Auteur Topic:  1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic  (gelezen 874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Gepost op: 17 oktober 2019, 15:20:39 »
Hallo liefhebbers,

Mijn naam is Luc en ik ben al een tijd lid van dit forum maar eigenlijk ben ik een passief lid. Ik lees met veel belangstelling de diverse artikels en ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe ervaringen/verhalen van andere forumleden. Zelf heb ik mijn E36 320i nog nooit voorgesteld, maar nu komt daar verandering in.
Beginnen bij het begin:
- Begin jaren negentig: Ik was jong (haha, ik ben geboren in 1964) en BMW kwam met de 3reeks-E36 op de markt. Ik vond dat een zeer mooie auto maar op dat moment was ik niet in de mogelijkheid om zo’n auto aan te schaffen.
- Periode 2011/2012: ik begon actief te zoeken naar een E36. Het liefst van al wilde ik een 6-cilinder cabrio.
- In juni 2012 vond ik dan op het internet een 320i cabrio van 1994 met 124.000 km. Ik ben dan samen met een BMW-kenner gaan kijken. De kriksteunen vooraan zagen er niet uit en deze BMW zou dan ook niet gekeurd geraken voor verkoop. Voor de rest was de auto ok en na een testrit heb ik die 320i zonder keuring gekocht.

Aangezien ik niet graag met een auto rijd die er niet goed uit ziet en mechanisch niet in orde is, besloot ik dat ik mijn 320i niet zou inschrijven vooraleer een groot deel van de gebreken/schades aangepakt werden. Ziehier een lijst van wat een BMW-specialist gedaan heeft: nieuwe bougies/nieuwe riemen/nieuwe waterpomp /nieuwe remblokkken/alle vloeistoffen ververst/nieuwe filters/nieuwe koppelingspomp (oude lekte)/nieuwe kriksteunen vooraan gelast/nieuwe plaat gelast in voorvleugel links (was aan onderzijde doorgeroest)/instapwang van de bestuurderszetel hersteld, nieuw leder inlegstuk deur chauffeur, nieuw leder armsteun (allemaal door Deca).

Mijn 320i stond niet in mijn weg in mijn garage, dus als ik tijd had, kon ik me bezig houden om hem mooier/beter te maken. Ik was (en ben nog altijd) geen auto-technieker maar ik stond open voor een uitdaging. Google is een vriend en af en toe kon ik raad vragen aan een BMW-kenner. Volgend is een overzicht van wat ik zelf gedaan heb: nieuwe peilmeter radiatorvat/schokdempers achteraan vervangen/plastic repair dashboard en middenconsole/nieuwe paravang aan voorruit geplaatst/nieuwe achterruit/tweedehandse onbeschadigde nieren/tweedehandse x-brace/tweedehandse wielkuip rechts vooraan/tweedehands antenne-systeem en nieuw afsluitrubber/in de kofferbak waar reservewiel ligt de oppervlakkige roest aangepakt (lekkende batterij vroeger)/nieuwe batterij.
De carrosserie en de bumpers waren niet in optima forma maar met lakstiften, spuitbussen, spotrepair en polieren heb ik de lak kunnen bewerken. Het zag er al veel beter uit maar toch waren er nog kleine schades… enfin, ik kon er mee leven. Het interieur/tapijten waren aan een grondige kuisbeurt toe en de zetels heb ik met Colourlock aangepakt tot ik een mooi resultaat verkreeg.
Het was dan al 2013 en tijd om mijn auto te laten keuren en in te schrijven. Dat gebeurde allemaal zonder problemen. Het genieten kon beginnen.

In het voorjaar van 2017 heb ik dan beslist om de schades in de lak en kleine roestplekjes grondig aan te pakken en heb ik mijn 320i laten herspuiten. Ik stond in twijfel of ik, terwijl mijn auto dan toch bij de carrosserie stond, een M-kit zou kopen en ook te laten spuiten, maar ik heb dat niet gedaan. Indien ik een M-kit zou willen, dan zou het een volledige en originele moeten zijn en dan was ik een fortuin kwijt (het blijft een hobby-auto en ik wil budgetvriendelijk bezig zijn met mijn 320i). “En plus” had ik kort voordien style 32 18” en luxury-zijschorten op de kop getikt en mijn BMW heeft ook geen sportzetels. Het idee voor een M-kit verdween snel. Mijn beemer kwam vervolgens van de spuiter en het cosmoszwart zag er super uit. In zonlicht zag je prachtige kleurpixels schitteren. Ik was blij met hoe mijn beemer stond te blinken. Omdat ik geen gaten wilde in de deurdorpels vanwege roestgevaar heb ik zelfklevende isolatietape op zowel de dorpels als de zijschorten gekleefd en met Tec7 de zijschorten sandwichgewijs gekleefd. indien nodig, kan ik zonder schade de schorten los maken.

