Auteur Topic:  1978 - E21 - 316 - Keep It Simple  (gelezen 563 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Gepost op: 6 oktober 2019, 16:40:39 »
Ik heb deze al een jaartje maar nog geen topic over gestart - gelukkig vind ik deze zondag een verloren uurtje dus....

Achtergrond van deze: Ik had al een tijdje in mijne kop dat ik een oldtimer wilde en liefst een BMW. Welk model/jaar/motor precies dat had ik nog niet beslist. En toen deze op het forum kwam voor een heel democratische prijs, sloeg ik toe.

The obvious: ja het is de kleinste motor dus deze wordt nooit geen fortuin waard maar dat is ook de bedoeling niet.Had ik liever een E21 320i of 323i gehad? Initieel wel maar nu ben ik zo gecharmeerd geraakt door de simpele lijnen van dit model (enkele lichten, stalen wieletjes) dat deze in mijn hoofd een soort "oer-design" is geworden van wat een BMW was volgens mijn 15-jarige zelf.

Plezante verrassingen bij het (laten) ophalen:
- deze is juist 42 dagen ouder dan ik - eerste inschrijving 6-1-1978, mijn geboortedatum 18-02-1978.
- de staat is werkelijk subliem. had juist geen 70,000kms, Hollandse wagen van oorsprong en behalve 1 klein roestplekje aan de linkervoordeur (sindsdien weggewerkt) is er niks op aan te merken. Ook binnenin is hij enorm proper, duidelijk een heel verzorgde eigenaar. De sticker van de rodage hangt er zelfs nog aan.
- Keep It Simple: Geen radio, geen airco, geen toerenteller, geen achteruitkijkspiegel aan de passagierskant, stalen wielen

Rij-ervaringen:
- snel is hij absoluut niet en een 5e versnelling zou wel tof geweest zijn maar soit, hij komt echt maar spaarzaam buiten dus storend is het niet. En hij kan best mee met hedendaags verkeer, je moet alleen geen rode licht sprintjes trekken
- terwijl de M3 je opjut als een wild beest en gepast brult als je daarin meegaat, is deze echt een soort Zen-ervaring. Je wordt gewoon helemaal chill van erin te rijden. Alles op het gemak. Ruitje open en cruisen maar.
- de zetels met veren erin zijn hilarisch en op een bochtige baan stuiter je van links naar rechts
- remmen moet je pro-actief inplannen (trommels) maar eens je het gewend bent, valt het mee. Je leert op een boerenbaan het momentum houden zodanig dat je niet moet remmen en doordat er geen stuurbekrachtiging is,, voel het je hem heel goed aan.

Plannen:
Ofwel origineel houden ofwel als k een zotte dag heb, BBSen opsteken en laten ombouwen naar 6cylinders. Of toch niet.

Ervaringen: Sinds aankoop heeft hij 2 familetripjes gedaan naar de Westhoek en ik denk niet dat hij vaak buiten de Westvlaanders zal komen.

Hij is wel al de ster geweest van een video voor de lokale rock-beroemdheid Gesman, wereldberoemd in Groot-Zwevegem en omstreken. De muziek en sfeer van de clip passen echt perfect bij de ervaring van de wagen (zie link onderaan).

Conclusie: het was liefde op het eerste gezicht en het is alleen nog maar meer liefde geworden. Het design, de chill rij-ervaring, de kleur. Ik vroeg me onlangs af terwijl ik erin rondtufte ergens tussen Pervijze en Lampernisse: als ik maar 1 BMW zou mogen houden - deze of de M3? En ik kon echt ECHT niet kiezen. Love it.

En nu wat pixels natuurlijk:







Details van binnen:



Rodage sticker:




Love the chrome:





Voor de muziekfans, hier het video-debuut:



« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2019, 16:44:01 door RDR »
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Online BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1494
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2019, 18:15:08 »
Prachtige aankoop ! :thumbsup:
Ik zou deze helemaal origineel laten, zeer mooi zo  :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2019, 18:59:03 »
De toerenteller is een klok ?
Omdat het zo lang duurt om de 120 te halen ?  :gayfight:
Hihi
Ik hou van zo autos doet me denken aan de simpele goeie tijd

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1375
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2019, 19:54:36 »
Heel mooi exemplaar.
Leuke kleur ook.
De zetels met vering klinken bekend, die zitten ook in mijn E28, moet zeggen, ze zijn enorm comfortabel.
Veel plezier ermee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2019, 20:02:58 »
De toerenteller is een klok ?
Omdat het zo lang duurt om de 120 te halen ?  :gayfight:
Hihi
Ik hou van zo autos doet me denken aan de simpele goeie tijd

Idd, je kan tot 6000 toeren trekken alleen duurt het wat lang, 's morgens nog iets langer dan 's namiddags.

Prachtige aankoop ! :thumbsup:
Ik zou deze helemaal origineel laten, zeer mooi zo  :thumbsup:

Dank u. Voorlopig blijft hij ook zo al hebben die gouden BBSen ook wel iets.



Heel mooi exemplaar.
Leuke kleur ook.
De zetels met vering klinken bekend, die zitten ook in mijn E28, moet zeggen, ze zijn enorm comfortabel.
Veel plezier ermee!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kleur is origineel meer hij heeft wel een nieuw laagje gekregen recentelijk, het is deftig gedaan dus bonus voor mij.


« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2019, 20:05:55 door RDR »
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Titleist

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 169
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2019, 21:25:54 »
Prachtig dit en ook de enige reden waarom ik nog eens passeer langs liefhebbersforums. Het boeit mij echt geen fuck om topics te zien van een nieuwe M3 ofzo.  ;D

Zwaar fan van het kleur EN de velgen!

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 387
  • Back 02 Basics
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2019, 22:41:17 »
Wauw, prachtige E21, zeker in zo'n minder courante (en eerder typerend voor de jaren '70) kleur! Zou deze ook zeker origineel laten en genieten van deze tijdscapsule alsof het 1978 is.

Platgooien en dikke wielen is al zo vaak gedaan. Al snap ik de verleiding natuurlijk (kruisspaken en zeker BBS RS'en blijven dik). Maar deze is er imo gewoon te net voor (indien ie meer km's en al een respray achter de rug had zou ik er minder problemen mee hebben).
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2019, 07:33:01 »
Merci mensen.

De kleur is blijkbaar Basaltblau

Ik had nog een vraagje voor de experts: binnenin zijn alle labels bij de schakelaars in het Duits, was dit normaal toen of zou dit origineel een wagen verkocht in Duitsland geweest zijn (die dan in Nederland is geregistreerd geweest)?

2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 387
  • Back 02 Basics
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2019, 07:59:25 »
Ik zou denken dat het normaal is, al durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen. Het chassisnummer eens door zo'n VIN checker halen kan misschien duidelijkheid brengen? Daar staat dan meestal bij voor welk land ie was.

Een klasgenoot in de avondschool heeft ook een E21, zal het hem morgen eens vragen.
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1198
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2019, 08:46:43 »
Merci mensen.

De kleur is blijkbaar Basaltblau

Ik had nog een vraagje voor de experts: binnenin zijn alle labels bij de schakelaars in het Duits, was dit normaal toen of zou dit origineel een wagen verkocht in Duitsland geweest zijn (die dan in Nederland is geregistreerd geweest)?



Hey, RDR, Hier zit die E21 van @Andy dus  :thumbsup:, ik wist dat die op het forum gebleven was, maar niet meer bij wie... Hij had die inderdaad gekocht op TechnoClassica in Brussel van een NL-handelaar,   :thinking: een 2-tal jaar geleden, dacht ik... Ik heb die daar toen ook zien staan, en de staat van de wagen is inderdaad werkelijk subliem/uniek... Is inderdaad nog echt old-school autorijden, en als je 'm kan houden, zeker niet wegdoen, idd... Veel plezier gewenst ermee  ;)

Wat betreft de labels, vermoed ik wel dat dat in die tijd standaard Duits was, onze pa heeft vroeger nog 2 E3's (2800 en 3.0s) gehad en een E23 728i en ik kan me herinneren dat dat toen ook allemaal in 't Duits was... Ik weet niet of ze toen al voor de Engelse en Amerikaanse markt die wel in 't Engels waren, want dat is tenminste wel zo geweest... Ook voor andere Europese markten werden deze naderhand aangepast naar de desbetreffende taal, vanaf welke bouwjaren weet ik niet, maar vanaf de E32 en E34 sowieso, want die hebben ook van die BC's met een tekstbalk in het dashboard, en dan zijn de knoppen op de BC zelf ook aangepast...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2019, 09:27:25 »
Ik zou denken dat het normaal is, al durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen. Het chassisnummer eens door zo'n VIN checker halen kan misschien duidelijkheid brengen? Daar staat dan meestal bij voor welk land ie was.

