56 of 2.65 gaat steken gaat hij super traag accelereren, kun je beter alles laten zoals het is.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10231
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2019, 20:26:43 »
Zeer goed vergelijkbare situatie met mijn 635csi. Deze heeft een sportbak, dus verhoudingen liggen anders (dichter bij elkaar) dan bij een gewone bak. De eerste is iets langer, en de 5de is geen overdrive maar een 1 op 1. Vandaar dat alles nogal kort bij elkaar ligt.
Origineel komt die met een 3.07 diff, maar de vorige eigenaar vond dit precies nog te lang en had er nog iets korter onder gestoken. Ik dacht 3.45. Resultaat: je schakelt u suf, maakt een pak toeren aan 120 en je hebt het gevoel dat je nog een paar keer verder wil schakelen maar er was niets meer.

Dan ben ik ook aan het simuleren geweest hoe het zou zijn met een 3.07, of zelfs een nog langer diff. Uiteindelijk gekozen voor een diesel diff. (525tds) met een verhouding van 2.65.  Dat voelt veel minder vinnig, en je zou de indruk krijgen dat de auto trager geworden is. Bij metingen viel dat echter allemaal heel goed mee. Hernemingen zijn precies hetzelfde als voorheen, op voorwaarde dat ikzelf de gepaste versnelling mag kiezen. Bij een stoplicht sprintje tegen een gelijkaardige auto met nog de originele verhoudingen, verlies ik direct enkele meters omdat verhouding in 1e eigenlijk te lang is. Maar eens 20Km/u blijft het gelijk op gaan.

Ik heb al eens een moment gedacht van het terug origineel te maken en terug een 3.07 te steken. Na simulatie blijkt dat mijn huidige 4e dan zou overeenkomen met 5e als die 3.07 eronder zit. Ik heb dan eens een stuk autoweg gereden en bewust niet naar 5e geschakeld. En na 10 Km weet je het zeker ... dat diesel diff blijft.

Het is natuurlijk veel een persoonlijke smaak  en wat je vooral van plan bent te doen met de auto. Maar als je nog iets anders wil doen dan strepen trekken in 1e moet je u niet laten bang maken voor een wat langere diff verhouding.  :imho:

Offline NicolasBMW

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 30
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2019, 21:33:31 »
Hey merci, nu heb ik de mening v e ervaringsdeskundige en de ervaring met de 328ia die echt niet traag voelde

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de koppeling die lange eerste niet tof gaat vinden, zeker niet bergop ... maar 1100 toeren minder als ge bvb op congι gaat dat is wel tof. En in 4e of 3e blijft hij acceleren zoals vroeger in 5 en 4

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10231
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2019, 12:02:58 »
En in 4e of 3e blijft hij acceleren zoals vroeger in 5 en 4
Je begrijpt het.  :thumbsup:

Koppeling zal misschien een fractie langer moeten slippen in eerste, en daardoor misschien net iets sneller slijten. Ik heb er in elk geval nog geen door gejaagd.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1962
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2019, 12:10:51 »
Die 'veel te lang' diesel diff reactie heb ik nog al gehad. Maar dat is dan nog altijd ruim korter dan de overbrenging vd automaat. En die voelt niet veel te lang, nee is stil en rustig, en die schakelt terug als je kracht nodig hebt, en dat kan ik manueel ook.
Dus waarom de 'veel te lang'  ... ik snap het niet.


Een E36 met manuele 5-bak waar je een 2.56 differentieel onder gaat steken maakt aan 120 km/h 2584 rpm, wat extreem laag is, wat wil zeggen dat uw acceleratie een flop gaat zijn.
Een E36 328iA maakt aan 120 km/h 2842 rpm.
Reken maar uit: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm
Ik heb geen idee waar jij haalt dat je met een 2.56 differentieel kortere verhoudingen gaat hebben dan bij een automaat.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2416
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:13:36 »
Is een 6bak steken dan ook geen optie?

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10231
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:36:02 »
Een E36 met manuele 5-bak waar je een 2.56 differentieel onder gaat steken maakt aan 120 km/h 2584 rpm, wat extreem laag is, wat wil zeggen dat uw acceleratie een flop gaat zijn.
Een E36 328iA maakt aan 120 km/h 2842 rpm.
Reken maar uit: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm
Ik heb geen idee waar jij haalt dat je met een 2.56 differentieel kortere verhoudingen gaat hebben dan bij een automaat.

Uit de tabel van Nicolas haal ik dat een 328iA aan 120 nog een stuk minder dan 2500tr gaat draaien met een 2.93 diff.
Ik heb niets gesimuleerd met de gegevens uit uw link, maar ik zie daar wel staan dat een 328iA een 3.91 diff zou hebben. Dan kom je allicht een ander resultaat uit. Zaak is dus, als je iets wil simuleren, dat je met de juiste gegevens begint.

Een 6-bak zou zeker een optie zijn. En waar haal je dat aan een schappelijke prijs ?  ;)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1962
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:45:41 »
Uit de tabel van Nicolas haal ik dat een 328iA aan 120 nog een stuk minder dan 2500tr gaat draaien met een 2.93 diff.
Ik heb niets gesimuleerd met de gegevens uit uw link, maar ik zie daar wel staan dat een 328iA een 3.91 diff zou hebben. Dan kom je allicht een ander resultaat uit. Zaak is dus, als je iets wil simuleren, dat je met de juiste gegevens begint.

Een 6-bak zou zeker een optie zijn. En waar haal je dat aan een schappelijke prijs ?  ;)
Nergens, want iedereen weet wat ze waard zijn :D

Wat diff betreft spreekt hij, zo ver ik het interpreteer, over een originele E36 328iA. Inderdaad in zijn tabel staat er een 2.93 diff, wat al weer direct iets helemaal anders is. Anyways ...
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline -Laurens-

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1186
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:33:46 »
Heb gelezen dat een 6-bak van een e46 320d qua verhoudingen zou overeenkomen. Enkel zou er dan een andere flens opmoeten.
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1962
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:07:02 »
320d bak past niet onder M5x. Bellhousing is totaal anders afaik.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 21:09:08 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8858
Re: 1991 - E36 - 320i Sedan – sterlingsilber - 328 of 320 stroker of 325???
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2019, 13:46:31 »
En hoe staat het met deze ? :)
Nur Tote Motoren werden beatmet