Auteur Topic:  Carterventilatie n47 e87 118D  (gelezen 494 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Carterventilatie n47 e87 118D
« Gepost op: 22 mei 2019, 22:11:44 »
Beste leden,

Ik zit met een dilemma.
Sinds kort merk ik dat er olie bij de luchtinlaat gezogen word en dat er olie lekt bij de intercooler onderaan bij de darmaansluiting. En met olie bedoel ik echt druppen, alles onderaan de ophanging is nat van de olie.

Na dit gezien te hebben ben ik meteen op onderzoek gegaan. Eerst had ik gedacht de turbo zou lekken maar die is nog in orden. Zeer lichte speling die je bijna niet opmerkt naar boven en onder toe. Je kan de spoel niet naar binnen duwen ( kan ook gebeuren bij kapot turbo's is mij gezegt geweest )


Met demonteren merkte ik dat de darm van luchtmassemeter naar turbo toe ook vol olie zat. Deze is aangesloten op de carterventilatie. De olie die de carterventilatie doorlaat zuigt de turbo op en stuwt dit door naar de intercooler terug de motor in via luchtinlaat. Oja het darmpje van de carterventilatie  was zo verduurd dat ik deze perongeluk gebroken heb ). Heb dit voorlopig opgelost door een darm aan te sluiten die de olie opvangt in een beker.
Dag nadien meteen een nieuwe darm gemonteerd.


Ik rij met een e87 bouwjaar 2010.
N47 motor, 100kw 118d.
Km stand 150 000.

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 00:04:50 door Jimmy87 »

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2019, 23:02:20 »
een kleppendeksel kost hoop en al 250eu, niet zo een grote kost. en voor een n47 zijn er reparatiesetjes voor de carterventilatie, kost iets van een 50eu..
jammer dat je het veel te laat opgemerkt hebt, alles zit nu vol met olie en u inlaat gaat helemaal aankoeken  :iono:

los het gewoon zo snel mogelijk op, en je kan weer verder 
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2019, 23:12:42 »
Heb de luchtinlaat zuivergemaakt.

Probleem is niet de kleppendeksel 250 euro uitgeven is niks. Het is de demontage. Injectoren eruit en wss nieuwe dichtingen + nieuwe injectoren ( als gemaakt wordt beter tegoei )

Wat bedoel je met reperatieset ? De carterventilatie is in de kleppedeksel ingebouwd.

Grt

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2019, 23:58:55 »
injectoren zullen nog wel goed zijn, deze halen normaal ruim 200K. als de motor goed warm is krijg je de injectoren er zo uitgetrokken  ;)

het dekseltje van de carterventilatie kan je demonteren en vervangen door een nieuw. ook is de ontluchting bij de n47 filterloos, maar werkt met een drukverschilmembraam, dit membraam zit bij in die setjes.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2019, 09:18:53 »
Heb je eventueel een link naar de stukken die jij situeert?

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2019, 22:02:54 »
Ik los het op met een simpel oil catch can.
Voor 50 euro ben ik van die smerige olie af.
Alle luchtkanalen zuiver maken inclusief intercooler en ik kan weer verder.

Problem solved !

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4920
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2019, 07:20:31 »
Uw voorlopige oplossing door de ventielatie met een darm op te vangen in een potje, dat werkt niet. In tegendeel, je kan hiermee ernstige schade aan de motor veroorzaken. Ga niet zomaar prutsen aan zoín zaken, zonder te weten waar je mee bezig bent.

De ventilatie werkt met een membraan die open/sluit dmv het drukverschil tussen carterdruk en het vacuum in de inlaat voor de turbo.
Als je die gwn in een potje hangt, heb je geen vacuum effect meer, waardoor het membraan niet correct werkt, en de carterdruk serieus kan oplopen, met alle gevolgen vandien.

Zelfs een oil catch can ertussen zetten gaat niet goed werken. Door het traject tussen membraan en inlaat te verlengen, gaat het membraan minder accuraat werken.
In de praktijk al vaak gezien, en leid tot een hoger olieverbruik en nog meer olie aan de intercooler aansluitingen etc.

Vervang gwn dat membraan, en de dichtingen vd intercoolerdarmen.  ;)

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2019, 20:44:48 »
Welk membraam bedoel je ? Heb je mss een foto ?

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2019, 21:00:16 »
Bedoel je dat dekseltje en veertje boven op de kleppendeksel, en wat kan hier mee misgaan ? Lijkt me zo een simpel ding. Heb het al uiteen gehaald en gecontroleerd. Zag er niet meteen iets mis mee, de veer zat op zijn plaats. Geen barsten in de rubber. En het dekseltje sluit goed af.

