Auteur Topic: [F07,F10,F11] BMW 520i F10 Ecopro stand automaat 8-traps geluid/trilling/geratel  (gelezen 192 keer)

Offline TC92

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F07,F10,F11] BMW 520i F10 Ecopro stand automaat 8-traps geluid/trilling/geratel
« Gepost op: 7 juni 2019, 10:01:09 »
Beste leden,

Sinds precies vier weken ben ik de trotse eigenaar van een BMW 520i F10 (10/2011) sedan. De wagen is altijd dealer onderhouden en heeft altijd zijn beurtjes gehad etc., de dealer kende ik dus vooraf gelukkig alle informatie kunnen checken. Bereft de 2.0 liter, 4 cilinder, 184pk uitvoering. Heeft 130.000km gelopen momenteel.

Voordat ik deze auto heb opgehaald heeft de auto bij de verkoopdealer een onderhoudsbeurt gekregen, nieuwe apk Ún is een nieuwe koplamp geplaatst (vocht) en is de kettingspanner vervangen.

Tijdens het proefrijden merkte ik een lichte trilling/geratel bij gas geven in parkeerstand. Dit geluid verdween na circa 1 seconde, misschien na 1000 toeren. In eerste instantie leek het vanuit de uitlaat te komen, echter kwam het vanonder de motorkap. Tevens veranderde de volume van de trilling/geratel bij het wisselen van de automaat standen: Sport, Comfort en Eco Pro. In Sport en Comfort was het amper te horen, in Eco Pro was het het wel echt goed hoorbaar. Volgens de dealer lag dit voor 90 procent zeker aan de kettingspanner. Deze is dan ook vervangen en inderdaad, in Sport en Comfort is het geluid volledig weg of op zijn minst het zelfde als eerder. In de Eco Pro stand was het geluid ook weg. Nu, vier weken later, merk ik dat het in de Eco Pro stand weer goed waarneembaar is. De auto rijdt en schakelt echter perfectloos, echt 0 problemen. Nog nooit zo'n fijne auto gereden.

Ik begin zelf te denken dat het misschien wel zo hoort in de Eco Pro stand met alle afstellingen en aanpassingen vandien?
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier bekend mee is? Ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/hulp!

Groet,
Tom

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: BMW 520i F10 Ecopro stand automaat 8-traps geluid/trilling/geratel
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2019, 10:08:28 »
Eco Pro hoort niet te ratelen. Het is veeleer een aanpassing van de reactie op de gaspedaalstand en tijdstip van overschakelen - versnellingskeuze.

Bij sommige motorisaties kan je bij constante snelheid in te hoge versnelling een lichte brom horen (zoals bij de 440i (of was het 340i) van Woodykipo als ik het mij nog goed herinner, maar geen geratel. Er is iets fout en dat zullen ze bij BMW moeten oplossen. Hangt er ergens iets los wat mee resoneert met een normaal quasi niet merkbare motorbrom? Een of andere actuator die moeilijk doet? Langs gaan bij BMW en laten oplossen door hen.

Offline TC92

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2019, 10:45:27 »
Eco Pro hoort niet te ratelen. Het is veeleer een aanpassing van de reactie op de gaspedaalstand en tijdstip van overschakelen - versnellingskeuze.

Bij sommige motorisaties kan je bij constante snelheid in te hoge versnelling een lichte brom horen (zoals bij de 440i (of was het 340i) van Woodykipo als ik het mij nog goed herinner, maar geen geratel. Er is iets fout en dat zullen ze bij BMW moeten oplossen. Hangt er ergens iets los wat mee resoneert met een normaal quasi niet merkbare motorbrom? Een of andere actuator die moeilijk doet? Langs gaan bij BMW en laten oplossen door hen.

Bedankt voor jouw antwoord. Ik hoor geen (lichte) motorbrom bij hogere versnellingen. Zover ik zelf kan zien en nakijken hangt er niks los.
Het is puur bij de eerste aanraking in Ecopro met het gaspedaal en duurt maximaal 1 seconde. Het is eigenlijk een soort nageluid, je hoort de motor eerst normaal brommen en zodra ik het gaspedaal los laat hoor je een geluid alsof een schroef of bout in de uitlaat rommelt en beweegt. Zo kan ik het beste omschrijven. Het is geen constant geluid en is ook niet te horen als het gaspedaal is ingeduwd.

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2019, 11:39:48 »

Een lichte brom bij mij?De mijne bromt altijd met de MPPSK ;D