Auteur Topic:  Advies gevraagd rond nieuwbouw met werkplaats (in het huis)  (gelezen 349 keer)

Offline G4BR14L

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Advies gevraagd rond nieuwbouw met werkplaats (in het huis)
« Gepost op: 23 augustus 2019, 12:20:32 »
Mijn excuses mocht blijken dat ik deze thread in de verkeerde (sub) forum gepost heb. De admins mogen deze uiteraard en naar believen verhuizen.

We zijn momenteel een nieuwbouw aan het inplannen en ik ben nu aan het bekijken welke de opties zijn om in de nieuwbouw rekening te houden met een werkplaats om aan oldtimers en voornamelijk youngtimers te sleutelen en ik had graag van jullie advies, tips en persoonlijke ervaringen.

Ik ben nog aan het proberen om van de gemeente toelating te krijgen om een aparte werkplaats te bouwen lost van het huis van zo'n 100 m² maar op het eerste zicht wil de gemeente niet dat wij groter gaan dan 40 m² voor een bijbouw. Dus ik ben momenteel aan het kijken naar onze tweede optie en dat is de werkplaats/ruimte voorzien in de woning.

Om het te kunnen kaderen een beetje achtergrondinformatie: ik werk al sinds 2002 als software engineer op freelance basis maar sleutelen aan auto's is altijd mijn passie geweest en ik hoop dat ik op een gegeven moment de volledig switch kan maken. Ik heb bij Syntra al heel wat opleidingen gevolgd en ik volg momenteel nog steeds een aantal opleidingen. Binnen mijn vennootschap zullen dit de activeiten zijn rond de automobiel:
  • Klassieke onderhoud (olie + filters, remmen, distributieriem, banden, ...)
  • Vervangen/revisie van versnellingsbakken/motorblokken
  • MIG/MAG lassen en algemeen carrosseriewerk
  • Autodiagnose + elektronica
  • Detailing van wagens (wassen, clayen, polijsten, verzegelen)
  • Zetelbekleding, deurpanelen, dakhemel, vloer
  • ...
Het is niet mijn intentie om te werken met personeel, daarom dat ik een werkruimte thuis wil voorzien.
Als ik ooit toch van plan ben uit te breiden dan zal ik vermoedelijk eerder uitwijken naar een industrieterrein maar een ruimte thuis om te kunnen werken wil ik eigenlijk sowieso hebben.

Over de nieuwbouw. De nieuwbouw zal een moderne woning worden zoals op deze foto:

Bouwgrond hebben we reeds gekocht een aantal jaren geleden. Voor de maximale gevelbreedte kunnen we vooraan gaan tot 21 meter breed en achteraan tot 18 meter breed gaan. De totale diepte van het gelijkvloers is maximaal 17 meter en voor de eerste verdieping 13 meter. Omdat bouwen afgrijselijk duur is, willen we uiteraard niet meer bouwen dan echt nodig is. We hebben nota bene 4 jonge kinderen dus we zijn in het totaal met 6 personen (deze info om een beeld te schetsen).

Ik dacht eraan om op het gelijkvloers en aan de linkervoorkant van de woning een (werk)ruimte te voorzien van 10 meter diep en 10 meter breed (gelijk op de foto de kant van de zwarte panelen + garagepoort) zodat ik deze kan indelen in 2 secties:
  • Sectie 1 (linkerkant)
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 4,00 meter
    • 2-paalsbrug aan de voorkant
    • Plaats voor werkmateriaal tegen de achterkant
    • Boven deze ruimte een opslagruimte van ongeveer 1.80 meter hoog, deze ruimte is bereikbaar vanaf het bureau (zie sectie 2)
  • Sectie 2 (rechterkant)
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 2,80 meter
    • Ruimte voor werkzaamheden waarvoor ik geen brug nodig heb (polieren, bekleding, diagnose, ...)
    • Boven deze ruimte wil ik een bureau die, gescheiden door een balustrade, uitkijkt op sectie 1 (waar de brug staat). Deze ruimte is zowel toegankelijk vanop het gelijkvloers als vanop de 1ste verdieping.

Aan de achterkant op het gelijkvloers is in principe voldoende ruimte voor de leefruimtes, idem voor de eerste verdieping.
Ik heb nog geen schetsen van de architect en dat komt omdat wij het zelf nog wat aan het uitzoeken zijn wat de mogelijkheden zijn en vooraleer we naar de architect gaan om te zeggen van zo en zo moet het er uit zien wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen.

Iemand liet mij weten van te werken met een kelder en deze dan opentrekken tot het gelijkvloers zodat de eerste verdieping volledig gevrijwaard wordt. Dan verandert er niets aan de indeling zoals ik het zie alleen dat de werkruimte zich dan ondergronds zal bevinden en het bureau boven sectie 2 zich dan feitelijk op het gelijkvloers bevindt in plaats van op de eerste verdieping.

Ik zou graag willen horen van jullie wat jullie advies is en mening.
Zijn er die bij hun thuis ook iets gelijkaardigs opgezet hebben en zo ja wat zijn jullie persoonlijke ervaringen en wat zouden jullie de volgende keer anders doen?
Zijn er betere/alternatieve opties?
Zijn er bepaalde zaken waarmee ik rekening moet houden?

Offline Barney

• Premium Member
  • Race Legend
Re: Advies gevraagd rond nieuwbouw met werkplaats (in het huis)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2019, 12:47:46 »
Weet je al hoe je moet funderen? (toestand ondergrond bekend?)
Indien een kelder vereist is zou ik proberen met die piste te werken en bekijken of je met een inrit onder helling naar beneden kan. Als die kelder nodig is omwille van constructieve eisen zijn dat relatief goedkope m².. Op die manier kan je op het gelijkvloers een werkplaats/ bureau maken, al dan niet met een verbinding naar de kelder. Een werkplaats is vaak niet altijd even proper dus ik zou de relatie tussen beide ook niet te 'rooskleurig' zien en altijd de opties open houden om dingen te kunnen afsluiten.

Lijkt me een leuke uitdagende opdracht voor een architect!
Heel wat potentieel met een voorgevel van 21m. Die helling kan bovendien ook een lift zijn..

nearest e85 fuel station

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2019, 13:28:46 »
Gezien de breedte dat er mag gebouwd worden, zou ik proberen om niet met een verdieping te werken, en je werkplaats in de kelder te voorzien.
In de kelder omdat dat nog altijd een stuk goedkoper, je hoeft een pak minder afwerking te voorzien (gevelstenen, ramen, ...).
Enkel een garage op gelijkvloers, met daar een autolift naar de kelder, de kelder zelf kan je dan zo groot maken als je zelf wil.

Even gegoogled en dit is ongeveer wat ik bedoel:
https://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/funderingen-en-kelders/autolift-toegang-naar-kelder

Offline G4BR14L

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2019, 14:43:09 »
Weet je al hoe je moet funderen? (toestand ondergrond bekend?)
Indien een kelder vereist is zou ik proberen met die piste te werken en bekijken of je met een inrit onder helling naar beneden kan. Als die kelder nodig is omwille van constructieve eisen zijn dat relatief goedkope m².. Op die manier kan je op het gelijkvloers een werkplaats/ bureau maken, al dan niet met een verbinding naar de kelder. Een werkplaats is vaak niet altijd even proper dus ik zou de relatie tussen beide ook niet te 'rooskleurig' zien en altijd de opties open houden om dingen te kunnen afsluiten.

Lijkt me een leuke uitdagende opdracht voor een architect!
Heel wat potentieel met een voorgevel van 21m. Die helling kan bovendien ook een lift zijn..

nearest e85 fuel station

Voor de stabiliteit van de brug heb ik ongeveer 25 tot 50 cm diep gewapend beton nodig, naargelang de specificaties van de fabrikant. Voor de rest volstaat een rechtstreekse fundering. Naast mijn stuk bouwgrond is de buurman twee half-open woningen aan het neerzetten waarvan de links woning af is en reeds door hem betrokken wordt. Hij is momenteel bezig met de bouw van de rechtse woning. Hij heeft ook gebruikgemaakt van een rechtstreekse fundering. Ik kan overwegen om volledig gebruik te maken van gewapend beton, kost alleen meer.

Uitstekende tip om de ruimte te scheiden! Ik wou sowieso de ruimte waar de wagens gereinigd en gepolijst worden (redelijk wat stof) scheiden van de bureau die zich daarboven bevindt waar computers en andere elektronica zal staan. Van het gedeelte waar de brug zal staan zal het beperkt blijven maar het lijkt mij een goed idee om in plaats van een balustrade die uitkijkt op sectie 1 te werken met een glazen wand, is ook wel mooier lijkt mij. Zo'n beetje gelijk er gewerkt wordt bij veel garages:

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 14:49:02 door G4BR14L »

Offline G4BR14L

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2019, 14:56:41 »
Gezien de breedte dat er mag gebouwd worden, zou ik proberen om niet met een verdieping te werken, en je werkplaats in de kelder te voorzien.
In de kelder omdat dat nog altijd een stuk goedkoper, je hoeft een pak minder afwerking te voorzien (gevelstenen, ramen, ...).
Enkel een garage op gelijkvloers, met daar een autolift naar de kelder, de kelder zelf kan je dan zo groot maken als je zelf wil.

Even gegoogled en dit is ongeveer wat ik bedoel:
https://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/funderingen-en-kelders/autolift-toegang-naar-kelder

Het idee van te werken met een autolift lijkt me mooi, dan hoef ik niet te werken met een helling om naar de kelder te gaan en zoals in die andere thread aangehaald wordt als daar een 'dak' op gezet wordt zit je niet met een gat. Alleen zou ik deze lift ook moeten kunnen gebruiken als hefbrug of ik zou een lift moeten kunnen combineren met een 2-paalsbrug. Anders moet ik in de kelder 2 openingen voorzien naar het gelijkvloers namelijk voor de lift en een opening voor de 2-paalsbrug.

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2019, 15:21:37 »
Anders moet je bij internbv eens kijken of info vragen, die hebben vanalle interessante systemen, of zelfs op maat: https://internbv.nl/home%25252520nl/inmeten.html

Deze brug heeft bvb al een platform bovenaan, onderaan kan misschien aangepast worden naar twee banen?
https://internbv.nl/home%25252520nl/int-inbouw-nl-1.html

Ik zou de kelder op normale plafondhoogte houden, wel genoeg plaats voorzien in de kelder links en rechts van de brug.
Sowieso ga je de brug alleen gebruiken als je onder de wagen werkt of aan de wielen/remmen, dan kan je de brug perfect voor de helft laten zakken en je ding doen.

Ik heb zelf trouwens zo'n brug van internbv staan, goed materiaal voor een leuke prijs!
Burg wordt hier vnl. gebruikt om 2 auto binnen te kunnen zetten, sporadisch eens om wat basic te sleutelen aan een wagen.