Auteur Topic: [X-reeks] Automaat F15 X5 40e  (gelezen 204 keer)

Offline Domi1976

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
[X-reeks] Automaat F15 X5 40e
« Gepost op: 10 november 2018, 13:43:28 »
Ik heb sinds een paar weken een probleem met mijn automaat. Als ik wil vertrekken en rustig gas geef, dan gaan de toeren vb. tot 2000 toeren, en een seconde later bijt de koppeling en vertrekt hij. Dat had hij vroeger helemaal niet, en reageerde bijna direct. Nu kruipt hij wel verder als ik stil sta, maar het is niet fanatiek.
Ook schakelt hij rond 2000 toeren schokkerig. Hij is onlangs wel op onderhoud geweest en ze hebben alles gereset en een update gedaan (officiele bmw garage). Ze hadden ook geen enkele foutmelding gezien. Nu is het schokken wel veel minder, maar het is niet wat het zou moeten zijn. Het vertrekken is nog steeds heel abrubt, en helemaal niet soepel
Enig idee wat dit probleem kan zijn ?

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: Automaat F15 X5 40e
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2018, 14:50:35 »
De hybrides bij BMW hebben geen koppelomvormer meer, maar de elektromotor in de plaats die de functie van koppelomvormer overneemt.

Dit is vrij nieuwe technologie, die BMW wellicht zelf nog niet meester is. Ik gok op een fout in de elektromotor.

Offline Domi1976

• Warming Up
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2018, 18:26:26 »
ah, dat is goed om te weten. Dat wist ik niet. Ik dacht dat er ook een koppelomvormer inzat.

Wil dat zeggen dat er dan ook geen mechatronic meer in zit ?

Als dat zo is, dan zit ik misschien wel met een veel groter probleem ? Als een softwareupdate al niet helpt, dan moet het mechanisch zijn denk ik ?

Offline Jean

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2018, 20:05:54 »
Mechatronic zit er nog steeds in, enkel de functie van de koppelomvormer wordt overgenomen door die component. Voor de rest is dat een ZF 8traps zoals de andere modellen.

Hebben ze adaptaties gewist? Indien ja, kan je wel enkele weken raar schakelgedrag krijgen. Dit moet natuurlijk wel beteren, anders zit je duidelijk met een ander probleem.

Voor de rest doe ik geen uitspraken over wat er kan defect zijn, zoiets kom je te weten door diagnose. Anders kan je pagina`s vullen over misschien dit en misschien dat ;-).

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2018, 20:24:22 »
Als ik me niet vergis, was er nog iemand met een x5 40e die rare kuren had, ik dacht ook iets gelijkaardig.

Die hybridetechniek is zodanig jong en zodanig gesofistikeerd dat je het switchen tussen elektro en benzine totaal niet voelt ivg met andere merken. Het is, als het werkt, een heel goed systeem qua performantie en comfort. Er moeten daar wel kinderziektes inzitten in zo een state of the art materiaal.

Offline Jean

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2018, 20:55:01 »
Dacht dat de 5 Activehybrid de eerste was die dit systeem gebruikte bij BMW (2012)

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2018, 21:00:44 »
Zat de motor toen ook al in plaats van de koppelomvormer?

Ik dacht dat de motor elders zat volgens de automagazines toen, maar ik kan mis zijn hoor. Die active hybrid heeft jammer genoeg nooit echt doorgebroken.

Offline Jean

• Qualifying
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2018, 21:08:12 »
Bij de x6 en 7 activehybrid zat motor idd tussen motor en omvormer. Bij de 5 dacht ik niet. Al heb ik nooit aan dit model gewerkt.. 7 hadden we enkele exemplaren van.

Offline Domi1976

• Warming Up
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2018, 09:59:21 »
Dus een actieve hybride is niet hetzelfde als de 40e in de x5 ?
Wat ik me dan afvroeg...kan een mechatronic die symptomen veroorzaken van slecht wegkomen in 1e (en achteruit). Dus stijgen in toeren en niks doen en dan pas -snok- pas bijten ?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2018, 12:14:59 »
Dus een actieve hybride is niet hetzelfde als de 40e in de x5 ?
Wat ik me dan afvroeg...kan een mechatronic die symptomen veroorzaken van slecht wegkomen in 1e (en achteruit). Dus stijgen in toeren en niks doen en dan pas -snok- pas bijten ?

Dat er abrupt versnellingen ingeklopt worden, Delays optreden kan door de mechatronic komen. Als het daar al niet goed zit, kan die boite zijn werk niet goed doen.

Maar het lijkt vooral op een koppelomvormer probleem, dat er niet in zit, doch vervangen is door een elektromotor. Ik vermoed dat het daar zit, maar zoals eerder gezegd: aan de diagnose computer ermee en zonodig dan pas verder determineren.

Voor hetzelfde geld is het een of andere module die tegenpruttelt.

Trouwens: heb je geen garantie meer op die wagen? Drie jaar toch? En voor een kleine bijbetaling heb je zelfs vijf jaar garantie (los van de te dure serinity contracten).

Offline Domi1976

• Warming Up
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2018, 12:27:03 »
Hij is nog geen jaar oud, dus garantie zal zeker van toepassing zijn. Hij heeft trouwens aan de computer gehangen, maar ze hadden niks gevonden. Daarom dat het ambetant is om steeds terug opnieuw aan te kloppen.
Ik ga een weekje wachten (ivm adaptatie waarden) en dan terug eens een belletje doen

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2018, 12:39:22 »
Hij is nog geen jaar oud, dus garantie zal zeker van toepassing zijn. Hij heeft trouwens aan de computer gehangen, maar ze hadden niks gevonden. Daarom dat het ambetant is om steeds terug opnieuw aan te kloppen.
Ik ga een weekje wachten (ivm adaptatie waarden) en dan terug eens een belletje doen

Niets gevonden is niet gelijk aan niet aanwezig zijn...

Ze zullen wellicht zo een snelle uitlezing gedaan hebben in plaats van wat dieper te zoeken.

Als een klant afkomt met een klacht en de dealer zegt “We vinden niets” dan is dat zeggen: ‘t Zit in je kop, je bent niet goed wijs”, anders zouden ze verder zoeken. Toch?

Offline Domi1976

• Warming Up
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2018, 12:45:28 »
dat kan idd goed zijn. Als je dag in dag uit in de wagen zit, dan voel je wat hij doet, wanneer hij reageert, hoe hij reageert, dus in mijn hoofd zit het zeker niet.

En ik kan geloven dat een dealer eerst probeert met een softwareupdate alvorens de hele boel open te gooien. Maar zo'n probleem moet toch echt vaker voorkomen niet ?