Auteur Topic:  Wat na garantie van 2j  (gelezen 180 keer)

Offline JANBL

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Wat na garantie van 2j
« Gepost op: 3 november 2018, 08:32:01 »
Heb BMW uit duitsland is nu 4j,  de garantie van 2jaar is al effe verlopen.

Is daar nu nog een gedeeltelijke garantie op, of alles kwa garantie voorbij?
Ik bedenk zelf er is toch 12j garantie op roesten.
Is er nog iets ander waar ik rekening mee kan houden?

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: Wat na garantie van 2j
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2018, 10:22:10 »
Je kan rekening houden met het feit dat alle kosten nu voor jou zijn.

Als je in het netwerk van BMW blijft voor onderhoud, dan “kan” je coulance krijgen op gebreken die niet mochten voorvallen. Bvb je motor die stuk gaat. Hierbij wordt gekeken naar leeftijd en km stand.

Als die zes jaar is geweest, wordt de kans erg klein.

Verder is er nog het zogenaamde verborgen gebrek. Als er reeds voor aankoop een gebrek was, anders dan normale slijtage, die je niet kon vaststellen bij aankoop noch werd meegedeeld, dan kan je dat opwerpen. BMW gaat daar niet op ingaan, dus wordt dat rechtbank. Dan “kan” een rechter je daarin gelijk geven.

Meestal gaat het ook hier om ernstige gebreken. Een alternator zou van mij niet stuk mogen gaan beneden de 200.000 km, maar daar zal vrij zeker geen rekening mee worden gehouden omdat je kan verwachten dat dat stuk kan gaan. Omdat je dergelijke problemen - in het algemeen over iets oudere auto’s - vaak genoeg hoort, wordt dat als normaal gezien. Zo een rechter kent natuurlijk geen zak van techniek en volgt die algemeen onterechte visie dan.

Helaas zijn de tijden van Duitse over engineering al lang voor bij.

Die roestgarantie is natuurlijk ook enkel tegen roest van binnenuit. Dus geen roest door schade aan het lakoppervlak. De laatste jaren komt dat eigenlijk niet meer voor, corrosie van binnenuit.

Maw: leg een potje aan de kant van een paar 1000 euro voor als het fout gaat en je geen gelijk haalt. Heb je het de resterende gebruiksduur niet nodig? Dan heb je een extra cent voor je volgende wagen.

Offline JANBL

• Qualifying
Re: Wat na garantie van 2j
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2018, 11:25:10 »
Daar heb ik wat aan en mooi verwoord .
Dank bij deze.