Auteur Topic:  1981 - E24 - 635 CSi  (gelezen 2199 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2019, 14:57:34 »
Sharky, ik heb geen plaatwerk delen gekocht.

Ik heb alle vervangende metaaldelen zelf gemaakt uit metaalplaat en handmatig bewerkt. De chromen E24 bumperdelen die je nu heden ten dage koopt bij BMW zijn niet meer van dezelfde kwaliteit als van weleer van eind jaren '70 en '80.  :thumbdwn: Het her chromen van bumperdelen is wellicht een betere optie. :thumbsup:

Pics van handgemaakte metalen inlegstukken dorpel.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2019, 22:02:41 »
Het krokante plaatwerk aan de binnenkant wielkast eruit geslepen en een mal van karton gemaakt, om als sjabloon te fungeren voor het op maat te maken metalen inlegstuk. Nadat ik de binnenkant in de wielkast heb afgelast, daarna pas de dorpel afgelast. De dorpel af lassen heb ik gedaan, nadat de binnenkant in orde was. Dit om zomin mogelijk vervorming, rek en krimp door warmte, van de dorpel zien te beperken. 

Offline nicke36

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 878
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2019, 22:11:25 »
Knappe werken

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2019, 15:14:18 »
Dank je wel nicke36 voor je compliment :)

De reeds gehechte dorpel delen afgelast en krik steun beugel onderkant dorpel erin gelast. Het afgelaste plaatdeel in de wielkast met strijk kit behandeld.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2019, 20:39:06 »
Hola! Handig als je de werken zelf kan uitvoeren. Ik heb het helaas allemaal moeten uitbesteden.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2019, 10:37:34 »
Idd. handig sharky als je dit soort werkzaamheden zelf kan uitvoeren. Het is behoorlijk arbeid intensief en prijzig als je het door een restauratie bedrijf wilt laten doen :(.
In het begin van de fabricage werden de E24 modellen gebouwd bij Karmann, de kwaliteit van carosserie was echter matig.
Later besloot BMW de auto's in eigen huis te produceren in Dingolfing. Veel E24 coupe's van de eerste serie met deze roest vorming zijn gestript voor cash dan wel als donorauto gebruikt en de rest op de 'junk yard' beland.
Het zijn vooral de liefhebbers die er (veel)geld en tijd insteken om dit erfgoed rijdbaar te houden voor het nageslacht.  :D

Nog wat pics van las werkzaamheden wielkast rechts achter en krokant rechts voorscherm en dorpel.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2019, 11:39:33 »
De eerste generaties hadden inderdaad erg veel last van roest. Ik heb er ooit ook nog eentje gehad maar die moest volledig gerestaureerd worden. Uiteindelijk heb ik die auto verkocht omdat de garagist waar ik met samenwerkte niet echt eraan wilde beginnen door tal van redenen. Daarna maar een type II gekocht in véél betere staat.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2019, 14:49:39 »
De eerste generatie kan een money pit zijn als je al de werkzaamheden moet uitbesteden  :(

Nog wat pics voortgang herstellen van de carrosserie en dorpel met een nieuwe krik steun.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 15:52:40 door Corlogo »

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2019, 18:12:57 »
En nu maar hopen dat je de roestduive kan buiten houden. Ik had de dorpels en kriksteunpunten laten vernieuwen door BMW Juma en dat was 1 grote flop. 6 later later alles laten herdoen en hopelijk nu wel voor de komende 30 jaar terug. Het is ook niet enkel roest hé. Zo een E24 kan een bodemloze geldput zijn. Ik moet helaas alle werken uitbesteden omdat ik er zelf niet aan kan sleutelen.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #39 Gepost op: 22 januari 2019, 14:56:03 »
Vooralsnog ziet het restauratie plaatwerk er na 13 jaar nog goed uit. :clap: Er zijn elders in de afgelopen jaren een aantal plaatsen, links en rechts onderkant voorruit en links onderkant achterruit, rechter binnenscherm, manifest voor een plan van aanpak. :thinking: Idd. kosten OEM vervangings onderdelen veel euro's sharky. T.z.t zal ik ook de achter (209,27 €) en voorraam rubber (206,68 €) moeten vervangen, wanneer ik de restauratie van dit plaatwerk wil gaan plannen.

