Auteur Topic:  2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual- Roadtrip NormandiŽ  (gelezen 5807 keer)

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Update
« Reactie #60 Gepost op: 1 maart 2020, 16:49:09 »
Mijn neef heeft ook een F80, en ik vind het geluid ook wel okť.
Als ik mijn B3 is sport zet, en hij sleurt door tot 7000rpm krijg ik toch ook kippenvel, anders dan de M3 maar toch brullen als de beesten :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline KenM3

• Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Remmen voor
« Reactie #61 Gepost op: 18 maart 2020, 19:50:43 »
Vorige week een moment gevonden om de voorste remmen te vervangen en een klein onderhoud uit te voeren, Vorige onderhoud was +/-12000km geleden en een vers filtertje + olie kan alleen maar goed doen. Ik geloof ook echt niet in de grote intervallen die BMW opgeeft.

Klein onderhoud, olie en filter + wat ruitensproeiervloeistof en voorste schijven + blokken, allen originele onderdelen natuurlijk  :D

Keuze is gevallen op de performance remschijven ipv de gewone schijven, vooral omdat BMW ze verkoopt als "upgrade" en omdat ze op moment van aankoop in promotie stonden en toch wat goedkoper waren als de standaard 370mm schijven.

Momenteel ben ik ze nog aan het inrijden dus een echte indruk zal ik pas hebben bij mooi weer, de originele setup was eigenlijk zelfs bij heel sportief meer als voldoende dus verwacht van deze setup minstens hetzelfde.

Binnenkort, als we moeten blijven thuiswerken gaat hij eens goed gepoetst worden en worden de 20" zomervelgen terug geplaatst.

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 17:22:00 door KenM3 »

Offline Chezlow

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Onderhoud+performance remmen
« Reactie #62 Gepost op: 26 maart 2020, 19:42:00 »
Bijzonder mooie wagen man! Gefeliciteerd met je aankoop :)

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #63 Gepost op: 5 april 2020, 18:59:27 »
Deze week dan maar eens "misbruik" gemaakt van de thuiswerksituatie en elke dag een beetje gepoetst aan de Alpina.
Nadeel van de wagen elke dagen te gebruiken ook in de winter zorgt er natuurlijk voor dat de wagen een beetje smerig is, ondanks de 2 wekelijkse wasbeurt op de juiste manier.
Desondanks de juiste wasmethode en voor elke wasbeurt een schuimbadje + afspuiten met de hogedrukreiniger komen er toch wat waskringen en kleine krasjes bij op een jaar ( en natuurlijk links en rechts wat oorlogswonden van de deuren tijdens supermarktbezoekjes  :-\  )

Dus begonnen met de motorruimte wat properder te maken, daarna de wielkasten gepoetst en de remklauwen te reinigen (dit laatste wou ik doen tijdens wisselen blokken en schijven doch wegens tijdsgebrek moeten overslaan).

Daarna zowel de zomer als winterset velgen gepoetst, gekleid en gepolierd en daarna met velgenwax beschermd (toch wel een uitvoerig werkje met al die spaken  :o )

Dan was de lak aan de beurt eerst in een sopje gezet, deftig gewassen, daarna met de klei erop en dan op de meeste plaatsen in 2 stappen gepolierd.
Vooral medium en hoogglans afwerking en op sommige plaatsen een extra stap correctie moeten doen.
Verder pre-wax gevolgd door wax. Toch een heel aantal uurtjes verder toen dit klaar was  :blink:

Niet echt veel poetsfoto's genomen, de startsituatie...
« Laatst bewerkt op: 5 april 2020, 19:02:16 door KenM3 »

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #64 Gepost op: 5 april 2020, 19:05:23 »
Motorruimte, remmen en velgen gepoetst...

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #65 Gepost op: 5 april 2020, 19:09:58 »
Tussen het polieren door de stickerset vervangen, de gouden had ook reeds wat schades opgelopen dus de ideale moment

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #66 Gepost op: 5 april 2020, 19:13:06 »
Eindresultaat van de buitenzijde, over het algemeen zeer tevreden over het resultaat.
Het heeft wel wat uurtjes gekost doch in deze "rustigere" periode hebben we toch iets meer tijd als normaal  :D

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #67 Gepost op: 5 april 2020, 19:15:25 »
Wagen ziet er ook wel wat leuker uit op zijn 20" velgen  :drool: :drool: :drool:...

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #68 Gepost op: 5 april 2020, 19:19:11 »
Verder nog een nieuwe kaartupdate 2020 geplaatst, nieuwe software op de datadisplay gezet.

De komende week is het onderhouden en poetsen van interieur, het leder reinigen, beschermen en voeden.
De hoogglans sierlijsten binnenin polieren om de kleine krasjes te verwijderen.
.... en ik zal waarschijnlijk nog wel wat dingen kunnen vinden om te verbeteren   :wiggleyes:

Nu na 11 maanden bezit toch nog heel heel tevreden van deze Alpina, is perfect hetgene ik verwacht van een sportieve cabrio  :exited: :exited: :exited:

Enige zonde is het gebruik tijdens de wintermaanden, misschien nog even uitzoeken of er misschien iets bijkomt in de toekomst als dagelijks vervoersmiddel.

Edit: Heeft er iemand een idee of oplossing dat mijn foto's steeds in de verkeerde richting komen te staan hier?
« Laatst bewerkt op: 5 april 2020, 19:26:53 door KenM3 »

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
Deze week kwam het interieur aan de beurt, eerst grondig stofzuigen en reinigen.
Volgende stap was het reinigen van al het leder en daar is wel een hoop leder  ;D
Daarna een protector van colourlock aangebracht op de plekken waar veel wrijving is, dit beschermt gedurende een 2 a 3 tal maanden tegen wrijving en afgeven van bv jeans. Daarna de ledervoeding aangebracht.

Verder met een licht poliermiddel de hooglanslijsten behandeld met toch een mooi resultaat, de hooglansonderdelen zijn mooi maar o zo gevoelig aan microkrasjes  :-\

Nu zit het erop en volgen er hopelijk vele zonnige dagen  :exited:

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
...

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
Mooie werken en super mooie auto uiteraard!
Interieur is volledig men ding 8)
2012 - Porsche Cayman R

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
@Geert , merci u wagenpark is ook volledig mijn ding 😁👍 prachtige Porsche

Offline Freke

• World Champion
Staat er weer piekfijn bij.  :thumbsup: Echt een dik interieur  :drool:
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline zephir

• Qualifying
Die buitenkleur is mijn absolute favoriet... Ik heb er zelf meer dan een jaar naar gezocht op een F31 directiewagen maar uiteindelijk niet gevonden... Echt knappe uitvoering... Als ik de mijne beu ben ga ik toch ook voor een B3 kijken denk ik.

Vraagje: heb je die schakelflippers zelf gemonteerd of heb je dat laten doen? Ik heb er geen en wil er laten inbouwen (twijfel nog tussen de gewone BMW of ///M modellen).

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
@zephir merci, ik heb de flippers zelf gemonteerd doch ik had reeds de schakelknoppen van alpina dus geen ander stuur of coderen nodig. In u geval zal je ook een ander stuur moeten monteren met ligplaats voor de flippers.
In ieder geval is het zeker de moeite waard, ik gebruik ze redelijk veel en ik denk de meeste met een benzinevariant. Op de diesels gebruikte ik ze ook veel minder wegens minder toeren en ander karakter.

Offline zephir

• Qualifying
@zephir merci, ik heb de flippers zelf gemonteerd doch ik had reeds de schakelknoppen van alpina dus geen ander stuur of coderen nodig. In u geval zal je ook een ander stuur moeten monteren met ligplaats voor de flippers.
In ieder geval is het zeker de moeite waard, ik gebruik ze redelijk veel en ik denk de meeste met een benzinevariant. Op de diesels gebruikte ik ze ook veel minder wegens minder toeren en ander karakter.

Misschien toch maar laten doen dan. Zo handig ben ik niet met die dingen. Weet je of de F80 ///M3 flippers passen in een F31 of werkt dat enkel met de gewone uit de F3x zoals die van jou? Ik heb het idee dat ik die manual mode ook meer zou gebruiken met flippers. Ik kan dat nu met de pook, maar dat is echt een raar gedoe... Ik moet natuurlijk wel de sportautomaat coderen, maar dat lijkt me iets van niets... Ik dacht dat er geen mechanisch verschil was tussen beiden.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
Volgens mijn weten hebben de gewone en M flippers dezelfde montagebasis dus uitwisselbaar

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Auto is weer goed gesoigneerd precies!
Ook wel een kleur die er piekfijn moet bijstaan vind ik👌
En is iets vrij uniek hoe die van erbij staat qua opties en propere staat🤤
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Kristofm

• World Champion
Heel mooie zetels !

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
@Machiel : Thx, we doen ons best om hem in orde te houden  ;)

@Kristofm : Merci, ik ben ook heel tevreden van het de samenstelling, kwaliteit en opbouw van het interieur.
Ben trouwens ook fan van u D5, de D3 & D5 touring waren ook kanshebbers tot mijn vrouw een firmawagen kreeg en ik geen familiewagen meer nodig had en meer richting hobby en plezier kon gaan qua keuze.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
Ik had niet de intentie om veel updates of veranderingen te doen aan de wagen, doch ik hou wel van verbeteringen dus toch maar iets veranderd.

De facelift heeft rondom de bediening van de verwarming een zwarte hoogglanslijst ipv het zwarte plastiek bij de pre-LCI, verder is de LCI versie ook nog voorzien van de oranje sfeerverlichting die de pre-LCI niet had.

Qua plaatsing is dit echt plug en play buiten dat er een adapterkabel nodig is die de stroom aftakt voor de verlichting.

Het enige dat me tegenhield om deze update niet eerder te doen was het feit dat mijn bediening media en verwarming langst de zijkanten hooglanszwart was. Indien ik dus deze elementen in de nieuwe zwate lijst zou klikken zou het geheel te donker en te zwart worden.

Blijkbaar waren er verschillende uitvoeringen van deze bedieningen met zwarte- of aluminiumaccenten.
Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat tijdens de facelift ook de display van de verwarming  een wijziging had gekregen.
Deze  ziet er iets moderner uit met ander type cijfers en afbeeldingen en zoals bij de huidige BMW's is de display nu wit verlicht tijdens de dag en oranje tijdens nacht.

Dus heb dan maar het geheel vervangen, dus de hoogglans trim met sfeerverlichting alsook de LCI bediening van verwarming en media met de aluminiumaccenten. Enige voorwaarde om de verwarming werkend te krijgen is dat de productiedatum 2de helft 2014 moet zijn wegens een andere sturing die nodig is.

Momenteel alles geÔnstalleerd een 20tal min werk, alles werkt perfect en het past mooi in het geheel met de zwarte hoogglanslijsten met alu boord.
Voor mij is het zeker een meerwaarde en ben er zeer tevreden mee, het geeft vooral een modernere en chiquere look aan de middenconsole.

Enige dat me nog rest is de codering van de verwarmingsbediening ergens te laten doen want nu schakelt hij nog niet over naar de oranje verlichting wanneer het donker is.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
...

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
Mooie update  :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Kristofm

• World Champion
@Machiel : Thx, we doen ons best om hem in orde te houden  ;)

@Kristofm : Merci, ik ben ook heel tevreden van het de samenstelling, kwaliteit en opbouw van het interieur.
Ben trouwens ook fan van u D5, de D3 & D5 touring waren ook kanshebbers tot mijn vrouw een firmawagen kreeg en ik geen familiewagen meer nodig had en meer richting hobby en plezier kon gaan qua keuze.
Ik heb de D3 indertijd gaan testrijden en moet toegeven dat de D5 dat net iets meer is. Aan het windgeruis kon ik me fameus nerveren van de D3.

Begrijpelijke keuze van jou !

Offline Chezlow

• Nieuw
  • *
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual- LCI verwarmingselement en trim
« Reactie #85 Gepost op: 2 mei 2020, 09:18:41 »
Met veel plezier zitten lezen over de aankoop en de veranderingen naderhand. Ik heb zelf een Alpina D4 coupe gekocht afgelopen december en geniet er enorm van!

Kan je me in de goede richting helpen wat betreft de schakelknoppen? Waar heb je deze vandaan gehaald? En heb je ergens een montage handleiding?

Grappig trouwens om te lezen over je data display. Ook ik was verliefd geworden op de AWRON, maar helaas produceren ze niet meer. Enige tijd geleden die van AK motion gekocht en volledig tevreden. Gelukkig werkte bij mij alles in een keer naar behoren, zonder problemen.

Tof ook de foto's van de toerrit die je plaatste. Staat er nog wat in de planning? Lijkt me leuk om wat andere Alpina fanaten te ontmoeten.

Groet!

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #86 Gepost op: 2 mei 2020, 15:04:43 »
De datadisplay is bij mij nu ook eindelijk in orde. Met de laatste software werkt hij nu ook perfect 👍

@Chezlow : ik heb je de gegevens gestuurd voor de schakelpeddels, montage is eenvoudig enkel de airbag verwijderen is een beetje lastig

Offline Chezlow

• Nieuw
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 15 mei 2020, 20:38:59 »
Nou Ken, ik heb je voorbeeld gevolgd en een setje BMW flippers besteld voor mijn D4. Ik merk dat ik de flippers vaak gebruik met terugschakelen, dan is het wel prettig als je wat minder moeite hoeft te doen met mikken.

Ik heb de gok gewaagd en gewoon een BMW set besteld. Ik hoefde hier verder niets aan te veranderen om ze te installeren, gewoon aansluiten en klaar.

Eindresultaat ben ik zeer tevreden mee!

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #88 Gepost op: 1 augustus 2020, 22:25:39 »
Vorige week hebben we met de Alpina eindelijk eens een deftig uitje kunnen doen naar Honfleur in NormandiŽ. Waarschijnlijk net geluk gehad als ik zie hoe de situatie nu weer verslechterd met Covid.

De Alpina was, zoals verwacht de ideale reisgezel.
Bagage voor een week was eigenlijk geen probleem met de bagagekoffers op de achterbank. Ik vroeg me in het begin af waarom de achterzijde van de koffers een lichte knik hadden, nu bij het laden had ik door dat dit de vorm van de neergeklapte achterbank is 😄.
Met 2 personen kan je zeker bagage meenemen voor 14d als je wat handig laadt.
In het terugkomen was het dak dicht vanwege de regen en tot mijn verbazing pasten de koffers ook in de koffer wat wel handig is.👍

In het oprijden en het meerendeel van de tijd cabrio gereden en af en toe dicht wegens regenbuien. Nu bij lichte regen en +90km/Hr blijft hij binnenin ook droog 😁.

Voor de rest een zalige wagen, veel comfort, veel luxe en hij nodigt uit tot ontspannen cruisen.
Doch op de kleine binnenbaanties doorheen het landschap kan het ding wel heel sportief gereden worden 😋. Alleen is het vrouwtje daar niet steeds even grote fan van.

We hadden ook een heel tof hotel waarbij onze kamer uitkwam op parking/ binnenplaats dus de auto stond bijna tot aan de deur 👍
Ook veel ander leuks op de parking, Alpine, oude 911, M6, Ferrari , Bentley ,....dus leuke tonen Ďs morgens bij vertek van al die bolides 😜

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual- Roadtrip NormandiŽ
« Reactie #89 Gepost op: 1 augustus 2020, 22:33:43 »
De laatste bij terugkomst na 1750km pure fun 👍
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2020, 22:39:50 door KenM3 »