Auteur Topic:  Alpina B3 f31 X-drive  (gelezen 1088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Alpina B3 f31 X-drive
« Gepost op: 11 januari 2019, 08:56:05 »
Beste leden,

Na jaren plezierige kilometers met de 335d e92 is het tijd voor wat nieuws.
De wagen die mijn interesse steelt betreft een Alpina B3 f31.
 Omdat deze zoals de 335d een wolf in schaapskleren is, en ruimte bied voor een gezinsuitbreiding.
 Echter vroeg ik me af wat de plus en minpunten zijn omtrend de betrouwbaarheid van de wagen en waar bij aankoop van een 2dehands op gelet moet worden.
Graag hoor ik van huidige eigenaren van een B3 f31 X-drive wat hun ervaring met de wagen is en hoe deze hen bevalt

Alvast bedankt!
Mvg
roet is goed!

Offline Vanber

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 827
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 09:02:04 »
Ik heb onlangs ook nog gezocht naar een B3 touring maar heb toen iets anders gekocht aangezien ik geen vond naar mijn zin.
Tijdens mijn zoektocht wel een filmpje tegengekomen van iemand die een D3 had gekocht omdat er soms problemen zouden zijn met de B3 motor.
Geen idee als dit klopt.
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel - Öhlins Road&Track
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 09:09:07 »
Is met pijn in het hart maar overweeg toch de overstap van diesel naar benzine in verband met afstand woon-werk en de o zo zinloze LEZ zone’s.
Vroeg me enkel af of er bij Alpina gelet is op de vaak voorkomende falingen omtrent de waterpomp, vanos en de hpfp.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 09:16:39 door Dieseltrein335 »
roet is goed!

Offline B3noît

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 551
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 11:52:42 »
Sowieso zul je van de overstap van diesel naar benzine niet mistevreden zijn. Geluid vind ik nog steeds echt overheerlijk.

Enkel moet je toch wel een pittig verbruik incalculeren.
Vooral nog iets meer uitgesproken bij de prefacelift dan facelift vermoed ik (althans bij 335i (N55/B58) alvast dus dat zal wel doorlopen).

Verder heb ik bij m'n B3 al de turboslang naar kleine turbo moeten laten vervangen (onder garantie), alsook de aansturing van de wastegateklep en kleine turbo zelf.

Tevens bij N55 motoren (net zoals de E9x versies) zijn ze gevoelig aan krukas/lagerschalen dus een doffe rammel  mag je zeker niet horen)

Anderzijds zou ik zeker ook eens met de RWD variant rijden. Ik verkies hem toch nog steeds boven de allrad variant.

Maar in toto de allerbeste daily die ik al heb gehad en zo veel meer plezier dan de F11 D5 qua agiliteit

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3205
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 12:04:55 »
Over mijn F31 (2013) B3 RWD break, ben ik uiterst tevreden. Nu 120K km, en buiten de vervanging van de HPFP, geen problemen mee.
Gem verbruik staat op de BC op 11,5l. En zoals al gezegd, een wolf in schapenvacht, supersnel, maar ook zeer veel comfort. 
Zou hem direct weer aankopen, zalige wagen.
@B3noît, jij spreekt over een kleine turbo, maar in mijn B3 zijn het 2 dezelfde turbo's.
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 01:10:22 »
Bedankt voor jullie ervaring te delen! Echter vind ik de kleine minpunten geen afknapper voor een wagen van dit caliber. Preventief onderhoud zal veel voorkomen.
Qua verbruik zit ik met de 335d het zelfde aangezien deze 11l/100km verbruikt.
Een AWD of RWD zal een testrit wel kunnen uitmaken, ben eens benieuwd naar het acceleratie verschil. Zou ook niet graag RWD buiten spel laten aangezien dit een heel ander rijgedrag ervaardt, wel iets trager maar dat merk je enkel met een meting.
roet is goed!

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 01:12:39 »
@ dannyro
Bij welke km-stand heb je de HPFP moeten vervangen en wat was de oorzaak?
roet is goed!

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3205
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 11:16:09 »
@ dannyro
Bij welke km-stand heb je de HPFP moeten vervangen en wat was de oorzaak?
Ik heb deze laten vervangen op een 115K km. De oorzaak kan ik moeilijk weten, maar aangezien de wagen nog het oude type HPFP had van de Ex reeksen, is dat wel een veel voorkomend probleem bij de N55 motoren. Normaal zit in de 2013 reeksen al een nieuw type pomp, maar bij Alpina monteren ze klaargemaakte motoren in de nieuwe BMW, en de originele motor wordt dan onder handen genomen, en gaat in één van de volgende Alpina's. Ik ben daar achter gekomen toen in de garage een pomp was besteld op vin nr, en dat was een nieuw type pomp. Dan met Alpina gebeld, en dat maakte direct duidelijk dat ik het oude type nog had.
De symptomen waren noodloop boven de 6000rpm, dan kon de pomp niet meer volgen. Uitgelezen, en nieuwe HPFP erin, en probleem opgelost.
Was ong 700€ btw inc. Voor de rest, prachtige wagen, je bent er direct verslaafd aan. Ook het geluid is prima, zacht bij gewoon rijden, maar eens je wat in de toeren gaat brult hij als een beest :thumbsup:
 
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 11:17:41 door dannyro »
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3692
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 15:50:56 »
de overstap ga je je nooit meer beklagen
indien je hulp nodig hebt ivm Alpina laat je maar iets weten. als je eenmaal een alpina hebt, voeg ik je toe aan het belgische alpina owners topic op facebook (als je facebook hebt)
als je meer info over een bepaald voertuig wilt geef je maar eens seintje, dan probeer ik de vorige eigenaars op te sporen voor meer info, is een kleine wereld, dus wel altijd iemand die de wagen kent
succes in de zoektocht


Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 04:10:45 »
@dannyro merci voor de info, dan zouden die van bj 2014-2015 er vanaf moeten zijn?

@henotteke zal ik zeker doen, ik ga volgend weekend naar onze oostelijke buren kijken naar een, en wat waarschijnlijk zal gebeuren zal deze het ook worden, staat ook op autoscout24 een witte met witte velgen, deze voldoet het meest aan mijn eisen qua opties, enkel heb ik er een gezien die het fijne sportstuur had van alpina met de vlakke onderkant... dat is 1 aanpassing dat ik zou willen doen en voor de rest genieten van de wagen en de alpina pinstriping maar dan is deze niet meer zo undercover 😅

Alvast bedankt voor de reacties!
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 04:32:32 door Dieseltrein335 »
roet is goed!

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3692
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 09:42:45 »
@dannyro merci voor de info, dan zouden die van bj 2014-2015 er vanaf moeten zijn?

@henotteke zal ik zeker doen, ik ga volgend weekend naar onze oostelijke buren kijken naar een, en wat waarschijnlijk zal gebeuren zal deze het ook worden, staat ook op autoscout24 een witte met witte velgen, deze voldoet het meest aan mijn eisen qua opties, enkel heb ik er een gezien die het fijne sportstuur had van alpina met de vlakke onderkant... dat is 1 aanpassing dat ik zou willen doen en voor de rest genieten van de wagen en de alpina pinstriping maar dan is deze niet meer zo undercover 😅

Alvast bedankt voor de reacties!
Alpina heeft geen sportstuur met vlakke onderkant? zal een aftermarket stuur zijn vermoedelijk.

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 12:59:08 »
@henotteke spijtig was anders wel een mooie mod!
roet is goed!

Offline Jurgen M3

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2019, 07:10:07 »
Bedankt voor jullie ervaring te delen! Echter vind ik de kleine minpunten geen afknapper voor een wagen van dit caliber. Preventief onderhoud zal veel voorkomen.
Qua verbruik zit ik met de 335d het zelfde aangezien deze 11l/100km verbruikt.
Een AWD of RWD zal een testrit wel kunnen uitmaken, ben eens benieuwd naar het acceleratie verschil. Zou ook niet graag RWD buiten spel laten aangezien dit een heel ander rijgedrag ervaardt, wel iets trager maar dat merk je enkel met een meting.
11l/100km voor een 335d  :iono: :iono: :iono: ik zat aan 8,5l en door rijden hoor. dan is er volgens mij iets mis.

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6705
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2019, 07:36:33 »
11l/100km voor een 335d  :iono: :iono: :iono: ik zat aan 8,5l en door rijden hoor. dan is er volgens mij iets mis.
Ook een E9x 335d of een F3x 335d?

Offline 6-cilinderke

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 191
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2019, 09:49:45 »
11l/100km voor een 335d  :iono: :iono: :iono: ik zat aan 8,5l en door rijden hoor. dan is er volgens mij iets mis.

Is normaal hoor dat verbruik, voor een 335d E-x. Hangt natuurlijk allemaal af van de chauffeur, en ook van de routes die ermee worden afgelegd.
- E46 323iA 1999 -SOLD- E39 525d 2000 -SOLD-  E60 530dA 2010 -SOLD- E46 323Ci Coupé 2001 -CURRENT-  F30 330e Hybrid 2017 -CURRENT-

Offline Dieseltrein335

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 17
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2019, 13:06:04 »
@Jurgen M3
Zoals hierboven beschreven vrij korte afstand woon-werk is de boosdoener. En een niet zo originele motor zou er ook wel eens een oorzaak kunnen zijn 😅
roet is goed!

Offline Jurgen M3

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2019, 12:09:42 »
Ook een E9x 335d of een F3x 335d?
Nee sorry dit was een F31 335d.

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6705
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2019, 10:18:46 »
Nee sorry dit was een F31 335d.
Aha,de motor zal iets moderner zijn en het is een ander type wagen en vooral het verschil in versnellingsbak(6-traps versus 8-traps ZF) zal wel wat aan het verbruik doen.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5332
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2019, 16:57:20 »
Onlangs heeft er mij ook iemand aankoopadvies gevraagd : bij hem was het de keuze tussen 2 tweedehands : M135i LCI Hatch 8AT stage 2 tuned naar 420pk vs Alpina B3 Touring F31 410pk .


Daar ik met die 2 wagens niet gereden heb kon ik hem niet veel advies geven , hij zei wel dat de Alpina op de foto's blijkbaar geen echte schakelflippers aan het stuur had maar de ietwat ouderwetsere Switchtronnic-schakelknoppen op het stuur en vroeg of de BMW schakelflippers ook op de Alpina te retrofitten waren ?

De Alpina was van eind 2014 en de M135i was v 2016 .


De M135i 8AT Hatch heeft blijkbaar ook het optionele M-Performance LSD , of de Alpina B3 F31 standaard een LSD aan boord heeft wist hij niet  , misschien dat iemand het hier weet ?

 
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2019, 16:32:12 door M-Power »

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3692
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2019, 16:59:14 »
Onlangs heeft er mij ook iemand aankoopadvies gevraagd : bij hem was het de keuze tussen 2 tweedehands : M135i LCI Hatch 8AT stage 2 tuned naar 420pk vs Alpina B3 Touring F31 410pk .


Daar ik met die 2 wagens niet gereden heb kon ik hem niet veel advies geven , hij zei wel dat de Alpina op de foto's blijkbaar geen echte schakelflippers aan het stuur had maar de ietwat ouderwetsere Switchtronnic-schakelknoppen op het stuur en vroeg of de BMW schakelflippers ook op de Alpina te retrofitten waren ?

De Alpina was van eind 2014 en de M135i was v 2016

aangezien je sinds een tijdje bij alpina de keuze hebt voor flippers of knoppen, vermoed ik wel dat die flippers te retrofitten zijn, tenzij ze hiervoor echt een ander stuur voorzien

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5332
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2019, 16:29:04 »
Ik heb vroeger vaak gelezen dat een Alpina B3 kwa ophangingscomfort door velen als beter geschikt compromis word geacht als daily-drive op soms slechtere wegen (zachter) dan een BMW M3  (die iets meer hardcore geacht werd door velen, dus beter geschikt om snelle tijd op perfect circuitasfalt neer te zetten  ) .

Hoe F20 M135i LCI zich op dat vlak tov B3 F31 verhoudt weet ik niet , want er wordt gezegd dat een M-performance wagen als M135I / M235i /M140i / M240i softer is dan een M2 of M3 maar ik heb dat zelf nog niet kunnen testen in vergelijkende rijtest op zelfde parcours

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3692
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Alpina B3 f31 X-drive
« Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2019, 18:43:25 »
Ik heb vroeger vaak gelezen dat een Alpina B3 kwa ophangingscomfort door velen als beter geschikt compromis word geacht als daily-drive op soms slechtere wegen (zachter) dan een BMW M3  (die iets meer hardcore geacht werd door velen, dus beter geschikt om snelle tijd op perfect circuitasfalt neer te zetten  ) .

Hoe F20 M135i LCI zich op dat vlak tov B3 F31 verhoudt weet ik niet , want er wordt gezegd dat een M-performance wagen als M135I / M235i /M140i / M240i softer is dan een M2 of M3 maar ik heb dat zelf nog niet kunnen testen in vergelijkende rijtest op zelfde parcours

dat een alpina voor dagelijks gebruik meer comfort geeft dan een M staat buiten kijf, ook tov een M135i etc
Alpina wordt niet voor niets gevraagd door BMW om chassisafstellingen te doen voor Mini