Regen bevat normaliter geen mineralen. Het lijken me eerder afzettingen te zijn uit leidingwater bij het wassen of zeepresten. Die kunnen inderdaad zeer hardnekkig zijn, vooral als de volle zon er eens stevig zijn gang kon op gaan en gaan gelukkig weg bij polijsten.
Polijsten is natuurlijk een procédé waarbij verschillende stappen moeten worden doorlopen en is wel wat tijdrovend. Zeker op glas.
Er zijn producten in de handel tegen watervlekken, maar ik heb deze zelf nog niet getest omdat ik dit soort dingen tracht te vermijden.
Wat je kan doen, is het volgende: giet wat huishoudazijn van 15° en niet de keukenazijn van 7° op een dikke microvezeldoek en ga over de vlek. Het kan zijn dat je wat druk moet zetten. Dat is vloeken in de kerk, maar gezien je die toch al door die tunnelwash hebt gejaagd, komt het niet meer op een swirl of kras meer of minder. Daarmee zou het moeten afgaan, daar zuren zowel mineraalafzettingen als zeepresten oplossen.
Op het glaswerk van het zelfde. Behandel 1 vlek per keer en METEEN erna overvloedig spoelen met leidingwater. Leidingwater neutraliseert het zuur nog sneller. Onmiddellijk droogvegen. Doe dit alles op een gewassen wagen en in de schaduw, liefst op een zo koud mogelijke lak.
Als dit niet werkt, wordt het polijsten.
Vlekken kunnen ook voorkomen door vogeluitwerpselen of opengesmeurde insecten. Vogelfecaliën bevatten zuren die zich in de lak etsen. Zonlicht verergert dit nog. Polijsten is dan de enige mogelijkheid, als het niet te erg is. Insecten dan weer hebben de neiging om opengespat te raken waarbij hun zure darminhoud zich verspreid over de lak en eveneens etst de lak. Dit gaat enkel weg met polijsten.
En blijf weg van die tunnelwash en selfcarwashes. De uitbaters ervan zouden ze in de kokende pek moeten gooien of een touw dat aan elk ledemaat geknoopt wordt, vastmaken aan de wasborstels en deze laten opspinnen. En de mensen die into detailing zijn en ze ondanks dat toch gebruiken, ook.