Auteur Topic:  Radio bekabeling E30  (gelezen 307 keer)

Offline Nielsoow

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
Radio bekabeling E30
« Gepost op: 12 juli 2019, 16:14:43 »
Hi all!

Na lange tijd, weer terug van weggeweest (2004 - E46 - 320D Sedan - Stahlblau)!

Ik heb mijzelf deze week via een veiling een E30 320i cabrio gekocht (voorstel topic is in aanmaak ;-) ). Er is vooral cosmetisch werk te doen, en één van deze zaken is het wederom plaatsen van een originele radio. Momenteel steekt er een gedrocht van rond het jaar 2000 in vermoed ik, dat ik er al kort even uitgehaald heb. Ik ken de originele bekabeling van een E30 niet, maar kijk gerust op de foto’s wat ik aangetroffen heb. Iemand een idee hoe ik hieraan begin? Welk gedeelte is nog origineel en niet verknutselt? Allicht belangrijk welke BMW radio ik wil plaatsen neem ik aan?

Thanks guys!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW E46 High Excecutive 320D Sedan "SteelBlue" 2004

"Only when absolute perfection is achieved, the mighty blue-white propellor badge will be placed on it."

Offline Nielsoow

• Pole Position
Re: Radio bekabeling E30
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2019, 22:16:41 »
Ohja, en een bijkomende vraag: welke BMW units kan ik hier ‘plug and play’ insteken? Er waren er destijds een stuk of 6 beschikbaar zie ik, maar no clue...

"Only when absolute perfection is achieved, the mighty blue-white propellor badge will be placed on it."

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2019, 17:27:33 »
Ik ben het even aan't kijken geweest of ik de originele kleuren vind maar van deze oude modellen heb ik niks op de PC staan. Afgaande op de iso stekker kan ik zeggen dat:

Zwart = Massa
Rood = Stroom na contact*
Grijs (niet aangesloten bij u) = Verlichting van de radio
Blauw = remote voor versterker of antenne
Groen = Constante stroom*
Wit (niet aangesloten bij u en ook niet nodig normaal) = snelheidspuls

*het kan zijn dat stroom na contact en constante stroom moet gewisseld worden. Dat scheelt al eens van auto tot auto.

Dat zijn de enige die je nodig hebt om de radio te laten werken (lees: licht geven). Wat ik echter niet zie op de foto's zijn speakerkabels. Vermoedelijk zijn die niet meer aanwezig en gaan die rechtstreeks naar vanachter waar een versterker zit/gezeten heeft. Die ga je dus terug naar voor moeten trekken. Het kan ook zijn dat ze er nog wel ergens liggen maar helemaal achterin dat gat gesukkeld zijn.

Als je nog ergens speakerdraden moest vinden zijn dit de kleuren bij recentere BMW's. Ik weet niet zeker of de E30 ook al deze kleuren gebruikte maar ik denk het wel. Normaal zijn deze per paar rond mekaar getwist en zo te herkennen.

Links voor: bruin en geel/rood
Rechts voor: bruin en blauw/rood
Links achter: bruin en geel/zwart
Rechts achter: bruin en blauw/zwart

Bruin is telkens de negatieve aansluiting op de speaker.

Al die andere prul wat je daar vindt, RCA stekker, CD-wisselaar stekker,.. mag je eruit halen indien je een originele radio steekt. Die dingen heb je dan allemaal niet meer nodig.

Betreffende radio's die passen: Plug and play gaat niks meer zijn aangezien de originele stekker al lang is weggeknipt en je deze dus terug moet voorzien. In principe kan je daar dan elke 1-din radio insteken. Je kan bvb één van de laatste radio's uit een E36 plaatsen. De CD43 of zo. Dan heb je CD, RDS en de mogelijkheid om een Aux/USB/Bluetooth adapter aan te sluiten zodat je toch nog wat moderner comfort hebt in een oudere auto. Deze radio's passen esthetisch perfect in een E30. Als je toch echt period correct wil blijven steek je gewoon een radio uit die tijd, al denk ik dat die moeilijker gaan te vinden zijn, minder mogelijkheden en een slechtere audiokwaliteit gaan hebben.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2019, 17:30:59 door Bimmerstyle »

Offline Nielsoow

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2019, 17:37:42 »
Ik ben het even aan't kijken geweest of ik de originele kleuren vind maar van deze oude modellen heb ik niks op de PC staan. Afgaande op de iso stekker kan ik zeggen dat:

Zwart = Massa
Rood = Stroom na contact*
Grijs (niet aangesloten bij u) = Verlichting van de radio
Blauw = remote voor versterker of antenne
Groen = Constante stroom*
Wit (niet aangesloten bij u en ook niet nodig normaal) = snelheidspuls

*het kan zijn dat stroom na contact en constante stroom moet gewisseld worden. Dat scheelt al eens van auto tot auto.

Dat zijn de enige die je nodig hebt om de radio te laten werken (lees: licht geven). Wat ik echter niet zie op de foto's zijn speakerkabels. Vermoedelijk zijn die niet meer aanwezig en gaan die rechtstreeks naar vanachter waar een versterker zit/gezeten heeft. Die ga je dus terug naar voor moeten trekken. Het kan ook zijn dat ze er nog wel ergens liggen maar helemaal achterin dat gat gesukkeld zijn.

Als je nog ergens speakerdraden moest vinden zijn dit de kleuren bij recentere BMW's. Ik weet niet zeker of de E30 ook al deze kleuren gebruikte maar ik denk het wel. Normaal zijn deze per paar rond mekaar getwist en zo te herkennen.

Links voor: bruin en geel/rood
Rechts voor: bruin en blauw/rood
Links achter: bruin en geel/zwart
Rechts achter: bruin en blauw/zwart

Bruin is telkens de negatieve aansluiting op de speaker.

Al die andere prul wat je daar vindt, RCA stekker, CD-wisselaar stekker,.. mag je eruit halen indien je een originele radio steekt. Die dingen heb je dan allemaal niet meer nodig.

Betreffende radio's die passen: Plug and play gaat niks meer zijn aangezien de originele stekker al lang is weggeknipt en je deze dus terug moet voorzien. In principe kan je daar dan elke 1-din radio insteken. Je kan bvb één van de laatste radio's uit een E36 plaatsen. De CD43 of zo. Dan heb je CD, RDS en de mogelijkheid om een Aux/USB/Bluetooth adapter aan te sluiten zodat je toch nog wat moderner comfort hebt in een oudere auto. Deze radio's passen esthetisch perfect in een E30. Als je toch echt period correct wil blijven steek je gewoon een radio uit die tijd, al denk ik dat die moeilijker gaan te vinden zijn, minder mogelijkheden en een slechtere audiokwaliteit gaan hebben.

Bedankt voor de uitgebreide respons en tips, Bimmerstyle! Denk wel dat dit een karweitje wordt waar ik mij in de winter mee ga amuseren.

Alle panelen eraf halen etc, en terug van 0 beginnen it is...

Thanks again!

Gr,
Niels