Auteur Topic: [E46] Project M54 rebuild. In progress ...  (gelezen 2855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
[E46] Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #120 Gepost op: 22 oktober 2018, 17:18:24 »
Het lijkt precies wel of er een bus in geperst zit, omdat er zo een rand aan te zien is, maar dat kan dan ook die rand zijn waar boin van sprak, maar ik heb dan ook nog nooit een motorblok met cilinderbussen live gezien met uitzondering van in de les 10 jaar geleden.

Daarnet gebeld met de persoon die met mijn kop bezig is. De uitlaatklep geleiders gaat hij laten zitten. Er zat iets meer speling op dan op de inlaatkleppen maar hij had het nagemeten en de speling viel binnen tolerantie. Kop is 0.15mm afgevlakt. Ik ga hem terugvragen zonder kleppen gemonteerd zodat ik de in- en uitlaatkanalen kan proper maken en polijsten. Ik wacht intussen nog vol ongeduld op materiaal dat nog moet toekomen :)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 18:52:37 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #121 Gepost op: 1 november 2018, 14:22:49 »
Interessant topic! Blijkbaar ben ik met een gelijkaardig project bezig. revisie van e46 330i blok waarbij een drijfstanglager was doorgedraaid. Heb een 2dehands blok gekocht met aantoonbaar 165k km. Heb dit blok ook opengesmeten om slijtageonderdelen te vervangen. Bleek dit ook zo een olievuilbak te zijn, bespaar idd nooit op olie!

Die gladde plekken id cilinder zijn geen goed teken. Heb een flexhone grid 320 liggen, afh waar je woont, mag je deze eens proberen.

De 2 blokken die ik heb, hadden geen gladde plekke id cilinder. Beide hadden 0.04-0.05mm speling bovenaan de cilinder en 0.02-0.03mm speling midden en onder id cilinder (240k en 165k km). Bmw zelf geeft geen toleranties op voor deze maten. De filmpjes van 50sKid zijn wel goed hiervoor. Gezien de tijd ik erin steek, wou ik geen half versleten blok en wordt de compressie 11:1 met 84.5mm zuigers.

Heb anders nog standaard M54b30 zuigerveren en M52b28 zuigerveren liggen (voor de olieschraapveer) die ik niet meer ga gebruiken. Zal je een pb sturen.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #122 Gepost op: 1 november 2018, 14:59:19 »
Interessant topic! Blijkbaar ben ik met een gelijkaardig project bezig. revisie van e46 330i blok waarbij een drijfstanglager was doorgedraaid. Heb een 2dehands blok gekocht met aantoonbaar 165k km. Heb dit blok ook opengesmeten om slijtageonderdelen te vervangen. Bleek dit ook zo een olievuilbak te zijn, bespaar idd nooit op olie!

Die gladde plekken id cilinder zijn geen goed teken. Heb een flexhone grid 320 liggen, afh waar je woont, mag je deze eens proberen.

De 2 blokken die ik heb, hadden geen gladde plekke id cilinder. Beide hadden 0.04-0.05mm speling bovenaan de cilinder en 0.02-0.03mm speling midden en onder id cilinder (240k en 165k km). Bmw zelf geeft geen toleranties op voor deze maten. De filmpjes van 50sKid zijn wel goed hiervoor. Gezien de tijd ik erin steek, wou ik geen half versleten blok en wordt de compressie 11:1 met 84.5mm zuigers.

Heb anders nog standaard M54b30 zuigerveren en M52b28 zuigerveren liggen (voor de olieschraapveer) die ik niet meer ga gebruiken. Zal je een pb sturen.
Als die zuigerveren nieuw zijn heb ik wel interesse, tenzij ik een complete set bestel (dichtingen, zuigerveren, lagerschalen, en heel de boterham in één). Merci voor het aanbod van de flexhone, hier kom ik misschien wel op terug. 50sKid is idd wel een goed youtube channel als je met M54 motoren bezig bent. Die heeft ook veel info vrij over toleranties en maten e.d.

Laat gerust weten hoe uw revisieproject evolueert :)

Dat gezegd zijnde: gisteren telefoon gekregen, en mijn kop is afgevlakt, kleppen bijgeslepen, gerodeerd en getest op dichtheid. €230 (inclusief demontage edit en ook incl nokkenassen polijsten, daar waar ze wat ingelopen waren). Valt zeer goed mee. De kleppen zijn nog niet terug gemonteerd daar ik eerst de in- en uitlaatkanalen wil propermaken (polijsten?)

Met wat geluk kan ik hem morgen al ophalen, en anders zal het voor begin volgende week zijn.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2018, 16:20:12 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #123 Gepost op: 1 november 2018, 15:44:50 »
Alles over port and polisch bmw m54:

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?t=3094

Je kan ook wat minder extreem gaan en gwn de kanalen uitschuren met dremel, ik dacht uitlaat tot korrel 400 (of zo hoog mogelijk) en inlaat korrel wat ruwer (bv 320). Je hebt er veel schuurpapierrolletjes voor nodig! Aliexpress ftw maar 3-4 weken levertermijn.

M50 inlaat op M54 zou ik niet doen wegens verlies aan koppel.

succes!

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #124 Gepost op: 1 november 2018, 16:19:19 »
Alles over port and polisch bmw m54:

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?t=3094

Je kan ook wat minder extreem gaan en gwn de kanalen uitschuren met dremel, ik dacht uitlaat tot korrel 400 (of zo hoog mogelijk) en inlaat korrel wat ruwer (bv 320). Je hebt er veel schuurpapierrolletjes voor nodig! Aliexpress ftw maar 3-4 weken levertermijn.

M50 inlaat op M54 zou ik niet doen wegens verlies aan koppel.


succes!

+ veel te veel werk voor die paar pk's dat het waard is.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline BruLaX

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 193
  • HELLO
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #125 Gepost op: 1 november 2018, 18:01:44 »
Als ge interesse hebt heb nog nen kapote m54b30 staan en perfecte werkende en m54b22.
BMW E46 320D - Touring M Pack - Mystic blue

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=54806

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #126 Gepost op: 1 november 2018, 20:44:53 »
Als ge interesse hebt heb nog nen kapote m54b30 staan en perfecte werkende en m54b22.
@BruLaX Merci voor het aanbod. Voorlopig geen interesse, maar als mijn project af is zou ik wel eens durven een M50/52 te stroken, dan kan ik wel een M54B30 krukas gebruiken uit een "kapot" blok.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2018, 20:47:50 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #127 Gepost op: 2 november 2018, 21:00:19 »
Daarnet de kop opgehaald. Gevlakt (0,15mm, ik veronderstel dat ik een gewone koppakking kan gebruiken zonder mijn compressie te verhogen?), kleppen en klepzittingen geslepen, gerodeerd en gecontroleerd of alles 100% afsluit, alsook de "journals" van de nokkenassen gepolijst. Totaalplaatje van €230 wat ik zeer schappelijk vind.
Ook oliefilterhuis in 't wasmachien gestoken. En dan nu voor onze liefhebbers: wat zat er in het oliefilter? Wil je meer weten? Scroll dan naar beneden  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 2 november 2018, 21:08:00 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #128 Gepost op: 2 november 2018, 21:01:34 »
more pics
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #129 Gepost op: 2 november 2018, 21:01:56 »
...
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #130 Gepost op: 2 november 2018, 21:04:49 »
Onderhoud om de 90 000km is voldoende, nietwaar?

Restanten van oliefilter. Achteraf blijkt het toch niet zo duidelijk te zijn, misschien morgen eens een betere foto trekken. Maar het oliefilter zat vol zwarte drap en afval. Volgens mij kon die nog amper iets doorlaten. Het deksel van het oliefilterhuis stond naar 't schijnt ook muurvast. Hij moest serieus kracht zetten om die los te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2018, 21:08:36 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1284
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #131 Gepost op: 3 november 2018, 13:11:44 »
Je hebt toch ook overmaat koppakkingen zogezegd?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #132 Gepost op: 3 november 2018, 13:22:09 »
Je hebt toch ook overmaat koppakkingen zogezegd?
ik denk dat dat per 0,3mm werkt.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 241
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #133 Gepost op: 3 november 2018, 20:32:28 »
Ik ken wel niet veel revisiebedrijven die een cilinderkop in zo'n smerige staat teruggeven na het bewerken. Niet aanvallend bedoeld, my 2 cents  ;)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #134 Gepost op: 3 november 2018, 22:36:03 »
Ik ken wel niet veel revisiebedrijven die een cilinderkop in zo'n smerige staat teruggeven na het bewerken. Niet aanvallend bedoeld, my 2 cents  ;)

Hij kon ze properder krijgen maar dan gingen de werkuren de lucht in. In vergelijking met hoe ik hem heb binnengebracht zit er hij er stukken beter uit. + ik kan hem thuis nog wat verder opkuisen. Het belangrijkste is toch al gebeurd :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #135 Gepost op: 4 november 2018, 21:52:54 »
Daarnet de kop opgehaald. Gevlakt (0,15mm, ik veronderstel dat ik een gewone koppakking kan gebruiken zonder mijn compressie te verhogen?), kleppen en klepzittingen geslepen, gerodeerd en gecontroleerd of alles 100% afsluit, alsook de "journals" van de nokkenassen gepolijst. Totaalplaatje van €230 wat ik zeer schappelijk vind.
Ook oliefilterhuis in 't wasmachien gestoken. En dan nu voor onze liefhebbers: wat zat er in het oliefilter? Wil je meer weten? Scroll dan naar beneden  :thumbsup:

Is niet overdreven duur. Geschat is compressie 0.1 hoger door 0.15mm te vlakken, dat is verwaarloosbaar.

Heb je de lagerkappen vd nokkenas ook wat opschuurd met 600 ofzo?

Ga je ook je vanos reviseren met viton dichtingen en anti-rattle kit?

Die olieresten gaan er echt niet goed af. Na veel schrobben en ovenreiniger de mijne in bijlage.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2018, 22:10:28 door accota »

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #136 Gepost op: 4 november 2018, 22:11:19 »
Is niet overdreven duur. Geschat is compressie 0.1 hoger door 0.15mm te vlakken, dat is verwaarloosbaar.

Heb je de lagerkappen vd nokkenas ook wat opschuurd met 600 ofzo?

Ga je ook je vanos reviseren met viton dichtingen en anti-rattle kit?

Die olieresten gaan er echt niet goed af. Na veel schrobben en ovenreiniger de mijne in bijlage. De gietvorm is blijkbaar anders bij deze cilinderkop.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #137 Gepost op: 4 november 2018, 22:46:22 »
De vanos-dichtingen worden idd ook vervangen.

Ik heb wel een bijkomend probleem. De revisie-man zei me dat de uitlaatkleppen lichte speling hadden in hun geleiders, maar hij heeft de geleiders niet vervangen omdat het nog binnen tolerantie viel volgens de opgegeven waarden. Echter heb ik daarstraks gezien dat er één uitlaatklep opmerkelijk meer speling had dan de anderen, en naar mijn normen teveel. Zal morgen een filmpje uploaden.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #138 Gepost op: 8 november 2018, 20:38:00 »
Dames en heren. Voor €100 (+ BTW?) kan ik mijn krukas laten testen op microscheurtjes. Waar ik mijn kop heb laten reviseren zegt hij dat dit overbodig is en dat die krukassen wel tegen een stoot kunnen.
Wat zijn jullie meningen?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 241
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [krukas laten testen. Yay or nay?]
« Reactie #139 Gepost op: 8 november 2018, 21:39:35 »
Ik stel me eerder vragen bij welke revisieman jij gaat. Ofwel is het goed ofwel niet en wordt het vervangen. Als ik dan hoor dat hij op het zicht kan vertellen dat je cilinders nog goed zijn terwijl je op foto’s al ziet dat er matte plekken zijn en het hoonpatroon weg is!?


Om even terug te komen op je kostenplaatje en reinigen cilinderkop:

M20:
Vervangen klepsteeldichtingen
Vlakken en afpersen
Roderen/slijpen kleppen en zittingen
Bijschuren nokkenas
Reinigen tuimelaarsassen
Wassen onderdelen
Sodablasten van volledige cilinderkop en kanalen. (20 euro).


250 euro btw incl ;-). En die cilinderkop ziet er als nieuw uit..

Betreffende je krukas, afhankelijk van je eigen budget.. ikzelf zou er niet eens over twijfelen..

Offline mx81

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 60
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [krukas laten testen. Yay or nay?]
« Reactie #140 Gepost op: 8 november 2018, 22:20:46 »
ik zou me er persoonlijk niet teveel van aantrekken...
de krukassen zijn nooit het probleem, het zijn slecht onderhoud een lagerspeling die u drijfstangen erdoor laten vliegen.
microscheurtjes worden ook zichtbaar voor er breuk optreedt, en ik verwacht niet dat dit snel zal gebeuren onder de 350pk grens  :iono:

ik zou me meer zorgen maken over speling dan microscheurtjes in jouw geval...

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [krukas laten testen. Yay or nay?]
« Reactie #141 Gepost op: 8 november 2018, 22:57:15 »
@Jean Bij wie heb jij je cilinderkop binnengebracht? Een extra adresje hebben kan nooit kwaad :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Andy

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [krukas laten testen. Yay or nay?]
« Reactie #142 Gepost op: 9 november 2018, 13:41:13 »
Mooi project, blijf ik volgen  :thumbsup:
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> fun/track - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #143 Gepost op: 13 november 2018, 23:09:41 »
Vandaag de buitendiameter van de krukas "journals" opgemeten. Alles is gemeten in het midden. Ik veronderstel dat dit voldoende is, of dien ik op de rand ook te meten, dus over heel het oppervlak als het ware? De juiste toleranties moet ik nog eens opzoeken, maar ik dacht dat deze er binnen vallen. (edit: 59.977 – 59.983 mm) Die van de drijfstangen nog niet kunnen meten daar mijn micrometer van 50 tot 75mm is, en dus te groot is hiervoor.

About the head ... De revisieman zei me dat er iets meer speling op de uitlaatklepgeleiders zat dan die van de inlaat, wat normaal is, en alles zou binnen tolerantie zijn. Echter viel me toen al op dat één van de kleppen er los uit viel als je de kop omdraaide, en alle andere 23 kleppen bleven zitten. Daarnet eens nagemeten, en in alle richtingen heeft die ene klep in zijn geleider 0,1 - 0,15mm meer speling dan alle anderen. Ik zou die geleider dus wel willen vernieuwen. Gezien de afstand (1u rijden) ga ik voor dit ene geval korter bij huis eens langsgaan.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 23:20:16 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1284
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #144 Gepost op: 14 november 2018, 00:43:52 »
Zou je ze ineens niet allemaal laten doen dan?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 241
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #145 Gepost op: 14 november 2018, 07:06:48 »
Goeie keuze!

Al vind ik het jammer om te zien dat je nu reeds 230 euro kwijt bent, je uren hebt zitten kuisen om het proper te krijgen (terwijl een normaal bedrijf dit voor je doet) om dan achteraf te zien dat het uiteindelijk toch niet in orde is..

Hoeveel zal dit grapje nu uiteindelijk gekost hebben? Dit was hetgeen ik bedoelde in verschillen tussen bedrijven, je bent 20 euro goedkoper uitgevallen dan mijn vast bedrijf. Eindresultaat ligt wel dag en nacht uit elkaar..
En dit is dan via die forummer geregeld? Of heb ik het mis?

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #146 Gepost op: 14 november 2018, 09:41:27 »
Zou je ze ineens niet allemaal laten doen dan?
Ik heb dit ook overwogen, maar de rest zit nog vrij goed. Uiteindelijk kan ik zo bezig blijven en letterlijk alles vernieuwen, dus zo lang het nog (ruim) binnen tolerantie valt plan ik om het te laten dienen. Het onderblok is iets anders, omdat "als" daar ooit iets aan komt, de kans groot is dat heel de motor er weer uit mag, dus daar twijfel ik niet :)

Goeie keuze!

Al vind ik het jammer om te zien dat je nu reeds 230 euro kwijt bent, je uren hebt zitten kuisen om het proper te krijgen (terwijl een normaal bedrijf dit voor je doet) om dan achteraf te zien dat het uiteindelijk toch niet in orde is..

Hoeveel zal dit grapje nu uiteindelijk gekost hebben? Dit was hetgeen ik bedoelde in verschillen tussen bedrijven, je bent 20 euro goedkoper uitgevallen dan mijn vast bedrijf. Eindresultaat ligt wel dag en nacht uit elkaar..
En dit is dan via die forummer geregeld? Of heb ik het mis?

Dit was idd een adres dat ik via een mede-forummer heb gekregen. Misschien volgende keer eens via uw adres proberen. Achja, het is niet het einde van de wereld he :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 241
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #147 Gepost op: 14 november 2018, 20:11:21 »
Tuurlijk, al doende leert men! Laat ons wel hopen dat dit de enige keer is dat je een motor moet reviseren :D, er zijn goedkopere hobby’s ;-)

Offline accota

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #148 Gepost op: 14 november 2018, 21:07:09 »
Dames en heren. Voor €100 (+ BTW?) kan ik mijn krukas laten testen op microscheurtjes. Waar ik mijn kop heb laten reviseren zegt hij dat dit overbodig is en dat die krukassen wel tegen een stoot kunnen.
Wat zijn jullie meningen?

Als het op de details aantkomt geef je dat geld miss beter uit aan uitbalanceren van krukas met vliegwiel en demper. Valeo verkoopt enkelmassa sets.

Wat kost zo 1 klepgeleidder vervangen? Als de prijs meevalt miss beter allemaal doen of enkel inlaat/uitlaatkant?

Wat waren de maten van de drijfstanglagervlakken?

Voor de kruk verkoopt bmw lagerschalen in overmaten:

11 21 Crankshaft and Bearings M54
Ground sizes of main bearing journals
Standard yellow mm 59.984 ... 59.990
Standard green mm 59.977 ... 59.983
Standard white mm 59.971 ... 59.976

succes, ik heb bijna een momentplaat voor het opboren :)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1458
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [kop teruggekregen]
« Reactie #149 Gepost op: 14 november 2018, 23:27:26 »
Als het op de details aantkomt geef je dat geld miss beter uit aan uitbalanceren van krukas met vliegwiel en demper. Valeo verkoopt enkelmassa sets.

Wat kost zo 1 klepgeleidder vervangen? Als de prijs meevalt miss beter allemaal doen of enkel inlaat/uitlaatkant?

Wat waren de maten van de drijfstanglagervlakken?

Voor de kruk verkoopt bmw lagerschalen in overmaten:

11 21 Crankshaft and Bearings M54
Ground sizes of main bearing journals
Standard yellow mm 59.984 ... 59.990
Standard green mm 59.977 ... 59.983
Standard white mm 59.971 ... 59.976

succes, ik heb bijna een momentplaat voor het opboren :)

1 klepgeleider was €13 voor plaatsing, en de geleider zelf was ook iets rond de €10. = €23
x 24 kan dit wel eens pijnlijk worden.

Uitbalanceren van de krukas, wel, hier zijn theorieën rond. Is dat wel nodig? Ik bedoel maar: de massa van die krukas is nog steeds dezelfde als 16 jaar geleden. Het is niet dat dit plots verandert of plots een onbalans gaat creëren. ... is een theorie hierrond :P

Die momentplaat-thread heb ik vandaag ook gezien. Is dat iets dat echt nodig is denk je? Ik wacht nog steeds op mijn meet-gerief, en worst case scenario ga ik ook overmaat zuigers nodig hebben.

Betreffende de lagerschalen in overmaat. Ik heb vandaag eens gekeken en ik denk dat ik groene heb steken. Voor zo ver die kleur nog duidelijk zichtbaar is. Wil dat dan zeggen dat ik sowiso weer groenen moet nemen, of moet ik kiezen naar gelang mijn metingen?

Sowiso ga ik wel plastigaugen als het zo ver is.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci