Auteur Topic:  Automaat met dubbele koppeling  (gelezen 453 keer)

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Automaat met dubbele koppeling
« Gepost op: 9 mei 2019, 09:51:14 »
Vandaag wees iemand in het bezit van een Koreaans hybride vehikel met automaat en dubbele koppeling me er op dat deze automaten beter zijn dan de zf8 troep die ik zou hebben kennelijk. Die eerste zou veel vlugger opschakelen en smoother zijn.

Nochtans is die zf8 retesnel in het schakelen, sneller dan menselijk handelen alleszins. En dat schakelen gebeurt zijdezacht of onmerkbaar.

Wat is hier eigenlijk van aan?

Offline 6-cilinderke

• Qualifying
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2019, 10:30:17 »
Ik weet wel dat DSG en DCT erg snel schakelen in vergelijking met een gewone ZF.
DSG bij VAG ploft ook leuk bij opschakelen :D
E46 323iA 1999 -SOLD-
E39 525d 2000 -SOLD- 
E60 530dA 2010 -SOLD- 
E46 323Ci 2001 -SOLD- 
E90 325D 2011 STAGE 2 328PK/700NM -CURRENT-
F30 330e Hybrid 2017 -CURRENT-

Offline midas

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2019, 11:11:07 »

Wat ik weet uit persoonlijke ervaring is dat een vroegere E92 met sportautomaat(dubbele koppeling)die ik had enorm snel en perfekt schakelde,zelfs beter dan de ZF automaat van de F30-335i en de huidige Getrag van de F80.

Tevens maakte die eerste zelfs die sportieve klappen bij het opschakelen.
Het sakhir monster in actie

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2019, 11:39:37 »
Ik heb de 7-traps DKG gehad in de 335i E92 en Z4 35iS en die schakelde nog iets sneller dan de ZF8 nu in de 340i,ook bv. in de manuele stand als je 2 tikjes tegen de flippers geeft springt de DKG meteen 2 versnellingen lager terwijl de ZF8 van bv. 6de eerst naar 5de gaat en dan pas naar 4de,met wat vertraging dus.
De DKG schakelt wel bruter terwijl de ZF8 smoother schakelt,in automatische stand zijn ze qua snelheid aan elkaar gewaagd.

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2019, 11:47:57 »
Ik heb de 7-traps DKG gehad in de 335i E92 en Z4 35iS en die schakelde nog iets sneller dan de ZF8 nu in de 340i,ook bv. in de manuele stand als je 2 tikjes tegen de flippers geeft springt de DKG meteen 2 versnellingen lager terwijl de ZF8 van bv. 6de eerst naar 5de gaat en dan pas naar 4de,met wat vertraging dus.
De DKG schakelt wel bruter terwijl de ZF8 smoother schakelt,in automatische stand zijn ze qua snelheid aan elkaar gewaagd.

jouw mening vat het goed samen , al wordt de zf icm xhp app zeker op comfort nog stukje zachter . Op sport en sport plus reageert hij feller ,terwijl hij bij constante snelheid toch de hoogste versnelling opzoekt ipv twee lager te blijven lopen . Nu het blijft sofrware en is ook ni vrij van fouten , kheb al paar keer map moeten laten bijwerken omdat hij opeens ni veel boost meer wou maken .

dat ploffen blijft een samenspel van je automaat en de motorsturing , heeft opzich met het type automaat weinig te maken .

wat voor koreaanse hybride was het dan waar over je maat vertelde ?

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2019, 13:08:49 »
Een klassieke automaat is nog steeds comfortabeler in zijn schakelen. Zeker bij het wegrijden durft zo een gerobotiseerde bak schokken vertonen. De ene is hier al beter in dan de andere maar nooit zo boterzacht als een klassieke automaat.

Trouwens de ZF8 die bmw toepast wordt geroemd voor zijn schakelgedrag in een BMW. Geen enkele andere doet beter. De specifieke aansturing die samen met BMW ontwikkeld is wordt in de testen keer op keer als uitmuntend genoemd. Diezelfde ZF bak in een andere merk doet het nooit zo goed als bij BMW. Als ik mij niet vergis heeft BMW als eerste de ZF8 toegepast wat hun echt een voordeel geeft.

bv de S-max van een collega die een gerobotiseerde bak heeft, geeft schokken bij het wegrijden, is zelfs al eens stilgevallen. Ford heeft daarom terug een klassieke automaat geplaatst in de S-max.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2019, 16:54:07 »

jouw mening vat het goed samen , al wordt de zf icm xhp app zeker op comfort nog stukje zachter . Op sport en sport plus reageert hij feller ,terwijl hij bij constante snelheid toch de hoogste versnelling opzoekt ipv twee lager te blijven lopen . Nu het blijft sofrware en is ook ni vrij van fouten , kheb al paar keer map moeten laten bijwerken omdat hij opeens ni veel boost meer wou maken .

dat ploffen blijft een samenspel van je automaat en de motorsturing , heeft opzich met het type automaat weinig te maken .

wat voor koreaanse hybride was het dan waar over je maat vertelde ?

De Hyundai Ionic. 🙂

Offline adri

• Trade Count: (+3)
  • Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2019, 20:43:28 »
Ik ben de laatste tijd minder met een bmw met ZF8 op de baan, maar heb er het laatste 1,5 jaar wel bijna 45k in een Hyundai met dct opzitten. Dezelfde als in de Ioniq, wel gekoppeld aan een ICE. Kort gezegd, ik kan vergelijken. De dct van Hyundai is zeer goed voor zijn prijs maar niet te vergelijken met een ZF8. De ZF is gewoon superieur. Mijn dct durft koud heel af en toe zeer lang twijfelen tussen 1 en 2. Bak moet opwarmen om optimaal te schakelen. Je mag je vriend gerust melden dat ik zijn mening niet deel :)

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2019, 10:49:39 »

Ik herinner mij ook nog dat de automaat van mijn Z4 35iS serieuze kloppen kon uitdelen op de aandrijving :p
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019

Offline midas

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2019, 16:12:21 »
Ik herinner mij ook nog dat de automaat van mijn Z4 35iS serieuze kloppen kon uitdelen op de aandrijving :p

Klopt volledig Jan,dat is net hetzelfde wat ik ervaarde met mijn E92/335i met dubbele koppeling. :thumbsup:
Het sakhir monster in actie