Auteur Topic: [ALG] Project: Bluetooth toevoegen oude BMW radio  (gelezen 948 keer)

Offline Vanos

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[ALG] Project: Bluetooth toevoegen oude BMW radio
« Gepost op: 1 september 2019, 16:19:39 »
Intro

We weten allemaal dat er voor de meeste BMW radio's bluetooth interfaces te krijgen, Yatour, GROM, noem maar op. Echter worden alleen radio's ondersteund met het Ibus protocol (vanaf 1996 of zoiets).

Ik wilde in mijn E36 graag de OEM look, ik wil ook bluetooth, maar ik heb geen zin om 300/400+ euro uit te geven aan de natuurlijk erg gewilde head units die Ibus hebben en daarmee dergelijke interfaces ondersteunen. Wat je ook over mij moet weten: ik pruts graag, en ik doe graag moeilijk als het ook makkelijk kan (en ik vind dat stiekem best leuk). Dat gezegd zijnde leek het me een interessant idee om een van de pre-Ibus radio's geschikt te maken voor bluetooth.

Voor de oudere radio's zijn er her en der tutorials te vinden om zelf een AUX/Bluetooth interface toe te voegen, door bijvoorbeeld de radio open te maken, en op de contactpunten van bijvoorbeeld de cassettespeler nieuwe draadjes te solderen en zodoende die audio te overschrijven. Het nadeel daarvan is echter dat je dan de knoppen op je radio niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld van nummer te wisselen, of het afspelen te pauzeren.

De meeste aftermarket interfaces kunnen dit wel, doordat ze een CD wisselaar emuleren. Er zijn echter ook een paar pre-Ibus radio's waar je een CD wisselaar op kan aansluiten, maar deze hebben een ander communicatieprotocol waarvoor geen bluetooth modules te koop zijn. Dat moet dan toch te reverse-engineeren zijn dacht ik... Je voelt hem al aankomen, how hard can it be?

Zo gezegd zo gedaan, en ik heb een setje gescoord van onderstaande componenten:

Philips PH7850 oftewel BMW Business RDS

Prutsen

Zo gezegd, zo gedaan en met mijn testopstelling en wat tijd ben ik tot het volgende resultaat gekomen:

De radio in CD modus ook al is de CD wisselaar losgekoppeld!

Ook kan ik binnen de mogelijkheden het display van de radio aanpassen,

en de knoppen van de radio uitlezen (zie het computerscherm)

Resultaat

Dit prototype zit momenteel in mijn auto, en geeft mij de mogelijkheid om bluetooth muziek af te spelen vanaf mijn telefoon, en de knoppen van de radio te gebruiken om de muziek te pauzeren, terug af te spelen, of het vorige of volgende nummer te kiezen  :clap:

Volgende stap wordt het ontwerpen van een eigen printplaatje om het geheel wat netter te maken, daarover later meer!

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: Project: Bluetooth toevoegen oude BMW radio
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2019, 17:03:27 »
Intro

We weten allemaal dat er voor de meeste BMW radio's bluetooth interfaces te krijgen, Yatour, GROM, noem maar op. Echter worden alleen radio's ondersteund met het Ibus protocol (vanaf 1996 of zoiets).

Ik wilde in mijn E36 graag de OEM look, ik wil ook bluetooth, maar ik heb geen zin om 300/400+ euro uit te geven aan de natuurlijk erg gewilde head units die Ibus hebben en daarmee dergelijke interfaces ondersteunen. Wat je ook over mij moet weten: ik pruts graag, en ik doe graag moeilijk als het ook makkelijk kan (en ik vind dat stiekem best leuk). Dat gezegd zijnde leek het me een interessant idee om een van de pre-Ibus radio's geschikt te maken voor bluetooth.

Voor de oudere radio's zijn er her en der tutorials te vinden om zelf een AUX/Bluetooth interface toe te voegen, door bijvoorbeeld de radio open te maken, en op de contactpunten van bijvoorbeeld de cassettespeler nieuwe draadjes te solderen en zodoende die audio te overschrijven. Het nadeel daarvan is echter dat je dan de knoppen op je radio niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld van nummer te wisselen, of het afspelen te pauzeren.

De meeste aftermarket interfaces kunnen dit wel, doordat ze een CD wisselaar emuleren. Er zijn echter ook een paar pre-Ibus radio's waar je een CD wisselaar op kan aansluiten, maar deze hebben een ander communicatieprotocol waarvoor geen bluetooth modules te koop zijn. Dat moet dan toch te reverse-engineeren zijn dacht ik... Je voelt hem al aankomen, how hard can it be?

Sjiek dat je dit kan / doet !   Respect.
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2019, 17:41:00 »
EÚn van de betere elektronica projecten hier.  :thumbsup: :thumbsup:

Offline mrzed

• Trade Count: (+2)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2019, 19:31:29 »
Next level  :wow:

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2019, 11:52:43 »
Crazy maar top gedaan. Altijd handig dat je 2 rechterhanden meegekregen hebt.  ;D ;)
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline M Roels

• Pole Position
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2019, 15:26:43 »
Fantastisch! Prachtig werk
Echt ideale oplossing als je OEM wil blijven.
Zou je dit in de toekomst ook voor andere geïnteresseerden doen die dit willen met hun OEM Head-unit?

Offline Dieter97

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2019, 00:37:39 »
Hey Vanos

Al een eigen printplaat gemaakt? Ik ben zeer ge´nteresseerd in eentje 😀... ik wil de oem look behouden maar toch muziek streamen. Ik heb al vanalles geprobeerd incl. het solderen op de printplaat, helaas zonder succes 😅.

Groeten Dieter

Offline Vanos

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2019, 12:01:15 »
Hey Vanos

Al een eigen printplaat gemaakt? Ik ben zeer ge´nteresseerd in eentje ... ik wil de oem look behouden maar toch muziek streamen. Ik heb al vanalles geprobeerd incl. het solderen op de printplaat, helaas zonder succes .

Groeten Dieter
Al even stil hier, maar er is wel wat voortgang. Zeker met onderdelen bestellen en levertijden gaat er veel tijd overheen waarin je eigenlijk niet echt verder kunt werken.

Zoals in mijn laatste update gedeeld was ik bezig om mijn eigen printplaat te maken, en dit is eigenlijk tegelijk wÚl en niet gelukt.

Zoals je ziet zit de printplaat goed in elkaar, en met de eerste die ik samen heb gebouwd heb ik getest dat ik de radio nog steeds in cd-modus krijg, en ik heb er ook audio mee uit de speaker gekregen. Dus het ontwerp lijkt te kloppen. Ergens op dat punt heb ik perongeluk een draadje verkeerd op de connector gestoken, en daarmee iets kortgesloten. Daarna werkte hij niet meer  :stom:

Mijn tweede en derde prototype die ik heb gebouwd heb ik niet werkend gekregen, en dit komt vooral door de chip die je aan de linkerkant ziet. Zoals je ziet is die ongelofelijk klein, en daarnaast heeft die geen pinnen die uitsteken, maar de elektrische contacten zitten onder de chip. Deze is gewoon te klein waardoor het risico is dat hij 'met de hand' niet goed gesoldeerd is, en als hij er eenmaal op zit heb je eigenlijk geen manier om te testen dat hij ook echt goed zit. Professionals gebruiken daar een microscoop voor denk ik, maar dat soort apparatuur heb ik niet.

Dan heb ik maar besloten om de handdoek in de ring te gooien en het ontwerp aan te passen naar andere componenten waardoor het kleine chipje niet meer nodig is. Versie 2 is af, maar ik moet nog wachten tot de onderdelen binnen zijn.

Als ik uiteindelijk een werkend product heb zou ik zeker wel een kleine batch kunnen maken voor andere geinteresseerden.

Versie 1:

Versie 2:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2019, 12:24:45 door Vanos »

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2019, 14:04:07 »
Man, wat een monikkenwerk ..
Chapeau  :bow:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2019, 14:13:58 »

Zou je dit in de toekomst ook voor andere ge´nteresseerden doen die dit willen met hun OEM Head-unit?

Dat is volgens mij wel de bedoeling. Anders ga je geen werk steken in dit soort printplaatjes maken.

Offline Vanos

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2019, 13:20:27 »
Dat is volgens mij wel de bedoeling. Anders ga je geen werk steken in dit soort printplaatjes maken.
Wellicht dat ik een kleine batch maak bij genoeg interesse, zoals hierboven ook aangegeven, maar dit is zeker niet het hoofddoel. Ik leer vooral graag nieuwe skills bij, en zit veel liever te prutsen op dit soort dingen dan op de bank voor Netflix ;).

Nog een kleine update, we komen dichterbij het eindresultaat! Zoals in mijn laatste update aangegeven had ik problemen met het betrouwbaar solderen van die kleinste chip. Ik heb deze dus vervangen door een groter alternatief, en inmiddels heb ik een prototype van versie 2 (rechts naast versie 1 links):

Het goede nieuws is dat deze eigenlijk perfect werkt. CD wisselaar hack werkt betrouwbaar, en muziek wordt op mooie kwaliteit afgespeeld! Ik ga toch nog een versie drie maken omdat het bordje wel goed werkt op 12V maar deze op 14V te warm wordt. Ik ga daarvoor nog iets aan de voeding aanpassen, maar daarna zou die klaar moeten zijn!

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Correct Craft Fan
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2019, 20:32:09 »
That. Is. Just. Friggin'. Awesome.

Hier kan ik dus uren over lezen en foto's bekijken. Mensen die, zoals je zelf zegt, liever "prutsen" en dingen uitwerken in plaats van in de zetel voor Netflix te liggen. Nu, van tijd tot tijd een betje Netflix kan ook geen kwaad eh  :P
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Vanos

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2019, 11:08:24 »
Voor de mensen die het interessant vinden om wat meer detail te lezen over het project, ik heb dat hier online gezet:

Bluetooth CD Changer Emulator
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 22:55:47 door Vanos »

Offline M Roels

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2020, 22:18:50 »
Als uw batch klaar is.. laat maar weten !
Heb ondertussen al een Business RDS radio aangeschaft