Auteur Topic:  2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual  (gelezen 1377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6803
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2019, 06:43:08 »
Knappe Alpina :thumbsup:

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 722
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:49:20 »
Na 3 maanden en 3500km gereden te hebben hier de eerste indrukken van de Alpina,

Het eerste wat me te binnen schiet: subtiel, bruikbaar & twee gezichten.
Subtiel, het merk ALPINA is onbekend zelfs bij de algemene autoliefhebber.                                       
Dus ondanks de spoilers, stickers op voorspoiler en de badges herkent bijna niemand deze wagen als “speciaal”. Persoonlijk vind ik dit een groot voordeel, veel minder jaloerse reacties en niet iedereen op de baan dat een stoplichtsprintje wil doen 😊, dat was met de meer herkenbare ///M’s wel anders.

Bruikbaar, ik gebruik de wagen momenteel als daily en ik moet zeggen dat de motor/versnellingsbak/ ophanging hier echt in uitblinken. Het karakter van de Alpina is veel rustiger en je kan hier gerust relax met cruisen en filerijden zonder dat je er zelf zenuwachtig van word . Mijn vorige daily was een F31 325da,luxury uitvoering dit was een ongelooflijk leuke auto doch de alpina is beter en comfortabeler ondanks de lagere ophanging en 20” velgen.

De twee gezichten, eigenlijk heb ik nog nooit een wagen geweten waar het verschil zo groot was van comfort => sport (+). Van comfortable relaxte cruiser naar een doelgerichte raket 😉

Dan de motor: ik heb de N55 al gehad in de 535i dus had al een idee wat te verwachten. De motor klinkt zoals een 6 in lijn hoort te klinken en loopt redelijk zacht. Wat je wel merkt is dat de Alpina N55 iets ruwer is, zeker bij koudstart. Het motorvermogen is fenomenaal, de 535i is zeker niet traag maar de biturbo op deze is toch een ander verhaal………..doch de beleving is minder als bij een ///M. Qua verbruik zit ik op 10.9l, dit met 80% binnendoor verkeer en maar 20% snelweg, en 60% comfortmode & 40% sport dat is net hetzelfde als bij de 535i    dus zeker niet overdreven voor het aantal paarden dat gevoed moet worden  :exited:                                                                                                   

De ZF versnellingsbak voor ALPINA zou een aantal interne veranderingen hebben ondergaan en zou 20% sneller zijn, dit gevoel heb ik zelf ook als ik me de 535 herinner, deze is echt bliksemsnel in het schakelen. Verder is hij qua gevoel zoals in een gewone BMW. Wat ze bij Alpina wel veel beter voor elkaar hebben is de software, elke BMW met ZF bak die ik al gereden heb doet heel soms wel iets raar, zoals te vroeg terugschakelen als je traag een bocht nadert of terugschakelen als je traag een brug oprijdt. Dit heeft de Alpina totaal niet en nog nergens kunnen betrappen op een raar schakelmoment.

In comfortmode is de ophanging is onverwacht comfortabel ondanks de verlaagde rijhoogte en 20” velgen voor mij perfect voor het dagelijks woon werkritje of cabrio met de familie rond te cruisen.

De sport (+) stand,….dan begint de pret pas echt…                                                                                         
De kleppen van de akrapovic uitlaat gaan open staan, een dieper/luider geluid, pops en bangs,…                                                                         
De adaptieve ophanging zet zich strak en ondanks dit een cabrio is en zeker niet de lichtste voelt de wagen toch scherp en doelgericht aan.
Wat me verder ook opgevallen is is dat de tractiecontrole zeer weinig tussenkomt waar ik dit in andere auto’s op dezelfde trajecten met vergelijkbare rijstijl wel had (misschien dankzij het lim slip diff of dankzij de iets zachtere ophanging?)

De stabiliteit en baanligging zijn ook top, hoogst gehaalde snelheid een tijdje geleden was rond de 270km/hr en dat voelde zeer stabiel, de topsnelheid zou op 301 liggen en dat geloof ik best. Zelfs bij 240km/hr een kickdown en je voelt hem echt nog “wegschieten”

Dan de hardtop, ik was steeds voorstander van een linnen cabriodak, lager gewicht en meer kofferruimte . Doch moet ik stilaan beginnen toegeven dat een hardtop wel een aantal belangrijke voordelen heeft. De isolatie is zo goed als in een coupé dus veel relaxer in cabinegeluid, zeer weinig kraakjes of piepjes en er komen geen rimpels in de stof die het dak uiteindelijk een verweerde indruk geven.     

De kofferruimte is groot te noemen als het dak dicht is en valt best wel mee indien het dak open is. De grootste valies past er nog netjes in, er is ook een doorsteekluik van koffer naar achterzetels die het laden van een groter voorwerp toelaten. Ik had nog een BMW kofferset van een E93 en deze passen perfect op de neergeklapte achterbank onder het windscherm dus we kunnen hem zeker gebruiken voor een vakantie 😊
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 20:55:37 door KenM3 »

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 722
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:00:54 »
Veel gaat er niet meer veranderen, eigenlijk is hij perfect voor mij.
De LCI achterlichten zijn nog een optie naar de toekomst, de datadisplay is al geplaatst daar zal ik in de toekomst wat meer info over neerpennen.

Dus nu enkel rijden, genieten en onderhouden  :thumbsup: :thumbsup:

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6803
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2019, 06:05:10 »
LCI achterlichten zou nog een meerwaarde kunnen zijn :thumbsup:
Wat je beschrijft is zoals een Alpina vaak beschreven wordt,een wagen met 2 gezicht die comfortabel maar toch ook heel sportief kan zijn en zeer goed afgesteld is.

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3234
Re: 2016 - F33 - ALPINA B4 Cabrio individual
« Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2019, 10:19:19 »
Helemaal eens met je uitgebreide info. mijn B3 geeft mij exact hetzelfde gevoel :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo