Auteur Topic: [F07,F10,F11] Regeneratie roetfilter  (gelezen 352 keer)

Offline Tony_ca1

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[F07,F10,F11] Regeneratie roetfilter
« Gepost op: 15 mei 2019, 17:34:05 »
Hallo allemaal.
Wat is er nu van waar dat als je op de autostrade 30 minuten aan een stuk tegen 3500 of 4000 toeren rijd dat je wagen dan steeds een regeneratie doet van de roetfilter??
Ben van de weekend van Oost-Vlaanderen naar limburg gereden gelijk ik iedere maand doe en heb een goede 35 minuten aan 3500 -4000 toeren gereden en dacht dat mijn F10 dan zeker een regeneratie zou uitgevoerd hebben. Maar vandaag de wagen uitgelezen met Ista en tot mijn verbazing was de laatste regeneratie 700 km geleden en sinds die regeneratie had de motor al weer 10 uren gedraaid , nu de druk over mijn roetfoilter is nog goed hoor want volgens Ista zou mijn roetfilter momenteel nog 206.000 Km moeten meegaan.

Ik had gewoon overal gelezen dat als je eens een lange rit doet dat je dan een 30 tal minuten tegen 3500 toeren moet rijden om de temperatuur in de uitlaat hoog genoeg te krijgen zodat de wagen begint te regenereren.
Maar dit blijkt helemaal niet waar , maar velen hier zeggen dat ze het voelen of horen als de auto een regeneratie uitvoert , maar ik voel dat helemaal niet of hoor het ook niet. Waarom kan BMW niet gewoon een verklikkerlichtje inbouwen zodat wanneer er een regeneratie uitgevoerd word de bestuurder dat kan zien aan het verklikker lampje die brand.

Groetjes.

Offline pukkie007

• Pole Position
Re: Regeneratie roetfilter
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2019, 19:53:12 »
Een half uur 3500 toeren maken ? Al rijdend ? In België ? Lijkt mij geen simpele opgave...

Om de 'zoveel tijd' eens een 20 minuten 100 à 130 km/u rijden zal wel volstaan, me thinks.

Offline Tony_ca1

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2019, 23:18:56 »
Pukkie 007.
Dit is heel gemakkelijk mijn F10 heeft een ZF automaat dus gewoon op manueel zetten en in 4 versnelling blijven rijden aan 120 per uur dan doe je bijna 4000 toeren.

Zo simpel is dat .

Offline pukkie007

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2019, 00:20:00 »
Waar en wanneer kan je 30 minuten constant 120 rijden? Dat van die versnelling, daar was ik wel in mee.

Offline Technobear

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2019, 06:15:55 »
Waarvoor is die regeneratie nodig? Bevordert dit de levensduur van de filter?
2019-Nu     BMW 325d facelift '2015
2012-2019 Skoda Octavia RS '2006
2006-2012 Alfa Romeo GT '2004
2004-2006 Alfa Romeo 156 '2000

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2019, 08:27:21 »
Je kan de regeneratie niet uitlokken door rijgedrag. Wel kan je eens de regeneratie plaatsvindt deze beïnvloeden door je rijgedrag.

Typisch gebeurt de regeneratie op een vast km interval, tenzij de tegendruk te hoog wordt dan vind hij eerder plaats.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline JANBL

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2019, 09:43:24 »
Een half uur 3500 toeren maken ? Al rijdend ? In België ? Lijkt mij geen simpele opgave...

Om de 'zoveel tijd' eens een 20 minuten 100 à 130 km/u rijden zal wel volstaan, me thinks.
Wij worstelen ook met wanneer gaat de regeneratie nu starten? horen niet voelen niets, dus ja dan word het moeilijk.
Schoonbroer zegt; beste is om het verbruik km per uur in het oog te houden en als er dan een meer verbruik is dan normaal het toerental in lager versnellling tot het verbruik weer normaal word.

Maar dat heb ik ook nog niet kunnen vaststellen.

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2019, 10:54:42 »
De enige wagen waarin dit echt duidelijk werd was ook een E61 6cilinder met automaat.
Die begon zwaarder te brommer, ging trager reageren op het gas.

Op onze 1reeks merk ik dat ook totaal niet.
Klein blokje, geluid trekt daar sowieso al op niets.

En verbruik, tja die is zodanig zuinig dat dat ook amper opvalt, en ik heb die wagen ook weinig mee.
Aan mijn E61 merk ik dit perfect, heeft even tijd nodig vanuit stilstand aan rode lichten bvb, en plots 'schiet' die dan weg.
E87/E61

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2019, 17:45:45 »
In de E61 voelde ik het ook goed wanneer hij begon met regenereren. In de F10 nu merk ik idd ook niks. Feit is dat ik er nu minder mee in mijn kop zit. Vroeger bleef ik telkens nog een stuk rijden wanneer ik wist dat hij aan't regenereren was en maakte ik me zorgen wanneer de tijd tussen twee regeneraties nogal kort leek te zijn. Het regenereren bepaalde hoe ik met de auto reed en dat nam het plezier toch voor een stuk weg. Nu trek ik me er niks meer van aan en tot nu toe zonder enig probleem. De auto heeft nu 250.000km, net even veel als toen ik de DPF onder de E61 heb uitgehaald, en hij doet het nog goed.

Regenereren kan je niet uitlokken. Hij doet dit op een vast interval. Bij de E61 was dit tussen de 800 en 1000km ongeveer. Hij moet wel op bedrijfstemperatuur zijn en hij lijkt ook sneller te willen beginnen met regenereren wanneer je een tijdje een constante snelheid rijdt. Eens bezig met regenereren maakt het niet meer uit hoe je rijdt. Hij blijft dit dan gedurende een 15-tal minuten doen ongeacht uw rijstijl. Misschien dat het bij een constant toerental iets sneller gedaan is maar da's me nooit echt opgevallen.