Auteur Topic:  nut van E5 (RON98) met 0% ethanol  (gelezen 844 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Gepost op: 22 april 2019, 00:54:53 »
Ik tank sowieso altijd RON98 - wat E5 geworden is met maximum 5% ethanol - hoewel Euro95 altijd veel goedkooper geweest is, wat nu E10 noemt met max. 10% ethanol.

Laatst was ik bij een motorspecialist en die zei me dat de ethanol niet zo goed is voor het brandstofsysteem.
1. Ik vermoed vooral op lange termijn potentieel serieuze problemen, bijv. na pakweg 200.000 km?
2. Ik zag toevallig dat de E5 (de vroegere RON98) bij Shell V-Power genoemd 0% ethanol bevat: https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html "Shell V-Power - E5 (Echter in Shell V-Power zit geen bio-ethanol)"
Dus ja, ik zou daar willen tanken in de toekomst.
3. Zijn er nog andere grote merken waar in hun E5 er ook ZERO ethanol in is? Ik vind dit niet vermeld op de site van Total, Q8 en Texaco.

Opmerking: 'k tank zoveel mogelijk bij Dats:
- E5 (RON98) is altijd veel duurder geweest en zal zo blijven tov E10 (Euro95) dus zo probeer ik (zeker vroeger toen RON98 veel duurder was dan diesel) die meerkost wat te compenseren door vooral bij DATS te tanken.
- omdat ik het grote(?) nut van additieven betwijfel
- verder de algemene kwaliteit denk ik niet minder is gezien de omvang: hun eigen vrachtwagens, firmawagens en privťwagens van werknemers zullen ze niet op inferieure brandstof laten rijden.
 
Maar dat is een discussie (kwaliteits DATS tov de grote merken) die ik in dit topic liever niet wil voeren. Het gaat me puur om 5% ethanol versus 0% ethanol.

Ik haal DATS aan omdat er weing Shell stations in mijn omgeving zijn, enkel langs de autostrades dus aan de volle officiŽle prijs, maar dit zou me tov DATS (met wel 5% ethanol) slechts 20 ŗ 25 euro per maand extra kosten. Dus ja, eigenlijk moet ik niet twijfelen, en is enkel mijn 3de vraag van belang!
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 01:05:02 door hmn_pwr »

Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 595
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2019, 10:03:59 »
in de tank klep of het boekje van je auto staat wat je mag tanken .
dat het slecht is voor je auto , slaat alleen op oudere modellen , hoe oud ?
dat zal google je wel kunne vertellen

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2019, 11:28:10 »
ik twijfel aan de mogelijke effecten van ethanol..
het enigste waar ik enkel bij oudere wagens, oude bromfietsen/motoren en grasmachines ed merk is dat de e10 moeilijkheden geeft op termijn met starten en de rubberen benzineleidingen aangetast worden.
met mijn mercedes van 91 met mechanische injectie tank ik gewoon e10, en heb nog nooit problemen ondervonden  :iono:
net zoals het tanken bij de 'duurdere' stations, nooit gedaan, ik bespaar op elke cent, en rij jaarlijks tussen de 35-50.000km, ik heb nooit problemen gekent ivm met benzine.
ik geloof wel in additieven die de betere stations gebruiken om prestatiegewijs betere resultaten te halen, ik heb jaren in de motorcross gezeten, en daar merk je vaak wel verschil in benzine, zoals bij een getunede 2takt die bv bij de dats 98 zal gaan pingelen, en met de V-power juist niet...

ik vind het vooral een grote bangmakerij om de consument onbewust meer accijnzen te laten betalen, want iedereen stapt spontaan over van 95 naar 98..  :imho:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline forre

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 115
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2019, 17:00:13 »
Met de Peugeot van de vrouw vroeger altijd 95 getankt , tot een dik jaartje geleden viel hij stil ...alles van sensoren wat kon verbranden waren verbrand en nog nen heleboel prullen .
Twas in elk geval een duur grapke , garagist vertelde mij dat het lag aan de ethanol ...
Sinds toen geen druppel 95 meer getankt .
Peugeot was toen 9 jaar .

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2019, 20:27:30 »
Met de Peugeot van de vrouw vroeger altijd 95 getankt , tot een dik jaartje geleden viel hij stil ...alles van sensoren wat kon verbranden waren verbrand en nog nen heleboel prullen .
Twas in elk geval een duur grapke , garagist vertelde mij dat het lag aan de ethanol ...
Sinds toen geen druppel 95 meer getankt .
Peugeot was toen 9 jaar .

sensoren die verbranden zal zeker niets met de ethanol te maken hebben, ik vermoed dat je ook de lambdasondes bedoeld, die kunnen enkel verbranden door een te hoge temperatuur door een te arm of te rijk benzinemengsel..
Een wagen van 2009 zou op zich zowieso al geen problemen mogen ondervinden van de ethanol  :jpshakehead:
Ik werk al jaar en dag aan auto's, en ik heb nogmaar 1x een probleem ondervonden wat door de e10 zou komen, bij een peugeot met singlepoint injectie, dewelke op zich al zo een rommel injectiesysteem hadden :wiggleyes:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2019, 10:39:23 »
Bedankt voor de reacties.
Die specialist sprak idd over de invloed van ethanol op de rubberen leidingen.
En dat ethanol vervliegt (voor een deel verdampt) als de wagen een tijdje stilstaat.

Ik blijf nog met mijn ene vraag zitten: zijn er naast Shell V-Power nog merken waar in de E5 er gegarandeerd 0% ethanol in steekt?
 
Ik vind dit niet vermeld op de site van Total, Q8 en Texaco. En als ik dat ergens in een tankstation ga vragen zullen de meesten dat niet weten vrees ik, enigszinds gelijkaardig zoals in grote merkgarages toch te veel verkopers en mechaniekers imo minder weten (dan ze zouden moeten) van het product dat ze verkopen of waar ze aan sleutelen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 10:41:51 door hmn_pwr »

Offline jan.van.gent

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9065
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2019, 10:55:39 »
Op rubberen leidingen heeft dat zeker zijn impact.

Ik heb het zelf gemerkt op mijn Yamaha fazer 600 van 2001. 1 keer verkeerd getankt (95 ipv 98) en plots was mijn carbu zo lek als een gieter. Dan zelf de carbu open gedaan, en zo goed als alle dichtingen waren gezwollen en dichtten niet meer tegoei af.
Dus op oudere auto's/moto's zou ik het zeker niet aanraden.
Zelf tank ik met mijn wagens altijd 98. De E39 530i omdat die toch ook al van leeftijd is, en omdat de benzine wel meerdere weken/maanden in de tank blijft (omdat hij enkel start op benzine). De smart forfour heeft een 30 tal pk minder als ik op 95 rijdt, en ook in het boekje en tankklep staat dat je 98 moet tanken in dat karretje.

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2019, 19:49:33 »
Op rubberen leidingen heeft dat zeker zijn impact.

Ik heb het zelf gemerkt op mijn Yamaha fazer 600 van 2001. 1 keer verkeerd getankt (95 ipv 98) en plots was mijn carbu zo lek als een gieter. Dan zelf de carbu open gedaan, en zo goed als alle dichtingen waren gezwollen en dichtten niet meer tegoei af.
Dus op oudere auto's/moto's zou ik het zeker niet aanraden.
Zelf tank ik met mijn wagens altijd 98. De E39 530i omdat die toch ook al van leeftijd is, en omdat de benzine wel meerdere weken/maanden in de tank blijft (omdat hij enkel start op benzine). De smart forfour heeft een 30 tal pk minder als ik op 95 rijdt, en ook in het boekje en tankklep staat dat je 98 moet tanken in dat karretje.

klopt, motoren hebben vaak nog problemen met e10, net zoals mijn moeder haar virago is dit inderdaad een groot probleem.. motoren met injectie hebben hier normaal geen problemen mee.

om op de laatste vraag terug te komen, ik weet niet hoe het met andere benzinestations is, maar de e5 heeft 5% biologische additieven.. ik vermoed dat deze bij eender welk station een verwaarloosbare hoeveelheid ethanol zal bevatten...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2019, 18:46:12 »
'k Tank intussen altijd Shell.
Niet alleen grote verschillen qua prijs per land maar ook soms qua aanbod.
Cfr wat ik postte op http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=2015.msg1811278#msg1811278.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 273
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #9 Gepost op: 3 september 2019, 19:27:42 »
Hoe weet je dat eigenlijk zeker dat er bij shell niks van ethanol inzit ?
En waarom zetten ze dan eigenlijk er e5 op ?

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #10 Gepost op: 3 september 2019, 20:50:06 »
Cfr beginpost.
E5 wil zeggen max 5%, bij V-power dus 0%.
Staat expliciet op de website van Shell: https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html

Die ethanol en fame bij diesel kan geen kwaad bij moderne motoren.
Maar kappen ze er enkel bij zodat de olie zelf iets minder snel op zal raken en tegelijk de oliemaatschappijen andere vormen van voortstuwing (100% elektr en vooral op waterstof want dat laatste kun je wel even snel tanken als benzine/diesel) zoveel/zolang mogelijk proberen te blokkeren.

Ethanol verdampt deels dus wie niet veel rijdt is zo al wat in 't zak gezet.

Maar wat vooral erg is: gewassen en (schaarse) landbouwgrond worden gebruikt voor brandstof ipv voeding!
« Laatst bewerkt op: 3 september 2019, 21:16:21 door hmn_pwr »

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 273
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2019, 15:32:25 »
ik heb eens een test gedaan of de 98 octane van shell echt een meetbaar verschil geeft in acceleratie met dragy
tegenover 98 octane van merk X

hier is mijn filmpje
als je het leuk vind geef me like  8) en abonneer je om geen filmpjes te missen ^^



Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2019, 18:43:17 »
ik denk dat je niet altijd nauwkeurig kan uitgaan van zo een test..
zaken zoals temperatuur, vochtigheid, windweerstand, bandenspanning en profiel.... kan je nooit in berekening brengen.
buiten dit leuk dat je dit kan doen in jou vrije tijd, niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een  :///M: te rijden (of zelfs V-power te tanken  :razz: )
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 273
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2019, 21:41:25 »
ik denk dat je niet altijd nauwkeurig kan uitgaan van zo een test..
zaken zoals temperatuur, vochtigheid, windweerstand, bandenspanning en profiel.... kan je nooit in berekening brengen.
buiten dit leuk dat je dit kan doen in jou vrije tijd, niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een  :///M: te rijden (of zelfs V-power te tanken  :razz: )
zoals ik in het filmpje zei zelfde banden en bandendruk, zelfde baan,  en altijd in de 2 richtingen een een paar metingen gedaan
en de tijden waren zeer constant
en ook al was het warmer bij de v power toch nog steeds betere resultaten

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 106
Re: nut van E5 (RON98) met 0% ethanol
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2019, 23:05:03 »
Er zit 0% ethanol bij Shell V-power: https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html
Bij de concurrentie wellicht bijna altijd tot 5% ethanol zoals wettelijk mag bij E5 (vroeger Super+ 98 genoemd) want de de 5 slaat op max. 5% ethanol.
En de vroegere Euro 95 is nu E10 geworden, dus tot maximum 10%ethanol.
Dat alleen al (0% ethanol) zorgt voor iets minder verbruik en iets betere performantie. Zonder dat het getest moet worden.
Maar dit minimale verbruik zal het (relatief grote) prijsverschil zeker niet compenseren.

Zoals ik postte hierboven zijn er zelfs 3 soorten benzine te verkrijgen in Duitsland: https://find.shell.com/de/fuel/10024530-moers-uerdingerstr
« Laatst bewerkt op: 24 september 2019, 23:23:57 door hmn_pwr »