Varia > Fotografie

Beste fototoestel voor de wannabe-amateur

(1/8) > >>

Pannenkoek:
Goedenavond iedereen,

Ik heb dringend nood aan terug een degelijk(er) toestel. Hoewel ik zeer weinig van de materie afweet, wil ik mij toch niet tevreden stellen met een huis tuin en keuken camera.

Om te beginnen kun je vanop grote afstand niet netjes inzoomen zonder dat het beeld wazig wordt net zoals je van dicht eigenlijk een te beperkte periferie hebt ivg met een camera met een verwisselbare lens.

Bij spiegelreflexcamera’s en wellicht ook systeemcamera’s heb je dat probleem veel minder. Alleen zie ik door de bomen het bos niet en de sites van de producenten zelf maken het zeker niet makkelijker. Als ik canon moet geloven is elke EOS het van het, los van het feit dat je er mee overweg moet kunnen qua talrijke instellingen.

Ik zou dus graag iets hebben waarmee je zonder al te veel poespas mooie foto’s kan maken zowel qua scherpte, kleur, het focussen op het object of de persoon tav de achtergrond en foto’s vanop grote afstand waar dat met een gewoon toestel een niet te onderscheiden massa wordt bij wijze van spreken.

Sommigen zijn razendenthousiast over de kwaliteit van foto’s van een iPhone. Ik ben fan van Apple en heb dan ook al lang hun iPhones, maar de fotokwaliteit vind ik bij goede belichting maar zeer gewoontjes en bij minder licht of flits is het huilen met de pet op, zelfs met die dualtone flits. Dat soort kwaliteit wil ik dus allesbehalve.

Ik wil er ongeveer een 500-600 aan uitgeven, al weet ik niet of daar iets voor te vinden valt dat merkbaar beter is dan die flutcameras van smartphones en de coolpixen en PowerShots van deze wereld.

Iemand ideeen?

Draje:
Hangt er allemaal vanaf.

Ik ben ook geen fan van die GSM camera's..

Mijn oude hermaakte spiegelreflex van 10jaar oud kan veel betere foto's maken dan die nieuze smartphones, je moet er gewoon mee kunnen werken.

Is het de bedoeling om in de vooropgestelde standen zoals macro, sport, landschap, automatisch... foto's te nemen of zelf met de sluitertijd, ISO-waarden etc te spelen ?

Je budget is niet groot, maar met de budget kan je wel een spiegelreflexcamera aanschaffen.

Ik zweer trouw bij Nikon, ook omdat ik die lenzen al heb en ik ermee al goed kan werken.
Ik ging mij een nieuwe kopen van rond de 1000 (semi-instapmodel), maar ik heb mijn oude camera eens opengedaan en nu werkt die terug; en die voldoet ook :)

Pannenkoek:

--- Citaat van: Draje op  7 december 2018, 19:54:58 ---Hangt er allemaal vanaf.

Ik ben ook geen fan van die GSM camera's..

Mijn oude hermaakte spiegelreflex van 10jaar oud kan veel betere foto's maken dan die nieuze smartphones, je moet er gewoon mee kunnen werken.

Is het de bedoeling om in de vooropgestelde standen zoals macro, sport, landschap, automatisch... foto's te nemen of zelf met de sluitertijd, ISO-waarden etc te spelen ?

Je budget is niet groot, maar met de budget kan je wel een spiegelreflexcamera aanschaffen.

Ik zweer trouw bij Nikon, ook omdat ik die lenzen al heb en ik ermee al goed kan werken.
Ik ging mij een nieuwe kopen van rond de 1000 (semi-instapmodel), maar ik heb mijn oude camera eens opengedaan en nu werkt die terug; en die voldoet ook :)

--- Einde van citaat ---

Eerst zou ik vooral gebruik maken van de presets, maar later zou ik toch graag willen leren omgaan met sluitertijden enzovoort. Niet dat ik daar nu iets van ken, maar ik vermoed (of hoop) dat met gaandeweg wat te knoeien ik misschien wat inzicht zou krijgen.

Ik wil het budget evenwel nog optrekken, want als ik kijk op de site van Nikon dan, zie ik dat dat inderdaad niet zal gaan als ik er iets van lenzen bij wil. Overigens mag het voor mij best Nikon zijn, als ik al die Japanse toeristen zie die Gent en Brugge bezoeken met hun Nikon dan zijn dat meestal mensen met centen die toch niet direct brol zullen kopen.  :)

Is dit iets degelijk? Of eerder een instappertje om de mensen het gevoel te geven dat ze iets degelijk gekocht hebben, maar eigenlijk niet veel meer dan een veredeld huis, tuin en keuken cameraatje op de kop getikt hebben:

https://www.nikon.be/nl_BE/product/digital-cameras/slr/consumer/d3500af-p-dx-18–55-vraf-p-dx-70–300-vr

Draje:

--- Citaat van: Pannenkoek op  8 december 2018, 14:05:23 ---Eerst zou ik vooral gebruik maken van de presets, maar later zou ik toch graag willen leren omgaan met sluitertijden enzovoort. Niet dat ik daar nu iets van ken, maar ik vermoed (of hoop) dat met gaandeweg wat te knoeien ik misschien wat inzicht zou krijgen.

Ik wil het budget evenwel nog optrekken, want als ik kijk op de site van Nikon dan, zie ik dat dat inderdaad niet zal gaan als ik er iets van lenzen bij wil. Overigens mag het voor mij best Nikon zijn, als ik al die Japanse toeristen zie die Gent en Brugge bezoeken met hun Nikon dan zijn dat meestal mensen met centen die toch niet direct brol zullen kopen.  :)

Is dit iets degelijk? Of eerder een instappertje om de mensen het gevoel te geven dat ze iets degelijk gekocht hebben, maar eigenlijk niet veel meer dan een veredeld huis, tuin en keuken cameraatje op de kop getikt hebben:

https://www.nikon.be/nl_BE/product/digital-cameras/slr/consumer/d3500af-p-dx-18–55-vraf-p-dx-70–300-vr

--- Einde van citaat ---

In principe kan je moet jou budget zeker een instapmodel kopen, zowel nikon als canon of sony.

De 3500 is de laatste nieuwe startersmodel van Nikon. In principe zijn dit goede modellen, voldoende presets en je kan alles ook manueel aanpassen en extra lenzen.
De prijzen op de website van Nikon zijn veel hoger als bv op bol, kameraexpress of coolblue.

Ik thuis heb een 3100 liggen die ik net gemaakt heb ( de shutter bleef hangen samen met de spiegel).
Ouders de 3300 ervan liggen en daar pruts ik nu mee qua diafragma, ISO etc..

Als je in mijn topic van de E46 kijkt ( http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=61020.150 op pg 6, die onderste foto's zijn toen gemaakte in een preset met die 3300 van de ouders )

Ook opgemerkt dat je eventueel ook nog de 3400 kunt kopen online ipv de nieuwe 3500. Als leek weet je het verschil niet voor een beginners camera.

Pannenkoek:
Zijn wel mooie foto's! Dat is onder andere wat ik belangrijk vind: dat je ergens de focus op kan leggen zoals bijvoorbeeld het zijprofiel van de wagen of de banden of... terwijl de achtergrond subtiel minder scherp wordt. Bij een gewone digitale of smartphonecamera is ondanks het kiezen voor focus alles een egale scherpte (of het gebrek er aan) ...

Ik bemerkte wel bij de interieurfoto's dat het precies wat minder scherp was ter hoogte van het stuur en de leuningen enzo, maar dat lijkt me eerder aan de cropping voor hier op de site te liggen? De foto's waar de banden opstaan waren dan weer wel erg scherp (zie "Sportcontact" als opschrift).

De kleuren komen ook mooi uit!

De 3400 zou dan wellicht deze moeten zijn met twee lenzen de 18-55 en de 70-300 mm om als allrounder wat uit de slag te raken?
=> https://www.kamera-express.be/product/12217977/nikon-d3400-dubbelzoom-vakantiekit

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie