Auteur Topic: [E46] Project M54 SWAP [done]  (gelezen 10905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
[E46] Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #60 Gepost op: 5 oktober 2018, 08:59:07 »
Laat hem dan dicht en rij tot de lagerschalen aan de uitlaat uit komen.
Tegen dan gaan de uitlaatkleppen niet meer door de doorgerotte uitlaatnokkenas ;)

Like I said: lagerschalen zijn echt de kost niet.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10355
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #61 Gepost op: 5 oktober 2018, 09:03:42 »
In elk geval is dit nog eens een interessant topic dat ik vol interesse volg.  :thumbsup:

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6069
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #62 Gepost op: 5 oktober 2018, 09:15:22 »
In elk geval is dit nog eens een interessant topic dat ik vol interesse volg.  :thumbsup:

Inderdaad. Genieten :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #63 Gepost op: 5 oktober 2018, 09:17:25 »
dan is 't goed ;D Klaar om te volgen welk deel er het eerst zal breken? ;D

Neen, point taken, ofwel tegoei, ofwel niet. Heb eens prijzen van onderdelen en werk (kleppen en klepzittingen slijpen, krukas controleren, ...) gevraagd aan iemand anders die motorrevisie doet (dank aan mx81). Het kan zijn dit topic nu enkele dagen gaat stil liggen, maar hier komt sowiso vervolg op. Nu eens beginnen met alles proper te maken en op te ruimen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #64 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:28:46 »
€3000?!  :o Excuse me? Daarvoor koop je een nieuwe kop!


Klopt maar geen 2 koppen. V8 remember !
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #65 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:37:20 »
dat is wel belachelijk duur.. :wow: ik laat een standaard koprevisie doen voor +-250eu ;kop lektesten, vlakken en kleppen en zittingen slijpen en nieuwe klepseals. koppakkingset kost maximum 200eu met de bouten bij. reken dan nog 200eu voor een distributieset.
 :wiggleyes:

Ik laat zelfs een ganse koprevisie doen voor 75,00 euro (t is dan wel van een Daxke)  :jpshakehead:
Als je 2 cilinderkopen hebt met totaal 32 kleppen en ineens ook alle hydraulische klepstoters mee vervangt omdat geen ene nog deftig werkt en alle betrokken pakkingen van een topmerk evenals de bouten monteert dan is 3.000,00 euro geen hoge prijs, want slechts 1500,00 per cilinderkop.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #66 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:39:24 »
Ik laat zelfs een ganse koprevisie doen voor 75,00 euro (t is dan wel van een Daxke)  :jpshakehead:
Als je 2 cilinderkopen hebt met totaal 32 kleppen en ineens ook alle hydraulische klepstoters mee vervangt omdat geen ene nog deftig werkt en alle betrokken pakkingen van een topmerk evenals de bouten monteert dan is 3.000,00 euro geen hoge prijs, want slechts 1500,00 per cilinderkop.
Inclusief 32 klepstoters, dat is uiteraard wel een verschil.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #67 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:42:51 »
Geen enkele van de klepstoters werkte nog naar behoren. De basis functie deed niets meer.
Ik heb er 3 uit elkaar geprutst en die zaten vol prut. Ik vind het niet ok om met opengeprutste klepstoters terug aan de slag te gaan. Als die haperen en te weinig klepspeling laten gaat alles weer stuk.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 339
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #68 Gepost op: 6 oktober 2018, 01:41:27 »
Ik laat zelfs een ganse koprevisie doen voor 75,00 euro (t is dan wel van een Daxke)  :jpshakehead:
Als je 2 cilinderkopen hebt met totaal 32 kleppen en ineens ook alle hydraulische klepstoters mee vervangt omdat geen ene nog deftig werkt en alle betrokken pakkingen van een topmerk evenals de bouten monteert dan is 3.000,00 euro geen hoge prijs, want slechts 1500,00 per cilinderkop.

