Auteur Topic:  Rondritten gevaarlijk?  (gelezen 834 keer)

Offline PaulF

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • Alpina F31 B3 BiTurbo
Rondritten gevaarlijk?
« Gepost op: 17 mei 2019, 14:55:56 »
Onlangs kwam er een vriend die helemaal niets met auto's heeft, zelfs geen rijbewijs, mee naar een rondrit. Uit interesse.

Achteraf zei hij gechoqueerd te zijn over hoe het er aan toe ging. Te snel rijden. Blinde bochten pakken. (kleine) Drifts. Boze mensen langs de kant. Fietsers die misnoegd zijn.

In mijn beleving viel het allemaal mee. Akkoord, veel mensen reden geen 70 op buitenwegen waar dat de maximumsnelheid was, maar ik heb persoonlijk geen situaties gezien die mij gevaarlijk leken. Hij zat in een andere auto, dus ik weet niet wat hij gezien heeft of meegemaakt.

We hebben er wat over liggen discussiŽren, en ik heb vooral gedeeld wat mijn ervaringen ermee zijn. En ik heb hem uitgelegd dat er wel een verschil is in hoe de situaties ingeschat worden tussen iemand zonder rijervaring en mensen met snellere wagens en wat meer rijervaring (vaak ook wat circuit). En dat er ook wel wat verschil zit in aan welke rondrit je meedoet en welk publiek er bij zit.

Een en ander heeft me wel aan het denken gezet, en vroeg ik me af wat jullie ervaring is met rondritten. Hebben jullie weet van ongelukken die gebeuren tijdens rondritten? Boze omwonenden? Politie?

Offline bhpaddict

• World Champion
Re: Rondritten gevaarlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2019, 15:11:54 »
Een boze omwonende kan je al eens spotten. Misschien ook niet onlogisch. De zoveelste auto die passeert aan behoorlijke snelheid (brulpijpen misschien). De zoveelste zondag van het jaar dat er een bende autofreaken passeert (want de leuke wegen zijn schaars, dus veel bereden). Daar denk ik tijdens een rit ook wel aan.
Ik let erop zoveel mogelijk rustiger te rijden op plaatsen waar huizen staan en/of mensen buiten staan. Bij wandelaars en fietsers neem ik veel afstand en ik rij hen voorbij aan lage snelheden.
Er is niks zo verschietelijk als een auto die dicht en aan hoge snelheid passeert.
Bewust driften op de openbare weg vind ik not done ! Daar schuilt gevaar in voor tegenliggers, zeker als die ook een sportief ritje aan het houden zijn.
Tenzij een bocht zeer overzichtelijk is zal ik ook altijd de bocht krommen op mijn rijvak alleen.
Ik stel me voor dat er van de andere kant ook een sportieve chauffeur met ambitieuze vitesse de bocht komt ingedoken. Bij een niet perfect overzichtelijke bocht wordt een ongeluk dan bijna onvermijdelijk door de naderingssnelheid van beide voertuigen.
Dan schieten nog enkel de zondagschauffeurs per auto of moto over. Die kan je niet hard genoeg laten verschieten. Dat zijn gevaren op de weg.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 15:13:44 door bhpaddict »
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2019, 15:18:51 »
Een boze omwonende kan je al eens spotten. Misschien ook niet onlogisch. De zoveelste auto die passeert aan behoorlijke snelheid (brulpijpen misschien). De zoveelste zondag van het jaar dat er een bende autofreaken passeert (want de leuke wegen zijn schaars, dus veel bereden). Daar denk ik tijdens een rit ook wel aan.
Ik let erop zoveel mogelijk rustiger te rijden op plaatsen waar huizen staan en/of mensen buiten staan. Bij wandelaars en fietsers neem ik veel afstand en ik rij hen voorbij aan lage snelheden.
Er is niks zo verschietelijk als een auto die dicht en aan hoge snelheid passeert.
Bewust driften op de openbare weg vind ik not done ! Daar schuilt gevaar in voor tegenliggers, zeker als die ook een sportief ritje aan het houden zijn.
Tenzij een bocht zeer overzichtelijk is zal ik ook altijd de bocht krommen op mijn rijvak alleen.
Ik stel me voor dat er van de andere kant ook een sportieve chauffeur met ambitieuze vitesse de bocht komt ingedoken. Bij een niet perfect overzichtelijke bocht wordt een ongeluk dan bijna onvermijdelijk door de naderingssnelheid van beide voertuigen.
Dan schieten nog enkel de zondagschauffeurs per auto of moto over. Die kan je niet hard genoeg laten verschieten. Dat zijn gevaren op de weg.

Wisely spoken bhpaddict !

Ben gisteren een dagje gaan karren in de Eifel (motor) en telkens we een dorp of centrum inrijden houden we het extreem rustig. Mensen die daar wonen zijn dat kabaal en de snelheid spuugzat.
En ik zou er ook niet mee gediend zijn mocht ik naast zo'n traject wonen!

De beleving bij mensen die zelf geen auto/motor rijden staat haaks op diegene die het vehikel besturen. Het subjectieve onveiligheidsgevoel gaat daar vaak het objectieve aspect overheersen.....
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Liquid Li0n

• Grand Prix Winner
  • 1990 BMW 535i E34
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2019, 15:32:17 »
de auto is, zeker in belgie, altijd de doorn in het oog. je hebt milieuridders, je hebt moraalridders, je hebt mensen die vinden dat het moordwapens zijn. Voor ons, want daarom zitten we toch op een forum, is het een hobby. Een hobby die abnormaal is lijkt het wel bij de meerderheid van de bevolking. Autorijden is saai, een auto dient voor van A naar B te gaan, overal files, overal flitsbakken e.d.

Ik vind het ook altijd gevaarlijk iemand die geen autofanaat is mee te nemen en deze dan nadien aan de grote klok gaat hangen wat er wel niet gebeurd op zo een dag, met natuurlijk de vele korrels, eerder vaten, zout op zijn verhaal strooit.

Er zijn uiteraard ook wel appels die de mand verzieken. We zijn allemaal volwassen want anders had je geen rijbewijs dus normaal zouden we allemaal moeten inschatten waar het niet kan om eens gas te geven en waar wel. Voor sommige die dit niet kunnen is er toch vaak een sociale controle. een wielerterrorist voorbij scheuren zal niemand erg vinden, maar een gezin incl kinderwagen, dat ga je niet in een auto doen, dat doet de soort met een pedelec wel ;) (no offence moesten er hier pedelec fietsers op het forum zitten)

In mijn geval, ik doe dit al gemakkelijk 10 jaar, zulke rondritten, en je ziet vaak dezelfde gezichten terug. Dus al bij al valt het toch goed mee qua interesse en qua rijstijl. Het is natuurlijk geen oldtimer rit waar het eerder draait om het eten en drinken maar we zijn hier vaak met modern spul op de baan of klassiek spul maar gereden met een jonge spirit waar het echt over het rijden gaat en dan ga je natuurlijk niet 70 rijden waar je 70 mag, zeker als je weet dat het nog maar enkele jaren terug 90 was op diezelfde wegen... Inhalen voor blinde bochten heb ik er ook al zien doen, maar dat vind ik zelf te zot. Iedereen heeft een eigen roadbook of GPX routebestand en rijdt met of zonder copiloot dat hierdoor onnodige risico's niet moeten worden genomen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 15:35:02 door Liquid Li0n »

Offline juve

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2019, 12:01:18 »
Ik heb nu al een paar rondritten meegedaan en daar zaten soms wel een paar gekken tussen (meestal Porsche GT2/GT3 rijders op leeftijd die niet Geert noemen  :imho:) die knallen alsof ze op circuit zijn, maar de grote meerderheid rijdt deftig. Snelheidslimieten worden niet altijd nageleefd, maar het is vooral op de buitenbaantjes en 'veldwegen' dat er doorgereden wordt. Wel kom je altijd volk tegen dat de moraalridder wil uithangen of jaloers is, en in sommige gevallen heeft de kop van de rit die het snelst rijdt al wat volk kwaad gemaakt, en projecteren die hun woede op de rest van de groep die gewoon relaxed rijdt.

Mijn vrouw is overlaatst een keer meegereden en vond het op het einde van de dag beter meevallen dan ze gedacht had, op 2 of 3 cowboys na. En die heb je in het dagelijkse verkeer net zo goed, daarvoor moet je geen rondrit meedoen. Wederzijds respect en je komt ver.
F48 X1 20D X-drive
F20 118i -- Sold
F80 M3 CP

Online Vanber

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2019, 14:32:49 »
Een luide uitlaat geeft dikwijls ook een vertekend beeld van de snelheid.

Ik heb al een aantal keer vreemde gebaren gekregen van omstaanders terwijl ik optrek (echt niet overdreven overigens), ook al overschrijd ik de snelheidslimiet niet.
Sommige mensen zijn echt niets gewoon..

Voor iedereen goed doen zal dus nooit lukken. Maar het klopt wel dat er af en toe wat cowboys bij de rondritten zitten.
Je moet gewoon weten waar het wel te doen en vooral waar niet
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel - ÷hlins Road&Track
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline Goesting

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2019, 16:24:39 »
Tja, iemand zonder rijbewijs die naar een rondrit gaat... Natuurlijk kijk je dan raar op als je niks gewoon bent. De vraag is of z'n interesse aan het einde van de rit nog steeds zo groot was als bij de start? Misschien was die mens gewoon naar iets gekomen dat dan totaal zijn ding niet blijkt te zijn.

Mensen die auto's enkel zien om van punt A naar punt B te geraken, en zich geen bal aantrekken van aandrijving, techniek e.d., kunnen zich meestal moeilijk inbeelden welk gevoel het geeft om met een sportieve wagen een bochtje te pakken.

Dat is net hetzelfde zoals discussies over bepaalde verkeersregels en welke risico's je in bepaalde situaties wel en niet kunt nemen. Iemand die jaarlijks 70.000km aflegt heeft een andere kijk op bepaalde zaken dan iemand die jaarlijks nog geen 7.000km aflegt.
2015 - 2019: BMW F20 118d
Current: BMW G20 320i + BMW F20 M140i

Offline navigator

• Qualifying
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2019, 00:04:41 »
Ik heb een vijftal jaar voor het Nederlandse Z forum een toertocht mee georganiseerd.  Wij deelden de rijders in groepen, met een groepsleider voorop. Deelnemers mochten kiezen tussen" toergroepen" (meestal roadsters)," vlot rijden groepen" en "snel, maar met behoud van rijbewijs  ;)" groepen. Dat viel allemaal best mee, aangezien er een verantwoordelijk iemand vooraan rijdt.  Vermits de toer door een stuk Nederlands Limburg, Eifel en Ardennen ging, werd er dan ook rustig door de dorpen gereden.  Waar kon (lees rustige wegen), ging het tempo omhoog.  Eigenlijk weinig problemen gehad ermee, wel mee gestopt omdat een aantal (hoofdzakelijk) Nl deelnemers begonnen te jammeren over het te weinig relaxtijd en koffiemomenten.   :iono:

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2019, 08:37:23 »
Als je een hoop haantjes bijeen gooit, daar komen haast altijd vodden van. Ik heb geen ervaring met autorondritten, wel met motorondritten. Wat je daar soms ziet tart alle verbeelding, tot crashes toe zelfs.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline PaulF

• Qualifying
  • Alpina F31 B3 BiTurbo
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2019, 10:25:13 »
Ik heb een vijftal jaar voor het Nederlandse Z forum een toertocht mee georganiseerd.  Wij deelden de rijders in groepen, met een groepsleider voorop. Deelnemers mochten kiezen tussen" toergroepen" (meestal roadsters)," vlot rijden groepen" en "snel, maar met behoud van rijbewijs  ;)" groepen. Dat viel allemaal best mee, aangezien er een verantwoordelijk iemand vooraan rijdt.  Vermits de toer door een stuk Nederlands Limburg, Eifel en Ardennen ging, werd er dan ook rustig door de dorpen gereden.  Waar kon (lees rustige wegen), ging het tempo omhoog.  Eigenlijk weinig problemen gehad ermee, wel mee gestopt omdat een aantal (hoofdzakelijk) Nl deelnemers begonnen te jammeren over het te weinig relaxtijd en koffiemomenten.   :iono:

Klinkt als een goed idee, die groepen en een voorrijder.

Als je een hoop haantjes bijeen gooit, daar komen haast altijd vodden van. Ik heb geen ervaring met autorondritten, wel met motorondritten. Wat je daar soms ziet tart alle verbeelding, tot crashes toe zelfs.

Google vertelt me dat er inderdaad heel veel ongevallen gebeuren bij motorrondritten. Ongevallen op autorondritten vind ik niet in de media, dus het lijkt me daar wel mee te vallen.

De teneur van de reacties in dit topic komt overeen met hoe ik het zelf ervaar: objectief minder gevaarlijk dan het subjectief kan lijken, en eerder een bron van overlast voor omwoners dan van ongelukken.

Offline beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 15:19:40 »
Tja, iemand zonder rijbewijs die naar een rondrit gaat... Natuurlijk kijk je dan raar op als je niks gewoon bent. De vraag is of z'n interesse aan het einde van de rit nog steeds zo groot was als bij de start? Misschien was die mens gewoon naar iets gekomen dat dan totaal zijn ding niet blijkt te zijn.

Mensen die auto's enkel zien om van punt A naar punt B te geraken, en zich geen bal aantrekken van aandrijving, techniek e.d., kunnen zich meestal moeilijk inbeelden welk gevoel het geeft om met een sportieve wagen een bochtje te pakken.

Dat is net hetzelfde zoals discussies over bepaalde verkeersregels en welke risico's je in bepaalde situaties wel en niet kunt nemen. Iemand die jaarlijks 70.000km aflegt heeft een andere kijk op bepaalde zaken dan iemand die jaarlijks nog geen 7.000km aflegt.

Ja, da's inderdaad juist hetzelfde als dat bijvoorbeeld ik ook niet kan aanvoelen/inschatten wat het grote geluk moet zijn van een vogelspotter... of een karpervisser... of een postzegelverzamelaar  :wiggleyes: :thinking: :iono:

Ieder z'n ding dus, maar het moet op een verantwoorde manier met een beetje respect voor de medemens, en die medemens mag dan van zijn kant ook een beetje respect tonen... Met de Exx No-Gen rondrit afgelopen Zondag ook op een gegeven moment door een heel kleine dorpskern gepasseerd, ergens in Luxemburg, met een smalle bochtige weg zigzaggend tussen de huizen... Daar vlamde je ook niet tegen 100km/u door, want dan was uwen otto langs alle kanten wat smaller en korter geworden, en ge had een paar wandelaars weggekegeld  :blink: :jpshakehead:
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Online RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2019, 20:24:55 »
Ik doe eigenlijk alleen rondritten in besloten kring (omdat ik niet veel in Belgie ben, kan ik het zelden of nooit passen, anders had ik al een Z voor de Z-meets  :clap:). Wij doen ong. hetzelfde zoals de meeste beschrijven: vlot buiten de bebouwde kom maar eens in een bebouwde kom of indien druk verkeer, meteen inhouden.

We gebruiken altijd walkie-talkies en die helpen enorm: kan je op voorhand mekaar waarschuwen voor tegenliggers, vrachtwagens, fietsers etc. Diegene die vooraan rijdt kan dan aan de rest groen licht geven en dan kunnen die eventjes doorrijden. En we doen allemaal beurten voorop.

Moet je wel deftige walkies voor hebben: wij gebruiken de Kenwood TK-3307 en het model ervoor. Meerdere kilometers bereik en zelfs met een brullende motor aan 7000+ toeren kan je mekaar nog verstaan.
Da's 200 euro+ per walkie maar een betere investering in rijplezier heb ik nog niet gevonden. Al heel veel plezier aan beleefd.

En op de saaiere auto-strade momenten kan je moppen tappen en onder elkaar kletsen.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316