Auteur Topic:  Slimme verwarming  (gelezen 369 keer)

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Slimme verwarming
« Gepost op: 31 oktober 2018, 09:33:38 »
Omdat ik het beu was om heel de living warm te stoken 's nachts (daar hangt de klassieke thermostaat) enkel en alleen om gedurende de nacht de temperatuur op de kamer van mijn zoontje op peil te houden, heb ik hier afgelopen week iets aan gedaan.

Honeywell heeft een mooi systeem (EvoHome) waarbij een centrale (draagbare) thermostaat je per kamer de temperatuur kan regelen met de slimme radiator kranen.

Het grote probleem hiermee is, naast de kostprijs, dat ik 2 radiatoren heb (waaronder die in onze zoon zijn kamer) die zijn ingebouwd in een houten omkasting. Dus een temperatuur meting op de kraan zelf is geen goede optie.

Uiteindelijk gekozen voor eens met de goedkope Max! apparatuur te testen.
https://www.conrad.nl/o/max-draadloze-verwarmingsbesturing-0812043
Deze kosten rond de €20 a €30 per thermostaat kraan, €20 per wandthermostaat voor in de kamer en €36 voor de centrale besturing unit.  Groot nadeel aan deze hele set is dat er geen boilerbesturing bij is. Met de software kan je heel eenvoudig de gewenste temperaturen in de kamer regelen, maar dus niet de boiler vraag aansturen. Deze set is eigenlijk gericht op gebieden waar er stadsverwarming is (warm water van stad).
Het goede nieuws is dat het communicatie protocol van de Qube (het centrale brein) eenvoudig uit te lezen is in 1 van de vele opensource domotica software (domoticz, openhab, home assistant,...). Dus ga ik een raspberry Pi (waar dan bv domoticz op draait) gebruiken die alle info van de Qube binnenhaalt over het wifi netwerk. Met een script in domoticz (https://www.domoticz.com/wiki/EQ3_MAX!) ga ik dan de status van de kranen uitlezen. Als er bv een kraan meer dan 25% open staat en dus warmte vraagt, kan met de raspberry een relais aansturen die dan de boiler aan/uit zet.
 Als ik later een moderne ketel heb met opentherm sturing ipv aan/uit kan ik dan ook overschakelen op een opentherm thermostaat via z-wave.

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
Re: Slimme verwarming
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2018, 09:35:54 »
Dus, aan de slag dan maar.

Een Wemos D1 mini ESP8266 wifi bordje gekoppeld aan de Wemos relais shield. (€5 voor wifi bord, €5 voor relais shield)

Voedingske gesloopt voor in te bouwen, om de wifi module te voeden vanaf 220V.

Dit samen ingebouwd in klein GE opbouwdoosje, en afgetakt van de klassieke thermostaat draden.
De nieuwe sturing ligt in parallel met de klassieke thermostaat in de living. De oude thermostaat stel ik nu gewoon in op 10°C bv. Als de raspberry Pi ooit crasht, of er iets mis is met mijn wifi netwerk, kan ik mijn chauffage nog altijd opzetten met de oude thermostaat.

In de living, slaapkamer van ons zoontje en in de badkamer een kamerthermostaat geplaatst. Deze stuurt dan de kranen aan in deze kamers. Vooral belangrijk voor de badkamer en slaapkamer van onze zoon gezien de radiator daar verwerkt zit in een houten omkasting.
In alle andere kamers van het huis wordt alles gewoon rechtstreeks geregeld door de slimme radiatorkranen.

Overal de Max! hardware geïnstalleerd (slimme kranen en 3 kamer thermostaten zoals hierboven beschreven).
In totaal 11 kranen, 3 kamer thermostaten en 1 Cube (de regelunit).

Op de raspberryPi draait nu domoticz met een plugin om de cube van de Max! hardware uit te lezen.

Hier kan ik nu alles manueel instellen (gewenste temperaturen), of programmaties maken per kamer, per uur/dag. Ook uiteraard mobiel te bedienen via de domoticz app.
De MaxCube Heat demand virtuele switch gaat kijken of er een slimme kraan warmte vraagt. Van zodra er 1 kraan >25% open staat gaat de heat demand switch op "On" en schakelt die de Wemos relais aan zodat de chauffage aan gaat.

De totale kost:

Max! hardware->

Daar komt nog eens €38 voor de raspberryPi en €10 voor de draadloze relais.
Dus <€500

Enige wat commerciaal als alternatief bestaat is de honeywell evohome. Minder mogelijkheden dan alle uitbreidingen die kunnen in domoticz, maar wel een pak duurder.
Naast evohome zijn er nog wel enkele mogelijkheden (Tado, fibaro,...) maar ofwel zijn ze minstens even duur, ofwel is er geen mogelijkheid om een kamerthermostaat te gebruiken zoals nodig in het geval de radiator zit ingewerkt.

Voor dezelfde setup (met minder mogelijkheden) had dit de kost geweest:
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2018, 09:42:30 door jan.van.gent »

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2018, 09:38:33 »
Met de domoticz software kan ik nu ook alles gaan loggen.

Zoals de heat demand switch (of de boiler warmte moet genereren of niet)
Of de temperatuur in de living etc.

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2018, 09:44:57 »
Dit ziet er heel machtig uit. :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline gfk807

• Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2018, 09:46:12 »
Knap werk Jan  :thumbsup:

Wel één bedenking: ik dacht dat slapen in een verwarmde kamer afgeraden wordt ?

Wij zouden jouw probleem makkelijker kunnen oplost hebben omdat we 2 gescheiden circuits hebben voor boven en beneden.

Zo staat er boven in de badkamer een draadloze honeywel thermostaat die we bvb ook gebruiken in de kamer vd dochter als ze moet studeren zodat enkel haar kamer lekker warm is.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:05:57 »
Knap werk Jan  :thumbsup:

Wel één bedenking: ik dacht dat slapen in een verwarmde kamer afgeraden wordt ?

Wij zouden jouw probleem makkelijker kunnen oplost hebben omdat we 2 gescheiden circuits hebben voor boven en beneden.

Zo staat er boven in de badkamer een draadloze honeywel thermostaat die we bvb ook gebruiken in de kamer vd dochter als ze moet studeren zodat enkel haar kamer lekker warm is.
Klopt, maar nu hij nog maar 5 maanden is, en al eens wat last heeft gehad van de luchtwegen proberen we de temperatuur toch op een 18-19°C te houden in zijn slaapkamer. Eens hij wat groter is hoeft dat niet meer zo hard. Ook wel aangenaam dat wanneer we hem verversen hij niet helemaal in zijn blote ligt in een koude kamer.

Als je inderdaad gescheiden circuits hebt wordt het al een stuk eenvoudiger. Maar dan nog moet je in dat geval de andere kamers op 1e verdiep gaan dichtdraaien wil je niet heel het verdiep verwarmen. Maar het is zeker al een pak beter inderdaad! Dit is in ons huis niet het geval (bouwjaar begin '70)

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:20:09 »
Ja idd als hij nog maar 5 maand is dan snap ik het helemaal  :thumbsup:

Online b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:21:11 »
Dat zijn de betere projecten.
De thermostaat kranen zenden dus geen signaal naar de sturing als ze warmte vraag hebben ? Daarvoor heb je een (draagbare) thermostaat nodig ? Of indien ze dat wel doen (want ik zie wel dat je de temperatuur per kamer centraal kan aflezen) waarvoor heb je die kamerthermostaten dan nog nodig ?

Verder ... kun je de boiler niet behandelen als een kamer, die dan toevallig wel 60° of zo moet worden ?

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:46:38 »
Dat zijn de betere projecten.
De thermostaat kranen zenden dus geen signaal naar de sturing als ze warmte vraag hebben ? Daarvoor heb je een (draagbare) thermostaat nodig ? Of indien ze dat wel doen (want ik zie wel dat je de temperatuur per kamer centraal kan aflezen) waarvoor heb je die kamerthermostaten dan nog nodig ?

Verder ... kun je de boiler niet behandelen als een kamer, die dan toevallig wel 60° of zo moet worden ?

De thermostaat kranen zenden ook een signaal als ze warmte vragen.
Maar dat werkt niet tegoei als de kranen ingewerkt zitten in een houten omkasting samen met de radiator. Dan meet die altijd een veel hogere temperatuur dan de warmte in de ruimte. Dus vandaar dat ik voor de kamers waar dit het geval is (badkamer en slaapkamer van het zoontje) een apparta wandthermostaat heb geplaatst. Deze doet de temperatuurmeting dan en stuurt dan de kranen aan, toegekend aan die kamer.
Ook voor de living heb ik dat gedaan zodat als iemand de temperatuur wat wil aanpassen in de living, dit niet steeds via de app moet, of door 5 radiatorkranen te verdraaien (setpoint temp te wijzigen), maar door gewoon op de wandthermostaat de setpoint in te geven, die dan de kranen in de living gaat gaan sturen.

Andere ruimtes hebben geen kamerthermostaat.

Je vraag ivm de boiler snap ik niet 100%... Je boiler wil je gewoon gaan aansturen afhankelijk van de vraag. Is er 1 (of meerdere) kranen die meer dan 25% open staan (en de effectieve temp dus lager dan de setpoint temp) dan moet de boiler warmte maken. Die warmte gaat dan enkel naar de kranen die open zijn.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:55:45 »
Prachtig project, met heel veel plezier gelezen.  :exited: :thumbsup: :clap:

Wel nog een vraag: is het niet zinnig om die houten omkasting van de radiator te verwijderen of eventueel een convector te hangen als je niet wil dat iemand zich kan verbranden? Die houten kast zal flink wat rendement naar beneden trekken, vrees ik.

En 18-19 graden is inderdaad de ideale slaaptemperatuur. Bij ons is dat het ganse jaar door permanent 19 graden op de kamers en dat werkt het beste naar nachtrust toe vinden we toch. Vergeet ook niet de vochtigheidsgraad in het oog te houden als de kleine last heeft van de longen. Verwarming droogt de lucht geweldig, dus is een bevochtiger niet overbodig.  :thumbsup:

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:11:15 »
Prachtig project, met heel veel plezier gelezen.  :exited: :thumbsup: :clap:

Wel nog een vraag: is het niet zinnig om die houten omkasting van de radiator te verwijderen of eventueel een convector te hangen als je niet wil dat iemand zich kan verbranden? Die houten kast zal flink wat rendement naar beneden trekken, vrees ik.

En 18-19 graden is inderdaad de ideale slaaptemperatuur. Bij ons is dat het ganse jaar door permanent 19 graden op de kamers en dat werkt het beste naar nachtrust toe vinden we toch. Vergeet ook niet de vochtigheidsgraad in het oog te houden als de kleine last heeft van de longen. Verwarming droogt de lucht geweldig, dus is een bevochtiger niet overbodig.  :thumbsup:

Goed punt!
De houten omkasting heeft goede verluchting langs de zijkant maar niet langs boven (volledig dicht). Ik heb alu roosters besteld die ik er in ga steken (gleuf er in frezen en roosters steken), dat zou het rendement al een pak moeten verbeteren lijkt me. Indien dat niet volstaat kan ik eventueel een kleine elektrische fan plaatsen om de warme lucht vanuit de omkasting te trekken.

Online b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:22:47 »
Dat wordt een mooie regeling.

Je vraag ivm de boiler snap ik niet 100%... Je boiler wil je gewoon gaan aansturen afhankelijk van de vraag. Is er 1 (of meerdere) kranen die meer dan 25% open staan (en de effectieve temp dus lager dan de setpoint temp) dan moet de boiler warmte maken. Die warmte gaat dan enkel naar de kranen die open zijn.

Ik ken natuurlijk niets van de huidige toestand.
Met "boiler" bedoel ik een vat warm water dat door warmtewisseling opgewarmd wordt door het warm water vanuit de brander doorheen te laten stromen. In theorie kun je dit gewoon als een kamer beschouwen die je constant op 60° wil houden.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat de huidige toestand al  is dat de boiler een aparte pomp heeft, dat er een voorrangsregeling op de ketel staat voor de boiler etc. Dat maakt de ingreep dan groter om die als een kamer zoals de andere te beschouwen.
Maar in dat geval hoef je ook niet meteen iets te veranderen aan die boiler sturing. Is uw ingreep eigenlijk alleen het plaatsen van een very high tech kamerthermostaat en blijft de rest van de sturing van de installatie zoals ze nu is.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:53:40 »
Dat wordt een mooie regeling.

Ik ken natuurlijk niets van de huidige toestand.
Met "boiler" bedoel ik een vat warm water dat door warmtewisseling opgewarmd wordt door het warm water vanuit de brander doorheen te laten stromen. In theorie kun je dit gewoon als een kamer beschouwen die je constant op 60° wil houden.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat de huidige toestand al  is dat de boiler een aparte pomp heeft, dat er een voorrangsregeling op de ketel staat voor de boiler etc. Dat maakt de ingreep dan groter om die als een kamer zoals de andere te beschouwen.
Maar in dat geval hoef je ook niet meteen iets te veranderen aan die boiler sturing. Is uw ingreep eigenlijk alleen het plaatsen van een very high tech kamerthermostaat en blijft de rest van de sturing van de installatie zoals ze nu is.
Wel ik denk dat ik wat de verkeerde termen gebruikt heb.

Ik heb 1 gasketel voor warm water.
En een mazoutbrander voor chauffage. Het is de mazoutbrander die ik aan/uit stuur. Op de mazoutbrander zelf zit ook nog een waterthermostaat. Die staat nu ingesteld op 70°C.
Als er warmtevraag is van het max! systeem, gaat de mazoutbrander het chauffage water warm stoken tot 70°. Dan valt die uit. Zakt de temperatuur van het water terug (door afgifte in de gevraagde kamer) dan gaat die terug aan slaan en opwarmen tot 70°C (dat is tenminste als er op dat moment nog warmtevraag is).

Op termijn ga ik de gasketel (warm water) en oude mazoutbrander wel vervangen door een moderne condensatie ketel. Maar ook dan kan ik mijn sturing gebruiken, eventueel nog aan te passen naar een modulerende sturing via opentherm ipv aan/uit relais.

Online b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2018, 17:18:25 »
Duidelijk.

En het is dus nu geen enkel probleem dat het aangekochte systeem geen speciale voorzieningen heeft voor warm water. Dat is volledig apart. De dag dat beide systemen vervangen worden door een nieuwe condensatieketel met warm water, zal die ketel wel de nodige sturing hebben voor het warm water en kun je uw aangekocht systeem blijven gebruiken als super deluxe kamerthermostaat. Ik zie nergens een probleem of tekortkoming.

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:24:56 »
Zeer interessant topic !  :thumbsup:
Zit ook over zulk systeem na te denken.
Notificatie aan.
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 2 november 2018, 18:32:32 »

Op termijn ga ik de gasketel (warm water) en oude mazoutbrander wel vervangen door een moderne condensatie ketel. Maar ook dan kan ik mijn sturing gebruiken, eventueel nog aan te passen naar een modulerende sturing via opentherm ipv aan/uit relais.

Knap Jan!

Voor een klassieke installatie (lees : aan/uit ketel) is dit magnifique!

Kleine heads up : Voor een opentherm not sure..
De meeste ‘slimme’thermostaten slagen er niet in om de volledige functionaliteit van de fabrikant over te nemen en bewijzen zich dus minder zuinig als de thermostaat van de fabrikant.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 3 november 2018, 12:19:00 »
Daarnet een gleuf gemaakt in de bovenste plank en een alu rooster geplaatst zodat de warmte beter uit de houten omkasting kan.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Offline wiely

• Warming Up
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 4 november 2018, 08:12:36 »
Handige info!

Radiator is wel knap weg gewerkt.

Wou vorig jaar zo’n honeywell kopen enkel om de badkamer apart te regelen, maar opentherm communicatie bleek niet 100% oké te zijn.

Heb dan maar een elektrische radiator in de badkamer geplaatst.