Auteur Topic:  Het grote Hi-Fi topic (Modern & Vintage)  (gelezen 1118 keer)

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
Re: Het grote Hi-Fi topic (Modern & Vintage)
« Reactie #60 Gepost op: 8 januari 2019, 19:47:00 »

@Nostra, ik snap je ivm met de cassettedeck.
Bij mij is het voor de typische sound zoals een platenspeler die ook heeft.
En heb nog een paar dozen retro begin jaren 90 van Cherry Moon en dergelijke  8)

Op plaat toevallig?

Doe je ze niet weg? :neener:

Idd, ieder media heeft zijn eigen klank. Ik hou van de warme klanken van een casette of een plaat. Reel to reel is die zelfde warme klank alleen zeer zuiver (de 2 sporen versies dan wel te verstaan)

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #61 Gepost op: 12 januari 2019, 01:04:29 »
Vanavond de tijd genomen om de Marantz eens tegoei te bekijken en open te doen. Op het eerste zicht leken de eindtrappen in orde. Ook de zekering eens open gedaan en terug toe. En daar lag het probleem hem dus. De zekering maakte geen contract meer dus niets werkte.

Ondertussen alles aangesloten en al op zijn plaats gezet hoe ik het wil.

Het verschil tussen de Marantz en de pioneer is ENORM! Waar de pioneer zeer schel en veel te diep speelde speelt de Marantz gewoon zeer neutraal en toch een warme klank. De boses komen echt tot leven bij deze versterker. Pak zuiverder en niet meer agressief hard.

Ik ben dus meer dan tevreden van een easy fiks.

Enige dingen die nu nog moeten gebeuren zijn de technicsen ontaarden (de aarding via de rca kabels laten lopen ipv het aparte draadje), nieuwe voetjes onder de versterker (zijn besteld) en het cassettedeck aansluiten op alles.

next year new fun car

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #62 Gepost op: 12 januari 2019, 08:03:21 »
Vanavond de tijd genomen om de Marantz eens tegoei te bekijken en open te doen. Op het eerste zicht leken de eindtrappen in orde. Ook de zekering eens open gedaan en terug toe. En daar lag het probleem hem dus. De zekering maakte geen contract meer dus niets werkte.

Ondertussen alles aangesloten en al op zijn plaats gezet hoe ik het wil.

Het verschil tussen de Marantz en de pioneer is ENORM! Waar de pioneer zeer schel en veel te diep speelde speelt de Marantz gewoon zeer neutraal en toch een warme klank. De boses komen echt tot leven bij deze versterker. Pak zuiverder en niet meer agressief hard.

Ik ben dus meer dan tevreden van een easy fiks.

Enige dingen die nu nog moeten gebeuren zijn de technicsen ontaarden (de aarding via de rca kabels laten lopen ipv het aparte draadje), nieuwe voetjes onder de versterker (zijn besteld) en het cassettedeck aansluiten op alles.

Dat is de bedoeling van vintage analoog materiaal, dat je die warme klank kan produceren, zeker als je vinyl draait :thumbsup:
Zeker als je zeer kwalitatief materiaal koopt. Af en toe moet je daar eens aan werken, of een verbetering aanbrengen, maar voor de rest gaat dat eeuwig mee. En je kan het zelf doen :)

Wat de SL’s betreft : zelf wil ik het aparte aardingsdraadje behouden, zou beste zijn. Ik heb wel de hele meuk, dus draadje en RCA kabels van al mijn SL’s vervangen door zeer kwalitatieve gold plated. Beetje werk, maar is perfect. Met de originele dunne brolkabeltjes had ik af en toe uitval en slecht contact. Is perfect nu ^-^

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 08:05:05 door order66 »

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #63 Gepost op: 12 januari 2019, 10:19:01 »

Dat is de bedoeling van vintage analoog materiaal, dat je die warme klank kan produceren, zeker als je vinyl draait
Zeker als je zeer kwalitatief materiaal koopt. Af en toe moet je daar eens aan werken, of een verbetering aanbrengen, maar voor de rest gaat dat eeuwig mee. En je kan het zelf doen :)

Wat de SL’s betreft : zelf wil ik het aparte aardingsdraadje behouden, zou beste zijn. Ik heb wel de hele meuk, dus draadje en RCA kabels van al mijn SL’s vervangen door zeer kwalitatieve gold plated. Beetje werk, maar is perfect. Met de originele dunne brolkabeltjes had ik af en toe uitval en slecht contact. Is perfect nu ^-^

Dat is een feit, die dingen gaan een eeuwigheid mee als je er zorg voor draagt. Een wereld van verschil tov de huidige stereo installaties die nu gemaakt worden. Om te zwijgen van de klank.

