Auteur Topic:  1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild  (gelezen 260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Gepost op: 11 februari 2019, 14:28:47 »
Momenteel ben ik bezig met het in orde zetten van deze 318ci waar wat werk aan is.

De wagen staat van carrosserie verrassend proper en origineel, dus focus ik mij hoofdzakelijk op de technische kant.

Het viel op het eerste zicht nogal mee, maar aangezien ik de persoon ben om de zaken grondig aan te pakken zag de wagen er na anderhalve dag als op foto's uit.

Na een grondige controle kwamen enkele zaken boven die wat aandacht zullen krijgen.

De vaste remleidingen achter waren in te slechte staat naar mijn zin, deze worden dus vervangen.
De GM5 module deed zijn werk niet goed, dus de relais van de centrale vergrendeling worden vervangen.
Het hele voertuig wordt gereinigd tot achter de subframes en bumpers en interieur.
Alles wat niet voldoet aan mijn verwachtingen wordt hersteld of vervangen.

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 14:38:05 door WVS »

Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2019, 14:54:53 »
Achteras netjes en grondig gereinigd. Is aangenaam werken zo  :D met propere onderdelen.

Staat van het subframe is okť voor 20 jaar oud te zijn.

Foto's van voor, tijdens het inwerken van de reiniger, en na...

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 18:50:00 door WVS »

Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2019, 16:29:32 »
Uiteraard de versnellingsbak dezelfde behandeling gegeven met industriŽle reiniger om alle vet en vuil van afgelopen jaren eraf te krijgen...





 :thumbsup:

Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 16:55:16 »
Met het subframe eraf had ik perfect toegang tot de vaste remleidingen achteraan. Deze waren nog goed genoeg voor de keuring enkele maanden geleden. Maar zonder twijfelen ga ik de hele boel vervangen want ze waren toch wat verroest aan de uiteinden en dat zint mij toch niet zo.

Zo ziet dat eruit zonder de achteras. De nippels klemden in de felxibels naar de remklauwen toe dus heb ik de vaste remleidingen maar doorgeknipt en de restanten achteraf verwijderd uit de flexibels.



BMW heeft het mij wat gemakkelijker gemaakt bij het bouwen want de remleiding naar rechts is reeds tweedelig. En dankzij het subframe en tank die de leidingen grotendeels beschermen is het voorste gedeelte nog in goede staat.



Na demontage van de rechtse leiding even een replica gemaakt in koperleiding. Je kan dit met de hand in de vorm plooien maar ik gebruik hier een speciale leidingbuigtang voor. Het resultaat is een stuk netter.
Koper is veel soepeler en gemakkelijker te bewerken dan stalen leidingen en zou nog beter beschermd moeten zijn tegen roesten. Vandaar dat ze dakgoten maken van dat spul :razz:



Uiteraard moeten de leidingen gefelst worden, volgende foto toont aan wat ik bedoel. Dat is het kopje eraan zetten waarachter de moer (nippel) klemt.



De leiding gemonteerd op de originele bevestigingspunten en daarna op de juiste lengte gemaakt. Eerst de moer erover en dan het kopje eraan felsen.

Dit is de rechterzijde:




Links was het wat moeilijker aangezien ik de originele stalen leiding moest inkorten:



Ook hier de moer erop een een kraagje felsen;



Het lijkt misschien anders op foto maar de resterende leidingen zijn wel in zeer goede staat.

Op deze stalen leiding wordt een verbindingsmoer gemonteerd en van daarop vertrekt de koperen leiding terug met een kleine nippel zoals deze die op de flexibels toekomen.



Daarna de leiding in de juiste originele vorm plooien zoals de stalen die eraf gekomen is. En uiteraard terug een nippel aan monteren op op de flexibele leiding aan te sluiten



Nu is het enkel nog kwestie de ophangpunten voor de remflexibels te reinigen en beschermen tegen toekomstig roest. Ik ga uiteraard de hele bodem een reiniging geven. Daarna kan de achteras er terug op.

Je ziet wat hier best wel wat tijd in kruipt. En ik had dit zeker sneller kunnen doen maar dat is ten koste van de kwaliteit... En daar doe ik niet aan mee  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 17:11:46 door WVS »

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1253
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2019, 18:03:03 »
Proper werk !
Goed bezig.  :thumbsup:

Toch niet zo gemakkelijk zonder hefbrug zou ik denken.
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 988
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 21:39:55 »
Proper. Altijd leuk om zo een werkjes te volgen.
En wat is het uiteindelijk doel, voor uzelf volledig in orde aan het zetten?
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline MaestroMaes

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1917
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 21:41:09 »
Veel succes met uw project!


Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2019, 13:33:09 »
Thx voor de support hier  ;)

Deze voormiddag de werken verder gezet :



De m43 ligt er dus uit. Deze was al half gedemonteerd dus het viel nog wel mee.
Ik moet bekijken of ik deze motor reviseer of er een andere in de plaats komt. Deze heeft een warmloper gehad. Beetje de ziekte van deze blokken precies.

Zo ziet het er nu uit:



Volgende werk wordt het volledig reinigen van de motorruimte en achterkant. Daarna kan het monteren terug beginnen.

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2601
    • BelleVue
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2019, 19:09:57 »
Leuk project.
Ook precies wel de grote ruimte ervoor  ^-^

Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2019, 14:42:26 »
Ja dat is het voordeel van je eigen werkplaats te hebben  ^-^

Vandaag even de bodemplaten van alle vuil ontdaan. Allemaal perfect proper gekregen om terug te monteren binnenkort







Allemaal weer zo goed als nieuw :clap:



En uiteraard de bumpers ook even met de hogedrukreiniger bewerkt aan de binnenkant


Offline WVS

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Do it right the first time
Re: 1999 - E46 - BMW 318ci full rebuild
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2019, 14:07:34 »
16 graden op 15 februari.... Ideaal om de onderkant van de wagen onder handen te nemen.

Gewoon enkele voor en na foto's:













Lijkt me duidelijk dat dit na al die jaren wel eens nodig was. Volgende stap is het interieur onder handen nemen en het chassis terug monteren...

Fijn weekend iedereen