Auteur Topic:  2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Update schakelpaddles  (gelezen 2358 keer)

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2019, 06:43:08 »
Knappe Alpina :thumbsup:

Offline KenM3

• Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:20 »
Na 3 maanden en 3500km gereden te hebben hier de eerste indrukken van de Alpina,

Het eerste wat me te binnen schiet: subtiel, bruikbaar & twee gezichten.
Subtiel, het merk ALPINA is onbekend zelfs bij de algemene autoliefhebber.                                       
Dus ondanks de spoilers, stickers op voorspoiler en de badges herkent bijna niemand deze wagen als “speciaal”. Persoonlijk vind ik dit een groot voordeel, veel minder jaloerse reacties en niet iedereen op de baan dat een stoplichtsprintje wil doen 😊, dat was met de meer herkenbare ///M’s wel anders.

Bruikbaar, ik gebruik de wagen momenteel als daily en ik moet zeggen dat de motor/versnellingsbak/ ophanging hier echt in uitblinken. Het karakter van de Alpina is veel rustiger en je kan hier gerust relax met cruisen en filerijden zonder dat je er zelf zenuwachtig van word . Mijn vorige daily was een F31 325da,luxury uitvoering dit was een ongelooflijk leuke auto doch de alpina is beter en comfortabeler ondanks de lagere ophanging en 20” velgen.

De twee gezichten, eigenlijk heb ik nog nooit een wagen geweten waar het verschil zo groot was van comfort => sport (+). Van comfortable relaxte cruiser naar een doelgerichte raket 😉

Dan de motor: ik heb de N55 al gehad in de 535i dus had al een idee wat te verwachten. De motor klinkt zoals een 6 in lijn hoort te klinken en loopt redelijk zacht. Wat je wel merkt is dat de Alpina N55 iets ruwer is, zeker bij koudstart. Het motorvermogen is fenomenaal, de 535i is zeker niet traag maar de biturbo op deze is toch een ander verhaal………..doch de beleving is minder als bij een ///M. Qua verbruik zit ik op 10.9l, dit met 80% binnendoor verkeer en maar 20% snelweg, en 60% comfortmode & 40% sport dat is net hetzelfde als bij de 535i    dus zeker niet overdreven voor het aantal paarden dat gevoed moet worden  :exited:                                                                                                   

De ZF versnellingsbak voor ALPINA zou een aantal interne veranderingen hebben ondergaan en zou 20% sneller zijn, dit gevoel heb ik zelf ook als ik me de 535 herinner, deze is echt bliksemsnel in het schakelen. Verder is hij qua gevoel zoals in een gewone BMW. Wat ze bij Alpina wel veel beter voor elkaar hebben is de software, elke BMW met ZF bak die ik al gereden heb doet heel soms wel iets raar, zoals te vroeg terugschakelen als je traag een bocht nadert of terugschakelen als je traag een brug oprijdt. Dit heeft de Alpina totaal niet en nog nergens kunnen betrappen op een raar schakelmoment.

In comfortmode is de ophanging is onverwacht comfortabel ondanks de verlaagde rijhoogte en 20” velgen voor mij perfect voor het dagelijks woon werkritje of cabrio met de familie rond te cruisen.

De sport (+) stand,….dan begint de pret pas echt…                                                                                         
De kleppen van de akrapovic uitlaat gaan open staan, een dieper/luider geluid, pops en bangs,…                                                                         
De adaptieve ophanging zet zich strak en ondanks dit een cabrio is en zeker niet de lichtste voelt de wagen toch scherp en doelgericht aan.
Wat me verder ook opgevallen is is dat de tractiecontrole zeer weinig tussenkomt waar ik dit in andere auto’s op dezelfde trajecten met vergelijkbare rijstijl wel had (misschien dankzij het lim slip diff of dankzij de iets zachtere ophanging?)

De stabiliteit en baanligging zijn ook top, hoogst gehaalde snelheid een tijdje geleden was rond de 270km/hr en dat voelde zeer stabiel, de topsnelheid zou op 301 liggen en dat geloof ik best. Zelfs bij 240km/hr een kickdown en je voelt hem echt nog “wegschieten”

Dan de hardtop, ik was steeds voorstander van een linnen cabriodak, lager gewicht en meer kofferruimte . Doch moet ik stilaan beginnen toegeven dat een hardtop wel een aantal belangrijke voordelen heeft. De isolatie is zo goed als in een coupé dus veel relaxer in cabinegeluid, zeer weinig kraakjes of piepjes en er komen geen rimpels in de stof die het dak uiteindelijk een verweerde indruk geven.     

De kofferruimte is groot te noemen als het dak dicht is en valt best wel mee indien het dak open is. De grootste valies past er nog netjes in, er is ook een doorsteekluik van koffer naar achterzetels die het laden van een groter voorwerp toelaten. Ik had nog een BMW kofferset van een E93 en deze passen perfect op de neergeklapte achterbank onder het windscherm dus we kunnen hem zeker gebruiken voor een vakantie 😊
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 20:55:37 door KenM3 »

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:00:54 »
Veel gaat er niet meer veranderen, eigenlijk is hij perfect voor mij.
De LCI achterlichten zijn nog een optie naar de toekomst, de datadisplay is al geplaatst daar zal ik in de toekomst wat meer info over neerpennen.

Dus nu enkel rijden, genieten en onderhouden  :thumbsup: :thumbsup:

Offline Woodykipo

• Race Legend
« Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2019, 06:05:10 »
LCI achterlichten zou nog een meerwaarde kunnen zijn :thumbsup:
Wat je beschrijft is zoals een Alpina vaak beschreven wordt,een wagen met 2 gezicht die comfortabel maar toch ook heel sportief kan zijn en zeer goed afgesteld is.

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2019, 10:19:19 »
Helemaal eens met je uitgebreide info. mijn B3 geeft mij exact hetzelfde gevoel :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #35 Gepost op: 9 september 2019, 22:00:24 »
Even een update, ondertussen 51500km en nog steeds zeer tevreden over deze aankoop.

Eerste update was na 2 weken al een feit, een datadisplay.

Dit om toch een aantal extra temperaturen en waardes te kunnen opvolgen.

De originele keuze had een AWRON display geweest, ziet er het mooiste uit qua afwerking maar uiteindelijk toch gekozen voor de budgetvriendelijkere AK motion datadisplay.
Deze heeft meer mogelijkheden en modes voor bv regelen klep uitlaat waar je bij AWRON een extra module nodig hebt.
Alsook de touchscreen ipv gebruik knopjes leek me simpeler. (doch kan hier mis zijn want nooit de AWRON zelf gezien of gebruikt).

De AK motiondisplay had ik gezien in Danny zijn Alpina en leek me kwalitatief voldoende.
Spijtig genoeg verliep niet alles even vlot met de datadisplay, na installatie bleek de helft van de parameters niet te werken en te registreren.
Alsook had ik gekozen voor een screenprotector, die uiteindelijk te mat bleek en niet in harmonie was met het navischerm  ;D

Oplossing alles terug demonteren en folie verwijderen zodat het scherm terug "blinkend" was

Reden van niet deftig functioneren bleek de nieuwe softwareversie die niet meer compatibel is met de Alpina, dus meerdere versies moeten testen en downloaden om het uiteindelijk werkend te krijgen met de “oudere” versie software die Danny ook op zijn Alpina heeft.

Met de juiste software en werkend is dit toch een leuke tool/ gadget, veel waardes kunnen afgelezen worden.
In welke mate alle waardes zoals Pk/Nm correct zijn weet ik niet, ook geen idee hoe het deze berekend maar zullen we misschien ooit wel eens op testbank zien. Momenteel lijkt hij allesins gezond te zijn

Momenteel functioneert het goed doch om de +/-20 keer loopt het vast bij opstarten soms toch frustrerend en misschien had de AWRON de betere keuze geweest.

Verder heb ik het nadeel dat er bij het cabrio rijden regelmatig reflectie is, doch denk dat dit ook bij de AWRON het geval zou zijn.
Met wat aanpassingen aan het frame scherm kan ik het nu kantelen om er zo iets minder last van te hebben.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #36 Gepost op: 9 september 2019, 22:06:32 »
...

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #37 Gepost op: 9 september 2019, 22:10:29 »
Dan was er de eerste frustratie …

Een gezoem in de verwarming, deze veranderde ook van toon met verhogen toerental motor, een beetje zoals een slecht geaarde versterker.
Het geluid was er enkel als de verwarming op stond met of zonder airco geen verschil, wanneer alles uit stond was het geluid verdwenen.
Was ook enkel hoorbaar met alle ramen dicht en radio af maar toch stoorde het.

Na een beetje hulp van google op een Amerikaans forum de waarschijnlijke oorzaak gevonden, trillingen die doorgegeven werden via de lagedruk slang van de airco.

BMW heeft voor dit op te lossen een gewicht dat rond de slang gemonteerd wordt en de trilling daar stopt. Al bij al een kleine kost qua onderdelen dus was wel het proberen waard.

Montage vrij simpel, heb enkel 1 plastieken afdekplaat wat moeten bijwerken zodat het gewichtje er niet tegen trilde

En ja, het irriterende geluid is volledig verdwenen

Foto is vbfoto van internet, bij mij zat de slang iets meer onder een plastieken cover.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #38 Gepost op: 9 september 2019, 22:12:28 »
De volgende irritatie was een afdruk in het leder van de rug achterbank.

Eerst dacht ik dat dit een beschadiging was van de zetels plat te leggen, doch na dit verder te bekijken bleek het windscherm de oorzaak.

De achterkant van het windscherm raakt net de rug van de zetel, met een klein beetje aanpassen van dit windscherm is het nu opgelost als het windscherm open staat, doch indien dicht raakt het nog steeds.

Dus bij BMW dealer verhaal gaan halen of dit een bekend issue was, blijkbaar niet.
Mijn windscherm mee in showroom genomen om te testen in een andere 4 cabrio doch de oorzaak was al snel duidelijk.

Mijn achterbank is meer gevormd dan de standaard, volgens mij is dit een fout van BMW INDIVIDUAL, doch de garage wijst naar ALPINA (omdat hun badge er ook op staat).

Kortom geen oplossing of ik moet men achterbank naar een garnierder brengen en mousse laten verwijderen wat langst & kant wel spijtig is want de vormingen zijn mooier dan de originele platte rugleuning.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #39 Gepost op: 9 september 2019, 22:15:01 »
Verder is de wagen steeds genieten, kijk al uit naar de Alpina rondrit.

Voorziene plannen, binnenkort remmen voor vervangen en na de zomer een nieuw setje Michelin achterbanden.

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Updates
« Reactie #40 Gepost op: 12 september 2019, 13:39:56 »
Goed om eens een review te lezen van dit type display. Vraag mij soms wel af in hoever de meerwaarde gaat, met dit eens te lezen toch al ergens een gedacht van.

En die afdruk is idd wel wat spijtig op dit type wagen! Maar zo te zien zou dat niet direct schade mogen geven, enkel een afdruk?
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Woodykipo

• Race Legend
« Reactie #41 Gepost op: 13 september 2019, 06:34:10 »
Inderdaad wel jammer van de afdruk,dit is een gewone F33 met hetzelfde leder: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1122920 .Als je goed kijkt zie je diezelfde uitstulping,dus geen fout van Alpina maar BMW Individual.

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #42 Gepost op: 14 september 2019, 15:28:09 »
Tja de achterbank, gelukkig is het maar een afdruk en geen echte schade. Zal nog wel eens via een andere dealer passeren en daar hun mening vragen...dat ze dit niet onder garantie gaan vervangen is me wel duidelijk. Nu is de enige vraag aan mezelf laat ik het zo en kan ik er met leven op langere termijn of bestel ik een andere.

Offline FJRdude

• World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
« Reactie #43 Gepost op: 14 september 2019, 15:37:03 »
Is inderdaad jammer,  maar kan een goede bekleder dit niet fixen?   Prijs voor zo'n fait d'hiver te laten herstellen zal niet gratis zijn,  maar lijkt me toch haalbaar.....
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #44 Gepost op: 14 september 2019, 21:09:28 »
Daar zou ik ook eens bij een goede bekleder voor informeren?
Die mannen moeten zoiets toch kunnen aanpassen lijkt me.

Verder fantastisch mooie Alpina, lekker cabrio rijden met al die power.
Van het extra scherm ben ik nooit fan geweest, qua looks lijkt me dat altijd raar met één ventilatierooster.
2012 - Porsche Cayman R

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #45 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:34:36 »
Een aantal weken geleden deelgenomen aan de Alpina rondrit, allereerst een perfect georganiseerde dag  :thumbsup:
Ik had een een goede kameraad meegenomen die ook zeer autominded is en we hebben ontzettend veel plezier gemaakt  :exited: :exited:

De Alpina presteerde top, zowel het sportief rijden met open dak als het naar huis cruisen, de remmen zijn perfect nergens een krimp gegeven.
De cabrio is natuurlijk wel wat zwaarder en heeft wat meer roll dan een coupé doch minder plezier met sportief rijden is er zeker niet.
Dak open, uitlaatkleppen open.... man man wat een leuke wagen  ;D

Een aantal sfeerbeelden met dank aan Alexander die van alle wagens zeer mooie foto's heeft gemaakt

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #46 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:35:47 »
Nog een paar sfeerbeeldjes

Offline dannyro

• World Champion
« Reactie #47 Gepost op: 27 oktober 2019, 19:19:02 »
Prachtige foto's :thumbsup:
Ik kon er dit jaar niet bij zijn, maar als de gelegenheid zich nog eens voordoet ben ik erbij :)
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #48 Gepost op: 31 oktober 2019, 15:05:12 »
Na een aantal "spirited drives" en tijdens de Alpina rondrit werd me duidelijk dat er toch iets moest veranderd worden aan de Alpina schakelknoppen.
Ik besef best dat deze een "kenmerkend" feit zijn en dat Alpina deze al sinds de jaren '90 gebruikt, doch echt handig zijn de knopjes niet.
Daar Alpina wel paddles gebruikt op zijn B3S GT3 en op de laatste versie van de B4 edition 99 was het vervangen zeker mogelijk.

Dus op zoek naar een alternatief, eerst waren er de standaard BMW paddles (die niet zouden werken daar de bedrading anders zou zijn bij Alpina) en de nieuwere paddles gemaakt bij Alpina voor het edition 99 model.
De Alpina paddles zijn prachtig, doch ze weigeren ze te leveren voor een niet "edition 99" model.
Niets aan te doen en bij het verder zoeken kwam ik bij een verkoper dat nieuwe BMW paddles had aangepast voor Alpina.
Deze dan besteld, geïnstalleerd en zeer tevreden van, veel betere feeling en in meer stuurposities bruikbaar dan de originele knoppen.

Alles is plug en play dus de originele kunnen terug geplaatst worden moest het nodig zijn.

Offline dannyro

• World Champion
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual-Update schakelpaddles
« Reactie #49 Gepost op: 31 oktober 2019, 16:43:00 »
Intressant  ;)
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Machiel

• World Champion
« Reactie #50 Gepost op: 31 oktober 2019, 18:34:37 »
Heb eens terug gekeken op foto, bedoel je origineel van Alpina die knoppen net voor, waar nu de paddles staan? Zie het niet goed😬
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #51 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:57:03 »
Moeilijk om zo uit te leggen en hebben geen foto vooraf genomen, de paddles zitten qua bevestiging op dezelfde plaats als de buttons.
Het zijn voorgevormde met leder beklede plaatjes waarop boven een +of- staat en langs de achterzijde de drukknop.
Zal van de week een foto nemen van de verwijderde buttons.

Offline Machiel

• World Champion
« Reactie #52 Gepost op: 1 november 2019, 08:32:09 »
Waren er zoals in bijlage wrs. Uit foto zou ik mij al de vraag stellen of dit idd zo praktisch werkt. Wel rot, dat ze van Alpina zelf uit U niet wilden helpen vanwege het "foute" model..

Offline KenM3

• Grand Prix Winner
« Reactie #53 Gepost op: 1 november 2019, 12:35:36 »
Ja spijtig dat ze de paddles van het 99 edition model niet konden verkopen, dezelfde als ik nu heb de omgebouwde Bmw exemplaren konden ze me wel verkopen.
Je kan deze blijkbaar ook bij nieuw bestelling als optie vragen i.p.v. de knopjes.

Dit zijn de gedemonteerde exemplaren