Auteur Topic:  1985 - E30/2 - 320i - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep  (gelezen 2737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 354
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2019, 14:14:47 »
Ik zal deze avond is een foto nemen van mijn motorruimte.

Offline _lestat_

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 126
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2019, 14:49:56 »
Welk type koelvloeistof heb je aangekocht?
Je vliegt er stevig tegenaan!

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 354
1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2019, 20:10:42 »
Bij deze .. niet letten op de tape rond de Bougiekabels. Dat is een erfenis van de vorige eigenaar.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2019, 22:10:11 »
Bij deze .. niet letten op de tape rond de Bougiekabels. Dat is een erfenis van de vorige eigenaar.

Amai wat een verschil, ik ga overmorgen eens zien achter de motorcode van het blok want dit wil ik nu toch wel weten... 😅

Welk type koelvloeistof heb je aangekocht?
Je vliegt er stevig tegenaan!

Bedankt :), ik wil er zo snel mogelijk van kunnen genieten maar wil niet om de 5 botten aan de kant staan dus dan doen we het ineens maar deftig ;).
Qua koelvloeistof heb ik eigenlijk nergens op gelet... Heb bij de lokale autoshop een bidon 20L voorgemengde blauwe koelvloeistof gekocht...
Dit staat er op de bidon:
SAE 1034
BS 6580
ASTM D3306
AFNOR NF R 15-601
-36C° tot 130C°.

Voor de rest is er vandaag eindelijk wat binnengekomen van parts, maar sommige werkjes duren langer als gedacht...

Vandaag pulsatiedemper gestoken en de remklauwen eens onder handen genomen. Na een halve dag schuren nog altijd niet het resultaat dat ik wou dus dan maar investeren in een straalcabine 😅. Kan ik ineens mijn kleppendeksel, inlaatcollector, remklauwen, remtrommels, sommige assen, eventueel velgen ineens restaureren.

Voor het kleppendeksel en inlaatcollector denk ik voor zwarte wrinkle paint te gaan en de accenten af te schaven. Proper maar origineel!

Anyways elke dag word het project groter dan gedacht, ik zie me binnenkort nog in een spuitcabine staan als het zo gaat doorgaan  :toofunny:.

Hier wat foto's van vandaag en een betere view van de motor, als iemand mij deze kan helpen identificeren, altijd welkom!

Offline Michiel.

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 354
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #34 Gepost op: 8 september 2019, 09:51:17 »
Nog vorderingen hier ?  ;D

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #35 Gepost op: 16 september 2019, 09:24:54 »
Enorm veel vorderingen, het project is helemaal uit de hand gelopen, motor is er uit geweest, ophanging is helemaal vernieuwd,...

Hij is eigenlijk al anderhalf maand af maar ik zit met een ontstekingsprobleem, en hij staat nu al anderhalf maand bij iemand die er heen ging kijken, zonder weinig succes tot nu toe.

Eigenlijk heb ik super veel te vertellen over de E30 maar ik zal binnekort gans de build progress posten van begin tot eind ;)

Ik zou eerst de E30 terug op de oprit willen 😅.

Hier alvast een teaser.

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1268
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #36 Gepost op: 16 september 2019, 13:37:57 »
Benieuwd welke werken er nog aan gedaan zijn. Teaser ziet er alvast veel belovend uit.  :thumbsup:
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2019, 18:22:16 »
Alright time to pick up this topic!

Dus, the story continued. Een hele drukke juni/juli gehad want alles is helemaal uit de hand gelopen.

Ik ga een pak foto's uploaden (poging in chronologische volgorde).

Na een hele dag aan 1 remklauw te schuren en nog niet het gewenste resultaat te bereiken hebben we besloten om wat te investeren in materiaal. Een zandstraalcabine, motortakel en sodablaster werden aangekocht en vanaf hier is dan ook uit de hand gelopen. Bij het uit elkaar halen van het ene, volgt het andere. Zo zijn we uiteindelijk op het punt gekomen tot een bijna kale motorblok.

De kosten zijn ook opgelopen tot de aankoopprijs van de auto nog eens in onderdelen... Met de mindset we kunnen het beter deftig doen en de komende tientallen jaren er van genieten zonder te veel zorgen zijn we verder gegaan met het project.

Het rollend gedeelte en de aandrijving + motor is quasi gans vernieuwd of gerestaureerd. Remmerij is vernieuwd, ophangingsrubbers zijn vervangen, onderdelen zijn opnieuw behandeld en gespoten,...
Wat betreft de motor is een heel avontuur.

Nog altijd tot vandaag rest de vraag: is het een 320i of een 323i blok. De serienummers zijn onvindbaar, enkel de gietnummers op de blok staan er nog op maar ik vind er bizar weinig over terug met deze gegevens... De cilinderkop is aftermarket en als we naar de nummers kijken lees ik precies 2500CC op de kop... Dan kan er maar 1 ding denken we dan... 23i blok met 25i kop (afgeleid van de generatie van het ontstekingssysteem).

Soit, verder is elke seal, rubber, pakking, bourages, riemen, darmen, whatever you can think of vervangen en elk onderdeel is met veel liefde opnieuw gespoten/gezandstraalt tot mooier dan origineel :).

Ik kan hier nog boeken schrijven van heel het proces maar eens de motor er in lag en we de eerste keer startten en de ontsteking probeerden goed te krijgen merkten we dat de gasrespons niet ideaal was en niet erg hoog in toeren ging. Na een eerste testrit enorm veel last van backfires in de uitlaat en een max snelheid van 90km/h, vermogen schat ik 30pk of zo.

Na heel veel verzetten van de delco en alles 10x na gekeken te hebben maar beslist om verdere hulp in te schakelen aangezien er toch een stroboscoop nodig was om de ontsteking te fine tunen.

De persoon in kwestie zei ook dat er iets niet klopte. Wanneer de ontsteking op zijn punt stond werd de uitlaat roodgloeiend en niks gasrespons. Uiteindelijk na wat overleggen besloten om een deel van heel die vacuum nest weg te werken want had er toch enkel miserie mee. Na de koudstartinjector weg te halen en alle vacuum weg te werken buiten de cruciale (rembooster, gasklep, delco) al een opmerkelijk beter resultaat. Maar nog niet zoals gewenst. Nadat week na week voorbijstreefden en naar oneindige oorzaken te zoeken, vacuum metingen te doen etc etc. besloten om door te bijten en gans een nieuwe delco te kopen. Eentje gevonden die nieuw was aan een kostelijke prijs maar kom, het moest hier maar eens inorde geraken...

Gisteren alles in elkaar gezet en afgesteld en hij draait zoals een zonnetje. Morgen naar de keuring en eindelijk inschrijven na 15 jaar!

Na de keuring word de KW V1 Classic schroefset geplaatst tesamen met een (voorlopig) namaak BBS 17" setje velgen. Het geld was nu eenmaal op en ik had zin in een proper velgje.

Geniet van de foto's en ik leg graag nog meer dingen uit als er iemand vragen heeft!

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #38 Gepost op: 19 september 2019, 18:24:45 »
Pt 2

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #39 Gepost op: 19 september 2019, 18:26:46 »
part 3
« Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 18:28:19 door petrolhead_n »

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #40 Gepost op: 19 september 2019, 18:29:11 »
part 4

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2019, 18:30:08 »
part 5

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #42 Gepost op: 19 september 2019, 18:31:11 »
part 6

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #43 Gepost op: 19 september 2019, 18:32:07 »
part 7

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #44 Gepost op: 19 september 2019, 18:34:54 »
part 8

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #45 Gepost op: 19 september 2019, 18:36:24 »
Voorlopig laatste foto eindigen met de testrit en eerste tankbeurt in 15 jaar ;) .

Next up:

De KW Classic samen met de nieuwe wiellagers en spoorstangen steken en de velgjes!

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1268
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #46 Gepost op: 20 september 2019, 12:39:49 »
Serieuze werken voor efkes op den oprit te doen. Resultaat mag er zeker zijn.  :thumbsup:
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1528
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #47 Gepost op: 20 september 2019, 13:19:53 »
Jawadde, wat een zalig project is dit ! :bow:
Ik volg dit topic met graagte verder...
Dikke proficiat  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 24 september 2019, 12:09:52 door BIG charlie »
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #48 Gepost op: 24 september 2019, 09:44:05 »
Afgelopen weekend zijn eerste deftige wasbeurt in 15 jaar gegeven :p hier zijn wat foto's!

Morgen naar de keuring en hopelijk ingeschreven tegen volgende week :D

P.S. heeft er iemand een stuurhuis met servostuur liggen? Valt toch wel hard tegen momenteel zonder servo, kan ook wel met die ballonbanden en ophanging van 30 jaar oud zijn 😅. Hopelijk is het iets beter als de KW's er onder gaan met de 17" velgjes :p

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #49 Gepost op: 24 september 2019, 09:45:36 »
part 2

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 411
  • Back 02 Basics
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2019, 16:12:18 »
Heel mooie E30!

Met grotere/bredere banden zal ie juist nog lastiger sturen. Met de originele smalle bandjes zou ie minder hard moeten sturen (als ze mooi opgepompt zijn). Zal natuurlijk altijd lastiger zijn dan met servo. Probeer de wielen ook pas te draaien als de auto in beweging is (indien mogelijk), dan gaat het ook makkelijker.

En als je een servo stuurhuis zou steken, steek er dan eentje van een E36 of Z3.
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline Einser94

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
    • BMW E30
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2019, 19:23:16 »
knap werk man, dan dacht ik dat ik al een hele waslijst had gedaan...

ivm mtech 1, andere oem parts of vragen mag je steeds een Pm zenden :)

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=59916.0
dit is de mijne met mtech 1 kijk vrijblijvend rond :)
2009 - Bmw E81 116i - Daily - 122HP - SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=50171.0
2006 - Opel Astra H OPC - Daily - 310 HP SOLD
2016 - Opel astra K - Daily (firma) - 105 HP
1985- Bmw e30 318 coupe - Oldie - 115HP
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=59916.0
1986 - Bmw e30 325 cabrio - Oldie - 170HP SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=60566.0

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10152
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - In progress
« Reactie #52 Gepost op: 24 september 2019, 20:54:12 »
Afgelopen weekend zijn eerste deftige wasbeurt in 15 jaar gegeven :p hier zijn wat foto's!

Morgen naar de keuring en hopelijk ingeschreven tegen volgende week :D

P.S. heeft er iemand een stuurhuis met servostuur liggen? Valt toch wel hard tegen momenteel zonder servo, kan ook wel met die ballonbanden en ophanging van 30 jaar oud zijn 😅. Hopelijk is het iets beter als de KW's er onder gaan met de 17" velgjes :p
Gaat sowieso nog zwaarder sturen op bredere banden. Ik heb lang geleden ook nog gereden met een 320i van mijn pa, zonder stuurservo. Dat is fitness he. Zoals gezegd: het valt iets beter mee als je pas probeert te draaien als de auto in beweging is, wat natuurlijk niet altijd gaat.

Servo stuurhuis steken zou dan een mooie upgrade zijn maar met een stuurhuis alleen ben je er natuurlijk niet. Ook de pomp, het reservoir, een deel leidingen en beugels zijn nodig. Mogelijk zelfs een nieuwe krukaspoulie.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #53 Gepost op: 24 september 2019, 22:25:31 »
Bedankt allen!

En ja het was maar een vrijblijvende vraag, het effectief echt gaan steken zie ik niet direct zitten :p.

Het was vooral lastig want heb hem een paar keer moeten verzetten langs het huis dus veel manouvreren en omdat de koudstartinjector is verwijderd samen met een hele hoop vacuum draait hij slecht als hij koud is (na 2 minuutjes is dat oké). Het was grappig te zien hoe ik zat te sukkelen om de toeren omhoog te houden samen met het ambreëren en remmen en terwijl aan dat stuur sleuren om hem te manouvreren 😂. Bij normaal rijden ondervind ik geen problemen en het zal wennen worden voor de rest :p.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #54 Gepost op: 24 september 2019, 22:29:32 »
knap werk man, dan dacht ik dat ik al een hele waslijst had gedaan...

ivm mtech 1, andere oem parts of vragen mag je steeds een Pm zenden :)

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=59916.0
dit is de mijne met mtech 1 kijk vrijblijvend rond :)


Bedankt! Ik heb al veel zitten kwijlen op jouw topic haha, ik wil graag nog zo veel doen maar momenteel eerst wat sparen en met de tijd zal hij wel evolueren ;). Binnen enkele jaren dien ik toch de beginnende roestplekjes aan te pakken en dan gaat hij binnen voor een volledige respray, misschien dan ideaal om voor een M tech te gaan :D. Voorlopig wou ik hem motorisch en rollend gezond hebben ;).

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1211
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #55 Gepost op: 25 september 2019, 08:55:12 »
Heel mooie E30!

Met grotere/bredere banden zal ie juist nog lastiger sturen. Met de originele smalle bandjes zou ie minder hard moeten sturen (als ze mooi opgepompt zijn). Zal natuurlijk altijd lastiger zijn dan met servo. Probeer de wielen ook pas te draaien als de auto in beweging is (indien mogelijk), dan gaat het ook makkelijker.

En als je een servo stuurhuis zou steken, steek er dan eentje van een E36 of Z3.
Gaat sowieso nog zwaarder sturen op bredere banden. Ik heb lang geleden ook nog gereden met een 320i van mijn pa, zonder stuurservo. Dat is fitness he. Zoals gezegd: het valt iets beter mee als je pas probeert te draaien als de auto in beweging is, wat natuurlijk niet altijd gaat.

Servo stuurhuis steken zou dan een mooie upgrade zijn maar met een stuurhuis alleen ben je er natuurlijk niet. Ook de pomp, het reservoir, een deel leidingen en beugels zijn nodig. Mogelijk zelfs een nieuwe krukaspoulie.

aan TS : eerst en vooral proficiat met je E30, ik heb hier nog niet gereageerd, maar wel je topic gevolgd tot nu en ik moet zeggen, petje af en chapeau voor de uitgevoerde werken en TLC aan je mooie 320i... :clap:

Wat betreft de besturing, klopt het wat @Ian en @b_ken zeggen, dat ie wss met bredere banden toch nog 'iets' zwaarder zal sturen... Je hebt nu de 'kroonkurk'velgen op je auto liggen, hé, en dat is "14, volgens mij  :thinking:... Welke maat van banden heb je nu op de auto liggen, en vooral, hoe oud? :wiggleyes: Ik had op mijn E30 (ook zonder servo!) op de "15 BBS-velgen rondom 205/55/15 liggen (zo gekocht), maar die banden waren toch aan vervanging toe, en na het opmaken van de velgen heb ik er alleen vooraan een minder brede 195/55/15 op laten leggen, en dat geeft toch een positief verschil, achteraan terug de 205/55/15... samen met het feit dat het toch nieuwe banden zijn (merk  zal ook wel een rol spelen, want iedere band heeft z'n eigenschappen) maakt dat het nu goed te doen is, en als de auto in beweging is valt het inderdaad zeer goed mee :thumbsup:, maar je moet idd wel iets harder 'werken', ja... ;)

Suc6 met je E30, en veel rijplezier gewenst...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #56 Gepost op: 25 september 2019, 08:55:59 »
Houston, we have a problem.

Deze ochtend naar de keuring geweest en een rode kaart gekregen voor 2 dingen.

1. De lichten stonden te laag, dit is no problem.

2. De CO waarde was veel te hoog, normaal moet deze 4,5 zijn en 6,5 max. Deze zat op 7. Aangezien het een type 1 is zonder kat zullen we weer wat met de ontsteking moeten prutsen zeker? Als hij warm is draait hij ook stationair op 1200 toeren dus we zullen weer wat moeten regelen aan de Delco, wel net laten afstellen enzo en nu dit 😅. Aangezien mijn stationairregeling ook is verwijderd samen met de koudstartinjector zal ik altijd wel een probleem hebben maar dat met die CO is wel een groter probleem. Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

3. Er waren nog wel wat opmerkingen over de staat van de Silent Blocks maar aangezien hij nu toch enkel herkeurd moet worden word het tijd dat we de ophanging gaan steken. En ik zal het achterste subframe er ook maar eens onderuit halen en alle bushings vervangen als we dan toch weer bezig zijn...

Dat met de CO baart me wel weer zorgen...

Help is welcome :D

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #57 Gepost op: 25 september 2019, 09:04:09 »
aan TS : eerst en vooral proficiat met je E30, ik heb hier nog niet gereageerd, maar wel je topic gevolgd tot nu en ik moet zeggen, petje af en chapeau voor de uitgevoerde werken en TLC aan je mooie 320i... :clap:

Wat betreft de besturing, klopt het wat @Ian en @b_ken zeggen, dat ie wss met bredere banden toch nog 'iets' zwaarder zal sturen... Je hebt nu de 'kroonkurk'velgen op je auto liggen, hé, en dat is "14, volgens mij  :thinking:... Welke maat van banden heb je nu op de auto liggen, en vooral, hoe oud? :wiggleyes: Ik had op mijn E30 (ook zonder servo!) op de "15 BBS-velgen rondom 205/55/15 liggen (zo gekocht), maar die banden waren toch aan vervanging toe, en na het opmaken van de velgen heb ik er alleen vooraan een minder brede 195/55/15 op laten leggen, en dat geeft toch een positief verschil, achteraan terug de 205/55/15... samen met het feit dat het toch nieuwe banden zijn (merk  zal ook wel een rol spelen, want iedere band heeft z'n eigenschappen) maakt dat het nu goed te doen is, en als de auto in beweging is valt het inderdaad zeer goed mee :thumbsup:, maar je moet idd wel iets harder 'werken', ja... ;)

Suc6 met je E30, en veel rijplezier gewenst...

Bedankt voor de leuke comment ;).

Inderdaad ik heb de 14" kroonkurk velgen steken met wel inderdaad zeer oude banden op maar ze hebben nog voldoende profiel, ik dacht ze zo te houden als keuringssetje. Qua spanning geef ik toe ze misschien aan de zachte kant te hebben gezet en hij rijd echt wel heel comfortabel maar dat is ook wel alles :D Ik denk da de ophanging ook wel verschil zal geven want nu is het echt een boot, 30 jaar oude schokdempers helpen er niet echt bij 😅.

Voorlopig heb ik een setje 17x8 liggen met nieuwe hankook bandjes en we zullen eens testen als ze er onder steken. Wel heel goeie tips! Mijn vader was er mee naar de keuring geweest vandaag en hij zat ook al te klagen over het zware stuur 😂 niks gewoon!

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10152
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #58 Gepost op: 25 september 2019, 15:14:46 »
Co kan eenvoudig geregeld worden met een inbus schroef op de debietmeter.
Stationair toerental is ook een regelschroef voor, als ik me niet vergis ergens in de buurt van de extra luchtschuif.
Dat alles in de veronderstelling dat alles nog origineel is aan de intake, wat precies niet meer het geval is.

Offline petrolhead_n

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: 1986 - E30 - 320i Coupé - Achatgrün - KW Classic & BBS 17" Rep
« Reactie #59 Gepost op: 25 september 2019, 16:02:32 »
Co kan eenvoudig geregeld worden met een inbus schroef op de debietmeter.
Stationair toerental is ook een regelschroef voor, als ik me niet vergis ergens in de buurt van de extra luchtschuif.
Dat alles in de veronderstelling dat alles nog origineel is aan de intake, wat precies niet meer het geval is.

Inderdaad, ondertussen heb ik al een hele lijst met mogelijke oorzaken  :)

Eerst de schroef eens proberen,
- Misschien nog rotte naft in het systeem
- Additief reiniging motor eens proberen (motor heeft bijna 15 jaar niet meer gereden)
- Verstopte luchtfilter misschien
- Kapotte luchtmassameter
- Bougies en bougiekabels kunnen het al niet zijn
- Kleppen zijn ook net afgesteld
- Benzinedruk is ook goed normaal

Vrijdag gaan de assteunen er onder en beginnen de grote werken terug  :thumbsup:

Wat de veranderingen betreft, zal straks eens een foto nemen van de motorruimte maar er is enkel wat vacuumleidingen weggewerkt. Koudstartinjector is ook weggedaan. Reden is dat de motor echt slecht liep met al de vacuumleidingen, nu geen problemen meer.