Auteur Topic: [F2X] Advies firmawagen 120i leasing/renting  (gelezen 577 keer)

Offline Peter_J

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F2X] Advies firmawagen 120i leasing/renting
« Gepost op: 26 oktober 2018, 13:42:33 »
Hallo iedereen,

Weldra vervalt mijn firmawagen en dient deze vervangen te worden.  Mijn oog is hierbij gevallen op een 1-reeks, meer bepaald een 120i.  Ik ben mezelf ervan bewust dat er veel meer 116 of 118 diesels rondrijden maar dat is voor mij geen optie. 

Ik heb reeds proefgereden met een 120i en deze is mij zeer goed bevallen.  Nu, een deel van ons wagenpark valt onder leaseplan en ik heb online gelezen dat zij naar de dure kant zijn om nog maar te zwijgen van hun service.  Als ik bij hen een 118 diesel configureer kom ik 100 €/maand goedkoper uit dan een 120i.  De adder onder het gras is hier de BIV die zwaar doorweegt bij de 120i (2400 € voor 184 pk).  Leaseplan valt namelijk onder het statuut van Brussel en daar betaal je voor de PK's.

Soit, ik ben gewoon bereid om afhankelijk van mijn budget (een Passat wagon zou mogelijk zijn) bij te passen.  De mogelijkheid om de wagen nadien over te nemen zou ook gaan, alleen is dan mijn vraag: wat is het meest interessante?  Leaseplan is volgens mij al niet de beste keuze, vooral die BIV is een groot nadeel.

Alvast bedankt.

Offline Goesting

• Pre-Qualifying
  • **
Re: Advies firmawagen 120i leasing/renting
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2018, 17:41:01 »
Leaseplan valt namelijk onder het statuut van Brussel en daar betaal je voor de PK's.

Als ik het goed begrijp mag je op je werk dus kiezen tussen meerdere leasingmaatschappijen? Welke zijn dit dan of zijn jullie daar gewoon vrij in? Het maakt trouwens niet uit in welk gewest een leasingmaatschappij de wagen inschrijft, want voor leasing is nog altijd het oude BIV systeem van toepassing. Aan die € 2400 BIV ga je dus niet ontsnappen door een leasingmaatschappij in Vlaanderen te kiezen. Deze maatregel is er denk ik gekomen om geen concurrentie tussen de gewesten mogelijk te maken.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:07:21 »
Wat ik wel wil meegeven Peter : hou rekening met een verbruik van 8-9l bij de 120i, al die opgegeven verbruiken vd fabrikant van 6l vergeet het. :jpshakehead:

Ik heb met een manuele 120i gereden, ook al de B48 motor, en die zijn verbruik lag niet ver van mijn huidige M140i xDrive (wel een automaat).

Maar hopelijk heb je een tankkaart inbegrepen en dan heeft dat geen impact voor jou.

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:30:20 »
Als ik het goed begrijp mag je op je werk dus kiezen tussen meerdere leasingmaatschappijen? Welke zijn dit dan of zijn jullie daar gewoon vrij in? Het maakt trouwens niet uit in welk gewest een leasingmaatschappij de wagen inschrijft, want voor leasing is nog altijd het oude BIV systeem van toepassing. Aan die € 2400 BIV ga je dus niet ontsnappen door een leasingmaatschappij in Vlaanderen te kiezen. Deze maatregel is er denk ik gekomen om geen concurrentie tussen de gewesten mogelijk te maken.

Er rijden een paar Audi's van collega's rond en die zitten bij D'ieteren finance.  Ik geloof dat je deels kan ontsnappen aan die BIV door hem te laten begrenzen op 163 PK.  Bij de 4 reeks kon dat toch, geen idee of dat evenzeer bij de 120i is.

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:33:56 »
Wat ik wel wil meegeven Peter : hou rekening met een verbruik van 8-9l bij de 120i, al die opgegeven verbruiken vd fabrikant van 6l vergeet het. :jpshakehead:

Ik heb met een manuele 120i gereden, ook al de B48 motor, en die zijn verbruik lag niet ver van mijn huidige M140i xDrive (wel een automaat).

Maar hopelijk heb je een tankkaart inbegrepen en dan heeft dat geen impact voor jou.

Ik heb inderdaad een tankkaart.  Ik doe grotendeels snelweg en ben vroeg weg naar mijn werk dus ik heb quasi nooit file.  Daar moet je met een gangetje van 120-130 km/u cruisecontrol toch aan 7 liter mee komen, niet?  Af en toe rijd je wel eens sportiever, maar dan eerder naar hernemingen toe.

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:55:12 »
Ik heb inderdaad een tankkaart.  Ik doe grotendeels snelweg en ben vroeg weg naar mijn werk dus ik heb quasi nooit file.  Daar moet je met een gangetje van 120-130 km/u cruisecontrol toch aan 7 liter mee komen, niet?  Af en toe rijd je wel eens sportiever, maar dan eerder naar hernemingen toe.

Ja ja  :blah: :blah: :blah:

No way 7l  :jpshakehead:

Maar met een tankkaart maakt dat niet uit he  :razz:

Ik vond de 120i zeer mak, te weinig koppel.

Zeker als je uit een (koppelrijke) diesel komt  8)

Offline Goesting

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2018, 00:20:12 »
Ik geloof dat je deels kan ontsnappen aan die BIV door hem te laten begrenzen op 163 PK.  Bij de 4 reeks kon dat toch, geen idee of dat evenzeer bij de 120i is.

Bij de 118d, 120d en 125d is het inderdaad mogelijk om die met gereduceerd vermogen te krijgen om de BIV lager te laten uitvallen. Bij de benzines biedt BMW dit op het eerste zicht echter niet aan. :censor:
Nu snap ik zelf ook waarom die benzines nogal duur uitvallen in leasing. Ik ben zelf namelijk ook naar een 120i aan het kijken ter vervanging van mijn 118d. Wij zitten enkel bij LeasePlan en ik heb nu een login voor hun configurator...

In jouw geval zou ik gewoon rondshoppen bij verschillende leasingmaatschappijen met een BMW offerte...

Volgens spritmonitor komt het gemiddeld verbruik van de 120i op 8 liter: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/36-1er.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2016&power_s=184&power_e=184&powerunit=2

Met welke koppelrijke diesel vergelijk je dan? Ik kom van 118dA (B47 motor) en zou niet willen dat een 120i gaat tegenvallen. Ik vergelijk wel steeds met automaat. Misschien was dit bij jou de ontbrekende factor om het onderste uit de kan te halen? Op Duitse fora lees ik nochtans veel lovende commentaren over de 120i.

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2018, 07:27:24 »
Ja mijn 120i was een manuele en wss voelt de automaat sneller aan, die ZF-versnellingsbakken zijn dan ook TOP  :thumbsup:

Ik vergelijk zeker niet met snelle diesels hoor, bijna elke moderne (niet 3 cil) diesel zijn koppel ligt hoger dan dat vd 120i.

Die 120i is echt TEveel toegeknepen want de B48 is eigenlijk best wel een DIJK van een motor in bvb de 330i  8)

Alles hangt ervan af wat je gewoon bent, hier bleek de 120i een slak tov onze saaie leasing 225XE maar die laatste is dan ook wel een ondergewaardeerde auto natuurlijk  >:D

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2018, 06:48:15 »
Als je met een benzine tegenover een diesel staat en minder koppel ter beschikking hebt zorg je ten eerste al dat je met de benzine in hogere toeren blijft hangen (als je reeds op snelheid bent ten minste).

Ter illustratie: BMW 120d vs BMW 320ci E46.  163 pk vs 163 pk.  De diesel 330 nm, de coupé 210 nm.  Ik was eigenaar van de coupé en was sneller dan de 1 reeks bestuurd door een vriend die zijn auto door en door kent.  Het verschil was miniem maar het was er toch.  De e46 coupé is door velen omschreven als een slome wagen maar die zijn dan ook sneller gewend, hun referentie neem ik dan ook met een korrel zout.  Er is altijd wel iets sneller he? De meest recente 120i automaat met 184 pk is gewoon sneller dan eender welke diesel met minder of gelijk vermogen.  Een 316D, 318D of 320D kunnen het dus allemaal vergeten.  Newtonmeters zeggen niet alles.

« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 07:53:02 door Peter_J »

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2018, 07:02:40 »
Ja ja  :blah: :blah: :blah:

No way 7l  :jpshakehead:

Maar met een tankkaart maakt dat niet uit he  :razz:

Spritmonitor geeft gemiddeld 8,15 liter aan ...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2018, 10:18:26 »
Als je met een benzine tegenover een diesel staat en minder koppel ter beschikking hebt zorg je ten eerste al dat je met de benzine in hogere toeren blijft hangen (als je reeds op snelheid bent ten minste).

Ter illustratie: BMW 120d vs BMW 320ci E46.  163 pk vs 163 pk.  De diesel 330 nm, de coupé 210 nm.  Ik was eigenaar van de coupé en was sneller dan de 1 reeks bestuurd door een vriend die zijn auto door en door kent.  Het verschil was miniem maar het was er toch.  De e46 coupé is door velen omschreven als een slome wagen maar die zijn dan ook sneller gewend, hun referentie neem ik dan ook met een korrel zout.  Er is altijd wel iets sneller he?  De meest recente 120i automaat met 184 pk is gewoon sneller dan eender welke diesel met minder of gelijk vermogen.  Een 316D, 318D of 320D kunnen het dus allemaal vergeten.  Newtonmeters zeggen niet alles.

Je mag die e46 natuurlijk niet vergelijken. Die oudere wagens zijn ondanks hun hogere gewicht sneller met hetzelfde pk s. Als je bvb een 3 GT diesel hebt met 150 pk dan is dat ding pokketraag ondanks het koppel vanaf zoveel rpm. Met de huidige benzines is dat ook zo. Een e36 320i sleurde met zijn 6 cilinders voor een twee litertje er behoorlijk hard aan, terwijl je nu met een benzine van 150 pk bijlange die beleving niet hebt, ondanks het koppel of de acceleratiecijfers. Ik vermoed dat de eindoverbrengingen omwille van de zuinigheid roet in het eten strooien.

Al wil ik wel eens optrekken met een 320d tegen een 320i. Of eens gaan rijden in heuvelachtig gebied als de Ardennen. Daar kan die 320i niet mee. Of stop vier man volk in elke auto en flink wat bagage. Die diesel zal afgeremd zijn, maar die benzine zit al helemaal op zijn gat (bij wijze van spreken).

Offline Danny65

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2018, 12:40:39 »

Ter illustratie: BMW 120d vs BMW 320ci E46.  163 pk vs 163 pk.  De diesel 330 nm, de coupé 210 nm.  Ik was eigenaar van de coupé en was sneller dan de 1 reeks bestuurd door een vriend die zijn auto door en door kent.  Het verschil was miniem maar het was er toch.  De e46 coupé is door velen omschreven als een slome wagen maar die zijn dan ook sneller gewend, hun referentie neem ik dan ook met een korrel zout.  Er is altijd wel iets sneller he?  De meest recente 120i automaat met 184 pk is gewoon sneller dan eender welke diesel met minder of gelijk vermogen.  Een 316D, 318D of 320D kunnen het dus allemaal vergeten.  Newtonmeters zeggen niet alles.

Geloof ik geen bal van  :jpshakehead:  Heb zelf een E46 320ci gehad ,was da nen tammen en ne zuiper :thumbdwn:
120D is pakken sneller dan zo ne 320ci,zelf genoeg bmw's gehad om dat te weten...sorry man ;)

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2018, 19:42:09 »
Natuurlijk best ook 3 series met elkaar vergelijken en niet met einers, maar persoonlijk vind ik dat diesels vinniger zijn dan benzines. Je merkt het pas volop in bergachtig gebied. Met een 320i zul je een 320d niet kunnen bijhouden.

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2018, 07:07:12 »
Geloof ik geen bal van  :jpshakehead:  Heb zelf een E46 320ci gehad ,was da nen tammen en ne zuiper :thumbdwn:
120D is pakken sneller dan zo ne 320ci,zelf genoeg bmw's gehad om dat te weten...sorry man ;)

Als je de specificaties erbij neemt van beide wagens blijkt dat de 320ci met een cilinderinhoud van 2171 cc van 0 naar 100 gaat in 8,2 seconden, de 120d doet er 7,9 seconden over.  Een verschil van 3 tienden.  Dus pakken sneller?   ::) 't Kan ook zijn dat je er gewoon niet mee kon rijden he, want ik kon dat klaarblijkelijk wel.  En ik heb ook genoeg bmw's gehad. Sorry man!

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2018, 07:25:49 »
Je mag die e46 natuurlijk niet vergelijken. Die oudere wagens zijn ondanks hun hogere gewicht sneller met hetzelfde pk s. Als je bvb een 3 GT diesel hebt met 150 pk dan is dat ding pokketraag ondanks het koppel vanaf zoveel rpm. Met de huidige benzines is dat ook zo. Een e36 320i sleurde met zijn 6 cilinders voor een twee litertje er behoorlijk hard aan, terwijl je nu met een benzine van 150 pk bijlange die beleving niet hebt, ondanks het koppel of de acceleratiecijfers. Ik vermoed dat de eindoverbrengingen omwille van de zuinigheid roet in het eten strooien.

Al wil ik wel eens optrekken met een 320d tegen een 320i. Of eens gaan rijden in heuvelachtig gebied als de Ardennen. Daar kan die 320i niet mee. Of stop vier man volk in elke auto en flink wat bagage. Die diesel zal afgeremd zijn, maar die benzine zit al helemaal op zijn gat (bij wijze van spreken).

Mijn vergelijking gaat over een E46 320ci met 2171 cc uit het jaar 2001 tegenover een 120d met 163 pk uit 2004.  Je kan hier moeilijk spreken over een veel oudere wagen. De bergen erbij halen is ook nogal een vergelijking, de realiteit is dat 99% van de tijd een sprintje plaats vindt op vlakke weg.  Van de andere kant, dat je totaal geen verhaal hebt met een benzine in de bergen is ook zeer kort door de bocht.  Als je bij het ingaan van een bocht qua toerental telkens uitermate laag zit dan moet je er ook niet van verschieten dat je niet vooruit geraakt he.  Zoals eerder aangehaald is het de kunst van hoog in die toeren te blijven hangen, zodat je het maximale vermogen uit de auto kan halen. 

Offline Danny65

• Pole Position
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2018, 11:56:47 »
Als je de specificaties erbij neemt van beide wagens blijkt dat de 320ci met een cilinderinhoud van 2171 cc van 0 naar 100 gaat in 8,2 seconden, de 120d doet er 7,9 seconden over.  Een verschil van 3 tienden.  Dus pakken sneller?   ::) 't Kan ook zijn dat je er gewoon niet mee kon rijden he, want ik kon dat klaarblijkelijk wel.  En ik heb ook genoeg bmw's gehad. Sorry man!

kga er niet verder op ingaan, jij komt hier juist opt forum en blijkbaar al goeie piloot  :clap:

Offline Vanber

• Grand Prix Winner
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2018, 12:11:43 »
Iedereen heeft een mening en het is ook de bedoeling om deze te delen via dit forum.
Maar net nieuw op het forum en al meteen vrij direct in de aanval gaan door te zeggen dat iemand niet met een auto kan rijden ::) :iono:
BMW F20 M140i LCI2 Shadow edition - M-performance uitlaat + Sperdifferentieel
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=67584.0

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2018, 12:52:45 »
kga er niet verder op ingaan, jij komt hier juist opt forum en blijkbaar al goeie piloot  :clap:

:thumbsup: er moet enen den slimsten zijn he Danny !  ;D

Zoals onlangs in de krant he: "85% van alle werknemers vinden dat zij beter presteren dan hun collega's"  8)

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 9 november 2018, 07:12:08 »

Dus omdat je langer op een forum actief bent maakt van jou een betere piloot?  :thumbsup: Je haalt zelf aan dat de 1-reeks pakken sneller is hoewel de specificaties van beide wagens aantonen dat beide wagens duidelijk aan mekaar gewaagd zijn en wanneer ik de proef op de som heb gedaan ben ik erachter gekomen dat dit wel degelijk zo is. Mocht de 320ci op papier nu een volle seconde of meer trager zijn is dat iets anders, de realiteit zegt duidelijk iets anders.  Of beweer je dat die specificaties allemaal verkeerd zijn? 

Ik heb eens met een Z3 2,8 benzine gereden en die voelde beduidend sneller aan dan mijn weliswaar gechipte E46 diesel coupé van weleer.  Vrienden die met beide wagens hebben meegereden beweerden allemaal dat mijn coupé geen partij was, tot ze naast mekaar werden gezet.  De coupé bleef tot een bepaalde snelheid steeds voor.  Bepaalde wagens voelen sneller aan dan anderen maar dat wil dus niets zeggen.  Weersomstandigheden en reactietijd spelen overigens ook een grote rol.  Vooral bij een stoplichtsprintje zie je vaak dat beide wagens niet gelijk vertrekken en dat een surplus aan vermogen teniet kan worden gedaan door een tragere reactietijd.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 07:34:49 door Peter_J »

Offline Peter_J

• Nieuw
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2018, 07:23:39 »
Iedereen heeft een mening en het is ook de bedoeling om deze te delen via dit forum.
Maar net nieuw op het forum en al meteen vrij direct in de aanval gaan door te zeggen dat iemand niet met een auto kan rijden ::) :iono:

Weetje: erboven werd precies het omgekeerde beweerd.  "Geloof ik geen bal van, heb genoeg bmw's gehad", wat toch duidelijk aantoont dat hij denkt de 'betere/ervaren' chauffeur te zijn en veralgemeent dat alle bmw 320ci's traag zijn.

Misschien was die van hem wel vrij tam en niet goed ingereden, who knows.  Maar om dan te claimen dat een 120D pakken sneller is terwijl de specificaties zeer dicht bij elkaar liggen dan heb je toch echt compleet geen idee waarover je bezig bent.  Of wil je de waarheid gewoon niet inzien, dat kan natuurlijk ook.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 07:41:02 door Peter_J »

Offline chris k

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2018, 11:24:40 »
het gevoel is dikwijls een vals gevoel .

Mijn auto gaat precies ook niet goed vooruit ....door het comfort een 520d GT van 2016

Naar een ander moet je niet zien .....schaf je aan wat je zelf wil
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 11:28:49 door chris k »