Auteur Topic:  Automaat met dubbele koppeling  (gelezen 926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2438
Automaat met dubbele koppeling
« Gepost op: 9 mei 2019, 09:51:14 »
Vandaag wees iemand in het bezit van een Koreaans hybride vehikel met automaat en dubbele koppeling me er op dat deze automaten beter zijn dan de zf8 troep die ik zou hebben kennelijk. Die eerste zou veel vlugger opschakelen en smoother zijn.

Nochtans is die zf8 retesnel in het schakelen, sneller dan menselijk handelen alleszins. En dat schakelen gebeurt zijdezacht of onmerkbaar.

Wat is hier eigenlijk van aan?

Offline 6-cilinderke

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 281
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2019, 10:30:17 »
Ik weet wel dat DSG en DCT erg snel schakelen in vergelijking met een gewone ZF.
DSG bij VAG ploft ook leuk bij opschakelen :D
E46 323iA 1999 -SOLD-
E39 525d 2000 -SOLD- 
E60 530dA 2010 -SOLD- 
E46 323Ci 2001 -SOLD- 
E90 325dA 2011 STAGE 2 328PK/700NM -CURRENT-
F30 330e Hybrid 2017 -CURRENT-

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2974
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2019, 11:11:07 »

Wat ik weet uit persoonlijke ervaring is dat een vroegere E92 met sportautomaat(dubbele koppeling)die ik had enorm snel en perfekt schakelde,zelfs beter dan de ZF automaat van de F30-335i en de huidige Getrag van de F80.

Tevens maakte die eerste zelfs die sportieve klappen bij het opschakelen.
Het sakhir monster in actie

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6982
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2019, 11:39:37 »
Ik heb de 7-traps DKG gehad in de 335i E92 en Z4 35iS en die schakelde nog iets sneller dan de ZF8 nu in de 340i,ook bv. in de manuele stand als je 2 tikjes tegen de flippers geeft springt de DKG meteen 2 versnellingen lager terwijl de ZF8 van bv. 6de eerst naar 5de gaat en dan pas naar 4de,met wat vertraging dus.
De DKG schakelt wel bruter terwijl de ZF8 smoother schakelt,in automatische stand zijn ze qua snelheid aan elkaar gewaagd.

Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 600
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2019, 11:47:57 »
Ik heb de 7-traps DKG gehad in de 335i E92 en Z4 35iS en die schakelde nog iets sneller dan de ZF8 nu in de 340i,ook bv. in de manuele stand als je 2 tikjes tegen de flippers geeft springt de DKG meteen 2 versnellingen lager terwijl de ZF8 van bv. 6de eerst naar 5de gaat en dan pas naar 4de,met wat vertraging dus.
De DKG schakelt wel bruter terwijl de ZF8 smoother schakelt,in automatische stand zijn ze qua snelheid aan elkaar gewaagd.


jouw mening vat het goed samen , al wordt de zf icm xhp app zeker op comfort nog stukje zachter . Op sport en sport plus reageert hij feller ,terwijl hij bij constante snelheid toch de hoogste versnelling opzoekt ipv twee lager te blijven lopen . Nu het blijft sofrware en is ook ni vrij van fouten , kheb al paar keer map moeten laten bijwerken omdat hij opeens ni veel boost meer wou maken .

dat ploffen blijft een samenspel van je automaat en de motorsturing , heeft opzich met het type automaat weinig te maken .


wat voor koreaanse hybride was het dan waar over je maat vertelde ?

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1841
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2019, 13:08:49 »
Een klassieke automaat is nog steeds comfortabeler in zijn schakelen. Zeker bij het wegrijden durft zo een gerobotiseerde bak schokken vertonen. De ene is hier al beter in dan de andere maar nooit zo boterzacht als een klassieke automaat.

Trouwens de ZF8 die bmw toepast wordt geroemd voor zijn schakelgedrag in een BMW. Geen enkele andere doet beter. De specifieke aansturing die samen met BMW ontwikkeld is wordt in de testen keer op keer als uitmuntend genoemd. Diezelfde ZF bak in een andere merk doet het nooit zo goed als bij BMW. Als ik mij niet vergis heeft BMW als eerste de ZF8 toegepast wat hun echt een voordeel geeft.

bv de S-max van een collega die een gerobotiseerde bak heeft, geeft schokken bij het wegrijden, is zelfs al eens stilgevallen. Ford heeft daarom terug een klassieke automaat geplaatst in de S-max.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2438
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2019, 16:54:07 »

jouw mening vat het goed samen , al wordt de zf icm xhp app zeker op comfort nog stukje zachter . Op sport en sport plus reageert hij feller ,terwijl hij bij constante snelheid toch de hoogste versnelling opzoekt ipv twee lager te blijven lopen . Nu het blijft sofrware en is ook ni vrij van fouten , kheb al paar keer map moeten laten bijwerken omdat hij opeens ni veel boost meer wou maken .

dat ploffen blijft een samenspel van je automaat en de motorsturing , heeft opzich met het type automaat weinig te maken .


wat voor koreaanse hybride was het dan waar over je maat vertelde ?

De Hyundai Ionic. 🙂

Offline adri

  • Trade Count: (+3)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 348
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2019, 20:43:28 »
Ik ben de laatste tijd minder met een bmw met ZF8 op de baan, maar heb er het laatste 1,5 jaar wel bijna 45k in een Hyundai met dct opzitten. Dezelfde als in de Ioniq, wel gekoppeld aan een ICE. Kort gezegd, ik kan vergelijken. De dct van Hyundai is zeer goed voor zijn prijs maar niet te vergelijken met een ZF8. De ZF is gewoon superieur. Mijn dct durft koud heel af en toe zeer lang twijfelen tussen 1 en 2. Bak moet opwarmen om optimaal te schakelen. Je mag je vriend gerust melden dat ik zijn mening niet deel :)

Offline s2000jan

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 14526
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2019, 10:49:39 »
Ik heb de 7-traps DKG gehad in de 335i E92 en Z4 35iS en die schakelde nog iets sneller dan de ZF8 nu in de 340i,ook bv. in de manuele stand als je 2 tikjes tegen de flippers geeft springt de DKG meteen 2 versnellingen lager terwijl de ZF8 van bv. 6de eerst naar 5de gaat en dan pas naar 4de,met wat vertraging dus.
De DKG schakelt wel bruter terwijl de ZF8 smoother schakelt,in automatische stand zijn ze qua snelheid aan elkaar gewaagd.

Ik herinner mij ook nog dat de automaat van mijn Z4 35iS serieuze kloppen kon uitdelen op de aandrijving :p
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2974
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2019, 16:12:21 »
Ik herinner mij ook nog dat de automaat van mijn Z4 35iS serieuze kloppen kon uitdelen op de aandrijving :p

Klopt volledig Jan,dat is net hetzelfde wat ik ervaarde met mijn E92/335i met dubbele koppeling. :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2438
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2019, 21:29:50 »
Ondertussen hebben we eens van auto's gewisseld met een gezamenlijke uitstap en ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat die dubbele koppeling van de ioniq niet slecht is, maar dat ik het niet zo comfortabel vind als de ZF8 van mijn auto. Ik vond het opschakelen soms ook niet echt logisch en twijfelend bij momenten.

Voor de rest heb je zeer veel wagen voor je geld, zelfs met stuurwielverwarming en zetelventilatie. Dat heb ik niet eens. Het infotainmentsysteem is niet als dat van BMW (veel minder goed), de layout van indicatielampjes is typisch Aziatisch, veel plastic rondom. De airco koelt goed bvb, maar verdeelt de lucht niet zo subtiel als in mijn 5. Verder heb je tijdens het rijden totaal geen idee wat de voorwielen juist aan het doen zijn, de besturing is nog vager dan een weersvoorspelling van Deboosere . Bochten konden nog redelijk vinnig ingestuurd worden zonder al te veel bodyroll, maar toch voelde de wagen lomp aan (alleen niet in de zin van met een zware auto op weg te zijn), zonder enige feedback, iets wat ik absoluut haat. Voor de rest trok dat hybridehok nog redelijk vlot op gezien de prijszetting en amper 140 pk ofzo; op een rit van iets meer dan 100 km een verbruik van 4 liter. Da's netjes.

Zou ik die zelf kopen? Als ik niet veel belang hecht aan rijplezier onmiddellijk. Onderhoud bij de Hyundaidealer kost amper een vierde van wat BMW vraagt bvb. Ik zet Hyundai tussen toyota en Lexus in qua kwaliteit.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5669
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2019, 23:50:19 »
Veel vh rijgedrag hangt ook af vd banden ; wellicht staat die Hyundai hybride op 1 of ander soort ecobanden met als hoofdeigenschap lage rolweerstand  en daarna wellicht comfort en/of levensduur  denk niet dat sportief rijgedrag en scherp sturen op prioriteitenlijstje ve band voor zo'n hybride staan

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2438
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2019, 09:53:44 »
Ik ga het hem vragen welke banden het zijn. Maar naar mijn gevoel in de besturing, de ophanging: het is echt serieus vaag...

Offline F31J

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1537
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 9 november 2019, 10:15:45 »
De F90 M5 heeft ook een ZF bak, dat zegt genoeg. Ik heb destijds een M4 met DCT test gereden. Eerlijk? Ik vind m'n ZF in sport zeker zo snel en accuraat schakelen, als het al niet beter is.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2974
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 9 november 2019, 17:16:10 »
De F90 M5 heeft ook een ZF bak, dat zegt genoeg. Ik heb destijds een M4 met DCT test gereden. Eerlijk? Ik vind m'n ZF in sport zeker zo snel en accuraat schakelen, als het al niet beter is.

Even mededelen dat die M4 met DCT 3 schakelstanden heeft hoor,waardoor deze ook enorm vlug kan schakelen. :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline F31J

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1537
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #15 Gepost op: 9 november 2019, 17:19:44 »
Even mededelen dat die M4 met DCT 3 schakelstanden heeft hoor,waardoor deze ook enorm vlug kan schakelen. :thumbsup:

Klopt, maar dan zelfs nog... .

Dat ze voor de nieuwe M5 een ZF gekozen hebben, heeft zo ook zijn redenen.  :)
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline PIRRE.

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2694
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2019, 17:46:29 »
In manuele stand is een dct(3) toch sneller dan een ZF.

In de nieuwe M’s zal er toch een snelle stand zijn die evenaard aan de dct.
BMW E46 ///M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->  weekend toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW F87 ///M2 competition DKG 2018 Hockenheim Silber---> daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline Michael V

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 221
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2019, 20:23:40 »
Klopt, maar dan zelfs nog... .

Dat ze voor de nieuwe M5 een ZF gekozen hebben, heeft zo ook zijn redenen.  :)
Ze hebben voor een ZF gekozen door het hogere koppel, de dual clutch blijft sneller.
Als je een M5 F90 zou lanceren met launch control zou je na een paar keer die bak kapot trekken bij wijze van spreken.
Het was dus kiezen tussen dual clutch of 4wd.
BMW E90 318d 2006 Heinz chipped 155pk
Land Rover Discovery 3 2007 190pk
Trailer suction hopper dredger 18000 pk 2011

Offline F31J

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1537
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2019, 21:03:20 »
Ze hebben voor een ZF gekozen door het hogere koppel, de dual clutch blijft sneller.
Als je een M5 F90 zou lanceren met launch control zou je na een paar keer die bak kapot trekken bij wijze van spreken.
Het was dus kiezen tussen dual clutch of 4wd.

Daar bestaan veel discussies over... .

O.a. ... https://www.caranddriver.com/features/a23367341/automatic-transmission-best-zf-eight-speed/
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Michael V

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 221
Re: Automaat met dubbele koppeling
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2019, 22:36:30 »
Daar bestaan veel discussies over... .

O.a. ... https://www.caranddriver.com/features/a23367341/automatic-transmission-best-zf-eight-speed/
Hmm ja,
Denk nu niet dat de gemiddelde mens het zal voelen ook, het snelheidsverschil dan.
Maar ik vind een dual clutch wel zeer leuk om sportief te rijden.
Je voelt hem lekker schakelen, zeker als je manueel rijd.
Een ZF beter voor de combinatie van sportief en dagdagelijks denk ik wel...
Deze voel je gewoon echt niet schakelen.


BMW E90 318d 2006 Heinz chipped 155pk
Land Rover Discovery 3 2007 190pk
Trailer suction hopper dredger 18000 pk 2011