Auteur Topic:  Regen resten vastgebeten  (gelezen 776 keer)

Offline Baltitas

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Regen resten vastgebeten
« Gepost op: 1 juli 2019, 12:40:40 »
Hallo iedereen, ik ben sinds 3 maanden de trotse eigenaar van een  125i van 2018.

Voor ik op vakantie vertrok heb ik mijn auto veilig op de oprit gezet. Na terugkomst ben ik meteen door de tunnel carwash gereden, aangezien hij gigantisch vuil was.
Na de carwash zag hij er al iets schoner uit maar alsnog vol “opgedroogde water resten”. Na een uurtje self carwash was dit nog steeds zo.
Weten jullie welke producten mij kunnen helpen om hem terug als nieuw te krijgen?

Hieronder enkele foto’s na carswash en self-carwash.
Alvast bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Draje

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
    • BelleVue
Re: Regen resten vastgebeten
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2019, 18:37:31 »
Tunnel carwash is een slecht idee....

Offline DanyDC

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2019, 20:22:35 »
Ook eens zo'n vlek gehad op de motorkap. Na een aantal keer wassen werd het wat vager maar vanuit een bepaalde kijkhoek bleef je die randen zien. Uiteindelijk poliermachien erop losgelaten en er was niks meer van te zien. Bij mij was het vrij beperkt natuurlijk. Of dit de aangewezen methode is weet ik niet maar je kan best eens raad vragen bij de pro-detailers hier aanwezig.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2019, 22:04:43 »
Regen bevat normaliter geen mineralen. Het lijken me eerder afzettingen te zijn uit leidingwater bij het wassen of zeepresten. Die kunnen inderdaad zeer hardnekkig zijn, vooral als de volle zon er eens stevig zijn gang kon op gaan en gaan gelukkig weg bij polijsten.

Polijsten is natuurlijk een procédé waarbij verschillende stappen moeten worden doorlopen en is wel wat tijdrovend. Zeker op glas.

Er zijn producten in de handel tegen watervlekken, maar ik heb deze zelf nog niet getest omdat ik dit soort dingen tracht te vermijden.

Wat je kan doen, is het volgende: giet wat huishoudazijn van 15° en niet de keukenazijn van 7° op een dikke microvezeldoek en ga over de vlek. Het kan zijn dat je wat druk moet zetten. Dat is vloeken in de kerk, maar gezien je die toch al door die tunnelwash hebt gejaagd, komt het niet meer op een swirl of kras meer of minder. Daarmee zou het moeten afgaan, daar zuren zowel mineraalafzettingen als zeepresten oplossen.

Op het glaswerk van het zelfde. Behandel 1 vlek per keer en METEEN erna overvloedig spoelen met leidingwater. Leidingwater neutraliseert het zuur nog sneller. Onmiddellijk droogvegen. Doe dit alles op een gewassen wagen en in de schaduw, liefst op een zo koud mogelijke lak.

Als dit niet werkt, wordt het polijsten.

Vlekken kunnen ook voorkomen door vogeluitwerpselen of opengesmeurde insecten. Vogelfecaliën bevatten zuren die zich in de lak etsen. Zonlicht verergert dit nog. Polijsten is dan de enige mogelijkheid, als het niet te erg is. Insecten dan weer hebben de neiging om opengespat te raken waarbij hun zure darminhoud zich verspreid over de lak en eveneens etst de lak. Dit gaat enkel weg met polijsten.

En blijf weg van die tunnelwash en selfcarwashes. De uitbaters ervan zouden ze in de kokende pek moeten gooien of een touw dat aan elk ledemaat geknoopt wordt, vastmaken aan de wasborstels en deze laten opspinnen. En de mensen die into detailing zijn en ze ondanks dat toch gebruiken, ook.

Offline Dominique001

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2019, 16:57:18 »
Heb deze ook op de mini van mijn vrouw...  de wagen staat veel op haar werk buiten en zijn precies kalkvlekken... ik denk eerder zure regen die ingedroogd is van de zon  dan heb je de grote druppels op de lak en als deze uitdrogen heb je deze gedroogde ringen als gevolg met dat er geen coating of degelijke wax op de lak staat.
ook al paar dingen uitgetest en ik vrees dat het polijsten wordt! Dan is alles terug dik in orde. Maar ik heb er ook nog de tijd niet voor gevonden om eens te doen en dan in coating te zetten zoals gezegd hiervoor als je het in orde wil doen is het een tijdrovend werkje..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2019, 21:41:44 »
Heb deze ook op de mini van mijn vrouw...  de wagen staat veel op haar werk buiten en zijn precies kalkvlekken... ik denk eerder zure regen die ingedroogd is van de zon  dan heb je de grote druppels op de lak en als deze uitdrogen heb je deze gedroogde ringen als gevolg met dat er geen coating of degelijke wax op de lak staat.
ook al paar dingen uitgetest en ik vrees dat het polijsten wordt! Dan is alles terug dik in orde. Maar ik heb er ook nog de tijd niet voor gevonden om eens te doen en dan in coating te zetten zoals gezegd hiervoor als je het in orde wil doen is het een tijdrovend werkje..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

De zure regen is afgeschaft, het is nu het CO2 verhaal dat de klok slaat.

Vroeger had bijna niemand schade van zure regen, toen er nog sprake was van een pH die onder de 6 ging. Nu zit die mooi op 6 en dat richt zeker geen schade aan. Ook niet op onbeschermde lak, anders had elke auto in Belgie er last van.

Ofwel is het mineraalhoudend water of zeepsop dat opgedroogd is. Of het zijn ingevreten vogenfecaliën of opengespatte insecten.

Polijsten lost het meestal op als het niet te ver geëtst is in het geval van birddroppings...

Bovendien heeft hij het ook op glas. In carwashes gebruikt men nu eenmaal erg alkalische middelen. In een foam of opgesproeide shampoo wordt dat niet bepaald krachtig verdund en je zit nog steeds met een bufferwerking waardoor de pH niet logaritmisch afneemt volgens de verdunning, dus er komt basische vloeistof op je wagen terecht dat soms blijft hangen achter deur -of raamrubbers. Wellicht zal hij zijn raam ook eens op en neer hebben gedaan terwijl nog wat zeepsop achter een raamrubber hing waardoor zijn glas besmeurd raakte.

Online Danny65

• Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2019, 12:42:30 »
Van waar ben je?