Auteur Topic:  Advies Aankoop bmw e39 520D  (gelezen 489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1986
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #30 Gepost op: 7 november 2018, 15:42:19 »
136 pk is toch echt wel weinig voor zo een zware wagen...

Offline Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 685
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #31 Gepost op: 7 november 2018, 16:20:45 »
Ik heb op mijn 18 jaar oud een E46 320d gekocht (136 pk). Altijd zeer tevreden van geweest en nog geen moment spijt gehad dat ik gekozen heb voor die wagen. Ondertussen heb ik een 45 000 km gereden en tot nu toe geen ernstige problemen gehad. Ik heb mijn verbruik ongeveer een 30 000 km bijgehouden en dat kwam op een gemiddelde van 6,22 L/100 km. Niet slecht voor een auto van het jaar 2000 denk ik. Ik heb ook regelmatig <6L/100 km gehad. Het laagste ooit was 5,55 L/100 km.

Het grootste minpunt aan mijn E46 vind ik persoonlijk het vermogen (136 pk). Soms wat een loom gevoel en te weinig pit. De E46 320d sedan weegt 1375 kg en een E39 1565 kg. Ik denk dat het vermogen wel echt te weinig is voor zo'n zware bak.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9742
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #32 Gepost op: 7 november 2018, 17:10:10 »
Alles is relatief natuurlijk van vermogen. Ik heb nooit geklaagd van de 136Pk, in combinatie met het koppel. Zelfs komende van een E34 525i met 192Pk.  Bijna iedereen die ooit ermee (mee) gereden heeft was ook aangenaam verrast hoe vlot die was.  Je moet ze dan natuurlijk wel in orde houden. Ik praat over een vrijwel nieuwe 520D en begin jaren 2000.
De LMM was een delicaat punt. Die gingen stiekem (half) kapot, zonder foutmelding of wat dan ook, maar resulteerde meteen in een pak minder pit. En als je de auto niet gewoon was, was leek er niets mis, behalve dat het dan een slome underpowered diesel was.  Intussen zullen er al wel veel rondrijden met defecte LMM of andere defecten waardoor ze niet meer zo vlot zijn.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #33 Gepost op: 7 november 2018, 17:55:24 »
Het mag super traag zijn jongens het is maar om rond te tuffen ;)

Dus het blijkt een van de beste diesel motors te zijn ?
Of is er nog iets beters ?

Offline Xasuntox

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 685
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #34 Gepost op: 7 november 2018, 18:22:48 »
Het mag super traag zijn jongens het is maar om rond te tuffen ;)

Dus het blijkt een van de beste diesel motors te zijn ?
Of is er nog iets beters ?

Ik denk op vlak van betrouwbaarheid dat je met een M47D20 motor wel goed zit mits die goed onderhouden is.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2072
  • Waarom
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #35 Gepost op: 7 november 2018, 18:30:34 »
Ik denk op vlak van betrouwbaarheid dat je met een M47D20 motor wel goed zit mits die goed onderhouden is.

Hebben hier ook een E39 520d 136pk 2001 gehad.
Zeer tevreden van geweest, gekocht met 250.000km en is hier vertrokken na 6jaar met 340.000km.
Zal ook wat van de km afhangen maar de trillingsdemper op de krukas preventief vervangen
zou geen kwaad kunnen, dan had ik deze wagen nu nog. ;D

MVG
Low Budget

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 304
  • Back 02 Basics
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #36 Gepost op: 7 november 2018, 18:52:20 »


Een 5 Serie heeft om weet ik veel welke reden echt wel een zeer lelijke manuele versnellingspook. Bij de 3 series ziet dat er nog leuk uit, bij de 5 zit je daar met een grotesk iets. Het ziet er niet uit en een 5 rijdt wel op zijn best met een automaat. Het gevoel van luxe, dat kan je in niets vergelijken met een manuele. Zeker bij een 520d die toch ook de straatstenen er niet uit sleurt noch geredlined dient te worden, zie ik niet in waarom je niet zou kiezen voor een automaat. Net omdat die niet zo krachtig is, zul je al vrij abrupt moeten schakelen wat sowieso minder soepel aanvoelt, terwijl een automaat daar totaal geen last van heeft. Als sportiviteit zelfs geen issue is, dan zie ik ook geen reden waarom niet voor een automaat te kiezen. Ik kan het alleen maar aanraden.


Dit is nu wel een M, maar ik weet dat die poken er bij de andere hetzelfde uitzien:

https://a.d-cd.net/2d27234s-960.jpg


Bij de 3 van die jaren zag dat er tenminste nog zo uit:

https://www.google.com/url?sa=i&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=images&amp;cd=&amp;cad=rja&amp;uact=8&amp;ved=2ahUKEwjd54OVk8LeAhXFDOwKHRpACK8QjRx6BAgBEAU&amp;url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DFiu8cbfln10&amp;psig=AOvVaw2iJ5dfP0k2o-ZVsag9KwLj&amp;ust=1541675542226633

Vreemd, dat gevoel (lelijke pook) heb ik nog niet gehad, integendeel. Ok, is vrij lang en vgl. met een shortshift voelt het wat als roeren in de soep maar is dat niet eerder normaal voor die tijd? Veel verschil (qua grootte) met de standaard pook van een E30 bvb is er naar mijn gevoel niet. Nu, de mijne is een 'Exclusive Edition' en persoonlijk vind ik dat het mooiste E39 interieur. Maar ik ben dan ook liefhebber van houtinleg (één van de redenen waarom Alpina ook mijn favoriet is onder de BMW tuners).



Zo'n houten pook en stuur slijten ook amper vergeleken met leer en plastieken exemplaren. Het Exclusive Edition interieur ziet er ook luxueuzer en minder gedateerd uit vgl. met standaard (stoffen en/of met alu lijsten) interieurs, imo. Maar elk z'n meug natuurlijk. :)

De 520d was trouwens enkel als manuele verkrijgbaar dacht ik.



Alles is relatief natuurlijk van vermogen. Ik heb nooit geklaagd van de 136Pk, in combinatie met het koppel. Zelfs komende van een E34 525i met 192Pk.  Bijna iedereen die ooit ermee (mee) gereden heeft was ook aangenaam verrast hoe vlot die was.  Je moet ze dan natuurlijk wel in orde houden. Ik praat over een vrijwel nieuwe 520D en begin jaren 2000.
De LMM was een delicaat punt. Die gingen stiekem (half) kapot, zonder foutmelding of wat dan ook, maar resulteerde meteen in een pak minder pit. En als je de auto niet gewoon was, was leek er niets mis, behalve dat het dan een slome underpowered diesel was.  Intussen zullen er al wel veel rondrijden met defecte LMM of andere defecten waardoor ze niet meer zo vlot zijn.

Idd. Je zal er geen stoplichtsprints mee winnen, maar als je vb veel autostrade doet is dat de ideale kilometervreter, in combinatie met cruise control. En er is nog altijd voldoende koppel om met het verkeer mee te kunnen. En als het vermogen je echt stoort, kan je hem nog laten chippen (of gewoon een zwaardere kopen natuurlijk).
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1986
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #37 Gepost op: 7 november 2018, 19:37:12 »

Vreemd, dat gevoel (lelijke pook) heb ik nog niet gehad, integendeel. Ok, is vrij lang en vgl. met een shortshift voelt het wat als roeren in de soep maar is dat niet eerder normaal voor die tijd? Veel verschil (qua grootte) met de standaard pook van een E30 bvb is er naar mijn gevoel niet. Nu, de mijne is een 'Exclusive Edition' en persoonlijk vind ik dat het mooiste E39 interieur. Maar ik ben dan ook liefhebber van houtinleg (één van de redenen waarom Alpina ook mijn favoriet is onder de BMW tuners).



Zo'n houten pook en stuur slijten ook amper vergeleken met leer en plastieken exemplaren. Het Exclusive Edition interieur ziet er ook luxueuzer en minder gedateerd uit vgl. met standaard (stoffen en/of met alu lijsten) interieurs, imo. Maar elk z'n meug natuurlijk. :)

De 520d was trouwens enkel als manuele verkrijgbaar dacht ik.



Idd. Je zal er geen stoplichtsprints mee winnen, maar als je vb veel autostrade doet is dat de ideale kilometervreter, in combinatie met cruise control. En er is nog altijd voldoende koppel om met het verkeer mee te kunnen. En als het vermogen je echt stoort, kan je hem nog laten chippen (of gewoon een zwaardere kopen natuurlijk).

Vergelijk dat eens met een 3 serie, die is bvb veel mooier. Bij de 5 is dat precies een grote leren zak met een pook in het midden.

En tav happydude: als het maar om rond te tuffen is, koop je dan niet beter iets anders?

Je gaat toch niet aan 105 op het linkervak van de snelweg in de weg rijden he? 😉

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 304
  • Back 02 Basics
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #38 Gepost op: 7 november 2018, 19:41:20 »


Je gaat toch niet aan 105 op het linkervak van de snelweg in de weg rijden he?
Een 520d kan ook 150 knallen hoor. ;D Ik cruise meestal aan 125 op teller.
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #39 Gepost op: 8 november 2018, 14:50:14 »
Ah is een e39 begrensd op 105 km/u ?  ::)

En wat ik mij ook afvraag
Nu met de plannen van de staat .....
Heeft die ook een dpf filter ?
En zouden ze ook een verbod zetten op steden  en gemeenten  zoals aalst, dendermonde waasmunster, sint niklaas ?

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 242
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #40 Gepost op: 8 november 2018, 16:54:01 »
Nee geen roetfilter, wel een diesel katalysator
BMW 520i ///M Individual 2003
Mercedes-Benz W123 280E 1981
Mercedes-Benz W124 300D turbo 1988

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1986
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #41 Gepost op: 8 november 2018, 22:00:39 »
Ah is een e39 begrensd op 105 km/u ?  ::)

Een echte e39 (met zes cilinders) niet nee.  >:D

Serieus nu en met alle respect voor alle motorisaties: je zei zelf dat het maar is om rond te tuffen. Dan koop je misschien beter dit,
daar dit wat verwacht wordt bij dit model. Bonuspunt: Onverslijtbaar...

https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiJ0Y7q18XeAhVDUlAKHY81C7YQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fkenrockwell.com%2F190d%2F&psig=AOvVaw1r-SL9_9l7vBzuxZCvY1Ft&ust=1541797069444268

Indien je toch iets gezwinder wil, blijf je beter bij het merk uit Munchen.  :thumbsup:

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 304
  • Back 02 Basics
Re: Advies Aankoop bmw e39 520D
« Reactie #42 Gepost op: 8 november 2018, 22:29:18 »
Een echte e39 (met zes cilinders) niet nee.  &gt;:D

Serieus nu en met alle respect voor alle motorisaties: je zei zelf dat het maar is om rond te tuffen. Dan koop je misschien beter dit,
daar dit wat verwacht wordt bij dit model. Bonuspunt: Onverslijtbaar...

https://www.google.com/url?sa=i&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=images&amp;cd=&amp;cad=rja&amp;uact=8&amp;ved=2ahUKEwiJ0Y7q18XeAhVDUlAKHY81C7YQjRx6BAgBEAU&amp;url=https%3A%2F%2Fkenrockwell.com%2F190d%2F&amp;psig=AOvVaw1r-SL9_9l7vBzuxZCvY1Ft&amp;ust=1541797069444268

Indien je toch iets gezwinder wil, blijf je beter bij het merk uit Munchen. 
Zo'n 190D 2.5 rijdt echt wel goed en is zeker geen straf! Is een 5-cilinder trouwens (in tegenstelling tot de gewone 190D, die een 2-liter 4-pitter motor heeft (oersterk maar niet vooruit te branden)). Heb nog met een S124 (concurrent van de E34 Touring) 250TD gereden (zelfde motor maar dan ook in een zwaardere kas, dus slomer). Maar die 5-pitter was wel heerlijk. Dan eens met een 190D 2.5 gereden en was al een wereld van verschil door de lichtere kas. Bestaat ook als turbodiesel trouwens (maar vrij zeldzaam, en een propere non-turbo 2.5 vinden is ook al niet meer evident). :D

Ik zou m'n E39 meteen willen inruilen voor een propere 190D 2.5... Al zou ik tegenwoordig liever een (even zeldzame) 190E 2.6 (6-pitter) hebben en dan op gas leggen. ;D Of een W124 300E natuurlijk, da's iets comfortabeler (ruimer) als daily. Heb een jaar (bijna 27k km, ofte minstens 500 km/week) met een 30-jaar oude 230E (4-cil naft) als daily gereden. Heerlijke km-vreter en als ik er nu nog eens mee rijd in het weekend, heb ik altijd wat spijt dat ik 'm nu op O-platen gezet heb. Maar goed, wrong forum. ;D
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)