Het is nog altijd zalig rijden met de 6-in-lijn in open lucht. Ik ben blij met het comfort en vermogen. Het is geen koersauto maar dat verlang ik niet. Iedere rit staat in het teken van ontspanning en niet inspanning. Frankrijk is de favoriete reisbestemming van mijn 320i: 1 maal Zuid-Frankrijk, 1 maal Champagnestreek en 3 maal Normandie/Bretagne. Telkens in een periode van prachtig weer waarin we de hele tijd open konden rijden…heerlijk!

In de loop der jaren zijn er natuurlijk nog wel updates geweest. Ik heb al vlug een windnet gekocht om comfortabeler open te rijden. Het 4-spaaks stuur heb ik vervangen door een 3-spaaks sportstuur. Nieuwe tochtstrips voor de ruiten hangen er ook ondertussen op. Ik heb een zoektocht achter de rug voor mooiere velgen (oorspronkelijk kroonkurk 15”). Eerste set was style 24 replica -deze heb ik snel terug verkocht-, daarna style 22 oem en dan style 32 oem (zoals eerder vermeld), geschoeid met Hankook Ventus s1 EVO 2, waar ik zeer tevreden over ben.

Het onderhoud probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen en tot nu lukt dat aardig. Met geduld, opzoekwerk en liefde geraak je ver. DIY reparaties waren o.a. de "brake pedal switch", de raammotor en de geleiders van het ruitmechanisme van de bestuurdersdeur, gebroken draad in de kabelboom van de koffer. Grote pannes heeft mijn 320i nog niet gehad.

De deurpanelen zijn de achillespees van een E36 en ook de mijne heeft last van opgeblazen vinyl en klikken niet meer zo vast in het ijzeren gedeelte van de deur. Ik heb nog een set in reserve liggen met niet opgeblazen vinyl maar wel met kleine schades aan het vinyl. Ook de bevestigingsdelen/clips zijn los. Daar moet ik ook nog eens tijd voor maken om die set in orde te brengen. Ik denk dat ik de inlegstukken door Deca zal laten bekleden zoals ik al eerder gedaan heb met een deurpaneel.

Een ander zwak punt van de E36 is het pixelverlies van de 11-knops OBC. Ik heb er ondertussen 3 liggen maar geen één werkt naar behoren. Om van twee één te maken is ook niet geslaagd. Ik ben geduldig en hoop vroeg of laat een goede te vinden.

De oem uitlaat ligt er nog steeds onder en maakt best wel een mooi roffelend geluid maar toch zal ik ten gepaste tijde uitkijken voor een andere uitlaatlijn. De achterkant staat zoveel mooier met een dubbele uitlaatlijn.

Het dak is half-automatisch en werkt alleen maar als ik het met mijn hand een duwtje geef. Dat zou ik graag eens bijgeregeld/afgesteld zien.

Er is hier en daar oppervlakkige roest (vliegroest is dat zeker?) op de ophangingselementen, stangen, bouten, moeren en andere mechanische delen aan de onderzijde van de auto. Ik zou dat graag mooier maken maar weet niet hoe en waar beginnen. Dat lijkt me een moeilijke en tijdrovende klus.

Voila, tot zover de voorstelling van mijn 320i.

Grts
Luc

PS: Wie tips kan geven, vooral om de laatst vermelde mankementen aan te pakken, post ze maar. Misschien zijn andere liefhebbers er ook iets mee.

Prod. Date   1994-09-23
320I (EUR)
E36 (3 Series)
CABRIO
Left Hand Drive
M52
Manual
COSMOSSCHWARZ METALLIC
LEDER SOFTSAFRANGELB

S473A   Armrest front
S494A   Seat heating driverpassenger
S687A   Radio preparation
S690A   Cassette holder
S510A   Headlight aim control
S520A   Fog lights
S542A   Check Control
S556A   Outdoor temperature indicator
S240A   Leather steering wheel
S301A   Alarm systems
S306A   Remote control for central locking
S314A   Door mirror drivers lock heated
S380A   Hardtoppreparation
S388A   Softtop black
S398A   Softtop electromech semiautom
L811A   National version Belgium
S900A   Electronic immobilizer

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:23:19 »
Nog enkele foto's

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 169
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:05:41 »
Leuke E36  :thumbsup: En wat een prachtige foto's!
1985 BMW E30 323i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline M Roels

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 339
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:09:29 »
Amai propere cabrio! Ziet er goed uit.
Goed onderhouden E36 is altijd fijn om zien

Online Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1456
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:37:00 »
Toffe voorstelling van deze knappe E36 cabrio, staat zeer mooi zonder M pakket zo. Vooral op de Style 32 velgen.  :drool:
Knap dat je er ook zoveel zelf aan doet zo ken je uw wagen natuurlijk door en door.  :thumbsup:

ps: Mijn dak is ook een half automatisch en ik help deze ook steeds met een klein duwtje. Bij mij gaat het wel vanzelf maar ik merk toch dat het wat moeite kost om het volledig automatisch te laten opengaan. Ik veronderstel dat door het kleine duwtje ik de motors een beetje spaar om het dak over het zwaarste punt te hellen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Beemer036

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1363
    • Beemer036 zijn pagina
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2019, 17:15:23 »
Knap verhaal en mooie cabrio.

Zelf probeer ik mijn E36 in orde te zetten met o.a. Google als mijn assistent. :)

Blijf zo verder doen.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Johan de Nooraap.

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 436
  • Back 02 Basics
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2019, 19:13:17 »
Een klassiek liefhebbersverhaal. Mooie originele cabrio. :)
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline -Laurens-

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1144
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2019, 11:14:50 »
Leuk verhaal! Knappe cabrio heb je daar, staat er erg mooi bij.
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:37:14 »
Bandjes op 3 bar, volgetankt, batterij afgekoppeld… klaar voor winterslaap. Zal haar volgende maanden een paar keer wakker maken. Dan doe ik een klein ritje en zet haar dan weer binnen om verder te slapen tot volgend voorjaar.

Online Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1456
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:22:15 »
Ik zou het met de mijne ook moeten doen maar ik wacht nog eens op goed weer zodat ik nog een ritje kan maken en dan schrijf ik hem ook uit...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:43:12 »
@Freke: uitschrijven? Kun je me eens verduidelijken hoe je dat doet en wat de voordelen zijn? Thanks op voorhand.

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 436
  • Back 02 Basics
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:02:41 »
@Freke: uitschrijven? Kun je me eens verduidelijken hoe je dat doet en wat de voordelen zijn? Thanks op voorhand.
Uitschrijven doe je door ofwel je platen te laten schrappen (DIV) of een andere auto onder die plaat in te schrijven.

Vroeger was dit voordelig voor zwaardere auto's, omdat je dan geen rijtaks moet betalen gedurende de maanden waarin de auto uitgeschreven is en de auto (vb. tijdens winterperiode) toch niet rijdt.

Tegenwoordig weet ik niet in hoeverre dit nog voordelig is voor oudere auto's jonger dan 25 (vanaf 1993), ivm die nieuwe CO2- en euronorm gebaseerde taksen. Als je nog in het oude stelsel zit kan het misschien voordeliger zijn om hem ingeschreven te laten. Je zou eens de nieuwe taks moeten simuleren en vergelijken met wat je nu betaalt. En dat vergelijken met het aantal maand dat ie gestald/uitgeschreven is (dat bedrag van uitgespaarde taks eraf van de nieuwe taks).
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Online Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1456
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2019, 13:14:29 »
Uitschrijven doe je door ofwel je platen te laten schrappen (DIV) of een andere auto onder die plaat in te schrijven.

Vroeger was dit voordelig voor zwaardere auto's, omdat je dan geen rijtaks moet betalen gedurende de maanden waarin de auto uitgeschreven is en de auto (vb. tijdens winterperiode) toch niet rijdt.

Tegenwoordig weet ik niet in hoeverre dit nog voordelig is voor oudere auto's jonger dan 25 (vanaf 1993), ivm die nieuwe CO2- en euronorm gebaseerde taksen. Als je nog in het oude stelsel zit kan het misschien voordeliger zijn om hem ingeschreven te laten. Je zou eens de nieuwe taks moeten simuleren en vergelijken met wat je nu betaalt. En dat vergelijken met het aantal maand dat ie gestald/uitgeschreven is (dat bedrag van uitgespaarde taks eraf van de nieuwe taks).

