Auteur Topic:  Et waarde van bredere velgen?  (gelezen 644 keer)

Offline schoentje

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Et waarde van bredere velgen?
« Gepost op: 16 juni 2019, 23:38:45 »
Even een vraag voor de experts;

Wanneer ik velgen laat maken voor de bmw m140i, en de J maat veranderd van 7,5j naar 8j op de voor as en van 8j naar 8.5j op de achteras...

Wat zouden dan de correcte ET waarde worden voor de velgen voor en achter?

Weet iemand dit 100%?

Ik heb namelijk besloten velgen te laten maken in Amerika geheel custom maar ik weet niet zeker of de standaard ET waarde ook gelden voor velgen die een halve inch breder worden.

Daarnaast is de andere vraag;
Is het wijsheid om de zelfde banden maten te hanteren zoals standaard ?
Of kan er nu worden overgestapt naar 235/40 voor en 255/35 achter met 8j en 8,5j?

Ik hoop dat er een expert aanwezig is die mij kan inlichten hierover.

Alvast vriendelijk bedankt!!

Offline hansdeneir

• Nieuw
  • *
Re: Et waarde van bredere velgen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2019, 19:47:42 »
kan je niet onmiddellijk helpen met je technische vraag.
Naar import vanuit US; ik veronderstel dat je alles qua kosten hebt meegenomen? alsook douanekosten?
Zou anders wat duurder kunnen uitkomen dan voorzien

Offline schoentje

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2019, 22:13:17 »
Ja, qua kosten maak ik mij niet zo druk.
Wel bedankt voor de "heads up".

Inmiddels begin ik wel bang te worden dat het bijzonder moeilijk zal worden om deepdish multispaak velgen onder de m140i te krijgen.

Des te leuker het is om ze te krijgen!

Ik hoop dat er iemand is die hier wat meer van weet

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2019, 23:19:07 »
Wat zijn de OEM ET-waardes ?

Offline schoentje

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2019, 04:19:30 »
Voor as = 7,5j met 43 et
Achteras = 8j met 50 et

Offline pieterjan99

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2019, 09:19:37 »
@Streetscraper , heeft onlangs custom velgen laten maken..
Hij zal je wat meer kunnen vertellen.

mvg
Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant sold - BMW F20 114i - Jaguar XF

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2019, 18:58:13 »
Voor as = 7,5j met 43 et
Achteras = 8j met 50 et

Om van 7,5j et43 naar 8J te gaan moet je als je gelijke afstand tot veerpoot te houden et37 nemen , de velgrand komt daarbij 12mm meer naar de buitenkant vd wielkas

En om achteraan van 8J et50 naar 8,5J te gaan heb je et44 nodig om gelijke afstand tot vering te behouden , daarbij zal velgrand ook 12mm meer naar buitenkant vd wielkas komen

Offline Streetscraper

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2019, 18:31:21 »
@Streetscraper , heeft onlangs custom velgen laten maken..
Hij zal je wat meer kunnen vertellen.

mvg

Klopt, maar de wielkassen enz zijn anders van een 1, dan van mijn F30. Dus is geen vergelijk helaas ;)

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2019, 09:42:36 »
Klopt, maar de wielkassen enz zijn anders van een 1, dan van mijn F30. Dus is geen vergelijk helaas ;)

Vergelijken van velgen zal ni de bedoeling geweest zijn denk ik. Gewoon de berekening van hoe je dan weet welke et waarde je dan nodig hebt als je de breedte van de velg aanpast zodat deze dan nog onder z'n wagen passen.

@M-Power het regeltje dat je hier toepast klopt dit altijd? Dus als ik het goed begrijp gaat er per halve J maat 6 van de et waarde om de afstand naar de veerpoot te  behouden maar de velg komt dan aan de buitenkant 12mm naar buiten.

Stel dat hij vooraan dan bv 8,5J neemt, zou hij dan et 31 moeten nemen om de zelfde afstand naar de veerpoot te hebben en komt de velg dan 24mm meer naar buiten tov de standaard velg? (velg word dan waarschijnlijk wel te breed)

Stel dat hij vooraan 8J neemt maar dezelfde et43 waarde dan standaard behoudt wat doet dit dan met de afstanden? Komt de velg dan iets meer naar buiten maar ook iets dichter naar z'n veerpoot?

