Auteur Topic: [E9X] Aankoop 335i n55  (gelezen 478 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Basil

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 62
[E9X] Aankoop 335i n55
« Gepost op: 4 oktober 2018, 21:18:20 »
Als vervanging voor mijn f31 318d ben ik aan het rondkijken voor een vervanger in de vorm van een e91 335i Lci.
Ook al is het een modelreeks terug ik denk dat het een mooie vervanger zou zijn :).

Ik heb al wat opgezocht en veel pijnpunten van de n54 zouden bij de n55 verholpen zijn, rekening houdend dat je altijd wat geluk met een wagen dient te hebben.
Dien ik bij een n55 lci ook minimaal 4000 te voorzien voor het aanpakken van de pijnpunten zoals bij een n54? Wat zijn de belangrijkste zaken om naar te kijken bij een n55 en waar dien je zoal te vervangen op een km stand van +/- 100.000km?

- olieverbruik : volgens bmw is 1,5l/1000km normaal, wat mij vrij veel lijkt?
- hpfp zou nog altijd een zwak punt zijn en best te vervangen bij 100.000km ?
- walnutblasting te voorzien?
- injectoren : Bosch injectoren en goedkoper te vervangen dan bij een n54 maar evenzeer na te kijken op laatste type injectoren 12 ?
- wastgaterattle geen probleem meer bij deze single turbo?
- kleppendekselpakking nog een probleem?
- vacuumslangen

Ik veronderstel dat de onderhoudsgeschiedenis ook uit te lezen is bij de bmw dealer of specialist, aangezien ik hem mogelijk particulier zou aankopen.

Alle goede raad is meer dan welkom  ;)



Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4583
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:53:32 »
N55 is vrij bulletproof. Ik zou pas vervangen als iets stuk gaat. Snel zal dat niet zijn.

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6139
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2018, 05:41:54 »
N55 is normaalgezien inderdaad troublefree,laten uitlezen/natrekken bij de dealer is een goed idee,dan heb je een idee van de historiek(van bij de dealers toch).

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4763
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2018, 08:45:10 »
Een N55 durft idd wel wat lekjes hebben, vooral aan het kleppendeksel, en de dichting tussen oliefilterbehuizing en de warmtewisselaar.
Hogedrukpomp blijft een pijnpunt zoals bij de N54.
Hoofdlagers vd krukas durven ook vastlopen, en dan is het meestal einde verhaal motor.

Wastegaterattle hebben ze gene last van, en met de Vanos zijn ook weinig problemen

De PWG's vacuumleidingen vervangen, maar dat is bij alle motoren met vacuum gestuurde turbo's het geval.
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2018, 08:47:29 door Boin »

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4583
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2018, 09:28:50 »
Bovenstaande issues kunnen voorkomen. Echter helemaal niet zo frequent als N54.
Hoofdlagers krukas zijn zeldzaam.


I've read of a handful of instances of spun rod bearings on N55 equipped 3/4 series cars and also a few instances with M235s. It's definitely not a widespread problem but it has happened in both older and newer N55s and high mileage and low mileage motors as well.

What kills rod bearings in most instances is lack of lubrication. With the N55s, I could see the following spinning a bearing:

1) Running the motor hard on cold oil. Oil needs to be a minimum of 180 degrees before driving hard. That typically means at least 10 minutes of driving (not idling). As oil warms up, the oil chains "thicken" thus increasing protection. I can see this being the #1 issue as most people have not a clue that oil needs to be up to temp, especially on a turbo motor.

2) High G load (typically the result of ultra sticky rubber during racing) which causes the oil to pool to one side of the pan and the oil sump temporarily starves of oil.

3) Power mods. Adding power to these cars often means manupulating boost, timing, and AFR to achieve more power. With more power comes higher combustion chamber temps and an increase in a "super knock" situation which is where the piston is hit so hard with detonation that it hammers the piston and rod so violently that the rod momentarily breaks through rod and rod bearing oil film thus spins the bearing.

4) Money shift with a 6MT. Typically other things break too.

5) Manufacturing detect.

6) Low oil teamed with hard driving.


Offline Basil

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 62
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2018, 14:02:01 »
Alvast bedankt voor de feedback, ik ben na jullie antwoorden nog steeds geneigd om een n55 aan te kopen, dus dat zit nog goed  :D.
Als vervanger van mijn huidige 318d heb ik ook gedacht aan een f31 328i en 330d, maar ik denk dat de beleving toch wel wat anders is met een 335i.
Na bijna heel mijn leven diesel te rijden zou ik graag eens van "benzine willen proeven".
Het stuurgevoel in mijn f31 reeks stoort mij soms, mijn wagen heeft een kw v1 schroefkit en ligt goed op de weg maar je voelt soms dat er geen connectie is tussen stuur en wielen. Heb nog nooit met een e90 serie gereden, maar dat zou nog meer 'old school' zijn en vleziger rijden...een proefrit zal het uitwijzen  :D

@Boin: aan welke bedragen moet ik denken in geval volgende zaken zouden voorkomen ( mag in PB hoor) :
- kleppendekseldichting vervangen.
- vacuumleidingen vervangen
- hogedrukpomp
- bougie's en coil packs ?