Beste,

ik zit reeds in het hoge systeem, ik betaal jaarlijks iets van een €1300. Als ik hem dan uitschrijf van begin november tot midden maart ofzo dan bespaar ik toch een dikke €500 uit. Ok er komt elk jaar een beetje bij maar voorlopig is dat toch minder dan €500. Voorlopig blijf ik hem dus uitschrijven en hopelijk vallen binnen 5J de hoge taksen weg als hij oldtimer word...

mvg Frederik
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 436
  • Back 02 Basics
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2019, 13:22:24 »
Beste,

ik zit reeds in het hoge systeem, ik betaal jaarlijks iets van een €1300. Als ik hem dan uitschrijf van begin november tot midden maart ofzo dan bespaar ik toch een dikke €500 uit. Ok er komt elk jaar een beetje bij maar voorlopig is dat toch minder dan €500. Voorlopig blijf ik hem dus uitschrijven en hopelijk vallen binnen 5J de hoge taksen weg als hij oldtimer word...

mvg Frederik
Dan is het idd voordelig als je al in jet nieuwe systeem zit. Maar de TS zal wss minder betalen (tarieven oude systeem) als de auto al een aantal jaar ingeschreven is. Dus in zijn geval misschien eerder nadelig.
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2019, 14:44:57 »
Ik heb mijn 320i ingeschreven in 2013 en heb dan in totaal 566, 75 euro voor de BIV en VB betaald.
Ik betaalde in juli dit jaar 429,26 euro VB. Voor een jaar is dat dus 35,77 euro per maand.

Ik heb wat research gedaan. Als ik mijn 320i nu zou uitschrijven en opnieuw inschrijven in maart 2020, rekening houdend met de euronorm 1 en de co2-uitstoot van 211 gram, betaal ik éénmalig 516,08 euro BIV en 597,99 euro VB: totaal 1114,07 euro. De volgende jaren betaal je dan rond de 600 euro BV jaarlijks (als vadertje staat geen nieuwe of verhoogde belastingen heft).

Ik moet zelfs mijn rekenmachine niet uithalen om te zien dat het voordelig is om jaarlijks verder te betalen en niet uit te schrijven.

Frederik, van waar haal je 1300 euro per jaar? De jaarlijkse verkeersbelasting is toch veel minder.

Grts
Luc

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5787
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2019, 15:23:00 »
Ik schrijf mijn E46 M3 nooit meer uit, of ik moet doodvallen :) zit nog in het oude systeem, zou stom zijn om in de winter uit te schrijven.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Online Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1456
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2019, 16:14:11 »

Frederik, van waar haal je 1300 euro per jaar? De jaarlijkse verkeersbelasting is toch veel minder.

Grts
Luc

Mijne is een M3 3.0 van '94. Vermits er van is deze nog geen CO gekend is rekenen ze hier dan de hoogste waarde voor aan. (co van 296 dacht ik)
En dan betaal je voorlopig jaarlijks +€1300 taksen.

In uw geval zou het idd niet slim zijn om hem uit en terug in te schrijven...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2019, 16:40:52 »
Ah ok, Frederik, ik dacht dat je ook een 320i had.
Ik heb uw topic over je M3 eens bekeken en gelezen, prachtige Avus blauwe die hebt!!!

Online Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1456
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2019, 17:30:59 »
Ah ok, Frederik, ik dacht dat je ook een 320i had.
Ik heb uw topic over je M3 eens bekeken en gelezen, prachtige Avus blauwe die hebt!!!

Geen probleem, stond trouwens ook telkens onder m'n berichten dat ik een M3 had  ;)

Merci voor't complimentje;  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2020, 19:07:54 »
Nog voor ik mijn cabbie uit zijn winterslaap haal, heb ik vandaag een gekend probleem aangepakt van de OBC met 11 toetsen. Van bij aankoop was er pixelverlies en ik heb dan door de jaren heen een zoektocht gehouden om er één te vinden zonder pixelverlies. Ondertussen heb ik er drie in mijn bezit maar geen één werkt naar behoren. Ik weet al een hele tijd dat de oorzaak van het pixelverlies te wijten is aan de "ribbon" die geen goed contact maakt met de "printplaat" en de het venstertje.
Even had ik er aan gedacht om een swap te maken naar een 18 toetsen OBC (die versie heeft minder problemen met pixelverlies) maar ik ben geen techneut en ik wou het niet riskeren om te foefelen met de bekabeling.
Op AliExpress heb ik onlangs een repair-set voor een 11-toesten OBC gekocht. Voor de prijs kon ik niet geschoten zijn (+/- 15 euro). Deze morgen ben ik aan de slag gegaan met de beste van de drie OBC's (die had enkel in de klok pixelverlies). De truc bestaat er dus in om de ribbon te vervangen. Met een soudeerbout kun je de contacten opnieuw "souderen". Het is wel een preciesiewerkje. De fijne lijntjes/contactjes moeten overeenkomen. Gelukkig heb ik drie OBC's liggen want bij de eerste soudeerpoging heb ik al het venstertje gebroken (het venstertje lag niet op een vlakke ondergrond). Bij de tweede poging is het gelukt. Op youtube vind je een filmpje die de techniek uitlegt (het betreft weliswaar en Saab-obc maar de methode is hetzelfde).



PS:
Bij één van de drie OBC's krijg ik de melding "Rücklicht defect" op het moment dat ik de lichten aanzet. Er zijn geen lichten kapot is en alle lampjes heb ik al een keer vervangen. Weet hier iemand raad over?

Offline Jamme1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11417
  • Beter realist dan negatief/optimist.
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2020, 20:12:37 »
Knappe e36.
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana - e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stoff - e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black -SOLD
Freude Am Fahren
VW Corrado-1989-1800 16V

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5787
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2020, 22:11:20 »
Mooi werkje! Als nieuw

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Online zesinlijn

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2020, 09:48:11 »
Zeer mooie Cabie!
Subtiele verlaging zou ze goed doen!
E91 335i SOLD
E30 325i tracktool SOLD
E36 325i project
Husqvarna 701 SM

Offline lucart

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2020, 22:36:03 »
Bedankt voor het compliment.
Inderdaad, een subtiele verlaging zou mooi zijn. Er zijn vele soorten verlaging op de markt en ik weet niet welke verlaging het best past voor mij. We cruisen regelmatig met vier op zonnige dagen. Deze zomer gaan we zelfs opnieuw met een bevriend koppel enkele dagen op reis (als corona tegen dan tenminste voorbij is). Ik zou graag comfortabel blijven rijden. Ten gepaste tijde zal er misschien wel een verlaging komen maar ik hoop dan dat het de juiste voor mij is.

Online zesinlijn

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2020, 10:48:00 »
Bedankt voor het compliment.
Inderdaad, een subtiele verlaging zou mooi zijn. Er zijn vele soorten verlaging op de markt en ik weet niet welke verlaging het best past voor mij. We cruisen regelmatig met vier op zonnige dagen. Deze zomer gaan we zelfs opnieuw met een bevriend koppel enkele dagen op reis (als corona tegen dan tenminste voorbij is). Ik zou graag comfortabel blijven rijden. Ten gepaste tijde zal er misschien wel een verlaging komen maar ik hoop dan dat het de juiste voor mij is.

Ik ben zeer tevreden van de gekende Bilstein b8 dempers met eibach pro veren combinatie (b12 kit). Je boet niet echt in op comfort, ligt strak op de weg, mooie look en geen gezever op de keuring.
E91 335i SOLD
E30 325i tracktool SOLD
E36 325i project
Husqvarna 701 SM

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9450
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2020, 11:22:23 »
Ik zou hem gewoon terug op mooie stock 16'ers leggen, dat ziet er veel natuurlijker en wat lager uit en is een pak comfortabler dan die 18 inch rimzzz
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline AB1996

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 138
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2020, 11:56:47 »
Ik zou hem gewoon terug op mooie stock 16'ers leggen, dat ziet er veel natuurlijker en wat lager uit en is een pak comfortabler dan die 18 inch rimzzz

Moest hij of iemand anders interesse hebben, heb nog een propere set 16 inch Styling 32 liggen die voor een liefhebber wel weg mag voor een goede prijs. :)

Zijn de originele 7J ET46 (4 stuks), eventueel voor een prijsje ook zomerbanden (205/55/16) zo goed als nieuw bij.

Bij interesse stuur je maar een PB.

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1175
Re: 1994 - E36 - 320i Cabrio - Cosmosschwarz Metallic
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2020, 21:19:23 »
Zolang ge die style 32 uit het begin van uw topic niet wegdoet ist goed!! Die zijn veel te knap op de wagen vind ik.
Vind het ook wel een leuk verhaal, ik zou al aangenaam verbaasd zijn als ik over 10 jaar nog een auto kan kopen van toen ik "jong" was  ;D
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)