Auteur Topic: [E46] [update] Welke geometrie waarden?  (gelezen 297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1600
[E46] [update] Welke geometrie waarden?
« Gepost op: 9 maart 2019, 18:14:30 »
Gegroet

Even de historiek opsommen. Om direct to the point te gaan: scroll naar beneden.

Enkele jaren geleden, na een SED editie waar ik meerdere malen van de baan ben afgeschoven na een gefaalde drift, heb ik nihiele maar merkbare speling gevoeld aan mijn stuurhuis. Stuurhuis vervangen door een nieuw TRW exemplaar. Wat me al opviel is dat het oude stuurhuis 3 slagen had van uiterst links naar uiterst rechts, en het nieuwe had bijna 3 en een kwart slag nodig. Iets andere ratio dus. Wagen laten uitlijnen volgens de standard waarden die in de computer stonden. En ik was niet content. De wagen reed niet zoals ik het wou en voelde niet goed aan. Voordien met het oude stuurhuis was dit stukken beter, maar ik heb geen flauw benul welke waarden er toen gebruikt waren.

Dan heb ik de wagen anders en sportiever uitgelijnd. (o.a. zeer lichte uitspoor vooraan)

Dit stuurde haarscherp en voelde al beter aan. Toen stond mijn wagen wel op 15" wielen. Ondertussen staat deze op 17" met standard bandenmaat en Michelin PS4 / Conti SC5, en sinds kort H&R sways (vooraan op zacht, achteraan op medium). Ook steekt er Bilstein B12 pro kit onder de wagen, maar dit stak er al onder van voordat ik die nieuwe geometriewaarden heb.

Het ding is dat met de setup die ik nu heb, deze uitlijning echt raar aanvoelt. Ik kan wel niet zeggen of het van vanvoor of vanachter komt, of beide. Gewoon in een rechte lijn rijden op de snelweg is al een opgave, alsof je continu moet bijcorrigeren. Mijn vriendin haar hyundai i10 is comfortabeler om mee te rijden dan mijn E46 in het opzicht van uitlijning.

To the point
Ikzelf ben niet zo thuis in welke "custom" waarden reageren op stuur- en rijgedrag van een wagen, dus vandaar: is er iemand die kan voorstellen welke geometriewaarden kunnen voldoen aan mijn wensen? Ik heb graag een iets scherper stuurgedrag, maar wil ook wel comfortabel lange afstanden kunnen rijden. De wagen wordt 90% gebruikt voor daily drive (regelmatig wel sportief), en 10% amateur/recreatief track use.

Thanks in advance!  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:15:41 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Online Momenol

  • Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11996
  • Momenol Images
    • Owner of Momenol Images
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2019, 18:17:27 »
Naar Guy De Clercq gaan voor een uitlijning ;)
Die gaat je hier het beste mee kunnen helpen.
The Racecar  - BMW E36 325i            The Oldie     -  E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AE   The Blower   - Audi S4 B5
The Boiler     - BMW E39 530D   The Rotary    - Mazda RX8
The Italian     - Alfa 1.9 JTDm   That other Boiler    - BMW E91 320D

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4877
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2019, 16:34:50 »
Gwn eens opnieuw uitlijnen. Een uitlijning blijft geen jaren goed he.. ergens eens een put in het wegdek pakken kan al genoeg zijn om de uitlijning om zeep te helpen.
En wie zegt dat de uitlijning goed gebeurd is..

En ik zou het appreciŽren als je de waardes die ik u via pm gestuurd hebt, hier niet zomaar te grabbel gooit.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 16:37:24 door Boin »

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1600
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2019, 13:41:20 »
Gwn eens opnieuw uitlijnen. Een uitlijning blijft geen jaren goed he.. ergens eens een put in het wegdek pakken kan al genoeg zijn om de uitlijning om zeep te helpen.
En wie zegt dat de uitlijning goed gebeurd is..

En ik zou het appreciŽren als je de waardes die ik u via pm gestuurd hebt, hier niet zomaar te grabbel gooit.
@Boin 
Excuses. Zal het even aanpassen in beginpost.

Uitlijning is wel correct gebeurd, ik stond er naast. Tenzij een E46 uitgelijnd dient te worden met gewicht op de voorste zetels zoals vele fabrikanten aanbevelen. Ik weet niet of dit in de praktijk echt nodig is, of dat dit overdreven is.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 13:44:34 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4877
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2019, 12:51:54 »
Gewicht op de bestuurderszetel is uiteraard noodzakelijk, of rij je met de auto zonder dat je erin zit?  :P

Ik lijn iedere auto uit met het gewicht van de bestuurder op de bestuurderstoel. Heeft wel degelijk invloed op de waardes.
Diegene die dat niet doen zijn gwn lui.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1600
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2019, 13:43:06 »
Ik deed dat vroeger ook zo en werd daarmee uitgelachen, omdat dit overbodig zou zijn volgens de "experts". Echter weet ik niet of de wagen echt veel gaat zakken met hardere veren als je er gewicht in legt, maar best dus wel doen zeg maar :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline xatox

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1746
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2019, 15:20:30 »
Vanvoor geen uitspoor geven. Dat gaat altijd zoeken.
BMW geeft fabriek af redelijk veel Toe-in vanvoor.
Je moet gewoon deze brengen naar minimaal toe in.
Zodra je 0 graden haalt of negatief dan gaat je wagen zoeken.
Dan over toe achteraan. Heb je veel PK, veel Toe in.
Heb je niet veel PK dan ook hier weer minimaal Toe. Maar sowieso meer als vooraan.
Camber achteraan meer als voor is ideaal voor de wagen voorspelbaar te maken. Zo doet BMW het ook.
Echter wil je serieus track werk doen dan moet je vanvoor best veel camber gaan geven.
Swaybar kan je de gehele balans van de wagen mee verklooien.
Hier best een trail and error toe passen.
Veel heeft ook te maken met je veren. Moeilijk om zo richtlijnen in te kunnen geven.
Ohja. Nog iets om na te kijken. Al deze tips gaat over statisch wielgeometrie. Vergeet niet dat er ook dynamische vervorming bestaat.
Wat ik hier mee wil zeggen is kijk uw rubbers eens tegoei na en zonodig vervang deze door OEM of upgrade.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 17:55:51 door xatox »

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1600
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2019, 17:34:03 »
Vanvoor geen uitspoor geven. Dat gaat altijd zoeken.
Zodra je 0 graden haalt of positief dan gaat je wagen zoeken.
Ik denk dat je je ergens versproken hebt. Volgens wat je zelf zegt
uitspoor --> zoeken
0 graden --> zoeken
positief (= inspoor) --> zoeken
Lijkt me vrij moeilijk om een wagen te hebben die niet gaat zoeken ;D

Betreffende rubbers: vooraan powerflex. Achteraan in de toekomst hetzelfde, maar voorlopig nog oude rubber waar nergens speling op zit (recent nog gecontroleerd). Wat swaybar betreft zal ik idd eens wat aanpassen en zien hoe hij reageert, want inderdaad, ik denk dat dit ook een rol speelt. Bedankt voor de info btw :)
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 17:36:14 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline xatox

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1746
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2019, 17:55:00 »
Negatief of toe out moet dat uiteraard zijn.
Zal het even aanpassen, goed gezien.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1600
Re: Welke geometrie waarden?
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2019, 17:15:28 »
Net wagen uitgelijnd. Op bestuurderszetel eigen gewicht gelegd, op passagierszetel 60kg, volle tank.

De vooras had iets meer camber dan bij de laatste geometrie, maar mss is dit nu door het extra gewicht. Sporing stond nog min of meer hetzelfde.
Camber achteraan stond op -1į40', heb dit laten staan, en sporing achter stond L 1mm, R -0,5mm. Ik denk dat hier het probleem lag.

In bijlage het huidige resultaat. Nog geen snelweg kunnen rijden maar eerste indruk is dat deze redelijk stabiel is op rechte stukken, en toch nog strak instuurt.  :clap:

Waar ik echter NIET mee kon lachen, is dat mijn voorste rechter powerflex rubber gedraaid zit. Dit ziet er zo uit *zie tweede bijlage*. Het ingekleurde deel is de draagarm, terwijl het niet-ingekleurde deel (de hoekjes er rond) de powerflex bus is. Alsof deze een paar graden gedraaid is rond de draagarm. Morgen eens demonteren en zien of deze om zeep is, of gewoon verschoven is.

2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci