Auteur Topic: [E9X] [E90] - Rammelend geluid in motor, distributieketting reeds vervangen.  (gelezen 675 keer)

Bimmerstyle en 1 gast bekijken dit topic.

Offline thomasdv

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E9X] [E90] - Rammelend geluid in motor, distributieketting reeds vervangen.
« Gepost op: 19 november 2018, 17:49:25 »
Hey allemaal,

ik ben sinds 2,5 jaar de eigenaar van een E90 318d, met de befaamde N47-motor.

Kort na aankoop merkte ik al een tikkend geluid; bij nazicht bij de dealer bleek de ketting te veel speling te hebben. BMW heeft dit toen (inmiddels 2 jaar geleden) onder coulance vervangen. De wagen had toen geen garantie meer, dus ik was er absoluut blij mee dat ik enkel de vloeistoffen diende te betalen  :clap:

Sinds enkele dagen hoor ik een vreemde rammel vanuit het motorcompartiment komen. Ik heb de auto binnen gedaan voor een klein onderhoud (niet bij de dealer). Daar wist men mij te vertellen dat het flexibel van de uitlaat gescheurd was en dus aan vervanging toe was.

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuw flexibel laten steken bij PSG. Dit werd vlot gedaan en aan een super prijs!

Ik dacht dat het bewuste geluid mogelijk werd veroorzaakt door de scheur in het flexibel. Het geluid is echter niet weg.

In eerste instantie zou ik aan de distributieketting denken, maar deze werd dus 2 jaar geleden vervangen, inclusief kettingspanners.

Ik heb een link bijgevoegd waarin het geluid duidelijk hoorbaar is. Alvorens opnieuw een afspraak te maken bij de dealer (in eerste instantie, omdat zij de vervanging van de ketting gedaan hebben), wilde ik hier even horen bij de ervaringsdeskundigen.

De auto heeft inmiddels 140.000km op de teller.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 18:40:30 door thomasdv »

Offline Jean

• Pole Position
Re: [E90] - Rammelend geluid in motor, distributieketting reeds vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2018, 21:08:22 »
Alle kettingen effectief vervangen of enkel de bovenste doorgetrokken?

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2018, 21:15:27 »
Op de factuur staan 3 kettingen vermeld, ik neem aan dat ze daarmee allemaal vervangen zijn.

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2018, 21:17:10 »
Dan zijn ze inderdaad vervangen ipv de doortrek-methode  ;)

Offline smignon

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2018, 21:53:22 »
herkenbaar geluid, op men vorige f20 ook moeten laten vervangen

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2018, 10:46:42 »
Ik vrees zelf inderdaad ook dat het alweer een kettingprobleem is, ondanks de complete vervanging...

Tijd voor een afspraak bij de dealer dus.

Offline beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2018, 14:43:42 »
Op de factuur staan 3 kettingen vermeld, ik neem aan dat ze daarmee allemaal vervangen zijn.

Hoi, Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zie dat dat een werkplaats'FACTUUR' is, maar eerder een werkplaats'OFFERTE'  :iono:, hebben ze dus effectief die werken uitgevoerd?  :thinking: Of is dat een raming geweest van kosten die gemaakt zouden kunnen geweest zijn?  :wiggleyes:
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2018, 15:50:12 »
Het bijgevoegde document is inderdaad de offerte. De werken werden wel degelijk uitgevoerd, maar ik heb enkel een factuur gekregen voor de vloeistoffen die vervangen zijn bij de vervanging van de ketting. BMW is immers voor de rest tussengekomen.

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2018, 15:52:45 »
Dat klopt,als iets onder garantie wordt uitgevoerd krijg je inderdaad geen factuur.Maar ik vraag toch ook altijd een afschrift van de uitgevoerde werken voor je eigen archieven en problemen achteraf.

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2018, 16:50:32 »
Net bericht gekregen van de dealer. Blijkbaar drukstanglagers kapot... Via dealer enkel te verhelpen met nieuwe motor à 10.000€ + werkuren...

Iemand een nuttig advies hier? Ruilmotor? Revisie?

Alleszins balen 😬

Offline pukkie007

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2018, 17:09:48 »
Ik zou bij de 'huis-sponsors' eens prijs vragen voor een revisie. Van een ruilmotor ben ik geen fan.

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2018, 18:52:09 »
Bijkomende vraag: 2 jaar geleden werd dus de distributieketting vervangen. Ik voeg de werkplaatsofferte (die dus ook uitgevoerd werd) nog eens bij. Kan dit in enig opzicht mee aan de oorzaak liggen van de drijfstanglagers die stuk zijn gegaan? Volgens de dealer niet, maar die is uiteraard niet geheel onpartijdig.

Online Boin

• * Board Sponsor *
  • World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2018, 21:07:48 »
Als die lagerschalen pas 2 jaar na de herstelling vast lopen, ligt dat niet aan die herstelling van toen.
Als er toen iets fout gelopen is, dan was de motor stuk na de eerste km’s en niet 2j/duizenden km’s later.

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2018, 22:01:08 »
Turbo’s Hoet (Groep TH)  verkocht vroeger ruilblokken voor schappelijke prijzen..

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2018, 04:57:36 »
Verdomd dat is nu echt tegenslag hebben en dan zou men voor veel minder balen.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2018, 18:28:17 »
Zaterdag gaat hij binnen bij Frits, eens zien wat er te redden valt.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2018, 23:05:45 »
Die drijfstanglagers kunnen schade opgelopen hebben door de distributieketting. Ik denk bvb aan gruis of brokken van de kettingspanner die de oliezeef verstoppen of van de scherpe tanden van de tandwielen die afgerond werden. Als dat gruis zich vastzet ter hoogte van de drijfstanglagers...

Een krukaslager kan je nog relatief makkelijk vervangen, hoewel.

Een drijfstanglager daarentegen: daarvoor moeten de zuigers er uit en dan stel ik mij de vraag hoeveel dit gaat kosten.

Een ruilmotor is ook zoiets. Dat ding heeft ook al km met eventuele nakende schade waardoor je over een maand of zes misschien daarvan de ketting mag vervangen; weer kosten.

Ik zou naar gelang de kost van het bestek toch goed nadenken. Een oud krot kan je ook renoveren, maar het blijft een oud hok met updates en maskerade. Deze wagen is mss geen krot, maar als je op deze leeftijd van de wagen last hebt van een immanent kettingprobleem.

Voor de sport: is de wagen gechipt?

Offline thomasdv

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2018, 06:45:24 »
Ik ga inderdaad de prijs van het bestel afwachten. De wagen is niet gechipt btw.

Over wat ik erna doe met de wagen moet ik nog even nadenken. Hem in deze staat verkopen zal wss niet veel opbrengen; ik kan hem ook met een ruilmotor bv verkopen voor export. Volgens mij haal ik die kost er wel uit dan.

Online Boin

• * Board Sponsor *
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2018, 07:39:13 »
Die drijfstanglagers kunnen schade opgelopen hebben door de distributieketting. Ik denk bvb aan gruis of brokken van de kettingspanner die de oliezeef verstoppen of van de scherpe tanden van de tandwielen die afgerond werden. Als dat gruis zich vastzet ter hoogte van de drijfstanglagers...

Een krukaslager kan je nog relatief makkelijk vervangen, hoewel.

Een drijfstanglager daarentegen: daarvoor moeten de zuigers er uit en dan stel ik mij de vraag hoeveel dit gaat kosten.

Een ruilmotor is ook zoiets. Dat ding heeft ook al km met eventuele nakende schade waardoor je over een maand of zes misschien daarvan de ketting mag vervangen; weer kosten.

Ik zou naar gelang de kost van het bestek toch goed nadenken. Een oud krot kan je ook renoveren, maar het blijft een oud hok met updates en maskerade. Deze wagen is mss geen krot, maar als je op deze leeftijd van de wagen last hebt van een immanent kettingprobleem.

Voor de sport: is de wagen gechipt?
Dat is niet correct.
Om de krukaslagers te vervangen moet de krukas eruit. Dus dwz ook de versnellingsbak eraf, koppeling, riemdrijfwerk, distributie, etc etc

Voor de drijfstanglagers heb je genoeg om enkel de carterpan eraf te halen, en bij sommige modellen de oliepomp.
Zuigers moeten er zeker niet uit.

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 7 december 2018, 08:11:44 »
De vraag is natuurlijk wel: Als je ze al hoort, gaat de krukas ook al niet ingelopen of goed bekrast zijn?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 7 december 2018, 11:35:32 »
Dat is niet correct.
Om de krukaslagers te vervangen moet de krukas eruit. Dus dwz ook de versnellingsbak eraf, koppeling, riemdrijfwerk, distributie, etc etc

Voor de drijfstanglagers heb je genoeg om enkel de carterpan eraf te halen, en bij sommige modellen de oliepomp.
Zuigers moeten er zeker niet uit.

Tenzij ik fout vertaald heb: zijn de drijfstanglagers “connecting rod bearings”? Bij de n47 schrijft BMW voor als preliminary task “to remove all pistons”.

Offline mx81

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 7 december 2018, 11:43:28 »
pannekoek, het is volgens mij wel mogelijk om de lagerschalen van de drijfstangen te vervangen zonder zuigerdemontage. de krukaslagerschalen daartegen kunnen enkel vervangen worden indien de krukas gedemonteerd wordt.

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 7 december 2018, 12:54:06 »
pannekoek, het is volgens mij wel mogelijk om de lagerschalen van de drijfstangen te vervangen zonder zuigerdemontage. de krukaslagerschalen daartegen kunnen enkel vervangen worden indien de krukas gedemonteerd wordt.

Guy DC kan dat bij een S38 blijkbaar zonder de krukas te demonteren, vraag mij nog altijd af hoe :p
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 7 december 2018, 13:07:36 »

Hmm, interessant. Dus de voorschriften van BMW zijn eigenlijk overkill?

Tenzij ik verkeerd vertaal en zij eigenlijk het lager bedoelen waar de stang op de zuiger zit? Zitten daar ook van die schalen op?

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 7 december 2018, 13:23:17 »
Tenzij ik fout vertaald heb: zijn de drijfstanglagers “connecting rod bearings”? Bij de n47 schrijft BMW voor als preliminary task “to remove all pistons”.

Als er iets met mijn wagen aan de hand is, zal ik zeker bij @Boin gaan ipv bij Pannenkoek :toofunny:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 7 december 2018, 13:28:37 »
Als er iets met mijn wagen aan de hand is, zal ik zeker bij @Boin gaan ipv bij Pannenkoek :toofunny:

Dat is zowat het enige dat ie kan. Dingetjes copy/pasten, al dan niet zelf aangepast om ergens z'n gelijk te halen. .
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 7 december 2018, 13:52:25 »

Zie de vraagtekens aan het eind 😉

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 7 december 2018, 13:53:53 »
Dat is zowat het enige dat ie kan. Dingetjes copy/pasten, al dan niet zelf aangepast om ergens z'n gelijk te halen. .

Ah man, iedereen met TIS kan dit zelf nakijken en zien hoe het er exact staat. Ook jij, lieverd.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 7 december 2018, 14:07:58 »
Ah man, iedereen met TIS kan dit zelf nakijken en zien hoe het er exact staat. Ook jij, lieverd.

Waarom kom je 't dan zeggen?
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 7 december 2018, 14:15:33 »
Waarom kom je 't dan zeggen?

Omdat niet iedereen TIS heeft dan wel het bestaan ervan kent. Jij zegt dat wat ik aanhaal fout is wegens het verdraaien van de tekst. Schaf je het ook aan of zoek het op op het net en dan zul je precies zien hoe het er staat.

Dit is van op het net:

https://workshop-manuals.com/bmw/5_series_e60/520d_n47_sal/2_repair_instructions/11__engine_(n47)/24__connecting_rod_with_bearing/1_ra__replacing_all_connecting_rod_bearings_(n47_n47s)/

Het gaat hier nu wel over een e60, maar de motor, de N47, is exact dezelfde.

Onder de hoofding Connecting rod with bearing (wat volgens mij het drijfstanglager is, indien fout=> corrigeer me, zoals ik al eerder vroeg).
=> Necessary prelimanary  task: remove all pistons