Auteur Topic:  Onderhoud F20, groot of klein?  (gelezen 478 keer)

Offline springfield

• Trade Count: (+1)
  • Nieuw
  • *
Onderhoud F20, groot of klein?
« Gepost op: 3 oktober 2018, 11:05:19 »
Ik heb een BMW F20 van 2016 en deze heeft een onderhoud gehad op 23k km toen we deze kochten bij BMW zelf (premium selection).
Nu op 52k km krijgen we melding voor onderhoud, in de boordcomputer staat er motorolie en voertuig check.

Nu heb ik contact opgenomen met een grote BMW concessie en deze zegt dat de auto op groot onderhoud moet.
Ik heb ook gehoord bij een kleine BMW garage en deze zegt dat de eerste 2 onderhoudsbeurten een klein onderhoud is en de 3de een groot onderhoud.

Wie heeft er nu eigenlijk gelijk?

Offline Goesting

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
Re: Onderhoud F20, groot of klein?
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2018, 12:12:03 »
Volgens mij heeft de eerste gelijk. Bij mijn F20 uit 2015 was het op 30.000 en 90.000km een klein onderhoud, en op 60.000 en 120.000km een groot onderhoud. Bij het laatste groot onderhoud kwam daar ook voor de eerste keer vervanging van alle remblokken bij. Er staat er nu 125.000km op.

In ieder geval moeten ze gewoon uitvoeren wat de boordcomputer zegt, los van "groot" of "klein" (voor interpretatie vatbaar).

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2018, 12:21:36 »
BMW werkt inderdaad met CBS(Condition Based Service) in plaats van vaste intervallen,de wagen geeft zelf aan wat er moet gebeuren of vervangen worden dus is enkel een kwestie van de sleutel uitlezen.

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2018, 18:35:31 »
2 "kleine" onderhouden heb ik nog niet meegemaakt.
BMW werkt inderdaad met CBS maar normaal is het klein/groot/klein op de F-reeks. Tenzij men bij het eerste onderhoud alle filters geselecteerd heeft via ISPA. Dan klopt de telling niet meer en uw sleutelgegevens bijgevolg ook niet..

Offline pukkie007

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2019, 10:38:55 »
Even hier terug inpikken.

De F30 , bj 2016, vraagt nu bij 43.000 km zijn derde onderhoud aan op de bc. Heeft er ééntje gehad in 2017 en één op 05.10.2018 bij 37.000 km.

Blijkbaar is er ooit een terugroepactie geweest omdat de bc de service-intervallen te snel aftelde. ( 100 km rijden en 1000 km aftellen voor de volgende service). Verder ben ik ook bewust dat de manier van rijden ook bepalend is voor de berekening van die intervallen.

Nu lijkt me deze wagen wel zeer snel aan zijn derde beurt toe te zijn.  :iono: :iono:

Iemand bevindingen hierover ?

Offline Connix

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 16:14:25 »
Heb vandaag hetzelfde voor met mijn BMW 116i F20, gaf aan dat hij nog 20000km te gaan had of voor 03/2020 onderhoud, ineens 34000km over service (motorolie) en 6000 controle terwijl dit eigenlijk overeenkomt in de geschiedenis met het voorgaande onderhoud. Langs de garage geweest en zeiden dat er een storing zit, waarschijnlijk in de head unit en zou diagnostisch aangehangen moeten worden om te kijken of deze aldanniet kapot is. Geen idee of dit het echt is, lijkt mij wat raar maar het zou natuurlijk kunnen, iemand nog meer informatie misschien?