Auteur Topic: [ALG] carplay - map knop idrive roept apple maps op ipv eigen navigatie  (gelezen 558 keer)

Offline crossbytje

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[ALG] carplay - map knop idrive roept apple maps op ipv eigen navigatie
« Gepost op: 13 juli 2019, 21:09:19 »
De titel zegt het eigenlijk. Sinds ik carplay geactiveerd heb om occasioneel waze te gebruiken linkt de MAP knop naast het idrive wiel nu altijd naar apple maps op de iphone. Enorm ambetant, want apple maps wil ik nooit gebruiken. Ik wil standaard de eigen navigatie/kaart van de auto te zien krijgen als ik op die knop duw, maar ik vind geen instellingen hiervoor.

Weet iemand raad?

De reden dat ik waze gebruik is omdat de RTTI gewoon niet goed werkt. In Gent krijg ik enorme vertragingen (+25min in het centrum zelf) te zien terwijl het verkeer gewoon vlot en omgekeerd. Waarschijnlijk ergens een verkeerde overname van de data, want de file staat telkens in de tegenovergestelde richting.
Dan krijg je onnodig omleidingen voorgesteld, alsook geen omleiding terwijl je er wel kunt gebruiken.
Daarnaast doet hij mij nu altijd afrijden in De Pinte, terwijl die afslag daar al een gans jaar dicht is en je niet makkelijk meer in Gent geraakt via die weg.

Waze is bovendien de enige reden waarom ik carplay gebruik. Voor berichten vind ik het makkelijker als ik ze zelf gewoon kan lezen op het idrive scherm. Carplay wil ze niet tonen, enkel voorlezen. Integratie in het idrive systeem is meer dan voldoende voor sms/muziek. Opnieuw een extra interface voor de carplay vind ik maar niks. Ook neemt carplay maar 2/3 van het scherm in. Meer nadelen dan voordelen vind ik zelf. Maar als ik carplay uitschakel en waze dan wel nodig heb, dan moet ik klooien op dat iphone scherm wat ook niet de bedoeling is. Na het uitschakelen kun je carplay ook enkel maar weer inschakelen door de iphone opnieuw te un/pairen, teveel gedoe dus.

Anyway, weet iemand hoe het gedrag van de MAP knop aangepast kan worden bij gebruik van carplay?
Thanks!

(oja, ik rij een 2017 F20, maar dit geldt denk ik voor alle modellen met carplay)
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss

Offline zephir

• Pre-Qualifying
  • **
Re: carplay - map knop idrive roept apple maps op ipv eigen navigatie
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2019, 10:25:10 »
Dit draadje volg ik even. Naast Waze omwille van minder goede RTTI, stream ik ook muziek via Wifi (Tidal), maar dat kan ook zonder carplay. Ik moet binnenkort beslissen of ik Carplay permanent aanschaf (nu proef abo voor 1 euro). Ik heb dezelfde verzuchtingen met de integratie / Apple of Google maps / berichten...

Offline Wodan

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2019, 12:10:27 »
Wat ik doe, in mijn G30, is eerst op MENU drukken en dan op MAP... Dan neemt hij de standaard navi-kaart ipv Google maps.

Offline crossbytje

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:09:03 »
Sedert ik weer eens serieus in de file stond heb ik opnieuw carplay geactiveerd.
Mijn iphone is onlangs ook gepdated, inclusief het carplay gedeelte blijkbaar.

De MAP knop roept nu wl de juiste kaart op, Waze als Waze actief is, de ingebouwde navigatie anders. Ik heb nu zelf apple maps nog niet geopend, en ik ga het ook niet proberen, maar ik neem aan dat ze het gefixt hebben.

Op berichten en telefoneren na dus een goed compromis!

Offline zephir

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2019, 13:08:15 »
Bedankt voor die tip, dan ga ik dat ook maar weer doen denk ik!

Offline crossbytje

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2019, 15:57:34 »
Te vroeg gejuicht blijkbaar.

Mijn knop opent nu constant Waze, die daarna batterijen zuipt (app blijft geopend) en me met een halflege batterij laat aankomen op mijn bestemming.

Vreemd, want deze week deed ie het wel gewoon goed. Standaard de interne navigatie, tenzij Waze effectief gebruikt werd. Nu opent hij standaard Waze, tenzij ik zelf de interne navigatie opzet.

Eerst het menu openen maakt trouwens geen verschil.