Wel je kan je nu de vraag stellen waarom ik de sl's wil ontaarden, het is vrij simpel, ik wil ze op beide mengtafels aansluiten door middel van een rca splitter. De pioneer is beter voor mixen op te nemen en die hangt aan de rodec ook nog eens bij. Dus kan ik het opname niveau veel beter regelen zo.

next year new fun car

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #64 Gepost op: 12 januari 2019, 11:47:46 »
Blij met dit topic! In een wereld waarin mini stereoketentjes (met de luidsprekers vlak tegen de unit aan => welk stereoeffect?) opkwamen dien dan werden opgeslorpt door Sonossen (heb ik zelf ook wel) en afgeleide brol is het fijn om te lezen dat er nog andere mensen zijn die belang hechten aan kwalitatieve audio. Oh ja, ik zou de home theater systemen nog vergeten. Wat een vuiligheid is dat...

Vraag: hebben jullie ook de indruk dat huidige vinyl naast bestaande uit  dikkere platen niet meer die dynamiek hebben van oude vinyl? Als ik bvb Psycho killer van the talking heads afspeel (oude plaat) dan komt dat basloopje zo lekker door. Leg ik dan een recente plaat op van pakweg Hooverphonic of Daft Punk dan mis ik die amplitude in tonen. Het klinkt vlakker en opgepepte zonder die uitschieters die vinyl wel had. Het is natuurlijk leuk om een degelijke hoes in je pollen, bij voorkeur gesigneerd te hebben, maar de meerwaarde van vinyl lijkt mij niet meer te zijn wat ze ooit was ivg met oudere vinyl...

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #65 Gepost op: 12 januari 2019, 13:52:57 »

Blij met dit topic! In een wereld waarin mini stereoketentjes (met de luidsprekers vlak tegen de unit aan => welk stereoeffect?) opkwamen dien dan werden opgeslorpt door Sonossen (heb ik zelf ook wel) en afgeleide brol is het fijn om te lezen dat er nog andere mensen zijn die belang hechten aan kwalitatieve audio. Oh ja, ik zou de home theater systemen nog vergeten. Wat een vuiligheid is dat...

Vraag: hebben jullie ook de indruk dat huidige vinyl naast bestaande uit  dikkere platen niet meer die dynamiek hebben van oude vinyl? Als ik bvb Psycho killer van the talking heads afspeel (oude plaat) dan komt dat basloopje zo lekker door. Leg ik dan een recente plaat op van pakweg Hooverphonic of Daft Punk dan mis ik die amplitude in tonen. Het klinkt vlakker en opgepepte zonder die uitschieters die vinyl wel had. Het is natuurlijk leuk om een degelijke hoes in je pollen, bij voorkeur gesigneerd te hebben, maar de meerwaarde van vinyl lijkt mij niet meer te zijn wat ze ooit was ivg met oudere vinyl...

Ik denk dat het "probleem" met vinyl dat je aanhaalt vooral te maken heeft met de mastering van de nummers op de platen. Ik heb me recent wat rock en metal albums aangekocht nieuw (media markt en de promoties in Aldi) en ik merk er zeer weinig van.

Nu wordt er heel veel neutraal gemasterd terwijl vroeger er speciaal gemasterd werd voor op vinyl (waardoor de bassen en hogere tonen toch wel opgepompt werden om de middentonen die het meest aanwezig zijn op vinyl wat te onderdrukken wat de warme klank geeft van een oudere plaat.

Hoop dat je hierdoor wat wijzer geworden bent?

next year new fun car

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #66 Gepost op: 12 januari 2019, 14:17:48 »
Oude vynil is anders cuz echt analoog. Nieuwe platen zijn digitaal.

Dat is kwestie van smaak. Persoonlijk verkies ik ook de oude.
Er zijn nieuwe platen die goed klinken, half-speed remasters bvb van Abbey Road, zoals de Greatest Hits van Queen.
Maar dat geldt zeker niet voor allemaal.

De oude klinken warmer, breder, dynamischer. Maar dat geldt ook zeker niet voor allemaal.
Er zitten ook grote verschillen tussen persingen. Amerikaanse vs Engelse of Franse of Duitse, of zelfs Hollandse.
Van sommige albums heb ik wel 5 versies ;D
Dan spreker we nog niet over de staat van de plaat.

De nieuwe hebben dan wel meer details, iets meer nuances maar verliezen dan wel warmte en dynamiek.
Hangt allemaal van de soort muziek af, en persoonlijke voorkeur / smaak.
De installatie speelt hier ook een grote rol natuurlijk.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #67 Gepost op: 12 januari 2019, 14:43:03 »

Er zijn nieuwe platen die goed klinken, half-speed remasters bvb van Abbey Road, zoals de Greatest Hits van Queen.

De oude klinken warmer, breder, dynamischer. Maar dat geldt ook zeker niet voor allemaal.
Er zitten ook grote verschillen tussen persingen. Amerikaanse vs Engelse of Franse of Duitse, of zelfs Hollandse.

De nieuwe hebben dan wel meer details, iets meer nuances maar verliezen dan wel warmte en dynamiek.

Klopt volledig wat je zegt Z.!

Er zijn nog artiesten die trouw zweren aan de analoge studio opnames bvb Dave Grohl.

Ik wist trouwens niet dat jij een vinyl junkie was ;)?

next year new fun car

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #68 Gepost op: 12 januari 2019, 14:50:12 »
Klopt volledig wat je zegt Z.!

Er zijn nog artiesten die trouw zweren aan de analoge studio opnames bvb Dave Grohl.

Ik wist trouwens niet dat jij een vinyl junkie was ;)?

Goh, hobby heeft lang stilgelegen, maar sinds een tweetal jaar weer volop aan de gang :)
Wel al met audio bezig sinds mijn studententijd. Mijn eerste job was in een hifi winkel trouwens.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #69 Gepost op: 12 januari 2019, 17:08:37 »
Goh, hobby heeft lang stilgelegen, maar sinds een tweetal jaar weer volop aan de gang :)
Wel al met audio bezig sinds mijn studententijd. Mijn eerste job was in een hifi winkel trouwens.
En zo leren we over elkaar iedere dag bij .  Zou ook nog iets voor mij zijn denk ik...

next year new fun car

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #70 Gepost op: 12 januari 2019, 17:37:46 »
Idd :thumbsup:

Liggen hier al heel de namiddag goede plaatjes op 8)

Calling @Snorkel ook audio liefhebber

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #71 Gepost op: 12 januari 2019, 17:41:39 »

Idem hier  :thumbsup:

Wel de moderne versie: Deezer Hifi = aanrader !!!!  :clap:

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2019, 18:50:05 »
Idd :thumbsup:

Calling @Snorkel ook audio liefhebber

Yes sir, indeed!  :D
Alleen ben ik technisch niet zo mee zoals jullie hier allemaal zijn. Wel tof om te lezen.  :thumbsup:

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2019, 19:05:49 »
Yes sir, indeed!  :D
Alleen ben ik technisch niet zo mee zoals jullie hier allemaal zijn. Wel tof om te lezen.  :thumbsup:

Dat komt wel :D
Hoe staat het met jouw installatie? Tevreden?
Nog iets veranderd?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2019, 19:52:44 »

Ik denk dat het "probleem" met vinyl dat je aanhaalt vooral te maken heeft met de mastering van de nummers op de platen. Ik heb me recent wat rock en metal albums aangekocht nieuw (media markt en de promoties in Aldi) en ik merk er zeer weinig van.

Nu wordt er heel veel neutraal gemasterd terwijl vroeger er speciaal gemasterd werd voor op vinyl (waardoor de bassen en hogere tonen toch wel opgepompt werden om de middentonen die het meest aanwezig zijn op vinyl wat te onderdrukken wat de warme klank geeft van een oudere plaat.

Hoop dat je hierdoor wat wijzer geworden bent?

Inderdaad, bvb eagles of death metal klinkt niet zo, maar dat komt omdat metal sowieso zich nogal in hogere tonenregionen afspeelt, denk ik.

Er zijn voor mij twee keynummers om de equalizer op af te stemmen en dat zijn Africa van Toto en Limit to your love van blake. Die laatste heb ik geen oude vinyl van om te vergelijken, maar bij Africa hoor je het wel duidelijk.

We hebben van Michael Jackson na zijn dood (we wilden naar zijn concert gaan in the o2, maar dat ging dus niet meer door) zijn vinyl herkocht. Er zat immers een cd bij en de prijs was slechts amper meer dan de cd maar je hebt dan wel een mooie hoes. Smooth criminal bvb klonk niet zo “echt” als op de plaat die ik nog had liggen...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #75 Gepost op: 12 januari 2019, 19:57:38 »

Wel, wat persing betreft, kan het perfect kloppen. De vinyl voelt ook anders aan, is dikker en eentje hier is zelfs zilvergrijs (Bazart). Die kleureffecten heb ik vroeger nooit gekend. Om maar aan te geven dat de platen fysisch anders zijn. 🙂

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #76 Gepost op: 12 januari 2019, 21:38:51 »
Wel, wat persing betreft, kan het perfect kloppen. De vinyl voelt ook anders aan, is dikker en eentje hier is zelfs zilvergrijs (Bazart). Die kleureffecten heb ik vroeger nooit gekend. Om maar aan te geven dat de platen fysisch anders zijn. 🙂

Enkel de nieuwe zijn 200gr of meer. Vroeger was dat niet. Kleuren en foto’s werden ook niet echt gedaan.
Met persing bedoel ik eigenlijk het land van oorsprong. Zo hadden ze elk kun manier van masteren.
Eenzelfde album zal anders klinken op een Amerikaanse persing dan op een Engelse of een Hollandse.
Maar dat kan zeer subjectief zijn.

Ik heb bvb van The Alain Parsons Project het album ‘Eye in the sky’ een Speakers Corner persing en een originele Duitse persing. Mijn eerste was de Speakers Corner persing, dat zijn zeer kwalitatieve remasters bekend om hun klank zoals back in the days, en die klinkt inderdaad wel goed. Onlangs op een platenbeurs zag ik de Duitse persing staan voor een paar euro en dacht wtf, voor die 2 euro, let’s give it a try. Ik was benieuwd.

Wel, eerste nummer blies me gewoon van mijn sokken. De dynamiek, het podium, het stereobeeld waren gewoon ongelofelijk! Zeer aangenaam om naar te luisteren. Zoveel breder, duidelijk plaatsing. Ik kon het bijna niet geloven. En zo vind ik de 2 euro plaat van 1982 aangenamer klinken dan de 27 euro kostende remaster van 201x. Wat niet wil zeggen beter, gewoon aangenamer. Als ik de plaat opleg dan pak ik steeds de Duitse. Allemaal persoonlijke voorkeur :)

Nu kijk ik heel hard uit naar het vinden van een Amerikaanse persing want ik ben zeer benieuwd naar hoe die gaat klinken!

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #77 Gepost op: 12 januari 2019, 21:42:34 »
Dat komt wel :D
Hoe staat het met jouw installatie? Tevreden?
Nog iets veranderd?

Zeker tevreden! Simpele set-up, maar ik ben daar uitermate tevreden mee. Die Quadrals vind ik een plezier om naar te luisteren. Mooie basklank ook, maar natuurlijk niet te vergelijken met een extra sub.

Tegenwoordig is het ook vooral de zoon die 'm opzet. Dus vader is fier.  :D
Hij gebruikt dat bij het gamen. Bv. Red Dead Redemption 2 is niet enkel eye- maar ook earcandy. Komt zovéél beter tot zijn recht dan enkel via de speakers van de TV.
Elk geluidseffect, de hele soundtrack... Fantastisch.

Er zijn niet direct plannen om uit te breiden of te vervangen want de andere helft van het gezin vind het maar niks, al dat gebulder.
Dus het half uurtje dat ik alleen thuis ben na het werk is even me-time.  ;D

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #78 Gepost op: 13 januari 2019, 09:21:17 »
Sub staat hier nog altijd he, moest je die willen uitproberen :P

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #79 Gepost op: 13 januari 2019, 11:11:28 »
Sub staat hier nog altijd he, moest je die willen uitproberen :P

U rock, dude, maar ze vinden het hier vaak al te luid én de misses ziet zo'n extra decorstuk helemaal niet zitten.  ;D

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #80 Gepost op: 13 januari 2019, 14:46:25 »
U rock, dude, maar ze vinden het hier vaak al te luid én de misses ziet zo'n extra decorstuk helemaal niet zitten.  ;D

Meh, das een zwarte doos, gewoon in een onopvallend hoekje droppen 8)

Nee nee, begrijp. Ik krijg hier ook soms milde weerstand, maar ze is vrij meegaand gelukkig.
Weerstand is er meestal pas als ze de prijs te weten komt :P

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #81 Gepost op: 17 januari 2019, 11:33:43 »
De zwarte technics heeft ondertussen zijn ortofon concorde naald gekregen.

Begin volgende maand nieuwe slipmat van technics zelf bestellen en eens wat audio kabels en toestanden gaan halen bij de elektro winkel bij ons in Ninove.

Heb ook wat zaken herplaatst al zodat alles klaar staat voor te installeren.

Zijn er hier bij de vinyl verzamelaars discogs gebruikers eigenlijk?

next year new fun car

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #82 Gepost op: 17 januari 2019, 19:00:49 »
Vroeger kocht ik wel eens via Discogs, maar nu zelden nog.
Vind het redelijk duur. Ik ga liever naar platenbeurzen :)
Daar moet je ook geen verzendkosten betalen, en meestal zijn ze wel goedkoper.

Voor zeldzame of exclusieve items, dat is iets anders natuurlijk.

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #83 Gepost op: 17 januari 2019, 19:13:14 »
Vroeger kocht ik wel eens via Discogs, maar nu zelden nog.
Vind het redelijk duur. Ik ga liever naar platenbeurzen :)
Daar moet je ook geen verzendkosten betalen, en meestal zijn ze wel goedkoper.

Voor zeldzame of exclusieve items, dat is iets anders natuurlijk.
Hangt er vanaf wat je zoekt op discogs.

Heb ook al wat platen beurzen gedaan. Soms doe je koopjes soms betaal je gewoon veel te veel. Al enkele keren ondervonden.

Voor retro house kun je daar wel koopjes op doen vind ik.

next year new fun car