Auteur Topic:  N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart  (gelezen 192 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Gepost op: 14 maart 2019, 20:16:35 »
Hallo,

Ik zit met een probleem met een bmw 320d met n47 motor.
Stationair schommeld deze redelijk fel. Je ziet duidelijk de toerenteller op en af gaan.
Ook is er bij koudstart een dikke witte rookwolk.
Uitgelezen en geen foutcodes te vinden met ista+.

Verstuivers zijn gedemonteerd en getest, deze zijn allen goed.
Na het monteren van de verstuivers liep deze meer den een uur perfect tot hij plotseling opnieuw begon te schommelen.

Ik kan alles testen via ista enkel de lucht massa meter wil die niet doen, kan ik deze verdenken? Na een tijdje heeft hij zichzelf aangepast misschien waardoor die gaat schommelen maar ligt hier dan de rookwolk ook aan?

Ketting is al vervangen bij deze wagen. Alvast bedankt voor jullie hulp.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 20:19:32 door RoyCo »
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2019, 21:24:41 »
bij de n47 weet ik niet of de LMM vaak problemen geeft, maar deze waarde kan je bijna met elk obd programma nakijken.

ik denk dat je eerder richting EGR moet kijken, heb het overlaatste gehad bij een wagen waarvan de egr op een bepaalde stand vastliep, met waardoor die bij koude start hard rookte en op relantie als een traktor draaide...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 307
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2019, 21:28:24 »
Al eens correctiewaardes uitgelezen van de injectoren? Bij stationair draaiende motor..
Kan je vinden onder functiestructuur > DDE > Draaistabiliteitsmeting.

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2019, 21:47:08 »
Ja enkel bij de koudstart gaat cilinder 4 de hoogte in. Na enkele seconden wanneer het roken gedaan is blijven ze alle 4 gelijk.
Ik vind het vreemd dat hij een uur perfect draaide en erna niet meer.
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 307
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 06:35:19 »
Wissel eens injector 4 met een injector van een andere cilinder. Als je correctiewaardes verleggen heb je je probleem gevonden.

En “gaat de hoogte in”: Over hoeveel correctie spreken we dan?

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 09:50:42 »
bij de n47 weet ik niet of de LMM vaak problemen geeft, maar deze waarde kan je bijna met elk obd programma nakijken.

ik denk dat je eerder richting EGR moet kijken, heb het overlaatste gehad bij een wagen waarvan de egr op een bepaalde stand vastliep, met waardoor die bij koude start hard rookte en op relantie als een traktor draaide...

De egr is weg geschreven bij deze wagen dus ik denk niet dat die nog voor problemen kan zorgen? Of ben ik hier mee mis?
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 14:35:20 »
dan is de egr inderdaad uit te sluiten.

mogelijkheid is dat de spoel van de injector bijna doorgebrand is..
eventueel de vnt of de drukconvertor van de turboactuator die niet naar behoren werkt...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2019, 15:02:08 »
Wissel eens injector 4 met een injector van een andere cilinder. Als je correctiewaardes verleggen heb je je probleem gevonden.

En “gaat de hoogte in”: Over hoeveel correctie spreken we dan?

De injectoren zijn getest op de testbank en zijn allemaal goed.

Bij cilinder 4 gaat hij buiten tolerantie bij koudstart, zie foto
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2019, 15:06:33 »
Zie foto
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2019, 15:18:55 »
dan is de egr inderdaad uit te sluiten.

mogelijkheid is dat de spoel van de injector bijna doorgebrand is..
eventueel de vnt of de drukconvertor van de turboactuator die niet naar behoren werkt...

De drukconvertor juist getest. De actuele waarde gaat niet omhoog bij het controleren via ista. Wel gaat hij zichtbaar heen en weer..
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2019, 15:30:19 »
normaal moet deze relatief stabiel blijven.
zijn de boostwaardes niet te hoog of te laag op stationair? dan zou ik eens zoeken naar een actuator of vnt probleem..
indien de boostwaarde te laag is kan de vnt de oorzaak zijn dat die niet genoeg opent bij stationair wat een te rijk mengsel geeft en dus onstabiele stationair. bij koude start gaat de ecu automatisch rijker afstellen waardoor eventueel de rookwolk kan vandaan komen...
heb je eens gevoeld aan de vnt of deze vrij beweegt?
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline RoyCo

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 56
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2019, 17:40:15 »
normaal moet deze relatief stabiel blijven.
zijn de boostwaardes niet te hoog of te laag op stationair? dan zou ik eens zoeken naar een actuator of vnt probleem..
indien de boostwaarde te laag is kan de vnt de oorzaak zijn dat die niet genoeg opent bij stationair wat een te rijk mengsel geeft en dus onstabiele stationair. bij koude start gaat de ecu automatisch rijker afstellen waardoor eventueel de rookwolk kan vandaan komen...
heb je eens gevoeld aan de vnt of deze vrij beweegt?

Hoe kan je deze controleren stationair? Ik weet niet hoe ik de boostwaardes kan zien, enkel als ik deze automatisch laat testen. Dan beweegt de vnt ook en ik kan hem ook handmatig bewegen maar de waardes veranderen wel niet op het programma.

Ik vermoed nog steeds de lmm, als deze wordt losgekoppeld gaat hij precies een tijdje beter draaien voor een bepaalde tijd, dan begin hij terug te schommelen. Wanneer ik hem dan terug insteek draait hij ook weer beter voor een tijdje.. Zou hij zichzelf niet verkeerd inleren?
Bmw e36 316i sedan (ex)
Bmw e46 320D touring (ex)
Bmw E46 320D touring
Bmw e34 520i

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: N47 320d schommelen stationair + rookwolk koudstart
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 00:43:38 »
ik weet niet hoe je deze waarden kan nakijken met ista, maar met de meeste diagnose programmas kan je dit allemaal nakijken. net zoals de meetwaardes van de LMM, die kan je ook controleren.
controleer ook de waarden van de MAP sensor die meet te turbodruk. als je deze waarde kan uitlezen, dan kan je zien of deze waarde al dan niet afwijkt...
bij de vnt bedoelde ik dat je eerst de actuator demonteerd en dan met da hand voelt of de ring vrij beweegt.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)