Boin kan ik bij u ook eventueel een aankoopkeuring laten doen aangezien ik mogelijk een interessante wagen op het oog heb ?

Offline Hyy

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2018, 14:18:19 »
Oliefilterbehuizing dichting, olie pan dichting ga je zeker ook mee moeten vervangen.
Waterpomp kan falen vanaf 30k km bij de eerste N55's,
zien dat terugroepactie op VANOS bouten gebeurd is.
Hogedrukpomp heb ik nog niet over gehoord.
E9X met DCT kan overal lekken.

@Boin zal daar alles over weten en een aankoopkeuring kunnen doen,
je moet wel West Vlaams kennen :)
2013 F06 640i Gran Coupe

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2018, 19:45:50 »
Bovenstaande issues kunnen voorkomen. Echter helemaal niet zo frequent als N54.
Hoofdlagers krukas zijn zeldzaam.


I've read of a handful of instances of spun rod bearings on N55 equipped 3/4 series cars and also a few instances with M235s. It's definitely not a widespread problem but it has happened in both older and newer N55s and high mileage and low mileage motors as well.

What kills rod bearings in most instances is lack of lubrication. With the N55s, I could see the following spinning a bearing:

1) Running the motor hard on cold oil. Oil needs to be a minimum of 180 degrees before driving hard. That typically means at least 10 minutes of driving (not idling). As oil warms up, the oil chains "thicken" thus increasing protection. I can see this being the #1 issue as most people have not a clue that oil needs to be up to temp, especially on a turbo motor.

2) High G load (typically the result of ultra sticky rubber during racing) which causes the oil to pool to one side of the pan and the oil sump temporarily starves of oil.

3) Power mods. Adding power to these cars often means manupulating boost, timing, and AFR to achieve more power. With more power comes higher combustion chamber temps and an increase in a "super knock" situation which is where the piston is hit so hard with detonation that it hammers the piston and rod so violently that the rod momentarily breaks through rod and rod bearing oil film thus spins the bearing.

4) Money shift with a 6MT. Typically other things break too.

5) Manufacturing detect.

6) Low oil teamed with hard driving.

Hoofdreden dat een N55 vastloopt is die variabele oliepomp.. De mijne heeft het ook opgegeven aan 85K km. Vastgelopen en een mooie blauwe krukas als eindresultaat :D

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3400
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2018, 21:30:18 »
@Boin zal daar alles over weten en een aankoopkeuring kunnen doen,
je moet wel West Vlaams kennen :)

Dat valt mee zenne.
Als ik een vraagtoon hoor zeg ik gewoon: doe maar, ja das goed.
:)

Uiteindelijk is toch alles opgelost als je daar weer vertrekt.

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4583
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2018, 07:18:08 »
Hoofdreden dat een N55 vastloopt is die variabele oliepomp.. De mijne heeft het ook opgegeven aan 85K km. Vastgelopen en een mooie blauwe krukas als eindresultaat :D

Dan kan ik nog net 3000 kilometer genieten van mijn F10 :toofunny:

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3025
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2018, 16:37:21 »
HPFP, t'ja, bij de mijne juist vervangen, ong 700 incl.BTW. Voor de rest nog geen problemen gehad.
Ik heb hem wel een groot onderhoud gegeven, ook bougies. Nu 120K km, en hij rijdt als een speer :thumbsup:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2018, 17:26:02 »
Dan kan ik nog net 3000 kilometer genieten van mijn F10 :toofunny:

Zal wel zo erg niet zijn zeker :D. Werd wel zeer stevig gebruikt..

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 80
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2018, 00:29:23 »
Hier ook veel uitleg, 5 meest voorkomende problemen bij de N55: http://www.bmwn55tuning.com/n55-common-problems/

Offline Basil

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 62
Re: Aankoop 335i n55
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2018, 15:01:59 »
Merci weer allemaal voor de opsomming van de aandachtspunten !
Heeft iemand een idee waar ik de onderhoudsintervallen kan vinden voor een N55 335i bj 2011 of een opsomming van zaken die vervangen dienen te zijn?
Zou graag weten welke zaken er bij normaal onderhoud allemaal vervangen dienen te worden en bij welke kilometerstand en de eventuele terugroepacties.
Dan kan ik ook nakijken in de historie of dit ook allemaal is gedaan.