Auteur Topic:  Winter vs zomer vs all season  (gelezen 729 keer)

Offline Alpina///

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Winter vs zomer vs all season
« Gepost op: 26 september 2019, 23:31:28 »
Ik moet nieuwe banden kopen en zit met een dilemma dus wil graag jullie mening horen.

Ik rij tussen de 5.000 en max 10.000 kilometer per jaar, en vooral in het weekend of in slechte weersomstandigheden.
In de zomer ga ik de wagen het minst gebruiken (misschien wel om op vakantie te gaan) en in de winter en slechtere periodes vaker.

Welk type band kan ik het best aanschaffen?
Ik dacht in eerste instantie aan winterbanden aangezien ik vaker in koudere omstandigheden zal rijden.
Maar langs de andere kant zijn zomerbanden beter aangepast voor regen/aquaplanning.

Neem ik all season banden als compromis?

Zomerbanden zijn in 275/35/19 wel een stuk goedkoper (vooraan 245/40/19 zijn de prijzen niet zo verschillend) maar hebben in winterse omstandigheden dan minder grip. Terwijl winterbanden dan weer beter zijn in koudere omstandigheden maar zullen ook wel sneller slijten in de zomer.

Wat raden jullie aan of wat zijn jullie ervaringen?

Alvast dank 😁

(Betreft een e39 540ia)

Offline pukkie007

• Pole Position
Re: Winter vs zomer vs all season
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2019, 01:23:29 »
Ik rij al 30 jaar 7 series en steeds op zomerbanden. Ik pas me aan de weersomstandigheden wel aan: snelheid, afstand tot voorligger, hard in de remmen gaan proberen te mijden ...

Idealiter heb je toch 2 sets van doen, zeker als je meerdere jaren met dezelfde wagen rijdt. 2 setjes van 500 euro kan je wel ergens op de kop tikken.

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2019, 06:29:24 »
2 aparte setjes zomer/winter is het ideale.All-seasonbanden zijn een compromis,die blinken niet uit in de zomer noch in de winter,eerder gemiddeld doorheen het jaar.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2019, 07:32:40 »
Eventueel kan je nog gaan voor de Michelin cross climate. Die functioneert nog het best van de all-seasons.

Al kan niets tippen aan twee bandensets. Voor de prijs hoef je het niet te laten, terwijl de ene set slijt, blijft de ander gespaard en vice versa dus netto komt het plus minus op hetzelfde uit.

En met een achterwielaandrijver vind ik winterbanden een echte must. Niet alleen qua tractie maar ook bij het rijden op sneeuw en ijzel. Het verschil is significant.

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2019, 10:53:04 »
Koop gewoon een hele goeie zomerband. Zoals de michelin 4s. Ik rijd hier ook het hele jaar mee door.

Ik heb dit al getest tegen over een winterband met snelheid  in bochten acceleratie en remafstand en de zomerband was duidelijk gewonnen tegen over de winterband.
Getest  bij 1.5 gradenin de regen.

Dus Die minder grip onder de 7 graden is marketing.

In echte sneeuw werkt de winterband wel zeer goed!
Maar hoeveel keer ligt hier echt sneeuw ?
En hier wordt onmiddelijk gestrooid. dus dan wordt het meer pap en water.
Hangt ook af in welke streek je woont.

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2019, 16:19:06 »
Koop gewoon een hele goeie zomerband. Zoals de michelin 4s. Ik rijd hier ook het hele jaar mee door.

Ik heb dit al getest tegen over een winterband met snelheid  in bochten acceleratie en remafstand en de zomerband was duidelijk gewonnen tegen over de winterband.

Winterbanden bij temperaturen onder de 7 graden is idd de ruimste vorm van bullshit dat ze aan de gemiddelde chauffeurs voeren. Winterbanden hebben pas effect vanaf dat het begint te vriezen (en UITERAARD in sneeuw).

Zoals reeds aangehaald: michelin crossclimate kan zeker aan uw eisen voldoen volgens mij.
Opinie: 2 sets (winter & zomer) zijn waarschijnlijk al verduurd door de ouderdom alvorens je nog maar naar het einde van het profiel bent, gezien het beperkte aantal km dat je rijdt.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 16:22:17 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2019, 17:33:22 »
juist ja da was ik ook vergeten
na 2 jaar ze opzij te leggen is die rubber verhard en verlies je ook al grip
daarom moet je in Zwitserland verplicht nieuwe banden steken na 2 jaar
ook al is je profiel nog nieuw

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2019, 18:08:57 »
Ik had op mijn vorige F21 de.tegenhanger van de michelin crossclimate, nml de goodyear vector gen 2.
Dit is ook een zeer goede allround band met zeer goede recensies. :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2019, 18:17:11 »
Ik rij al 30 jaar 7 series en steeds op zomerbanden. Ik pas me aan de weersomstandigheden wel aan: snelheid, afstand tot voorligger, hard in de remmen gaan proberen te mijden ...

Idealiter heb je toch 2 sets van doen, zeker als je meerdere jaren met dezelfde wagen rijdt. 2 setjes van 500 euro kan je wel ergens op de kop tikken.
Aanpassen aan de omstandigheden doe ik sowieso ook maar wil toch de beste grip in elke omstandigheid.
2 setjes is natuurlijk wel duur en dan zeker in 19ers.
Misschien zien voor een kleinere velg in de maanden dat het echt vriest kan ook wel een optie zijn. Dan gaan mijn alpina's ook niet blootgesteld worden aan zout natuurlijk.

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2019, 18:19:30 »
2 aparte setjes zomer/winter is het ideale.All-seasonbanden zijn een compromis,die blinken niet uit in de zomer noch in de winter,eerder gemiddeld doorheen het jaar.
Dat heb ik inderdaad ook al vaker gehoord van die all seasons.. daarom mijn eeuwige twijfel 😂

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2019, 18:21:41 »
Eventueel kan je nog gaan voor de Michelin cross climate. Die functioneert nog het best van de all-seasons.

Al kan niets tippen aan twee bandensets. Voor de prijs hoef je het niet te laten, terwijl de ene set slijt, blijft de ander gespaard en vice versa dus netto komt het plus minus op hetzelfde uit.

En met een achterwielaandrijver vind ik winterbanden een echte must. Niet alleen qua tractie maar ook bij het rijden op sneeuw en ijzel. Het verschil is significant.
Probleem van 2 sets is dat ik echt heel weinig rij en mijn auto's meestal niet heel lang hou.. mijn auto die ik het langst heb gehouden was 4 jaar 😅
Maar ga misschien kijken voor een kleinere set velgen met winterbanden voor de maanden dat het echt vriest. Zal heel wat schelen in prijs.

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2019, 18:27:09 »

Ja dat van die 7 graden is volgens mij ook wel wat marketing maar dacht dat ze vooral harder slijten boven de 7 graden.
En zomerbanden zijn inderdaad wel beter bij regen, zijn blijkbaar ook extra groeven om aquaplanning te voorkomen.
En van dat sneeuw idd das hier amper in België. Maar als ik dan is naar het buitenland ga zijn ze wel verplicht in sommige landen dacht ik.

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2019, 18:29:57 »
Winterbanden bij temperaturen onder de 7 graden is idd de ruimste vorm van bullshit dat ze aan de gemiddelde chauffeurs voeren. Winterbanden hebben pas effect vanaf dat het begint te vriezen (en UITERAARD in sneeuw).

Zoals reeds aangehaald: michelin crossclimate kan zeker aan uw eisen voldoen volgens mij.
Opinie: 2 sets (winter & zomer) zijn waarschijnlijk al verduurd door de ouderdom alvorens je nog maar naar het einde van het profiel bent, gezien het beperkte aantal km dat je rijdt.
Michelin crossclimate zal ik nog eens opzoeken maar had ze op eerste zicht niet in mijn maten gevonden dacht ik..

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2019, 18:30:58 »
Amai dat wist ik niet! Dan is dat inderdaad misschien niet echt de moeite om met 2 sets te gaan rijden. Thanks voor de tip!

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2019, 18:31:41 »
Ik had op mijn vorige F21 de.tegenhanger van de michelin crossclimate, nml de goodyear vector gen 2.
Dit is ook een zeer goede allround band met zeer goede recensies. :thumbsup:
Thanks @BIG charlie , ga deze eens opzoeken!

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2019, 10:33:53 »
Ongeacht de wet in Zwitserland is een band na 2 jaar afschrijven wel ZEER ver overdreven. Voorts moeten we van 's morgens tot 's avonds aan het milieu denken en euro 9 wagens kopen, maar na 2 jaar mag uw niet-recycleerbare band de storthoop op.  :wtf: Ik heb momenteel onder de E32 banden liggen die 7 jaar oud zijn, en ondanks dat dit top-banden zijn (waren), merk je zeer goed dat ze minder grip hebben door hun leeftijd, ondanks nog +- 6mm profieldiepte. Maar om na 2 jaar banden af te danken lijkt mij royaal overdreven. Met mijn E46 heb ik 6 winters gedaan met eenzelfde set winterbanden en wat grip (in sneeuw) betreft deden ze het na 6 jaar nog even goed. Heb ze uiteindelijk gewoon verkocht omdat ik 330i remmen heb geplaatst en het een 15" kit was :P

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2019, 13:50:37 »
Ongeacht de wet in Zwitserland is een band na 2 jaar afschrijven wel ZEER ver overdreven. Voorts moeten we van 's morgens tot 's avonds aan het milieu denken en euro 9 wagens kopen, maar na 2 jaar mag uw niet-recycleerbare band de storthoop op.  :wtf: Ik heb momenteel onder de E32 banden liggen die 7 jaar oud zijn, en ondanks dat dit top-banden zijn (waren), merk je zeer goed dat ze minder grip hebben door hun leeftijd, ondanks nog +- 6mm profieldiepte. Maar om na 2 jaar banden af te danken lijkt mij royaal overdreven. Met mijn E46 heb ik 6 winters gedaan met eenzelfde set winterbanden en wat grip (in sneeuw) betreft deden ze het na 6 jaar nog even goed. Heb ze uiteindelijk gewoon verkocht omdat ik 330i remmen heb geplaatst en het een 15" kit was :P
2 jaar is inderdaad misschien wat snel. denk dat het ook zal afhangen van het merk van de band en de compound etc. maar 7 jaar is misschien ook wel veel van het goede haha

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2019, 16:20:05 »
Tot en met 7 jaar is de regel voor banden. 2 jaar is belachelijke marketing.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2019, 17:31:33 »
Idd , wel gek dat dat in Zwitserland volgens de wet zou moeten 😮

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2019, 17:44:17 »
ja en grote bandencentrales zoals hier in lokeren
sturen dan een vrachtwagen naar zwisterland vol met die banden van 2 jaar oud
en verkopen ze hier als 2de hands :) op een grote vrachtwagen geeft dit een zeer mooie winst

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2019, 18:56:08 »
ja en grote bandencentrales zoals hier in lokeren
sturen dan een vrachtwagen naar zwisterland vol met die banden van 2 jaar oud
en verkopen ze hier als 2de hands :) op een grote vrachtwagen geeft dit een zeer mooie winst
Je bedoelt een vrachtwagen VAN Zwitserland, niet NAAR Zwitserland. Right?

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2019, 20:31:52 »
Nee eentje van hier naar daar 😁

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 30 september 2019, 12:05:17 »
Nee eentje van hier naar daar 😁

Waarschijnlijk bedoelt hij leeg naar daar om de banden op te kopen en dan vol terug naar Belgie.  ;)
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Alpina///

• Qualifying
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2019, 14:41:33 »
Ik denk dat hij inderdaad bedoelt dat er een lege van hier vertrekt naar ginds en vol terugkomt  :D

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2019, 16:56:28 »

Zwaar overdreven; na 2 jaar verhard. een kwaliteit winterband gaat echt stukken langer mee. In Zwitserland is dat gewoon goed gelobbyd van de bandenindustrie.
Wat je wel hebt met winterbanden is een hardere rubber onder de zachte compound. Eens gesleten tot daarop is het feest. Amai.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline geertg

• Nieuw
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 6 november 2019, 15:27:46 »
Michelin adviseert om de banden 10 jaar na productiedatum te vervangen. Test-Aankoop adviseert ook deze 10 jaar maar voegt er wel aan toe dat het beter is deze na 4 of 5 jaar te vervangen.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 7 november 2019, 07:09:12 »
Banden gaan echt wel lang mee hoor. Het rubber gaat na verloop van tijd wel wat uitharden, maar de structuur en opbouw van een band heeft niet te lijden onder ouderdom.

Als je niet veel rijdt, vooral bij slecht weer rijdt en een vrij rustige chauffeur bent, dan kan je misschien opteren om gans het jaar door met winterbanden te rijden. In DE is dat schering en inslag. Mijn pa doet het ook. Bij rustig rijden gaan die ook lang mee.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Online Détail Magnifique

• Pole Position
    • Test
« Reactie #27 Gepost op: 7 november 2019, 16:45:50 »
Banden gaan echt wel lang mee hoor. Het rubber gaat na verloop van tijd wel wat uitharden, maar de structuur en opbouw van een band heeft niet te lijden onder ouderdom.

Als je niet veel rijdt, vooral bij slecht weer rijdt en een vrij rustige chauffeur bent, dan kan je misschien opteren om gans het jaar door met winterbanden te rijden. In DE is dat schering en inslag. Mijn pa doet het ook. Bij rustig rijden gaan die ook lang mee.

Beste raad die hier gegeven wordt, ik reed met Audi A4’s en BMW 3’s op de zaak een heel jaar op winterbanden, 60.000km’s en dan de voorste bandjes vervangen op de Audi. Achterste op 90.000km’s. 😉
R52 - 2007 Mini Cooper S cabrio
F31 - 2016 BMW 320dA E.D.
CP3 - 2019 Yamaha Tracer 900GT

Offline dominic318d

• Qualifying
« Reactie #28 Gepost op: 7 november 2019, 19:32:53 »
Inderdaad,met mijn E91 ook gans jaar door winterbanden gereden(Michelin),60dkm mee gereden en waren verre van versleten.
Ook met mijn vito gans het jaar op winterbanden,nu al 70dkm en nog steeds veel profiel.
Ik doe wel ongeveer 50dkm per jaar dus sowieso om de 2 jaar nieuwe banden of vlugger nog.
Winterbanden zijn gewoon zeer goede regenbanden ook,soit das mijn mening.
E30 1990 316i diamantzwart-E36 1991 318i diamantzwart-E91 LCI 11/2008 318d Tasman metallic-F31 2015 320d Saphirschwarz

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 8 november 2019, 13:55:50 »
persoonlijke ervaring: winterbanden in de zomer: mogelijk dat ze lang meegaan, maar wat grip betreft blijf je ver achter met winterbanden tegenover zomerbanden.