heb even gechecked bij mijn leverancier, komplete koppakkingset exclusief bouten voor een m62 beide kanten samen +-250eu btw incl.
32 nieuwe klepstoters 170eu btw incl.
bouten per kop 55eu btw incl.
geen bmw onderdelen tuurlijk maar wel allemaal payen/elring onderdelen.
ik heb onlangs een dodge ram 4e gen hemi gereviseerd. cilinderkoppen waren beide niet meer te herstellen, 2 nieuwe koppen, gebruiksklaar met kleppen gemonteerd(zonder nokkenas) komplete pakkingset, waterpomp en thermostaat, 16bougies en 8bobijnen,filters, 7,5liter olie 5W20 en 16liter G12+ koelwater inclusief werkuren 1800eu
nu kan je een amerikaan niet vergelijken met een bmw, maar hier zijn 2 nagelnieuwe koppen op gekomen..

ik vind dat iedereen tegenwoordig snel tevreden is, en zomaar betaald wat een garagist vraagt.. ik hoor ook regelmatig mensen die facturen voorgeschoteld krijgen van 4-5000eu :blink: misschien ligt dit gewoon aan mij, maar ik vind dit allemaal niet normaal  :thinking:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #69 Gepost op: 6 oktober 2018, 09:27:59 »
Heren. Ik ben intussen volop bezig met info e.d. te verzamelen, o.a. op Amerikaanse E46 fora zoals ik reeds heb aangehaald :P en wat ik daar al heb gemerkt, zoals sommigen hier al hebben aangehaald, is dat ze daar vrij rap tevreden zijn wat slijtage betreft. Iets te rap als je het mij vraagt. Vandaar dat ik wat mijn twijfels heb bij het volgende: Iemand het mij deze kit aanbevolen: https://www.ebay.com/itm/161896348157 M54 rebuild kit inclusief pistons. Mijn eerste indruk was: dit is gestoord goedkoop, dus kwalitatief zal dit wel een flop zijn. Echter zijn er daar mensen die dit gebruikt hebben en nu 2 jaar verder zijn zonder issues, o.a. iemand die heel zijn M54 rebuild compleet gelogd heeft tot het kleinste vijsje op youtube. Victor Reinz is mij nu wel een gekend merk, ook al verkies ik de OEM kopbouten (VR zit wat losser in de draad dan OEM), maar de lagerschalen en pistons zijn van STD. Nog nooit van gehoord en vind daar niets van terug. Per mail antwoord gekregen: Pistons and bearings are high quality aftermarket, SPD brand, made on OEM certified factory in Taiwan. There have been 66 of this kit sold in three years and there have been no warranty issues.

Advies/opinies? Maar ik heb denk ik al een vermoeden  ;D
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 339
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #70 Gepost op: 6 oktober 2018, 09:56:12 »
als je geen extra vermogen eruit wil persen is dit perfect mogelijk, ik ben met een collega bezig een nissan 200sx om te bouwen, blok is gaar en we zijn aan het twijfelen om zo een kit aan te schaffen..
maar waarom de zuigers vervangen als de segmenten alleen voldoende kan zijn? de zuigers gaan ook het de minste kans hebben om te breken, meeste pijnpunten zijn lagerschalen of drijfstangen die bezwijken onder druk.

nu denk ik persoonlijk dat je voor die prijs een dezelfde set hier kan hebben, zonder de zuigers uiteraard wel, maar wel met zuigerveren..
ook kan je eventueel zien om een extra dikke koppakking te steken om de compressieverhouding te verlagen => turbo ombouw.. :exited:
of bij het vlakken van de kop juist extra laten afvlakken om een grotere compressie te bekomen, maar dan moet je wel rekening houden met contact van de kleppen en zuiger, en opletten voor zelfdetonatie voor ontsteking..

je kan alle kanten nog uit  :wiggleyes:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #71 Gepost op: 6 oktober 2018, 10:32:00 »
Mijn bedoeling is om deze atmosferisch te houden, daar het voor een straatlegale wagen moet dienen. Turbo gaat denk ik net iets te hard opvallen. Anders direct :exited:. De wagen zal voor  90% daily drive en 10% track zijn. De enige "echte" mods die ik in gedachten heb zijn uitlaatcollector, en voor de rest OEM, daar het zijn geld niet waard is. Andere nokkenassen zijn wel fijn, en als ik er voor een prikje kan kopen zal ik dat ook doen, maar €1500 om 20pk te winnen is het niet waard vind ik. Compressie wil ik ook standard houden.

Dus --> geen turbo, maar ik wil wel dat deze motor 300 000km mee kan als ik er mee klaar ben, en tegen een stoot kan zoals de M54 dat oorspronkelijk kan. Pistons lijken mij idd niet nodig om te vervangen, maar dat was de enige kit die ik direct kon terugvinden. Misschien kan die wel iets regelen om te verkopen zonder de pistons?

Ik vraag me gewoon af of die lagerschalen niet gaan opfrommelen als je eens de 7000 rpm raakt. Er zijn er al die plastigauge hebben gebruikt om de clearance tussen de lagerschalen en krukas te meten en met deze kit beter binnen de tolerantie vielen dan met een ander merk als Kolbenschmidt (dacht ik). Maar het blijft iets waar je weinig info over vindt
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2018, 10:38:26 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9503
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #72 Gepost op: 6 oktober 2018, 10:50:11 »
Ik zou zeker M52TU  olieschraapveren steken, anders zal hij olie blijven zuipen =>

Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #73 Gepost op: 6 oktober 2018, 11:27:48 »
filmpje al gezien. 't Is diezelfde gast die die ebay rebuild kit heeft gestoken in zijn M54. Een M54 fabriek af zuipt ook geen olie, dus gewone M54 olieschraapring zal ook wel dienst doen zeker? Ben er nog niet uit wat ik hiermee ga doen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10355
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #74 Gepost op: 6 oktober 2018, 12:10:15 »
Af fabriek misschien niet. Ik hoor wel dat het zeer snel daarna begint.

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #75 Gepost op: 6 oktober 2018, 13:56:42 »
Maak er een stroker van, kerel. Dat valt niet op voor de TC en je haalt wat meer pit in huis. Daarbij een iets pittigere set nokkenassen en je hebt een heel vlotte "320" ...
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #76 Gepost op: 6 oktober 2018, 13:58:41 »
heb even gechecked bij mijn leverancier, komplete koppakkingset exclusief bouten voor een m62 beide kanten samen +-250eu btw incl.
32 nieuwe klepstoters 170eu btw incl.
bouten per kop 55eu btw incl.
geen bmw onderdelen tuurlijk maar wel allemaal payen/elring onderdelen.
ik heb onlangs een dodge ram 4e gen hemi gereviseerd. cilinderkoppen waren beide niet meer te herstellen, 2 nieuwe koppen, gebruiksklaar met kleppen gemonteerd(zonder nokkenas) komplete pakkingset, waterpomp en thermostaat, 16bougies en 8bobijnen,filters, 7,5liter olie 5W20 en 16liter G12+ koelwater inclusief werkuren 1800eu
nu kan je een amerikaan niet vergelijken met een bmw, maar hier zijn 2 nagelnieuwe koppen op gekomen..

ik vind dat iedereen tegenwoordig snel tevreden is, en zomaar betaald wat een garagist vraagt.. ik hoor ook regelmatig mensen die facturen voorgeschoteld krijgen van 4-5000eu :blink: misschien ligt dit gewoon aan mij, maar ik vind dit allemaal niet normaal  :thinking:

Als dat waar is dan moeten wij nog een babbelen maar niet meer in dit topic.  ;)
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #77 Gepost op: 6 oktober 2018, 16:39:59 »
Maak er een stroker van, kerel. Dat valt niet op voor de TC en je haalt wat meer pit in huis. Daarbij een iets pittigere set nokkenassen en je hebt een heel vlotte "320" ...
Stroker: no deal. Niet nodig ;) Zie pb. Nokkenassen: graag, maar teveel €€ in verhouding met de pk winst. Tenzij jij een setje Schriek of S50 nokkenassen hebt liggen voor €200 ofzo, dan direct ;D
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2018, 17:24:50 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #78 Gepost op: 6 oktober 2018, 16:47:08 »
About het olieverbruik: Huidig 2.2 blok in mijn E46 (niet die van deze thread) heeft nu 250 000 km, en is volgens mij niet al te best onderhouden door de vorige eigenaar(s). Olieverbruik: 1 liter op 6000km, en ik vermoed dat het grootste deel komt van een lekkende karterpakking. Valt zeer goed mee vind ik. Natuurlijk niet te vergelijken met mijn ex-M50B20 blok, dat met 360 000km op de teller 1 liter olie verbruikte om de 15 000km.

Maar ik dank jullie voor de tip van de M52 olieschraapringen. I'm gonna look deeper into this!
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 339
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #79 Gepost op: 6 oktober 2018, 17:47:59 »
Als dat waar is dan moeten wij nog een babbelen maar niet meer in dit topic.  ;)
als je iets moet weten stuur je maar een PB  :thumbsup:
nu teurg  :ontopic:

als je met dezelfde compressieverhouding gaat werken rest er alleen nog maar flowen (in en uitlaat) een goeie map, een echte CAi... eventueel ander achterdiff..
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #80 Gepost op: 6 oktober 2018, 20:34:49 »
- CAI: uiteindelijk heeft BMW van zichzelf toch al een CAI? Die pakt lucht van vooraan aan de grille als ik me correct herinner. Er zijn zelfs dyno's geweest van een aftermarket CAI die echt amper enkele pk's opleverden, of soms zelfs gewoon gelijk bleven.
- diff: Ik ga een langere diff steken, 2.93 of 3.07, daar ik graag op de snelweg comfortabel rijdt i.p.v. een schreeuwende motor aan 130 km/h :D Tenzij ik een 6-bak + aanbouwdelen kan bemachtigen, dan mag het 3.15 worden :D

De kleppen en zittingen ga ik sowiso laten slijpen, en de in- en uitlaatkanalen had ik graag willen propermaken en polijsten. I.c.m. andere uitlaatcollector zal er wel wat betere flow zijn veronderstel ik :)

Maar bon, ik loop weer voor op de zaken. Eerst zien dat het onderblok en dergelijke in orde komt, en ik wacht nog even op antwoord van uw contact. Anders ga ik eens langs met mijn onderdelen en hoor ik ter plaatse eens wat de mogelijkheden zijn. Eens de basis is gebeurd (krukas opmeten, misschien best ook cilinderdiameter eens opmeten, kop reviseren), wat sowiso moet en zal gebeuren, zal het uitzoeken zijn wat ik ga gebruiken van onderdelen voor de verdere opbouw (Kolbenschmidt, Mahle, ebay kit, ...). DAN pas gaat er gesproken worden van extra paardjes eruit squeezen, al zie ik dat enkel gebeuren met andere nokkenassen, waar ik het geld niet voor heb  :neener:


edit: lol... Of juist geen lol. Net nog eens gekeken naar mijn cilinders, en cilinder 2 heeft een ontbrekende oliesproeier. Niets te vinden op grond, niets te vinden in het oliekarter. De vraag is waar deze heen is  :iono:
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2018, 21:21:11 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 339
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #81 Gepost op: 6 oktober 2018, 23:30:23 »
inderdaad, de standaard K&n kits halen niets merkbaar uit tov standaard, maar met een deftige CAI bedoel ik dan ook volledig aanzuigsysteem tot aan de gasklep uit rvs, alle rubber ertussenuit waardoor er geen samentrekking meer is van het luchtkanaal. dan een box rond de filter met een dik aanzuigkanaal naar onder of naar de bumper toe.
kleppen slijpen is een kleintje, laat ook de klepgeleidingen controleren, heb nog niet veel gevallen gehoord bij bmw dat deze uitloteren, maar als deze eraan zijn ben je verder van huis..
in en uitlaatpoorten polijsten gaat niet veel verschil maken, de groffe textuur van gegoten aluminium heeft van zichzelf al goede flow eigenschappen, en ik denk dat bmw daar al wel zijn engineering heeft opgezet  :wiggleyes:
ook moet je uw gasklephuis eens bekijken, hier zit een kleine rand binnenin, deze kan je wel weg polieren, geeft je een betere gasrespons, maar gaat in pk geen verschil maken..
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9503
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #82 Gepost op: 7 oktober 2018, 15:45:36 »
filmpje al gezien. 't Is diezelfde gast die die ebay rebuild kit heeft gestoken in zijn M54. Een M54 fabriek af zuipt ook geen olie, dus gewone M54 olieschraapring zal ook wel dienst doen zeker? Ben er nog niet uit wat ik hiermee ga doen.

