Auteur Topic:  BMW E32 750iL Reportage in Magazine  (gelezen 507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 113
BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Gepost op: 11 januari 2019, 21:28:20 »
BMW E32 750iL Reportage in magazine: BMW Car uitgave januari 2019.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 113
Re: BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 21:31:55 »
Vervolg E32 750iL.

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1376
Re: BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 21:32:46 »
Heb je dat V16 goldfish artikel ook ergens?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 113
Re: BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 21:53:40 »
Hier, de enige 7 Serie ooit met een V16

Eind jaren '80 was de sky the limit in de luxesector, wat er toe leidde dat de V12 overtroefd moest worden. Een direct gevolg was deze BMW 767 iL 'Goldfisch', op basis van de E32 7 Serie.

750 iL
Wie zich de 1% in de jaren '80 voor de geest wil halen hoeft alleen maar films als Wall Street of American Psycho op te dreunen. Snelle jongens in dure pakken met nog duurdere schoenen die onder een cokenevel in Manhattan, Londen of Frankfurt leefden en geld als water verdienden. Het materialisme vierde hoogtij en als jij iets beter kon doen dan je rijke collega's dan deed je dat.

BMW verkocht destijds de tweede generatie 7 Serie (E32), wie het beste van het beste wilde ging voor de 750i - al dan niet als verlengde (L) versie - met onder de kap een 5 liter V12. In 1987 ontstond bij motorenbaas Dr. Karlheinz Lange het idee om eens wat groters onder de kap te leggen, een 6.651 cc grote V16 om precies te zijn. In het diepste geheim werd hiervoor bij BMW's skunk works een 750 iL omgebouwd. Nog geen makkelijke klus, want met 4,90 meter was een standaard E32 7 Serie nog korter dan een moderne 5 Serie. En dat terwijl de V16 liefst 30 cm meer lengte had dan de V12 die hij verving. U voelt hem al aankomen: er doemde een ruimteprobleempje op, dat creatief maar omslachtig werd opgelost.

Onder het mom: 'het is een prototype, dus de aanpassingen hoeven niet mooi te zijn zo lang ze maar functioneel zijn' werd de radiator voor het blok weggehaald, waardoor de V16 net paste. Maar een motor zonder koeling laten rijden gaat niet, en dus werden er twee kleinere radiatoren in de kofferbak geplaatst die hun lucht ontvingen van een paar enorme glasvezel uitstulpingen op de heupen van de Siebener. De hete lucht die deze dingen weer produceerden werd afgevoerd via een maatwerk-rooster in de kofferbak, dat zo groot was dat de zaag in de achterlichtunits gezet moest worden:

Goldfish
Toen de BMW-techneuten het motorblok vlak voor Kerst 1987 op de testbank legden bleek deze 408 pk en maar liefst 625 Nm te leveren, een flinke sprong ten opzichte van de 300 pk en 450 Nm die de V12 aan de dag legde. Uit angst voor een overdaad aan draaimoment werd de viertrapsautomaat die standaard in de duurste 7 Serie lag vervangen door de handgeschakelde zesbak uit een 8 Serie. Het prototype waar de V16 in kwam te liggen werd liefkozend 'Goldfisch' genoemd, naar de gouden glans over het verfwerk en misschien ook wel een beetje om zijn dorstigheid. Als je er netjes 120 in zijn zes mee reed verbruikte hij al 15 liter per 100 km.

0-100 deed het protoype in zes seconden, niet slecht voor een slagschip uit de jaren '80 zonder turbo's met alleen achterwielaandrijving. Het ware prestige van de luxecruiser lag echter op de Autobahn, waar de machtige 767 snelheden van 280 km/u kon halen, en dat in een tijd waarin je ook nog de ruimte had om dit daadwerkelijk op de klok te zetten.

Uiteindelijk bepaalde het BMW-management dat een V16 iets te veel van het goede was, de V12 was voldoende om de luxisten onder de klanten tevreden te stellen. Een productieversie met zestienpitter kwam er derhalve nooit, niet bij BMW en ook niet bij de concurrentie. Gelukkig bleef de V12 tot de dag van vandaag behouden, hoewel men bij BMW eind jaren '80 waarschijnlijk had gekeken alsof ze water zagen branden als je ze vertelde dat je 30 jaar later een viercilinder in je 7 Serie kon krijgen.

https://www.autobahn.eu/2665/hier-de-enige-7-serie-ooit-met-een-v16/

Corlogo

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1376
Re: BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 22:45:56 »
Dat dus, thanks :)
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 113
Re: BMW E32 750iL Reportage in Magazine
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2019, 14:49:01 »
Nog een passage op autoblog.nl waarin project V16 Goldfish wordt geciteerd.

BMW 7-serie (E32), youngtimer in beeld
Auteur: Dizono

Hofmeister-knik: check. Veel heerlijke jaren '80-gadgets: check. Dikke motoren: check. De tweede generatie 7-serie is op-en-top BMW en een heerlijke youngtimer.

Als BMW juli 1986 de tweede generatie 7-serie -met codenaam E32- aan de wereld toont, markeert dat tegelijk ook een nieuwe designtaal van het Beierse merk. Verantwoordelijke is Ercole Spada, vooral bekend van de Aston Martin DB4 Zagato, maar tekende later ook onder andere de Fiat Tipo en de Spada Codatronca Monza. Twee jaar later krijgt ook de BMW 5-Serie (E34) het Spada-jasje aangemeten.

Met de E32 wil BMW definitief aansluiting vinden bij de Mercedes-Benz S-Klasse en haalt daarvoor alles uit de kast. Een optionele autotelefoon en een fax zijn tot daar aan toe, maar dubbel glas en een wijnkoeler behoren eveneens tot de mogelijkheden. Om al die luxe en de wat corpulente achterbankzitters wat extra ruimte te geven, introduceert BMW tevens de Lang-versie. Een L achter de typeaanduiding verraadt de 11,4 extra centimeters, voor zo ver je dat nog niet was opgevallen aan de buiten proporties lange achterdeuren.

Zes-, acht- en twaalfcilinders
Onder de kap uiteraard ruimte voor de bekende zes-in-lijn’s, waarbij de typenummers nog gewoon de cilinderinhoud weergeven. De 730i en 735i met respectievelijk 185 en 208 pk krijgen een jaar na de introductie van de E32 gezelschap van de 300 pk-sterke 750i. Dit is de eerste V12 van BMW en daarnaast ook de eerste op 250 km/u begrensde auto van het merk. De S70/2 die onder andere in de McLaren F1 te vinden is, is een doorontwikkeling van deze M70 uit de E32.

In 1992, twee jaar voor de BMW E32 met pensioen mag, doet de V8 zijn intrede. De 730i heeft een 3-liter V8 met 218 pk, de 740i 286 pk en logischerwijs een litertje meer. Verwarrend is dat de 730i V8 de 735i vervangt terwijl de 730i met zes-in-lijn leverbaar blijft. Terwijl je het verschil aan de achterzijde dus niet kunt zien, lukt dat je aan de voorzijde wel. De V8- en V12-modellen hebben namelijk een grille met brede nieren terwijl de zespitters het moeten doen met smalle nieren. Wie écht niet wilde opvallen, kon zijn acht- of twaalfcilinder ook met smalle nieren krijgen.

BMW 7 Serie E32

Project Goldfish
Was een V12 al een primeur voor BMW, onder codenaam Goldfish is ook aan een V16 gewerkt. Een M70 V12 werd met vier cilinders verlengd en het resultaat werd in verlengde 7-serie gelepeld. Dat past maar net, de radiateurs moesten naar de kofferruimte worden verplaatst, wat de grote luchtinlaten achter de achterportieren van deze 767i verklaart. Tot een productieversie komt het weinig verrassend dan ook niet. In 2004 probeert BMW het overigens nog eens met een V16, in de Rolls Royce 100EX conceptcar ligt een 9-liter V16. Ook die schopt het niet tot het productiestatium, al heeft Rowan “Mr Bean” Atkinson BMW zo ver weten te krijgen een exemplaar in zijn Rolls te lepelen.

Lekkere uitvoeringen
Naar een V16 zul je dus tevergeefs zoeken, wil je de ultieme E32, zet dan je zinnen op een Highline. Dit optiepakket was alleen verkrijgbaar op de 750iL en bevatte zoveel elektronische goodies dat de auto met twee accu’s en dynamo’s moest worden uitgerust. Of je bouwt gewoon een ‘Rolls Royce’ van je E32 natuurlijk…

Andere lekkere E32’s zijn de Alpina-versies. Van de B11 3.5, met 254 pk sterke zes-in-lijn, zijn 332 exemplaren gemaakt. Zijn opvolger, de B11 4.0 (met 315 pk sterke V8) is met 7 gebouwde auto’s een stuk zeldzamer. Ook bij Alpina is de V12 echter het topmodel, deze 350pk sterke B12 5.0 zoeft in 6,9 seconden naar de honderd en heeft met een topsnelheid van ruim 275 km/u lak aan BMW’s begrenzingsdrang. Van deze B12 5.0 worden 305 stuks gebouwd. In 1994 is het over en uit voor de E32, de E38 mag het stokje als über-BMW overnemen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-7-serie-e32-youngtimer-in-beeld-72590

Corlogo