Auteur Topic:  1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild  (gelezen 7224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #120 Gepost op: 31 maart 2020, 11:05:21 »
Ik vind het nogal verontrustend dat nummer 6 slechts op ongeveer de helft zit. Het zal zeker niet zijn omdat die het zwaarder te verduren heeft en dus maar normaal is.
Zou kunnen een slechte klep zijn. Dan heb je ook geen olieverbruik of olie bij het koelwater.
Dat kan je testen door een adapter te maken van een oude bougie, zodanig dat je perslucht op de cilinder kan zetten. Dan kan je bij de uitlaat en/of inlaat luisteren of je een lek hebt.
Een lekkende of gebarsten klep lijkt goed mogelijk.
Een gebarsten zuiger kan ook nog. Dan hoor je dat aan de olievulstop wanneer er perslucht op staat.



Ik heb een lektester liggen, als mijn moertje binnen is zal ik hem eens lektesten dan weet ik direct meer of het de klep is die niet goed af sluit... ;)

Zou gerust wel kunnen aangezien het blokje een 13 jaar heeft stil gestaan... Klepzitting of andere verweerde delen.

Zal de resultaten posten zodra ik ze heb!
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #121 Gepost op: 31 maart 2020, 11:31:02 »
Goed nieuws, ik ga hem sewes lektesten, heb men gerief al gevonden.

Ik zou zeggen hou het topic in het oog, vandaag komen de resultaten er nog op ;)
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2176
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #122 Gepost op: 31 maart 2020, 11:42:32 »
ik ben nieuwsgierig.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10317
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #123 Gepost op: 31 maart 2020, 12:15:06 »
Top  :thumbsup:

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6275
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #124 Gepost op: 31 maart 2020, 12:23:42 »
Volg!

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #125 Gepost op: 31 maart 2020, 15:39:17 »
Zoals beloofd, meer nieuws!

Daarnet heb ik de lektest uitgevoerd op cilinder 6, eerst nog een uur zitten zoeken naar een andere snelkoppeling voor de luchtdarm want de lektester komt uit NL, die gebruiken naartschijnt andere snelkoppelingen...  :iono:

Om direct duidelijk te zijn, een korte samenvatting: Ik hoor lucht in de uitlaatcollector blazen van cilinder 6 dus we kunnen besluiten dat de klep niet goed af sluit of zich in slechte staat bevindt.

Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie het ook kunnen horen. Het blazend geluid dat je hoort is allemaal in de uitlaat, bij een goed resultaat zouden we normaal bijna geen lucht mogen horen blazen.

De lektest zelf is getest op een 10 bar en heel kort even tot 15 bar. Uiteindelijk is de verlies % meter gezakt tot een verlies van ongeveer 43% op cilinder 6.

Als ik dan wat uitreken zou ik met een vermogensverlies zitten van meer als 50% op cilinder 6 wat resulteert in een ongeveer 10% (grofweg) vermogensverlies in totaal.
Als de cilinderkop er af gaat binnenkort kan ik het pas met zekerheid zeggen maar als die nog harder zou trekken dan kan ik toch al met zekerheid zeggen dat het hier niet om een normale M20B20 gaat...

Wat is het leuk om een juiste diagnose te kunnen stellen :D. Met het juiste gerief weet ne mens al veel.

Nu weet ik dat ik een zwaar vermogensverlies heb op die cilinder (6) maar dat het nu ook geen noodgeval is. Ik ben niet van plan om het uit te stellen maar ik zou de cilinderkop er pas na de zomer willen af halen en gans reviseren.

Ik ben van plan om alles zelf te doen en als ik een kleine berekening maak denk ik er voor een 250€ wel vanaf te zijn, incl. enkele special tools.

Als de cilinderkop er binnenkort af gaat is het ook het ideale moment om de kleppen en cilinders eens op te meten om EINDELIJK eens uitsluitsel te hebben over de specificaties van de motor. Ik kijk er dus eigenlijk nog wel naar uit!

Dingen die ik dacht te vervangen als de kop er af gaat:

- Koppakking (eerst cilinders opmeten)

- Misschien de uitlaatklep van cil. 6 als deze echt slecht is

- 12 nieuwe klepgeleiders

- Alle nieuwe cilinderkopbouten

- Rodeerpasta met rodeerstokken om de kleppen allen opnieuw te roderen

- Special tool voor demonteren van klepveren & special tool 'gradenboog' om cilinderkopbouten vast te zetten. Ik had gelezen eerst 30NM en dan 2x 90 graden vast draaien in een bepaalde volgorde voor de cilinderkopbouten.

Als er nog dingen zijn waar ik best op let tegen dat ik de kop er ga af halen of dingen die ik best ineens mee vervang mogen jullie dat altijd laten weten!

« Laatst bewerkt op: 1 april 2020, 08:40:25 door petrolhead_n »
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 357
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #126 Gepost op: 31 maart 2020, 15:45:47 »
Ik heb vorig jaar een koprevisie gedaan van mijn m20 en bij mij waren alle 6 klepgeleiders aan de uitlaat kant niet meer binnen de norm. Ik heb ze toen gewoon alle 12 vervangen.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #127 Gepost op: 31 maart 2020, 16:03:28 »
Ik heb vorig jaar een koprevisie gedaan van mijn m20 en bij mij waren alle 6 klepgeleiders aan de uitlaat kant niet meer binnen de norm. Ik heb ze toen gewoon alle 12 vervangen.

Ik was al zeker van plan om alle kleppen opnieuw te roderen en alle klepgeleiders ineens te vervangen, eigenlijk een bijna volledige revisie. Ik vind het wel raar dat er maar eentje het heeft bij mij. De rest lijkt nog erg goed aan de testresultaten af te leiden...

Het zou misschien een montagefout kunnen zijn van de persoon dat de cilinderkop destijds heeft gestoken... Ik kan van de staat van de kleppen en algemeen alles wat zichtbaar is aan de cilinderkop afleiden dat deze nog maar héél weinig kilometers heeft gedaan... :)
« Laatst bewerkt op: 1 april 2020, 08:45:33 door petrolhead_n »
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2176
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #128 Gepost op: 31 maart 2020, 16:27:31 »
De klep kan goed gebarsten zijn.
Goed dat je dichter bij de oplossing staat.
Zoals ik al zei. Als je er druk op zet en je kan een duidelijke lek horen moet je niet meer twijfelen. Je kan al een conclusie trekken op basis van het lekgeluid.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10317
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #129 Gepost op: 31 maart 2020, 17:46:56 »
De klepspeling is zonder fout ?

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Semi Restauratie
« Reactie #130 Gepost op: 31 maart 2020, 18:30:55 »
De klepspeling is zonder fout ?

De klepspeling is perfect geregeld gisteren. Wat ik misschien denk is dat er een klepsteel-geleider is gezakt die verhindert dat de klep terug 100% kan sluiten, of zoals gezegd een verbrande of gebarsten klep.

De kop zal er allesinds wel af gaan binnenkort, ben al een lijst aan het maken met benodigdheden. Helaas kan ik geen stukken bestellen zonder effectief de kop er af te halen omdat ik niet weet hoe breed de kleppen of cilinders nu effectief zijn...

Uiteindelijk gezien, als ik niet zo nieuwsgierig was geweest en deze testen nooit had uitgevoerd had ik er nog jaren zo mee blijven rondrijden tot er iets kapotvliegt waarschijnlijk... Ben wel blij met de diagnose, beter voorkomen dan genezen! :)

Want de motor draait sterk, zoals een M20 moet zijn. Enkel zal ik dit probleempje toch zo snel mogelijk proberen aan te pakken.  ;)
« Laatst bewerkt op: 1 april 2020, 08:50:45 door petrolhead_n »
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #131 Gepost op: 7 april 2020, 18:35:29 »
De cilinderkop-werken zullen voor tegen de winter zijn, eerst gaat de E30 een andere transformatie meemaken binnenkort.

Gisteren dacht ik even de beugels van mijn spatlappen op te frissen, die zagen er wat verroest uit. Jawadde...
8 van de 10 bouten gebroken en de voorste spatlappen kon ik de beugels gewoon los uit de carrosserie trekken. De E30 is door de jaren heen en zijn 195.000km toch heel goed gespaard gebleven van roest maar misschien is het toch maar eens tijd om de beginnende plekken eens aan te pakken.

De roest zit op de bekende punten, voorste schermen vlak aan de krikpunten en in sommige spatborden beginnen enkele blaasjes te vormen.

Nu zit ik al een tijdje te azen naar een volledige M-tech 1 conversie. Toen ik gisteren de spatlappen er af haalde toonde de E30 plots een pak kaler, een raar zicht :).

Daarom heb ik besloten om als ik hem toch bij de carrossier af zet om de roest bij te laten werken, om dan ineens een M-Tech 1 bodykit aan te schaffen dan kan dat in 1 keer mee gespoten worden.

Ik heb er lang over zitten denken maar het is eens tijd voor een transformatie.


Nu heb ik al vele replica kits gevonden en vergeleken. Ik had me bijna een fiberglass kit aangeschaft voor een kleine 500 euro helemaal compleet. Na wat opzoekwerk te doen een heel mooie kit gevonden volgens de BMW OEM normen... Gemaakt uit een composiet-kevlar materiaal en heel duurzaam met de originele montagepunten. De prijs ligt natuurlijk weer een pak hoger maar dit ziet er mij ineens inorde uit.
Daarom, moest er iemand al ervaring gehad hebben met www.classiceuroparts.com mag je gerust je ervaring eens vertellen. Online lees ik niets als goede reviews allesinds.

Hieronder de E30 zonder spatlappen, een foto van de roest en de kit die ik me ga aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 7 april 2020, 19:04:11 door petrolhead_n »
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #132 Gepost op: 7 april 2020, 18:40:28 »
Dan me eens een fotobewerkingsprogramma aangeschaft omdat ik me graag bezig houd met fotografie van auto's op amateurniveau dan. Voor de mensen die het eens willen proberen, Luminar 4 is een echte aanrader! Photoshop + Lightroom vind ik niet zo aangenaam door de maandelijkse betalingen.

Hieronder een before en after van een foto waarvan ik dacht dat die nutteloos was, toch nog iets moois van kunnen maken ;).
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline E-thirsty

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 20
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #133 Gepost op: 16 april 2020, 18:40:05 »
Knappe E30 met een mooi verhaal!  :thumbsup:

even  :off_topic: zelf ben ik opzoek naar een update voor de ophanging van mijn E30.
Ik vroeg me af wat jouw bevindingen zijn van de KW classic kit. Die van jou staat er mooi bij!

Grts


BMW E30 325i '89
BMW F21 116i M-Sport '14

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1230
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #134 Gepost op: 16 april 2020, 22:29:25 »
Wauw! Zot da ge van dieje donkere foto zo ne prachtfoto uit gekregen heb! En gemakkelijk in gebruik die Luminar4?
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #135 Gepost op: 19 april 2020, 10:20:28 »
Wauw! Zot da ge van dieje donkere foto zo ne prachtfoto uit gekregen heb! En gemakkelijk in gebruik die Luminar4?

Dankjewel! Ik schrok er zelf ook van, de mogelijkheden zijn bijna oneindig!

Knappe E30 met een mooi verhaal!  :thumbsup:

even  :off_topic: zelf ben ik opzoek naar een update voor de ophanging van mijn E30.
Ik vroeg me af wat jouw bevindingen zijn van de KW classic kit. Die van jou staat er mooi bij!

Grts


@E-thirsty
Ik kan echt niets slecht zeggen over de KW Classic (V1), langs één kant verwacht je wel een bepaalde kwaliteit omdat het "KW" is. Ik heb de versie met de forged wheel hubs, was dan letterlijk ook gewoon plug and play. Het rijdersgevoel was fenomenaal, ik kwam van mijn originele 35 jaar oude schokdempers en dat was wel een groot verschil natuurlijk. Voor de rest vind ik het de ultieme balans van comfort en street performance, wanneer je je even wilt amuseren doet het waar het voor ontworpen is, maar als je gewoon rustig op het gemakje wilt genieten dan kom je ook comfortabel op je bestemming aan zonder rugklachten.

Als je zelf graag vaak op het circuit zit en dergelijke zou ik toch wel aanraden om een stapje verder te gaan en het niet bij de V1 te houden.

Ikzelf heb een bijna stock E30, buiten een veerpootbrug heb ik niets speciaals steken en ben zeer content van de KW Classic, ik raad wel aan om ook de gegoten wheel hubs erbij te nemen, bespaart je wat miserie en ziet er ook nog eens goed uit.

Ik ben enorm overtuigd van KW en ga het zeker nog onder men andere wagen steken binnenkort!
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 357
1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #136 Gepost op: 19 april 2020, 11:20:25 »
Heb je die set gewoon via KW zelf gekocht ?
Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om gewoon een schroefkit te nemen.
Een VFL mooi verlagen met veren is wat moeilijk heb ik de indruk. 3 sets later heb ik nog altijd niet het gewenste resultaat.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #137 Gepost op: 19 april 2020, 12:41:00 »
Heb je die set gewoon via KW zelf gekocht ?
Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om gewoon een schroefkit te nemen.
Een VFL mooi verlagen met veren is wat moeilijk heb ik de indruk. 3 sets later heb ik nog altijd niet het gewenste resultaat.

Ik heb de set via een handelaar gekocht maar je kan het beter effectief bij KW zelf bestellen, de prijs was hetzelfde en je gaat zeker 7 weken moeten wachten omdat ze “made to order” worden gemaakt, degene met de forged wheel hubs toch. Ik heb vroeger de combo gedaan met enkel verlagingsveren op een vorige auto en dat is toch een pad dat ik niet meer wil bewandelen, een volledige schroefset is het zeker waard, allesinds toch als je graag van balans houd onder je auto :).
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline DaveBrab73

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 33
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #138 Gepost op: 19 april 2020, 12:56:25 »
Prachtige wagen deze E30 top ook een droom voor mij

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 357
1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #139 Gepost op: 19 april 2020, 13:24:23 »
Ik heb de set via een handelaar gekocht maar je kan het beter effectief bij KW zelf bestellen, de prijs was hetzelfde en je gaat zeker 7 weken moeten wachten omdat ze “made to order” worden gemaakt, degene met de forged wheel hubs toch. Ik heb vroeger de combo gedaan met enkel verlagingsveren op een vorige auto en dat is toch een pad dat ik niet meer wil bewandelen, een volledige schroefset is het zeker waard, allesinds toch als je graag van balans houd onder je auto :).
Ok, ik ga het eens bekijken.
Ik heb nu bilstein B8 dempers met H&R veren, qua rijden is dit eigenlijk super. Maar door de verder uitgesneden wielkasten bij een VFL verlagen deze niet genoeg.

Offline E-thirsty

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 20
Re: 1985 - E30 - 323i - Achatgrün - KW Classic (V1)
« Reactie #140 Gepost op: 19 april 2020, 15:21:21 »

Ik kan echt niets slecht zeggen over de KW Classic (V1), langs één kant verwacht je wel een bepaalde kwaliteit omdat het "KW" is. Ik heb de versie met de forged wheel hubs, was dan letterlijk ook gewoon plug and play. Het rijdersgevoel was fenomenaal, ik kwam van mijn originele 35 jaar oude schokdempers en dat was wel een groot verschil natuurlijk. Voor de rest vind ik het de ultieme balans van comfort en street performance, wanneer je je even wilt amuseren doet het waar het voor ontworpen is, maar als je gewoon rustig op het gemakje wilt genieten dan kom je ook comfortabel op je bestemming aan zonder rugklachten.

Als je zelf graag vaak op het circuit zit en dergelijke zou ik toch wel aanraden om een stapje verder te gaan en het niet bij de V1 te houden.

Ikzelf heb een bijna stock E30, buiten een veerpootbrug heb ik niets speciaals steken en ben zeer content van de KW Classic, ik raad wel aan om ook de gegoten wheel hubs erbij te nemen, bespaart je wat miserie en ziet er ook nog eens goed uit.

Ik ben enorm overtuigd van KW en ga het zeker nog onder men andere wagen steken binnenkort!
[/quote]

Bedankt voor de info, zeker het overwegen waard dus. Hier wordt de E30 vooral gebruikt voor rondritten, circuit is eerder sporadisch.

Grts
BMW E30 325i '89
BMW F21 116i M-Sport '14

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #141 Gepost op: 15 september 2020, 15:18:54 »
The story continues...

Grote werken aan de E30  ;).

Ondertussen ben ik begonnen met de cilinderkop te demonteren en een deftige diagnose uit te voeren. Mijn probleem was sinds ik mijn kleppen laatste keer had geregeld ik een 5 cylinder had ipv een 6 cylinder. Ik had ondertussen reeds nieuwe bougie's en bougiekabels gestoken zonder resultaat. Na een compressietest had ik hoge waardes zoals 12,5 bar op de eerste 5 cylinders en de helft (6 bar) op cylinder 6. Hierna een lektest uitgevoerd en gemerkt dat ik met een enorme fit langs mijn uitlaatklep zat. Je hoorde de lucht er zo langs blazen. Mijn gedacht? Ik dacht dat mijn klep niet goed meer af sloot en verbrand was door het gebrek aan met loodvervanger rijden... Dit in combinatie van misschien versleten klepzittingen dacht ik dat de oorzaak ging zijn.

Uiteindelijk zijn we enkele maanden later, ik heb ondertussen een mooie werkplek met een hefbrug waar ik rustig met de juiste tools aan de E30 kan werken en hem de nodige liefde geven. Dit gezegd ben ik direct begonnen met de cilinderkop te demonteren en eindelijk eens te kijken wat de problemen zijn.

De cilinderkop demonteren vergde wat werk maar was niet echt moeilijk, gelukkig is dat nog simpel bij een M20 motor  :).

Uiteindelijk de kop er afgehaald met collector er nog aan vast waarna ik deze dan apart op een werkbank heb gedemonteerd.

Op de foto's kan je zien hoe dit er uit zag.

Hierna kon ik al een eerste vaststelling maken. Cylinder 6 leek precies in orde maar cylinder 2 was enorm vettig... Zie foto 3.

Hoe dit komt zie je in het volgende bericht.  ;)

1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #142 Gepost op: 15 september 2020, 15:27:41 »
Hierna heb ik dan de cilinderkop gedemonteerd na enkele dagen te wachten op werkgerief om de klepveren in te duwen etc...

Het eerste verdict? De cilinderkop zelf is nog tamelijk nieuw. De motor is nog niet zo lang geleden herbouwd denk ik, gezien de compressies en de algemene properheid.

But there is a catch... Na alles uit de cilinderkop te halen zien we een mix van onderdelen... 2 soorten uitlaatkleppen, 2 soorten tuimelaars... Ik denk dat deze motor (of cilinderkop) is gebouwd van 2 motors waarvan ze de beste onderdelen herbruikt hebben.

De tuimelaars zijn wat ingesleten en zijn eigenlijk aan vervanging toe. De uitlaatkleppen zou ik ook allemaal vervangen. Sommigen hebben rare plekjes die me zorgen baren en een rare rand. De inlaatkleppen daarentegen zijn nog spik-splinternieuw. De klepzittingen lijken op het eerste zich in orde maar aangezien ik dacht dat dit de grootste oorzaak ging zijn van mijn olieverbruik ga ik ze sowieso vervangen, samen met elke pakking en zitting die kan slijten.

Het verhaal gaat verder in het volgende bericht.

Edit: De fotolegende gaat als volgt:

BB1: Cilinderkop demontage in de motorruimte
BB2: Cilinderkop gedemonteerd en inspectie op werkbank
BB3: Inspectie onderblok van motor - zie natte cilinder 2
BB4: Cilinderkop klaar voor demontage
BB5: Sfeerbeeld demontage workshop
BB6: Demontage tuimelaars
BB7: Tuimelaars gedemonteerd
BB8: Foto versleten connectors injectoren 1
BB9: Foto versleten connectors injectoren 2
BB10: Cilinderkop leeggehaald op de nokkenas na
BB11: Foto uitlaatkleppen
BB12: Foto inlaatkleppen
BB13: Foto ingelopen tuimelaar
BB14: Foto ingelopen tuimelaars
BB15: Foto bougie cilinder 2 zonder ontbrandin --> Niet werkende injector?
BB16 Algemeen beeld motorruimte / dieseltest
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 15:51:08 door petrolhead_n »
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #143 Gepost op: 15 september 2020, 15:34:46 »
Dan, wat die natte cylinder 2 betreft... Zoals ik had vermeld had ik nieuwe bougie's + bougiekabels gestoken om hopelijk mijn probleem te verhelpen zonder resultaat. Na de bougie van cylinder 2 te bekijken heb ik gemerkt dat deze nog nieuw is tov de andere bougies, de bougie vonkt wel maar er vond geen ontbranding plaats... Dus je kan al vaststellen dat cylinder 2 geen benzine kreeg...

Dit probleem is te danken aan mijn zeer versleten kabelboom... Veel van mijn connectors zijn gebroken, gebarsten en ontbreken hun clipsen... Wat ik dan nu denk is dat de connector van cylinder 2 met de kleppen te regelen enkele maanden geleden het ofwel heeft begeven of slecht contact maakte.

Dit probleem is hopelijk op te lossen met nieuwe connectors te steken, een nieuwe kabelboom hangen ben ik niet van plan. Bij deze de vraag, weet er iemand waar ik zulke connectors kan vinden om over te zetten (voor de injectors)?

Op de foto van vorige post (BB16) kan je zien dat ik een dieseltest heb gedaan op de cilinder om te kijken of de olieschraapveren nog wel goed zaten of nog goed waren. Aangezien mijn compressie goed tot zeer goed waren maak ik me geen zorgen over de schraapveren. Moest er gewoon iemand de vraag stellen waarom er vloeistof in de cilinders stond ;).
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #144 Gepost op: 15 september 2020, 15:46:02 »
Wat de cilinderkop nog betreft. De pakkingen en zittingen zijn allemaal besteld bij de lokale BMW dealer. Danku BMW om nog Classic onderdelen te produceren  :bow: .

De kleppen en tuimelaars zijn erg prijzig bij BMW... Dit vind ik het zelf helaas niet waard. Ondertussen hebben al velen me aangeraden om te investeren in een leuke nokkenas nu alles toch zo ver is gedemonteerd. Om eerlijk te zijn ken ik helaas niet zo veel van het old-school tunen van een motor. Daarom heb ik advies nodig op het vlak van nokkenassen. Het merk Schrick werd me al meerdere keren aangeraden. Mijn vraag is nu, wat is de beste nokkenas voor straatgebruik en wat meer fun? Het is alles behalve een competitiemotor of dergelijke. Ik ken zelf niets van de betekenis van de graden (bv: 288°) enz...

Aangezien ik de tuimelaars ga vervangen door slijtage zou ik de nokkenas ook vervangen omdat deze op elkaar ingesleten zijn...

Als ik kies voor een Schrick nokkenas, waar kan ik die kopen? Enkel online? Zijn er lokale verkooppunten?...

Zijn er nog dingen aan te raden om uit te voeren als ik toch al zo ver ga nu? Any tips are welcome!
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 181
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #145 Gepost op: 15 september 2020, 16:03:57 »
Nog enkele zaken die belangrijk zijn om te vermelden:

Degenen die dit topic al even volgen zijn misschien op de hoogte dat de wagen 14 jaar heeft stilgestaan en de laatste keer nog op loodbenzine heeft gereden. Ik vermoed dat ik door gebrek aan loodvervanger licht verbrande uitlaatkleppen heb gekregen?

Tijdens de gedeeltelijke restauratie had ik het er ook over dat er nergens op de motor typenummers waren te vinden om te weten wat voor motor er in lag. Dankzij de cilinderkop te demonteren heb ik eindelijk de kans gekregen om alles op te meten van de motor. Aangezien meerdere BMW 'specialisten' me vertelden dat deze erg veel "poeier" (lees: kracht) had voor een M20B20 te zijn, vermoedde iedereen dat het om een 323i blok ging. Omdat de verschillen nauwelijks zichtbaar zijn en omdat er vele dingen waren die logisch leken vermoedde ik altijd dat het om een B23 ging. Helaas na eindelijk alles op te meten kwam ik op volgende waardes uit:

Diameter inlaatkleppen: 40mm
Diameter uitlaatkleppen: 34mm

Cilinderslag: 66mm
Cilinderboring: 80mm

Aangezien deze gegevens allemaal overeenkomen met de M20B20 kan ik eindelijk vaststellen met wat voor motor ik te maken had.
De M20B23 is eigenlijk helemaal gelijkaardig, buiten dat de cilinderslag 76,8mm bedraagt ipv de 66mm die ik gemeten heb.

Dat mysterie is dus eindelijk ook volledig opgelost. Maar nu rest mijn vraag, waarom voelt deze M20B20 dan toch zo vinnig aan? Is dit omdat de compressie nog redelijk hoog zit? Ik weet het niet, het rijdt wel leuk, dat is wat telt  ;).

Wanneer ik alle onderdelen heb besteld en alles ook effectief is aangekomen zal ik het cilinderkop verhaal verderzetten :). Intussen zijn echt alle tips welkom! Ik leer elke dag bij en ik zou alles zo goed mogelijk willen doen, m'n E30 ligt me nu eenmaal dicht bij m'n hart ;).
1985 BMW E30 320i Achatgrün Metallic (177) "OEM+" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=68997.0
2012 BMW E82 135i Le-mans-blau Metallic (381) Sport Edition http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69630.0

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1801
Re: 1985 - E30 - 320i - Achatgrün - KW Classic (V1) - Cilinderkop rebuild
« Reactie #146 Gepost op: 16 september 2020, 12:35:16 »
Amai serieuze werken, goed dat je nu effectief weet dat het M20B20 is. Ivm de nokkenas en ander technische vragen kan ik je niet echt helpen. Ik heb ook al veel van de Schrick nokkenassen gehoord want bij de E36 reeksen zijn er ook veel die deze steken. Maar welke je moet nemen... ?

Guy, Frits, en Boin zijn de engine doctors misschien kan je bij hen eens horen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...