Vervolg pics verwijderen van krokant metaal.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 15:17:59 door Corlogo »

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #40 Gepost op: 25 januari 2019, 19:22:03 »
Ben je dan ook mechanieker/carrosserier van opleiding?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2019, 15:49:56 »
Nee, geen mechanieker/carrosserier, autodidact. Wel in het verleden ervaring opgedaan met lassen ::).

Pics krokant bodemplaat rechtsvoor met op maat gemaakt vervangend plaatwerk. Voor de duurzaamheid lange termijn het vervangend metaal plaatdikte 0,25 mm dikker dan het normaliter origineel plaatwerk.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 15:54:44 door Corlogo »

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2019, 11:09:06 »
Echt respect! Ik wou dat ik het ook allemaal kon  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #43 Gepost op: 28 januari 2019, 11:21:03 »
Dank je wel voor het compliment sharky  :)

Pics vervangend plaatwerk binnen in de wielkast rechtsachter en het ophang schokbreker compartiment.


Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #44 Gepost op: 28 januari 2019, 11:30:08 »
Vervolg.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #45 Gepost op: 3 februari 2019, 19:51:25 »
Heb je enig idee hoeveel werkuren er in je project gekropen zijn?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #46 Gepost op: 5 februari 2019, 17:01:15 »
Ik heb geen idee van het aantal uren sharky. Ik heb de uren niet bijgehouden. Ik denk wel dat als ik het plaat restauratie werk had uitbesteed aan een carrosserier dat het mij een smak geld had gekost. Het is goed mogelijk dat iemand anders die bij gebrek aan cash voor uitbesteden, geen emotionele waarde en liefde voor deze E24 heeft, geen werk/hobbyruimte en benodigd gereedschap of werkzaamheden niet zelf kan uitvoeren deze auto in 2006 had gestript voor cash.

Nog wat pics van de uitgevoerde werkzaamheden. Ophanging schokdemper compartiment behandeld met strijk kit. Dorpel en hoeken beide portieren links en rechts kaal gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2019, 17:03:17 door Corlogo »

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #47 Gepost op: 5 februari 2019, 18:45:55 »
Hola... Jouw e24 wordt beter dan dat hij ooit van de band gerold is  ;D
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #48 Gepost op: 8 februari 2019, 13:31:58 »
Nu is het geen bandwerk maar handwerk ;D

Pics alvorens primer spuitwerk, plamuren en schuren.


Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2019, 15:02:48 »
Vervolg

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #50 Gepost op: 8 maart 2019, 17:49:25 »
Netjes!!! Ga je het spuiten zelf doen?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2019, 13:03:48 »
Ja, eerst afplakken en in de primer spuiten. Dorpel en onderste gedeelte tussen bumper en wielkast in de spuitrubber zetten.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #52 Gepost op: 9 maart 2019, 13:06:21 »
Vervolg.

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2441
  • Snowy, the white shark
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #53 Gepost op: 10 maart 2019, 14:47:32 »
 :thumbsup: :thumbsup: Je hebt niet stilgezeten, hopelijk heb je achteraf geen kleurverschil zichtbaar.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10040
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #54 Gepost op: 10 maart 2019, 14:59:49 »
:thumbsup: :thumbsup: Je hebt niet stilgezeten, hopelijk heb je achteraf geen kleurverschil zichtbaar.
Als ik goed begrepen heb dan is dit het (uitgesteld) verslag van een restauratie van een dikke 10 jaar geleden.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #55 Gepost op: 11 maart 2019, 18:10:26 »
:thumbsup: :thumbsup: Je hebt niet stilgezeten, hopelijk heb je achteraf geen kleurverschil zichtbaar.

Als ik goed begrepen heb dan is dit het (uitgesteld) verslag van een restauratie van een dikke 10 jaar geleden.

Klopt b_ken.

Zal bij deze wat citaten van mij naar voren halen voor het overzicht.

Mijn BMW 635 CSi heb ik gekocht in 1996 van een liefhebber, die deze auto uit Duitsland heeft geïmporteerd.

Na 10 jaar werd het ook tijd om de carrosserie onder handen te gaan nemen. De roestduivel had de wel bekende plekken o.a. wielkuip randen achter beide zijden, binnen kant wielkasten, dorpels beide zijden en beide krik steunen aangetast. In 2006 ben ik met de restauratie plaatwerk en laswerkzaamheden begonnen. Heb tal van foto's van deze werkzaamheden gemaakt. Zal eens een compilatie van pics op een rijtje zetten in deze topic.

Vooralsnog ziet het restauratie plaatwerk er na 13 jaar nog goed uit. :clap: Er zijn elders in de afgelopen jaren een aantal plaatsen, links en rechts onderkant voorruit en links onderkant achterruit, rechter binnenscherm, manifest voor een plan van aanpak. T.z.t. zal ik ook de achter (209,27 €) en voorraam rubber (206,68 €) moeten vervangen, wanneer ik de restauratie van dit plaatwerk wil gaan plannen.

Thans vormen zich wat blaasjes aan de rechterkant wielkast rand dat ik 13 jr. geleden heb gerestaureerd. Onderaan de achterruit links en onderaan voorruit links en rechts heeft de roestduivel zijn weg gevonden. Ik heb niet het voornemen deze restauratie werkzaamheden zelf te gaan uitvoeren. Ben van plan deze werkzaamheden door een carrosserier/ autospuiter te laten uitvoeren incl. vervangen nieuwe raamrubbers.

Technisch is momenteel de 5-speed sportbak aan een revisie toe en dienen, zowel de voor als achter schokbrekers, spoorstangen en rubbers, twee voorbanden, als mede alle slangen in het motorcompartiment te worden vervangen.

Pics van de actuele blaas en roestvorming.

Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2019, 18:15:20 »
Vervolg

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10040
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #57 Gepost op: 11 maart 2019, 18:17:02 »
Roest aan de raamrubbers kun je idd. enkel herstellen als de ruiten eruit genomen worden.
Maar waarom zou je dit nu laten doen ? Als je al de rest gedaan hebt  dan kun je dit ook.


Offline Corlogo

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 118
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #58 Gepost op: 12 maart 2019, 16:05:03 »
Roest aan de raamrubbers kun je idd. enkel herstellen als de ruiten eruit genomen worden.
Maar waarom zou je dit nu laten doen ? Als je al de rest gedaan hebt  dan kun je dit ook.

Ik heb geen ervaring met ruiten eruit nemen en weer terugplaatsen. Vandaar dat ik deze werkzaamheden wil uitbesteden. Althans aan een autospuiter in mijn kennissenkring die ervaring heeft met raamrubbers vervangen en ruiten uitnemen en weder plaatsen. Een leermoment voor mij. :D Als er laswerkzaamheden zijn te verrichten dan zijn deze voor mijn rekening.
 
Heb vooralsnog eerst het plan om de technische mankementen op orde te gaan zetten. Het kosten plaatje moet ik nog gaan calculeren in welke richting het op gaat. :iono:
Ik ga er vanuit dat er nog onvoorziene kosten bij zullen gaan komen als je eenmaal begint.

Corlogo

Offline bmw e12 e21

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1173
  • SHARK ATTACK!
    • 1980 - e12 - M535i
Re: 1981 - E24 - 635 CSi
« Reactie #59 Gepost op: 12 maart 2019, 18:22:03 »
Mooie wagen! Een zeldzame type 1!
En wat een werken zeg. Mooi dat je dat zelf kan. :thumbsup:
Deze heeft dezelfde specs als men e12 M535i. Net is de  e12 een beetje lichter.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 08:52:29 door bmw e12 e21 »
MIJN e12  M535i  -  218pk   
MIJN e21  323i edition S ´´RUN OUT´´  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk