Auteur Topic: [F2X] welke olie M240i stage 2  (gelezen 841 keer)

Offline kriszty

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
[F2X] welke olie M240i stage 2
« Gepost op: 12 januari 2019, 10:07:32 »
ik heb gisteren mijn auto voor een olie beurt gebracht , nu had ik gezien dat er 0w30 castrol titatium in gegaan is, is dit niet te dun voor een stage 2 tune, of kan dit wel . Ik heb her en der gelezen dat je beter 0w40 kan gebruiken, of maakt dit niet veel uit.

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
Re: welke olie M240i stage 2
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 14:54:45 »
waarom zou je andere gebruiken dan bmw voorschrijft ?
en waarom zou het dan beter zijn ? :iono:

er kunnen volgens castrol site 3 verschillende in :p
https://applications.castrol.com/oilselector/en_gb/c/recommendation?vehicleType=cars&manufacturer=bmw-(eu)&model=1-series-f20-f21-(2011-)&modelType=m140i-(2016-)

Offline kriszty

• Warming Up
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 18:23:34 »
het was meer een vraag omdat t vermogen bijna 450ps is, en of de 0w30 dan niet te dun is, bedoeling is toch dat ik over 8000km opnieuw ga verversen.
ik ben geen racer, soms op de autobahn wat meer snelheid.

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 06:43:56 »
ik wissel jaarlijks ongeacht km's , 10 a 15k max . castrol edge titanium bmw LL04
voor mij net hetzelfde , geen racer af en toe bekke spelen  >:D
als jij dan al bij 8K gaat wisselen zou ik me geen zorgen maken of 0w30 of 0w40  8)

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2019, 09:46:52 »
Bij BMW gaat er nu inderdaad standaard 0W30 in :)

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 11:05:36 »
Bij de mijne ook standaard Castrol Edge Titanium LL04 0w30
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2019, 03:22:08 »
Ik heb al enkele keren gehoord dat je bij sommige dealers mag kiezen met een N54 , N55 , B58 enz of je 0W30 of 5W40 wil  - die 5W40 lijkt me 's zomers zeker geschikter , zeker bij stage 2 maar ook omdat BMW met koelmanagement de motor doorgaans op hogere temperatuur houdt oa  om milieuredenen bij gewoon rijden is watertemperatuur v 110°C niet uitzonderlijk , enkel bij flink doorrijden wordt er overgeschakeld naar een koelstrategie waarbij de watertemperatuur rond de klassiekere 80 a 90°C blijft .

Dus als je blok op 110°C of nog iets meer is + het buiten rondt de 30°C is of meer en je belandt in stads- of fileverkeer waardoor er weinig rijwind langs oliekoeler gaat , dan zijn er mensen die zeggen dat die  warme viscositeit30  van 0W30 dan wellicht zo dun wordt als water en onvoldoende sterk aan de cilinderwanden klevende  oliefilm kan garanderen , dus in die omstandigheden zou warme viscositeit van 40 al beter zijn .

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2019, 03:57:59 »
waarom zou je andere gebruiken dan bmw voorschrijft ?
en waarom zou het dan beter zijn ? :iono:

er kunnen volgens castrol site 3 verschillende in :p
https://applications.castrol.com/oilselector/en_gb/c/recommendation?vehicleType=cars&manufacturer=bmw-(eu)&model=1-series-f20-f21-(2011-)&modelType=m140i-(2016-)

onder die 3 verschillende op de Castrol site staat nog een "NEXT" en als je daar op clickt staan er nog 3 andere op dus in totaal 6 soorten olie  maar 3 viscositeiten : 0W30  , 0W40 en 5W40 . 

Op de eerste pagina zijn het de EDGE -soorten , op de tweede pagina de MAGNATEC-soorten .

Op basis van de uitleg op de Castrol site zou je zoals sommigen kunnen oordelen dat die MAGNATEC -soorten misschien geschikter zijn voor mensen die meer korte afstandjes rijden en dus binnen zelfde olieverversingsinterval meer koudstarts hebben dan iemand die altijd langere afstanden aan 1 stuk rijdt .

Offline kriszty

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2019, 10:09:55 »
Ik heb al enkele keren gehoord dat je bij sommige dealers mag kiezen met een N54 , N55 , B58 enz of je 0W30 of 5W40 wil  - die 5W40 lijkt me 's zomers zeker geschikter , zeker bij stage 2 maar ook omdat BMW met koelmanagement de motor doorgaans op hogere temperatuur houdt oa  om milieuredenen bij gewoon rijden is watertemperatuur v 110°C niet uitzonderlijk , enkel bij flink doorrijden wordt er overgeschakeld naar een koelstrategie waarbij de watertemperatuur rond de klassiekere 80 a 90°C blijft .

Dus als je blok op 110°C of nog iets meer is + het buiten rondt de 30°C is of meer en je belandt in stads- of fileverkeer waardoor er weinig rijwind langs oliekoeler gaat , dan zijn er mensen die zeggen dat die  warme viscositeit30  van 0W30 dan wellicht zo dun wordt als water en onvoldoende sterk aan de cilinderwanden klevende  oliefilm kan garanderen , dus in die omstandigheden zou warme viscositeit van 40 al beter zijn .

dat dacht ik dus ook, in ieder geval in de zomer gaat er 0w40 in, voor nu in de koude maanden laat ik de 0w30 nog lekker even zitten.

Offline ADW1

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2019, 10:21:52 »
Ik gebruik altijd Castrol 0W40 & wissel de olie om & bij de 5000km telkens.

Binnenkort eens Shell er in gieten & kijken hoe deze bevalt. :P
BMW 320CI e46 M Sport - BMW 118D e87 - BMW 320D e92 M Sport - Audi S3 8V Berline - Volkswagen Golf 7 GTI Performance Edit - BMW 335D e92 M Sport -
BMW 335I e92 M Sport

Offline kriszty

• Warming Up
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2019, 11:13:19 »
ik heb hier 7 flessen van besteld, schijnt op zich goede olie te zijn ( Motul 8100 X-Max 0W40 ) tenzij er betere zijn ?

Offline r1sthebest

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2019, 19:34:43 »
Bij mij is de Shell Helix Ultra 0W40 er in gedaan, en héél tevreden over.

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2019, 20:27:56 »
Waarom geen wintershall (srs) olie?
Pakken goedkoper dan castrol en vele beter ook nog eens .

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2019, 07:02:34 »
Castrol Edge is zelfs geen synthetische olie.. Wordt overal ter wereld verkocht als vol-synthetisch. Behalve in USA (en DE als ik me niet vergis) daar is het opeens geen vol syntheet

Indien je wat vrije uurtjes hebt, Google eens “Castrol Edge Hydrocracked”. En vraag je dan nog eens af of het je waard is om die castrol marketing zever te betalen.

Offline midas

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2019, 07:09:32 »
Castrol Edge is zelfs geen synthetische olie.. Wordt overal ter wereld verkocht als vol-synthetisch. Behalve in USA (en DE als ik me niet vergis) daar is het opeens geen vol syntheet

Indien je wat vrije uurtjes hebt, Google eens “Castrol Edge Hydrocracked”. En vraag je dan nog eens af of het je waard is om die castrol marketing zever te betalen.

En welke olie zou jij ons dan wél aanraden Jean?(merk en type)
Het sakhir monster in actie

Offline ThomasD

• Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2019, 08:04:03 »
het komt allemaal van dezelfde dode beesten dusja  :iono:

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2019, 19:09:22 »
Neen , het is niet allemaal hetzelfde . Grondstof wel ja , bewerkingen achteraf is iets anders (additieven) .
En om terug te komen op castrol . Het is inderdaad een overroepen olie met hun marketing kreten . Mensen doen geloven dat het DE beste olie is op onze planeet . Vergeet het maar stillekes . Tzit hem allemaal int kopke .  Er zijn zoveel betere alternatieven die beter en goedkoper zijn .

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2019, 09:09:10 »
En welke olie zou jij ons dan wél aanraden Jean?(merk en type)

Hij werkt bij bmw, dus ik vermoed dat het shell zal zijn. 😉

Los van viscositeitsindexen etc moet olie ook niet overschat worden. Het is een frictieverlager en in tweede instantie koelmiddel. Zo lang je er geen spul van de action ingiet...

Het is niet het merk olie die de levensduur zal bepalen. Shell, Total, marly... genoeg mensen die flink wat km er uit halen, zonder the liquid engineering van Castrol.

Er is iets dat exponentieel veel belangrijker is dan het merk olie: correct warmrijden... Doe dat en los van fabricagefouten waar olie sowieso geen rol speelt, ga je geen enkel probleem hebben met je motor.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2019, 09:56:52 »
Zolang je de voorgeschreven specificaties respecteert (SAE, API, ACEA,...) mag je eender welk merk erin kappen.

Maar... het gaat hier over de viscositeit. Die 0W-30 olie is wat dunner op bedrijfstemperatuur dan de 0W-40. Ik vermoed dat hier wel een reden voor is. Dunnere olie penetreert makkelijker moeilijk bereikbare plaatsen in de motor. Ik zou persoonlijk de voorgeschreven viscositeit respecteren. Ook al zit je met een gechipte motor, de bedrijfstemperatuur zal onder gewoon gebruik (geen circuit) hetzelfde zijn.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2019, 12:32:12 »
Hij werkt bij bmw, dus ik vermoed dat het shell zal zijn. 😉

Los van viscositeitsindexen etc moet olie ook niet overschat worden. Het is een frictieverlager en in tweede instantie koelmiddel. Zo lang je er geen spul van de action ingiet...

Het is niet het merk olie die de levensduur zal bepalen. Shell, Total, marly... genoeg mensen die flink wat km er uit halen, zonder the liquid engineering van Castrol.

Er is iets dat exponentieel veel belangrijker is dan het merk olie: correct warmrijden... Doe dat en los van fabricagefouten waar olie sowieso geen rol speelt, ga je geen enkel probleem hebben met je motor.
Ik ben voorstander van een motorolie die betaalbaar is. Ik heb liever olie van 7€/L die je iedere 10k ververst dan 12€/L die er 25k in zit (voorbeelden louter indicatief).

Voor de rest ben ik volledig akkoord met je stelling

Shell, Aral, Total, Motul. Maakt allemaal niet uit, op voorwaarde dat ze aan de norm voldoen.

Wintershall wordt nog steeds aanbevolen door sommige technische hoge pieten, zelf heb ik er weinig ervaring mee.

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2019, 21:40:06 »
Zolang je de voorgeschreven specificaties respecteert (SAE, API, ACEA,...) mag je eender welk merk erin kappen.

Maar... het gaat hier over de viscositeit. Die 0W-30 olie is wat dunner op bedrijfstemperatuur dan de 0W-40. Ik vermoed dat hier wel een reden voor is. Dunnere olie penetreert makkelijker moeilijk bereikbare plaatsen in de motor. Ik zou persoonlijk de voorgeschreven viscositeit respecteren. Ook al zit je met een gechipte motor, de bedrijfstemperatuur zal onder gewoon gebruik (geen circuit) hetzelfde zijn.

BMW zegt 0W30  , 0W40 of 5W40 of 5W30 .

En in geval v nood als je de juiste olie niet beschikbaar hebt mag  er max 1 liter  ACEA A3/B4 worden bijgevuld .

Offline Zion

• Pre-Qualifying
  • **
  • How low can you go
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2019, 22:18:36 »
Persoonlijk vind ik die 0w30 ook veels te dun voor jou motor hoor . Ik zou daar voor mijn eigen 5w40 opgooien . Smeert goed bij hoge temperaturen en is nog eens goed voor een koude start ook .  Wel om de 10000 km verversen dan .

Offline Ilyoo

• Nieuw
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2019, 12:22:59 »
mijn ervaring met Bmw is dat ze toch geen castrol meer gebruiken? In mijn huidige en vorige Bmw’s zijn altijd Bmw winter shell 0w30 in gedaan had toen ook gevraagd en Bmw werkt met shell al paar jaren dan met Castrol zoals vroeger..
M135i lci 5drs