Een klasgenoot in de avondschool heeft ook een E21, zal het hem morgen eens vragen.

Had ik al geprobeerd maar sommige vinden niks, eene had wel door dat het een E21 316 was maar wist voor de rest niks meer. Werkt niet zo goed met oudere wagens precies wat ook logisch is.
Weten jullie welke VIN decoder ev. werkt voor oldtimers?
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2019, 09:33:22 »
Hey, RDR, Hier zit die E21 van @Andy dus  :thumbsup:, ik wist dat die op het forum gebleven was, maar niet meer bij wie... Hij had die inderdaad gekocht op TechnoClassica in Brussel van een NL-handelaar,   :thinking: een 2-tal jaar geleden, dacht ik... Ik heb die daar toen ook zien staan, en de staat van de wagen is inderdaad werkelijk subliem/uniek... Is inderdaad nog echt old-school autorijden, en als je 'm kan houden, zeker niet wegdoen, idd... Veel plezier gewenst ermee  ;)

Wat betreft de labels, vermoed ik wel dat dat in die tijd standaard Duits was, onze pa heeft vroeger nog 2 E3's (2800 en 3.0s) gehad en een E23 728i en ik kan me herinneren dat dat toen ook allemaal in 't Duits was... Ik weet niet of ze toen al voor de Engelse en Amerikaanse markt die wel in 't Engels waren, want dat is tenminste wel zo geweest... Ook voor andere Europese markten werden deze naderhand aangepast naar de desbetreffende taal, vanaf welke bouwjaren weet ik niet, maar vanaf de E32 en E34 sowieso, want die hebben ook van die BC's met een tekstbalk in het dashboard, en dan zijn de knoppen op de BC zelf ook aangepast...

Ja idd heb hem van Andy gekocht, die had hem gekocht van Marmini Classics maar nooit aan inschrijven toegekomen. Aangezien die classic handelaar hem zelf nooit ingeschreven heeft, is dit dus maar de 2e inschrijving alhowel hij al door 4 handen gepasseerd is.

Volgens  de originele annonce op Marmini Classics is de lak origineel, volgens BMW hier is de lak zodanig goed dat ze toch een respray vermoeden maar een goede. Ik weet niet of je dit met zekerheid kan zeggen, hij heeft zeker geen polierbeurt nodig en vermijd ik liever.

Buiten wat roest  heb ik eigenlijk alleen nog maar de uitlaat vervangen (doorgeroest), rechtervoorrem (vastgelopen) en een gebarsten achterlichtkap.

Bedankt voor de info ivm de taal. Dat Duits voegt in elk geval nog wat meer charisma toe.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2019, 09:36:55 door RDR »
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3944
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2019, 12:29:54 »
Merci mensen.

De kleur is blijkbaar Basaltblau

Ik had nog een vraagje voor de experts: binnenin zijn alle labels bij de schakelaars in het Duits, was dit normaal toen of zou dit origineel een wagen verkocht in Duitsland geweest zijn (die dan in Nederland is geregistreerd geweest)?



Dat is altijd zo, mijn 02 is ook oorspronkelijk Nederlands en heeft alle aanduidingen in het Duits. Mooie E21! Hopelijk kom ik deze eens tegen hier in Zwevegem! :D

Offline Andy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 751
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2019, 15:20:02 »
Prachtige E21, ik heb hem ergens wel met wat pijn in het hart verkocht.
Want bij mij was het ook liefde op het eerste zicht  :)
Wel tof te horen dat em goed is terecht gekomen en je ervan volop geniet  :thumbsup:

Volledig OEM houden, dat maakt Em juist speciaal.
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> verkocht - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track  - 2009 R56 COOPER S horizon blue -> fun & voor madam

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2019, 15:39:34 »
Dat is altijd zo, mijn 02 is ook oorspronkelijk Nederlands en heeft alle aanduidingen in het Duits. Mooie E21! Hopelijk kom ik deze eens tegen hier in Zwevegem! :D

Allez tof om weten. Jouw 1602 is nog mooier maar daar een goeie van vinden, daar moet ge echt tijd in steken. Deze aankoop was echt puur toeval...klik-klik-klik, tiens, nie mis, ja da geld heb ik wel...verkocht!!!....
Herfst en winter zal die nie echt ver komen misschien rond de kerktoren efkes alles opwarmen, hopelijk deze lente een toertje naar de Polders of Zeeuws-Vlaanderen.

.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #15 Gepost op: 7 oktober 2019, 15:46:35 »
Prachtige E21, ik heb hem ergens wel met wat pijn in het hart verkocht.
Want bij mij was het ook liefde op het eerste zicht  :)
Wel tof te horen dat em goed is terecht gekomen en je ervan volop geniet  :thumbsup:

Volledig OEM houden, dat maakt Em juist speciaal.

Hij wordt goed gesoigneerd hoor. Staat gedurende mijn afwezigheid onder een bache naast een McLaren SLR (niet de mijne) geloof het of niet  ;D

Bij deze een foto van de overhandiging. Nog eens merci Andy!

2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Andy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 751
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #16 Gepost op: 7 oktober 2019, 21:10:54 »
Super, heel fijn om te horen  :thumbsup:, Ik had van je maat al te horen gekregen dat de wagen gesoigneerd  zou worden.
Toffe samenwerking trouwens om destijds alles geregeld te krijg  :thumbsup:

Wat ben ikzelf eigenlijk toch allemaal aan het uitleggen  op de foto :blah: :blah: :blah: :iono: ;D
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> verkocht - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track  - 2009 R56 COOPER S horizon blue -> fun & voor madam

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3944
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2019, 12:05:29 »
Allez tof om weten. Jouw 1602 is nog mooier maar daar een goeie van vinden, daar moet ge echt tijd in steken. Deze aankoop was echt puur toeval...klik-klik-klik, tiens, nie mis, ja da geld heb ik wel...verkocht!!!....
Herfst en winter zal die nie echt ver komen misschien rond de kerktoren efkes alles opwarmen, hopelijk deze lente een toertje naar de Polders of Zeeuws-Vlaanderen.

.

Ik woon niet ver van de kerktoren dus misschien zie ik hem wel eens passeren ;)
En ik was eigenlijk ook op zoek naar een E21 destijds en dan op de 02 gebotst. Soms moet je wat geluk hebben :) Al is jouw E21 precies wel nog in veel originelere staat dan de 02 :thumbsup:

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 746
Re: 1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:08:11 »
Ik woon niet ver van de kerktoren dus misschien zie ik hem wel eens passeren ;)
En ik was eigenlijk ook op zoek naar een E21 destijds en dan op de 02 gebotst. Soms moet je wat geluk hebben :) Al is jouw E21 precies wel nog in veel originelere staat dan de 02 :thumbsup:

Hij is waarschijnlijk een stuk goedkoper ook, ik zie 1602s in goeie staat naar de 15-20 00 euro gaan?

Wat er qua waarde met deze gaat gebeuren, daar lig ik niet echt van wakker. Minder waard zal hij niet worden als ik er praktisch geen kms opzet en goed in orde houd. Voor de rest is het gewoon genieten.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3944
1978 - E21 - 316 - Keep It Simple
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2019, 11:50:02 »
Hij is waarschijnlijk een stuk goedkoper ook, ik zie 1602s in goeie staat naar de 15-20 00 euro gaan?

Wat er qua waarde met deze gaat gebeuren, daar lig ik niet echt van wakker. Minder waard zal hij niet worden als ik er praktisch geen kms opzet en goed in orde houd. Voor de rest is het gewoon genieten.

Waarschijnlijk, ik heb de mijne destijds voor nog geen €5000 gekocht, daar heb je nu niet veel meer voor inderdaad. Maar dat boeit niet als je hem niet wegdoet, dus ik ga ook gewoon van genieten ;D
Uiteindelijk wil ik hem wel eens grondig aanpakken en helemaal in orde zetten, maar no hurry, geen grote gebreken dus voorlopig nog zo wat van genieten :)