Auteur Topic: [E46] Wiel wordt heet  (gelezen 381 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 692
[E46] Wiel wordt heet
« Gepost op: 4 augustus 2019, 17:26:09 »
Hey allen,

Een week of twee geleden was ik eens aan het rijden, waarbij ik plots een soort van zoemend geluid hoorde dat ik niet meteen kon thuisbrengen.
Het hield maar een minuut aan en daarna hoorde ik het niet meer, het was ook niet erg luid. Ik dacht dus dat het niets was en dat ik het mij enkel inbeeldde. Sindsdien heb ik het nooit meer gehoord.

Daarnet stapte ik uit de auto en per toeval keek ik even naar mijn band, plots voelde ik veel warmte. Bij het voelen aan de velg was het zelfs vrij heet, ik kon er nog net aan komen. Iemand een idee? Ik vermoed een versleten lager of de rem die blijft hangen? Ik merk wel geen verschil tijdens het rijden. Is dit een gekend probleem bij de E46 320d van 2000?

Bedankt voor de hulp :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1712
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2019, 18:52:32 »
Voel je verschil tussen de linker en rechterband op vlak van warmte.

Alle wiellagers die bij mij al gesneuveld zijn, maakten veel kabaal. Dus als er iets scheelt, gok ik op een slepende rem.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 264
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2019, 19:13:46 »
waarschijnlijk eerder de rem die lichtjes blijft hangen, warmte van de lager dan zou deze echt wel merkbaar stuk zijn.
ik heb meerdere malen vastlopende remmen geweten met de e46, vaak nadat de remmen vervangen zijn, die remklauwen zijn zeer gevoelig voor vuil.
wanneer men de klauw opent zonder deze deftig te reinigen komt er vuil in de remzuiger en gaat deze minde/niet terugkomen na het lossen van de rem.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 692
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2019, 20:37:34 »
Ik heb net even getest en de rechter schijf wordt veel warmer dan de linker door even te rijden, ik vermoed dat de zuigers vastzitten.  Is dit een klus dat makkelijk zelf uit te voeren is?

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3338
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2019, 23:06:09 »
ik vermoed dat de zuigers vastzitten.  Is dit een klus dat makkelijk zelf uit te voeren is?

Als je u die vraag al moet stellen heb je toch niet genoeg kennis om aan remmen te werken?
Het gaat niet alleen over uw veiligheid maar ook die van andere mensen.. ???

Ik heb het ooit voor gehad op mij E39 touring, daar was de handrem vast gelopen/veertjes afgebroken en daar had je het effect dat het rechterachterwiel loeiheet liep.
Het zal wel iets met uw remmen te maken hebben vermoed ik.
Doe hem binnen in de garage en laat het uitzoeken.
1995 - BMW E36 M3 3.0
2012 - Porsche Cayman R

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 264
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2019, 23:43:54 »
de e46 en e90/87 hebben dit vaker dat ze vastlopen. als je een beetje handig bent is het best wel te doen hoor, een revisiesetje bestellen en op youtube staan filmpjes genoeg hierover, maar zoals geert net aankaart, het blijft een cruciaal onderdeel.
ook is de kans groot dat al het vet ondertussen uit u lager gelopen is door de hitte, en dat er ongelijke slijtage is aan de schijf en de remblokken, zeker als je zo al 2 weken aan het rondrijden bent  :jpshakehead:

reken er ook op dat de meeste bouten goed vast gegrippeerd gaan zijn door de vele 'over'verhitting en afkoeling...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 203
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2019, 10:41:27 »
Laat de motor draaien en kriek hem omhoogen en draai eens aan u wielen. Rem dan eens hard en draai er nog eens aan en kijk of dat wiel sleept of sneller stopt.

Ooit zelf  heb ik eens een remklauw gereviseerd.
En ik raad het het af.
Als de klauw zelf ingesleten is langs binnen en je steekt er een nieuwe zuiger in kan het zijn dat vloeistof eruit gaat lopen na een paar maanden
Het 50 / 50 kans dat het werkt.
Ik raad het aan om 2 nieuwe klauwen te laten steken !
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2019, 10:46:48 door happydude »

Offline Kristofm

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2800
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2019, 09:28:29 »
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn E46.

Nieuwe remklauw = 700€.

Revisiesetje = 7€ (bij BMW).

Ik had het zelf uitgevoerd en was niet zoveel werk. Echter heb ik wel ervaring met voertuigen en had dit reeds meerdere malen gedaan. Als je geen ervaring hebt, zou ik het zelf niet doen maar als je ervaring hebt, doen.

Het enigste wat verschrikkelijk was, was de stofhoes. Deze geraakt moeilijk op zijn plaats  :censor:

Offline dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 12796
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2019, 10:54:30 »
Gulden middenweg is mogelijk de remklauw er af halen, en deze bij garage laten reviseren.
Heb ooit zo 2 achterklauwen laten doen en dat was rond de 100 euro als ik me goed herinner.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1694
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2019, 17:03:47 »

Nieuwe remklauw = 700€.

Revisiesetje = 7€ (bij BMW).


ATE remklauw kost €84
OEM remklauwen van een E46 zijn ook van ATE.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Kristofm

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2800
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2019, 21:03:31 »
Is t al?

Indertijd was het een pak meer...

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1694
Re: Wiel wordt heet
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2019, 08:21:17 »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci