Auteur Topic: [F07,F10,F11] Schurend tikkend geluid bij lage snelheid  (gelezen 223 keer)

Offline ikarusk

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F07,F10,F11] Schurend tikkend geluid bij lage snelheid
« Gepost op: 25 oktober 2018, 09:59:45 »
Hoi,

ik heb net het volledige Ophanging & Remmen onderdeel op het forum afgegaan maar kon niet echt een soortgelijk probleem vinden.

Ik kan zelf niet sleutelen aan mijn wagen, daar heb ik echt de kennis en tijd niet voor, maar na een half jaar vervangen en zoeken is dit forum een beetje de laatste uitweg. ;)

Sinds een aantal maanden heeft mijn auto last van een schurend en tikkend geluid.
Ik denk dat het van achteraan de wagen komt aangezien ik in de wagen zit het geluid van achter blijkt te komen, maar garage blijft zeggen dat het vooraan moet zijn.

Ondertussen veel testen gedaan en al veel vervangen, maar elke keer als ik uit de garage rijd wordt ik gek dat het er nog steeds is.

Het schuren en soms kloppen is enkel hoorbaar als je zeer traag rijdt. Het lijkt elke keer ook hoorbaar te zijn vanaf ik over de minste verzakking of verhoging rijdt in het wegdek.
We hebben een test gedaan met aan zeer lage snelheid van links naar rechts slalommen, het geluid is elke keer direct hoorbaar vanaf dat het sturen ingezet wordt.
Het schurend geluid komt direct terug vanaf dat er de minste druk op een kant komt.
Het lijkt ook een geluid te zijn dat samenhangt met een draaiend onderdeel (denk ik dan). Er is soms eens een korte pauze in het schuren en dan begint het terug.

Ik dacht eerst dat het enkel van achteraan rechts zou komen, aangezien ik het met mijn rechteroor ook altijd hoor, maar de garage probeert me heel de tijd duidelijk te maken dat ik dat niet kan horen als ik links vooraan zit. Door die slalom zeiden ze ook dat het weer vooraan moest zijn, terwijl ik nog steeds denk dat het achteraan is.

Ik kan me niet herinneren of het gestart is na het plaatsen van 4 nieuwe banden.
Een half jaar geleden werden 4 splinternieuwe banden onder de wagen gezet nadat ik een runflat had kapot gereden. (links vooraan).
Ook een hele tijd terug eens in een verlaagde berm gereden door een tegenligger waarbij mijn bodemplaat (of iets onderaan de wagen) een serieuze knal maakte tegen de zijkant van het asfalt.

Wagen is op de brug geweest, alle kappen er af, dan rijtest en geluid blijft.
Draaien aan de wielen op de brug maakt geen enkel geluid. Duwen op de wagen (schudden) om de vering te horen maakt geen enkel geluid.
Stationair draaien maakt geen enkel geluid.
Vanaf 50km/u nooit hoorbaar. Enkel 20-45km/u. Dus zeer zacht rijden. Als je stapvoets rijdt is het geluid er continue! Remmen en stilstaan en het is weg.
Soms vertrek je terug en is het geluid weg, rijdt je over een klein bultje dan is het er ineens weer terug.
Maakt niet uit of de wagen warm staat. Ik kan een stevige rit maken en thuis komen, wagen op de oprit zetten en het geluid is te horen.

Ondertussen al heel wat vervangen
- schokdempers
- wiellagers
- remblokken en schijven

Het begint een kostelijk grapje te worden maar ik wil er echt niet mee blijven rijden. Als ik mensen vervoer in mijn wagen zeggen die direct 'amai dat schuurt/kraakt nogal' :-[

Hopelijk heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of kan die in de juiste richting sturen.

Bedankt al en eeuwige dankbaarheid voor wie mij in de juiste richting kan sturen :bow: :)

Mss niet onbelangrijk. Het is een BMW 520 d touring van 2011 met 150000km op de teller.  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 10:16:48 door ikarusk »

Offline beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: Schurend tikkend geluid bij lage snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2018, 11:57:33 »
Hoi,

ik heb net het volledige Ophanging & Remmen onderdeel op het forum afgegaan maar kon niet echt een soortgelijk probleem vinden.

Ik kan zelf niet sleutelen aan mijn wagen, daar heb ik echt de kennis en tijd niet voor, maar na een half jaar vervangen en zoeken is dit forum een beetje de laatste uitweg. ;)

Sinds een aantal maanden heeft mijn auto last van een schurend en tikkend geluid.
Ik denk dat het van achteraan de wagen komt aangezien ik in de wagen zit het geluid van achter blijkt te komen, maar garage blijft zeggen dat het vooraan moet zijn.

Mss niet onbelangrijk. Het is een BMW 520 d touring van 2011 met 150000km op de teller.  :thumbsup:
Ik kan zelf ook niet veel sleutelen, maar toen ik dit las maakte ik me direct deze bedenking...
Touring heeft luchtbalgen voor de niveauregeling... Zijn die al gecontroleerd? Misschien is daar iets mis mee, met de balgen zelf, of de ophanging/bevestiging daarvan  :thinking: :iono:

Suc6
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline Jean

• Qualifying
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2018, 12:35:40 »
Moeilijk om raad te geven over geluid via een forum.. enkel 1 vraagje, welke banden zijn er gemonteerd? Continental sportcontact toevallig?

Offline happydude

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2018, 12:59:03 »
Geluid in de cabine is moeilijk te horen vanwaar het juist komt
Dat werkt namelijk als een klank kast kan zijn als je u achteraan zet dat het van voor komt.

Nu ik zelf sleutel wel veel en ik heb toch al redelijk wat rare geluidjes gevonden in autos dat echt niemand vond of zelfs niemand hoorde

Ik wil gerust eens mee rijden en helpen zoeken
Ik snap dat je daar gek van wordt.
Ik ben namelijk ook zo
Woon je ver van omgeving lokeren , dendermonde ?

Offline ikarusk

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2018, 18:23:45 »
Banden zijn Uniroyal Rainsport 3. Ja idd weet ik dat het meestal moeilijk is vanaf de cabine. Daarom straks met 2 verschillende mensen in de koffer en eens horen wat die zeggen. Ik zal ook eens wat foto’s nemen als em op de brug staat. Alhoewel dat niet veel gaat tonen wss.

Thx al!

Offline erq

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2018, 21:25:38 »
Zeker ook alle hitteschildjes controleren. Wordt rap over het hoofd gezien maar kunnen ook soortgelijke klachten geven.
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da