Auteur Topic: [F07,F10,F11] Stuur vervangen  (gelezen 1705 keer)

Offline DaviT

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
[F07,F10,F11] Stuur vervangen
« Gepost op: 1 oktober 2019, 12:57:55 »
Hoi,

Mijn huidige stuur heeft enkele kleine krassen en is vrij glad door gebruik.
Daarom dat ik af en toe eens rondkijk naar een tweedehands stuur. Ik heb het gewone sport stuur op dit moment, zonder flippers en ACC.

Nu heb ik dit stuur gezien:
https://www.ebay.de/itm/BMW-M-Sport-Lenkrad-5er-F10-F11-F07-6er-F06-F12-F13-7er-F01-F02/274018701170?hash=item3fccc98f72:g:trYAAOSwX~9dPSyA

Ik had enkele vragen:
- Is dit M-sport stuur dikker dan het gewone sport stuur?
- Kan ik de airbag gewoon overzetten? Ik zie eigenlijk geen verschil in vorm.
- Ik heb lanechange warning, zit die tril functie in elke stuur, of moet ik daar ook naar zoeken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Re: Stuur vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2019, 13:04:24 »
Het stuur dat glad wordt is normaal,dit is ook leder en moet net zoals lederen stoelen onderhouden worden.Voor je stuur kan je de Dr. Leather Cleaning wipes gebruiken om dit te reinigen: http://www.wax-it.be/webshop/dr-leather-cleaning-wipes.html .Mijn stuur begon ook wat te plakken en glanzen,en heb zelf die doekjes gekocht en een maand geleden gebruikt.Stuur is terug mooi proper en mat,en het ruikt terug naar lekker leder.

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2019, 09:34:30 »
Bedankt alvast voor de reactie, dat product ga ik mee bestellen volgende keer :)

Maar los daarvan, wil ik mijn stuur sowieso vervangen in de toekomst.
Ik vind het nu wat te dun, en het heeft wat schade.

Offline Tony_ca1

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2019, 15:07:12 »
Waarom laat je jou stuur niet gewoon opnieuw overtrekken , dan kies je zelf welk leder en welke stiksel en hoe dik dat je die wilt.
deze mail kreeg ik vorig jaar in jullie van een firma na informatie van het opnieuw overtrekken van mijn BMW F10 M stuur met peddels omdat het leer al na iets meer als 2 jaar begon af te pellen en de verf verdween op plaatsen Toen BMW weigerde dit onder Kulanze  te doen ben ik beginnen zoeken en heb toen deze firma gevonden. Uiteindelijk na veel mails naar BMW Duitsland heb ik toch nog een compleet nieuwe stuur gekregen onder Kulanze ,alleen het werk om te demonteren en monteren heb ik moeten betalen.

Mail.

Om het stuurwiel van een BMW M (volgens foto) opnieuw te bekleden, bevestigen wij u volgende prijs:
€ 230,00 excl. BTW

Deze prijs omvat :
- aankoop van de materialen : leder (zonder structuur), garen
- demontage van het originele leder
- snijden van het leder
- confectie (manueel dichtnaaien van het leder op het stuurwiel)

Niet inbegrepen :
- in- en uitbouw van het stuurwiel
- 21% BTW
- transport stuurwiel taxipost (goedkoopste manier = € 9,00 +btw)

Levertermijn : 3 werkdagen
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2019, 15:13:32 door dadoke »

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2019, 16:53:05 »
ECA. Ik heb daar dikke miserie gehad, slechte service en trok op niets mijn stuur. Opnieuw binnen, weer gezaag en miserie... Nooit meer. Ik maak niet rap slechte reclame, maar dit was er over. Ik heb zeker 2 maand met mijn wagen niet kunnen rijden, was altijd een ander excuus waarom het niet klaar was.  :thumbdwn:

Deze gasten kan ik u aanraden. Hebben het stuur van mijn M5 gedaan. Snel, eerlijk, goedkoper en PERFECT werk.

https://www.benl.ebay.be/usr/leder-lenkrad?_trksid=p2060353.m2749.l2754
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2019, 16:56:44 door order66 »

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2019, 12:43:37 »
Ik had ook al eens rondgekeken voor te laten herbekleden/overtrekken, maar dan kom ik toch altijd rond de 250-300€ uit.
Terwijl je het stuur kan kopen voor een stuk minder (ca. 200), en dan heb ik een M-sport stuur in goede conditie + het oude sport stuur dat in principe ook nog wat waarde heeft.

Ondertussen vrij veel zitten opzoeken, en de airbag kan je dus uitwisselen. Er zijn 5 sturen voor de F10/11 reeks en 3 airbags.
- Lederen stuurwiel met airbag 1
- Sport lederen stuurwiel met airbag 2
- M-sport lederen stuurwiel met airbag 2
- Individual lederen stuurwiel met airbag 2
- M-sport LCI, met de ronde airbag

Het trillen is volgens mij een onderdeel/motortje dat je kan overzetten (en zit niet in het stuur verwerkt zoals bijvoorbeeld verwarming).
Dus de "gok" gewaagd en het stuur gekocht. Ik zal het resultaat hier later posten :)

Offline DaviT

• Warming Up
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2019, 16:10:54 »
Het stuur is gisteren toegekomen, en deze morgen de wissel uitgevoerd. Toch een kleine 70 minuten mee bezig geweest.
Stuur was zoals geadverteerd in zeer goede conditie.

Mijn originele vragen:
- Is dit M-sport stuur dikker dan het gewone sport stuur? Ja, is een stuk dikker!
- Kan ik de airbag gewoon overzetten? Ja.
- Ik heb lanechange warning, zit die tril functie in elke stuur, of moet ik daar ook naar zoeken? Is een module die je kan overzetten (zie eerste foto), hier heb ik wel wat tijd mee verloren. Het binnenwerk moest ik ook overzetten.

Online zijn er diverse filmjes te vinden hoe je het moet vervangen. Batterij loskoppelen, 20min wachten, airbag verwijderen (is even prutsen :P), stuur wisselen (vastschroeven met 65NM), airbag erin.
Heel tevreden met eindresultaat, ziet er als nieuw uit nu.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 16:12:32 door DaviT »