Auteur Topic: [F2X] directe inspuiting carbon opbouw op de kleppen  (gelezen 274 keer)

Offline happydude

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[F2X] directe inspuiting carbon opbouw op de kleppen
« Gepost op: 28 juli 2019, 20:54:41 »
heey iedereen

omdat ik mijn M2 goed wil verzorgen wil ik hier eens een topic over maken
voor de mensen die het niet weten:
autos met directe inspuiting hebben last van carbon aanslag op de kleppen
omdat de injectors onder de kleppen zitten, en dus worden ze niet gereinigd zoals bij gewone injectie.

Nu vroeg ik mij af heeft de bmw M2 standaard een systeem dat de olie en de lucht scheid om dit tegen te gaan ?
of moet ik mij hier geen zorgen over maken bij deze wagen ?

En zijn hier mensen die dit misschien ge´nstalleerd hebben ?
en waar heb je dit gekocht ?

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2019, 20:57:57 door happydude »

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
Re: directe inspuiting carbon opbouw op de kleppen
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2019, 04:17:22 »
Er zijn verschillende mogelijkheden :

-een oilcatchcan installeren die oliedampen opvangt : geen oliedampen in inlaat geeft minder aanslag op de kleppen , nadelen : doordat olie niet teruggevoerd wordt naar oliepan kan je oliepeil sneller dalen  - sommigen zien dit nadeel eerder als een voordeel : geen vuile smurrie die zich vermengt met motorolie waardoor oliekwaliteit beter blijft .
Ook moet je OilCatchCan (OCC) tijdig leegmaken , dus doorzichtig of met peilglas ofzo is handiger .

-een AirOilSeparator (AOS) : zorgt voor scheiding vd olie en lucht : de vloeistof wordt teruggevoerd naar oliepan en de lucht ofwel via een filter naar atmosfeer of naar inlaat vd motor .
Zo'n AOS kan er op verschillende manieren werken :  de goedkoopste met een prop staalwol erin , met een spiraal zoals een waterafscheider in persluchtcircuit , met schotten en kamers , elektrisch verwarmd of met koelvloeistof vd motor verwarmd tegen bevriezing in de winter .
Dus normaal heb je aan zo'n AOS minder onderhoud want dat is gesloten systeem (tenzij je model neemt waarbij lucht ontsnapt via een luchtfiltertje , daar moet je dat filtertje  periodiek reinigen of vervangen )

-nog anderen zeggen beweren dat OCC en in mindere mate AOS de werking vh membraam vd carterventilatie ontregelt doordat de weg vd ontluchting langer wordt en je olieverbruik hierdoor sneller zou gaan .

-met 1 of meer indirectie injectoren die ofwel benzine of mengsel v water+ methanol inspuiten in de chargepipe of per cilinder 1 indirectie injector die in inlaatcollector geschroefd zit en die op je inlaatkleppen spuit .

Nog anderen zeggen : Marly C2i benzine bij elke tankbeurt toevoegen waardoor als EGR werkt en  motortemperatuur hoog genoeg is aanslag vd inlaatkleppen brandt  , ook van belang  de juiste olie gebruiken die weinig dampen afgeeft en weinig roet bij verbranding v die dampen .

Nog andere zeggen om de 15 - 20 K KM met bedrijfswarme motor chemische reiniger voor inlaatkleppen en turbo's in inlaat spuiten bij verhoogd toerental .

En nog andere zeggen :  om de 60 a 80K KM je inlaatkleppen laten reinigen dmv "wallnut-shell-blasting"-behandeling , daarvoor wordt je inlaatcollector gedemonteerd en gesloten kleppen worden schoongestraald dmv  gemalen walnootschelpen en daarna worden de resten met perslucht weggeblazen en door stofzuiger opgezogen want er mag natuurlijk niets in verbrandingsruimte belanden

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2019, 04:21:19 door M-Power »

Offline happydude

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2019, 08:10:49 »
Ow bedankt voor alle oplossingen.

Op sommige autos zit al zo een olie afscheider dat de lucht en olie afscheid en vervolgens de olie weer in in het carter  gaat.

heeft een M2 zo iets al zitten ?

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2019, 15:11:23 »
of E85 rijden met PI , dan gade ook ne propere inlaat hebben

Offline happydude

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2019, 16:38:21 »