De rubbers vervangen kan ik idd doen maar lost dit mijn olie probleem op ? Het is echt veel wat uit de intercooler komt... En ik merk nu wel dat mijn motor zuiniger is met dit potje, en heb terug de reactie van de turbo. Deze miste ik al een tijd.


Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2019, 21:10:38 »
Heb het dus nu zo opgelost.
Er zit geen ventilatie boven op het potje. Er zal dus nog steeds druk opbouwen.

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2019, 11:47:19 »
het membraam is idd die van de foto. deze is de oorzaak van verkeerde carterventilatie. de oil catch can zou ik ook niet aanraden.
het is door zo een geprul dat je een motor om zeep helpt..
een diesel is rap beinvloed door carterdruk, en hierdoor kan de motor op hol slagen door eigenontbranding van olie. ik begrijp niet waarom je op een wagen van 5-6000 euro marktwaarde besparingen doet van 50eu op onderhoud van de motor, en zeker niet met een lage kilometerstand  :jpshakehead:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2019, 14:47:39 »
Heb de carterventilatiedarm vervangen door de originele. Is net binnen gekomen. De membraan is besteld komt maandag binnen. Ik merk nu al minder olie in de nieuwe darm. Ik heb goed doorgereden en opgetrokken. Ik laat de oil catch er nu tussen uit.

2de week van juni heb ik verlof. Dan zal ik alles zuiver maken. Zie nu nog olie bij de luchtinlaat. Waarschijnlijk is het de rest olie van in de intercooler. Als het kan begin ik er volgende week aan. Dichtingen voor de intercooler darmen is ook besteld.

Ik heb zo het vermoeden dat de oude darm van de carterventilatie waarschijnlijk valse lucht trok en daarmee de membraan niet correct werkte. Als dit zo is ben ik voor 100 euro ervan af. Exclusief poetsproducten. Nu duimen maar. Ik was in paniek heb de wagen nog maar pas.

En de marktwaarde is iets meer dan jij zegt. Is een 118d facelift - mpack en full option.

Ik dank u voor het meedenken. Update volgt !
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 15:24:51 door Jimmy87 »

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2019, 14:51:25 »
Hier is mijn wagen.

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2019, 00:02:19 »
Update.

Heb maandag de intercooler zuiver gemaakt, ik heb deze espoeld met wasbenzine. Ook de intercooler darmen zijn zuiver, en alle dichtingen zijn vervangen. De membraam is ook vervangen en de nieuwe harde darm van de carterventilatie ook.

Alles is terug origineel dus zoals het hoort.

Maar, .... ik zit nog steeds met teveel olie 😔


Ik ben gisteren dan maar naar een doe het zelf winkel gegaan en heb 1 slang met een binnendiameter van 25mm gekocht. Op deze darm een koppelstuk tussen die verbind ik met een slang van 17mm, deze darm van 17mm verbind ik met de input van de olieopvang. Hierna de output van oil catch can verbinden met de luchtdarm zoals het origineel is maar dan zal de olie blijven zitten in het potje. Dus een gesloten circuit, en de EGR word donderdag ook uitgeschreven.

Ik heb op verschillende forums gezocht naar oplossingen hiervoor. Allen gebruiken een olie opvang potje. Dus kan toch geen kwaad dan ?
Beter de olie opvangen dan weer teveel olie in de intercooler.... met lekken als gevolg, en dat dan weer de olie naar de luchtinlaatklep gezogen word.

Iemand nog andere ideeŽn??

Ik ga er morgen aan beginnen, zal foto's sturen zodra het klaar is.






Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4920
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2019, 12:26:01 »
Zoals eerder al gezegd, een potje ertussen zetten werkt niet. Probeer maar, je zal zelf wel zien dat je nog steeds evenveel olieafzetting in de intercooler & leidingen zal hebben (meestal zelfs meer dan zonder dat potje).

Ik heb het zelf ook geprobeerd, jaren geleden, op mn eigen auto. BMS oil catch can ertussen gezet, met als gevolg meer olieafzetting in de leidingen, hoger olieverbruik en blauwe rook bij bepaalde momenten.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 12:28:12 door Boin »

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2019, 13:21:28 »
als alles van de carterventilatie werkt naar behoren, dan zal de turbo wel lekken,wat niet abnormaal is bij 150.000 km   :jpshakehead:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2019, 15:28:42 »
Hoe kan er dan meer olie in de intercooler komen als deze opgevangen word ? 🤔

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2019, 15:42:26 »
Setup is klaar.

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2019, 15:53:44 »
Als het de turbo is, zal ik het nu wel snel weten.

Offline Jimmy87

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 26
Re: Carterventilatie n47 e87 118D
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2019, 18:28:52 »
Update 2.

Ik ben van die ellendige olie af. Niks meer te zien bij de inlaat van turbo.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2019, 22:12:48 door Jimmy87 »