Als je de motor open hebt en je steekt geen M52TU olieschraapveren... veel plezier met olie bijvullen. Dat is gewoon een nobrainer.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #83 Gepost op: 7 oktober 2018, 16:59:29 »
Als je de motor open hebt en je steekt geen M52TU olieschraapveren... veel plezier met olie bijvullen. Dat is gewoon een nobrainer.
point taken.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #84 Gepost op: 9 oktober 2018, 21:42:58 »
Vandaag eens langsgegaan bij iemand die zich dagelijks bezig houdt met het reviseren van motoren, (dank aan @mx81 ) met al mijn onderdelen. Zijn bevindingen:

- Nokkenassen zijn nog perfect bruikbaar. Gewoon eens machinaal polijsten zodat die weer vlak is en dat er niets uitsteekt en die kan terug 200d km mee
- Koprevisie (kleppen slijpen, klepzittingen slijpen, vlakken, nieuwe klepsteelrubbers + monteren van alles --> +- €250-300 op voorwaarde dat er geen speling zat op de geleiders. De kop dan ook achtergelaten bij hem.
- Pistons zagen er nog intact uit. "Diameter van de cilinders opmeten? Die zijn nog perfect in orde, dat zie ik zo. En bezie die pistons eens, daar is nix aan! Geen tijd in steken. Blok en pistons zijn nog perfect". Volgens zijn normen is de krukas ook nog in zeer goede staat, en hoeft deze niet bijgeslepen te worden.
- Lagerschalen waren nog OK voor de km-stand, maar als alles toch open ligt --> vervangen. Was ik sowiso van plan.

Kleppendeksel en carterpan/oliepomp terug mee naar huis genomen. Deze had ik meegegeven om te kuisen, maar hij zegt dat hij er liever niet aan begint omdat het teveel zou kosten aan werkuren, daar die motor echt degoutant is. Aangekoekt vuil, en dat kleppendeksel heeft veel groefjes en boordjes ... Advies is hier welkom, want ik zie het niet zitten om dat met een tandenborsten uit te krabben.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #85 Gepost op: 10 oktober 2018, 00:09:12 »
Hogedrukreiniger ?
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10355
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #86 Gepost op: 10 oktober 2018, 07:41:16 »
Zou ik ook proberen. Inspuiten met een motor reiniger, beetje laten inwerken, met de hogedruk reiniger erop. Als dat niet gaat kun je aan zwaardere middelen denken tot uiteindelijk wegbrengen om te laten stralen. Soda blast of Water-zandstralen  schijnt te werken voor Alu onderdelen.

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5030
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2018, 08:32:10 »
Zeker geen reinigingstechniek gebruiken waar zand of een andere harde korrel gebruikt wordt.
Als er zand achter blijft in een vd oliekanalen of dergelijke, draait de moteur in de soep.
Droogijs stralen is bvb een veilige methode.

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10355
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2018, 08:51:06 »
Zand bij de olie wil je natuurlijk niet. Maar het wordt wel gedaan, dus super goed reinigen nadien zal wel nodig zijn.

Zoals in dit topic van Philippe te zien is: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=27524.90
Reactie #114 kun je zien hoe zijn alu delen gereinigd geweest zijn.

Intussen kwam ik ook voorbij een andere reactie waar er beslist is van zijn blok te boren in overmaat en nieuwe zuigers te zetten ondanks dat de hoonsporen nog zichtbaar waren. Daar lees je dit:
Citaat
Enkele dagen later kreeg ik minder goed nieuws te horen van het revisiebedrijf; 3 v/d 4 cilinders hebben een slijtage van 0,02mm in de breedterichting, de 4e cilinder heeft in de breedterichting 0,04mm slijtage en zelfs in de lengterichting (wat schijnbaar zelden voorkomt) 0,02mm slijtage!  :o
Met als gevolg; blok moet uitgeboord worden tot +0,25mm (overmaat 1) waardoor er dus ook bijpassende zuigers en zuigerveren geplaatst moeten worden. Onverwacht nieuws en ook onverwachte kosten maar langs de andere kant is het blok dan wel echt quasi nieuw!

Dan denk ik: knap dat uw revisiebedrijf op het zicht ziet of een blok nog goed is. 0.02mm ... op het zicht.  :wiggleyes:
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2018, 09:11:27 door b_ken »

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ...
« Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2018, 15:52:07 »
@b_ken Stel je voor dat ik er op aandring om dit toch eens na te meten? Ik dacht zelf ook om safe te spelen en dit na te meten, maar ik wil iemand die er dagelijks mee bezig is niet tegenspreken want dan kom ik als een retard over :P Maar je hebt wel een punt.
Maar effe zonder zottigheid. 0,02mm, is dat niet te verwaarlozen? Ik spreek niet van 0,2 maar effectief 0,02
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci