Nog een passage op autoblog.nl waarin project V16 Goldfish wordt geciteerd.
BMW 7-serie (E32), youngtimer in beeld
Auteur: Dizono
Hofmeister-knik: check. Veel heerlijke jaren '80-gadgets: check. Dikke motoren: check. De tweede generatie 7-serie is op-en-top BMW en een heerlijke youngtimer.
Als BMW juli 1986 de tweede generatie 7-serie -met codenaam E32- aan de wereld toont, markeert dat tegelijk ook een nieuwe designtaal van het Beierse merk. Verantwoordelijke is Ercole Spada, vooral bekend van de Aston Martin DB4 Zagato, maar tekende later ook onder andere de Fiat Tipo en de Spada Codatronca Monza. Twee jaar later krijgt ook de BMW 5-Serie (E34) het Spada-jasje aangemeten.
Met de E32 wil BMW definitief aansluiting vinden bij de Mercedes-Benz S-Klasse en haalt daarvoor alles uit de kast. Een optionele autotelefoon en een fax zijn tot daar aan toe, maar dubbel glas en een wijnkoeler behoren eveneens tot de mogelijkheden. Om al die luxe en de wat corpulente achterbankzitters wat extra ruimte te geven, introduceert BMW tevens de Lang-versie. Een L achter de typeaanduiding verraadt de 11,4 extra centimeters, voor zo ver je dat nog niet was opgevallen aan de buiten proporties lange achterdeuren.
Zes-, acht- en twaalfcilinders
Onder de kap uiteraard ruimte voor de bekende zes-in-lijn’s, waarbij de typenummers nog gewoon de cilinderinhoud weergeven. De 730i en 735i met respectievelijk 185 en 208 pk krijgen een jaar na de introductie van de E32 gezelschap van de 300 pk-sterke 750i. Dit is de eerste V12 van BMW en daarnaast ook de eerste op 250 km/u begrensde auto van het merk. De S70/2 die onder andere in de McLaren F1 te vinden is, is een doorontwikkeling van deze M70 uit de E32.
In 1992, twee jaar voor de BMW E32 met pensioen mag, doet de V8 zijn intrede. De 730i heeft een 3-liter V8 met 218 pk, de 740i 286 pk en logischerwijs een litertje meer. Verwarrend is dat de 730i V8 de 735i vervangt terwijl de 730i met zes-in-lijn leverbaar blijft. Terwijl je het verschil aan de achterzijde dus niet kunt zien, lukt dat je aan de voorzijde wel. De V8- en V12-modellen hebben namelijk een grille met brede nieren terwijl de zespitters het moeten doen met smalle nieren. Wie écht niet wilde opvallen, kon zijn acht- of twaalfcilinder ook met smalle nieren krijgen.
BMW 7 Serie E32
Project Goldfish
Was een V12 al een primeur voor BMW, onder codenaam Goldfish is ook aan een V16 gewerkt. Een M70 V12 werd met vier cilinders verlengd en het resultaat werd in verlengde 7-serie gelepeld. Dat past maar net, de radiateurs moesten naar de kofferruimte worden verplaatst, wat de grote luchtinlaten achter de achterportieren van deze 767i verklaart. Tot een productieversie komt het weinig verrassend dan ook niet. In 2004 probeert BMW het overigens nog eens met een V16, in de Rolls Royce 100EX conceptcar ligt een 9-liter V16. Ook die schopt het niet tot het productiestatium, al heeft Rowan “Mr Bean” Atkinson BMW zo ver weten te krijgen een exemplaar in zijn Rolls te lepelen.
Lekkere uitvoeringen
Naar een V16 zul je dus tevergeefs zoeken, wil je de ultieme E32, zet dan je zinnen op een Highline. Dit optiepakket was alleen verkrijgbaar op de 750iL en bevatte zoveel elektronische goodies dat de auto met twee accu’s en dynamo’s moest worden uitgerust. Of je bouwt gewoon een ‘Rolls Royce’ van je E32 natuurlijk…
Andere lekkere E32’s zijn de Alpina-versies. Van de B11 3.5, met 254 pk sterke zes-in-lijn, zijn 332 exemplaren gemaakt. Zijn opvolger, de B11 4.0 (met 315 pk sterke V8) is met 7 gebouwde auto’s een stuk zeldzamer. Ook bij Alpina is de V12 echter het topmodel, deze 350pk sterke B12 5.0 zoeft in 6,9 seconden naar de honderd en heeft met een topsnelheid van ruim 275 km/u lak aan BMW’s begrenzingsdrang. Van deze B12 5.0 worden 305 stuks gebouwd. In 1994 is het over en uit voor de E32, de E38 mag het stokje als über-BMW overnemen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-7-serie-e32-youngtimer-in-beeld-72590Corlogo