Auteur Topic:  1991- E30 - 325IX Touring  (gelezen 238 keer)

Offline PieterK

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
1991- E30 - 325IX Touring
« Gepost op: 2 november 2018, 15:49:30 »
Hoi,

Even mijn Oldtimer showen hier op het forum ;D.
Het is een E30 325ix Touring van het jaar 1991 uit het echte bimmerland Duitsland. Het is mijn eerste wagen die ik ooit gekocht heb en wist toen niet goed wat ik gekocht had.
Na wat meer op te zoeken over de wagen bleek dat de E30 de eerste 3 reeks was met een touring model en dit was dan nog eens een 4x4.
De auto heeft wat werk nodig gehad in verband met roest maar is nu weer tip top in orde.
Een van de eerste mods was een M-tech spoiler wat de look van de auto toch wel veranderde.
Heb er lang Hartge velgen onder gehad maar ondertussen zijn deze al weer verkocht omdat ik niet meer voor de Black on Black look was.
De visco koppeling heeft een paar jaar geleden ook zijn laatste lucht geblazen en heb deze dan omgezet naar een elektrische ventilatie met dubbele stand.

Gr, PK
E30 325IX Touring 1991 - Diamantschwarz Metallic
F30 320I Limousine 2014 - Alpine Weiss

Offline PieterK

• Nieuw
  • *
Re: 1991- E30 - 325IX Touring
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2018, 22:13:18 »
Even een update plaatsen.

Toen de visco koppeling voor de ventilatie het begeven had ben ik wat rond beginnen te zoeken en had ik wat informatie gevonden om over te schakelen naar een elektrische ventilator. Dit brengt wel wat voordelen met zich mee zoals minder weerstand op de krukas wat zogezegd een paar PK's extra zou moeten leveren maar het is ook gemakkelijker te demonteren.
Ik heb toen wat rond gezocht naar onderdelen om deze conversie te toen. Ik heb toen gekozen voor een Spal VA18-AP71/LL-59A zuigende ventilator met een airflow van 3430m/h, dit is een behoorlijke luchtverplaatsing als deze op volle kracht werkt.
Tijdens het plaatsen van de elektrische ventilator op de kleine radiator(44cmx32cm) merkte ik dat de Spal ventilator te dik was en dus tegen de riemschijf aan zat. Na weer wat rond te zoeken zag ik dat er twee verschillende radiatoren bestaan voor de E30, namelijk een kleine versie die meeste landen hebben en een grote versie voor warme klimaten. Dus heb ik besloten om deze grote radiator te bestellen en hierdoor kon ik de Spal ventilator meer naar de bestuurderskant verplaatsen waardoor deze geen schijf of riem meer raakte.
De ventilator word gestuurd door een temperatuur schakelaar met twee standen die in radiator geschroefd zit. Als de laagste stand aan gaat word het 12V signaal via een relais verzwakt door een weerstand waardoor de ventilator minder hard draait(halve kracht) en als de hoogste stand aan gaat krijgt de ventilator direct 12V via een tweede relais zonder weerstand en draait deze op volle vermogen.
Heel de aansluiting is gedaan naar de zekeringkast zodat dit OEM lijkt. Na wat warme dagen en veel test ritjes werkt het systeem zeer goed, door de grotere radiator koelt de motor beter en de ventilator draait nauwelijks en dan nog eens op zijn laagste stand. Je voelt ook echt de lucht gezogen worden als de ventilator aan staat en je hand voor de grill houd. 

Daarnaast heb ik ook nog wat audio upgrades gedaan aan de wagen namelijk een nieuwe head unit en nieuwe speakers vooraan en achteraan.
Als head unit heb ik gekozen voor de Sony MEX-XB100BT, door de leuke functies en natuurlijk zijn vermogen. Het is een singel DIN head unit met een piek vermogen van 100Watt op 4 Ohm per kanaal dus 4X100Watt piek bij 4Ohm en 4x40Watt RMS bij 4Ohm. Aardige specificaties voor een single DIN dus en deze moet dus ook rechtstreeks op de batterij aangesloten worden anders schakelt deze zichzelf uit als veiligheid. Nu zijn er testen van deze head unit op 2Ohm en hier zie een RMS vermogen van 4x60Watt waardoor je aan een Piek vermogen zit van tegen de 4x120Watt. De headunit is plug and play als je een omzet stuk hebt.
Dan heb ik vooraan gekozen voor JBL GX600C speakers, dit zijn 16.5cm speakers met een 70Watt RMS vermogen bij 2.3Ohm. Natuurlijk past deze speaker niet direct omdat deze groter is dan de standaard speaker maar in de doos zit een omzet ring om van een kleiner opening naar een 16.5cm speaker te gaan. Ook hebben deze speakers aparte tweeters maar deze kabels lagen er al van de fabriek en moesten gewoon aangesloten worden. Daarnaast moesten de speaker covers ook nog uitgesneden worden wat ik niet zo erg vond voor wat beter geluid.
Achteraan heb ik gekozen voor de JBL GX502 dit is hetzelfde model maar dan een kleiner formaat van 13cm met een 45Watt RMS vermogen bij 2.3Ohm de head unit levert iets meer vermogen maar dit kan verholpen worden door vanachter wat fading te doen. De achterste speakers pasten ook niet direct in hun speciale behuizing. Na wat uitsnijden met een handfrees pasten ze perfect.

Ik ben zeer tevreden met het geluid dat de head unit en de speakers leveren, het is vele malen beter dan de standaard speaker die van de fabriek kwamen. Plus het is altijd handig om draadloos muziek af te spelen, ik had wel graag iets meer bass gehad maar dit kan nog opgelost worden door een klein subwoofertje in het reservewiel.

Gr, PK

Offline PieterK

• Nieuw
  • *
Re: 1991- E30 - 325IX Touring
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2018, 22:21:51 »
Ook nog even een close-up van de tweeters en achterspoiler.
Ook als is de achterspoiler niet origineel maar gemaakt van ABS kunststof ben ik nog zeer tevreden van de pasvorm en natuurlijk dat het onderdeel in dezelfde kleur als de wagen gespoten kan worden. Mijn oude koffer spoiler van rubber was nogal afgeschoten van de zon en deze zal dit probleem niet snel hebben  ;D.
Voor de tweeters wil ik nog originele tweeter paneeltjes kopen want momenteel heb ik de de gewone panelen uitgesneden zodat de tweeters pasten.

Gr, PK