Stel dat hij vooraan 7.5J neemt maar met et37. Komt deze dan enkel iets meer naar buiten en blijft de afstand naar de veerpoot dan gelijk?

Ben ik nu mee of zit ik er weer naast? Heb ook altijd problemen om te weten of velgen nu passen of niet...
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Vakantieman

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2019, 11:59:07 »
Zelfde hier. Ik heb gewoon zitten passen met verschillende breedtes en et waardes tot ik juist zat. En dan nog schuur ik soms ergens, zelfs met de voorgeschreven bandenmaten erop nl. 225/35/19 voor 255/30/19 achter. Bizarre materie die velgen 😅.
E92 330D

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2019, 15:24:47 »
Vergelijken van velgen zal ni de bedoeling geweest zijn denk ik. Gewoon de berekening van hoe je dan weet welke et waarde je dan nodig hebt als je de breedte van de velg aanpast zodat deze dan nog onder z'n wagen passen.

@M-Power het regeltje dat je hier toepast klopt dit altijd? Dus als ik het goed begrijp gaat er per halve J maat 6 van de et waarde om de afstand naar de veerpoot te  behouden maar de velg komt dan aan de buitenkant 12mm naar buiten.

Stel dat hij vooraan dan bv 8,5J neemt, zou hij dan et 31 moeten nemen om de zelfde afstand naar de veerpoot te hebben en komt de velg dan 24mm meer naar buiten tov de standaard velg? (velg word dan waarschijnlijk wel te breed)

Stel dat hij vooraan 8J neemt maar dezelfde et43 waarde dan standaard behoudt wat doet dit dan met de afstanden? Komt de velg dan iets meer naar buiten maar ook iets dichter naar z'n veerpoot?

Stel dat hij vooraan 7.5J neemt maar met et37. Komt deze dan enkel iets meer naar buiten en blijft de afstand naar de veerpoot dan gelijk?

Ben ik nu mee of zit ik er weer naast? Heb ook altijd problemen om te weten of velgen nu passen of niet...

Berekenen kun je als volgt :

-je neemt de velgbreedte in inch en vermenigvuldigt dat met 25,4  om de velgbreedte in mm bekomen

-de velgbreedte (bvb 8j ) deel je door 2 (om het center vd velg te bekomen)  en de et-waarde is het aantal mm dat de velg meer naar binnen zit tov het center , dus lagere et-waarde betekent dat velg meer naar buitenkant vd wielkas komt en dus spoorverbredend effect heeft .

Op een F20 / F21 zijn er die op M135i spacers v 15mm staken met OEM-wielen en bandenmaat en dat leek net binnen wielkas te passen (geen idee of wielkas daarvoor al dan niet uitgerold werd , maar dat is al iets v indicatie v wat er max mogelijk zal zijn )

Offline Freke

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2019, 15:40:02 »

Berekenen kun je als volgt :

-je neemt de velgbreedte in inch en vermenigvuldigt dat met 25,4  om de velgbreedte in mm bekomen

-de velgbreedte (bvb 8j ) deel je door 2 (om het center vd velg te bekomen)  en de et-waarde is het aantal mm dat de velg meer naar binnen zit tov het center , dus lagere et-waarde betekent dat velg meer naar buitenkant vd wielkas komt en dus spoorverbredend effect heeft .

Op een F20 / F21 zijn er die op M135i spacers v 15mm staken met OEM-wielen en bandenmaat en dat leek net binnen wielkas te passen (geen idee of wielkas daarvoor al dan niet uitgerold werd , maar dat is al iets v indicatie v wat er max mogelijk zal zijn )

Merci voor de uitleg, was voor mij niet direct voor een F20/F21 bedoeld maar eerde voor de E36 in de toekomst...    :thumbsup:
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2019, 01:24:36 »
Als je geen zin hebt om zelf te rekenen zijn er ook sites met "wheel offset calculators" , maar vergelijk dan best op meerdere sites of verschillende berekeningen doen want soms gebeurt het dat gelijk welk cijfer je ingeeft , de site aangeeft bij differences : "the same " hoewel er wel degelijk verschil is :

https://www.wheel-size.com/calc/

https://tiresize.com/wheel-offset-calculator/

https://www.fitmentindustries.com/tire-wheel-backspacing-offset-calculators

https://www.customwheeloffset.com/tire-wheel-backspacing-offset-calculators

https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-offset-backspace-calculator