Auteur Topic: [E46] Project M54 SWAP [done]  (gelezen 10807 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 284
[E46] Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #30 Gepost op: 2 oktober 2018, 08:28:49 »
Lijkt wel alsof dat blok een heel aantal oliewissels overgeslagen heeft. Hoeveel km heeft het gedraaid?
BMW E39 540i 1998
Mercedes-Benz W123 280E 1981

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2018, 09:37:34 »
Lijkt wel alsof dat blok een heel aantal oliewissels overgeslagen heeft. Hoeveel km heeft het gedraaid?
320 000km. Mij lijkt het eerder dat ze die nokkenassen eens in de zandbak hebben laten vallen en daarna terug gemonteerd.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Michael

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 284
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #32 Gepost op: 2 oktober 2018, 10:12:47 »
Misschien eerst de kop eraf doen en de cilinderwanden en pistons eens bekijken. Als die ook in die staat zijn kan je een optelsom maken en voor jezelf bepalen of het blok de moeite is om te redden. De bovenkant voorspelt jammer genoeg niet veel goeds
BMW E39 540i 1998
Mercedes-Benz W123 280E 1981

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #33 Gepost op: 2 oktober 2018, 11:03:14 »
Idd. Op Amerikaanse fora hebben ze gezegd dat die nokkenassen nog tolereerbaar zijn, vooral de inlaat. Dat ze dit al eens hebben teruggeplaatst zonder problemen. Dat het geen drama is dat er een kras in zit in éénzelfde lijn/patroon.
De inlaat: ok, maar de uitlaat in dit geval is te ver weg als je het mij vraagt. Ik zal straks eens foto's nemen van die reserve nokkenas die ik nog liggen heb, en dan zal ik onze experts eens laten oordelen, want anders kan het idd wel een kostelijke zaak worden.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2018, 11:22:49 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #34 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:28:51 »
Enkele foto's van de nokkenassen. Hieronder wat foto's van de inlaat nokkenas. Dit lijkt me nog acceptabel. Op 2 plaatsen één spoor te zien.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2018, 17:32:52 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #35 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:30:46 »
Hier enkele foto's van de originele uitlaat nokkenas. Op 4 plaatsen ingelopen, waarvan op één plaats vrij extreem.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2018, 17:32:20 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #36 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:32:04 »
Hier enkele foto's van de reserve uitlaat nokkenas die ik nog had liggen. Deze ziet er iets beter uit, ook op 4 plaatsen ingelopen, maar minder erg als de originele.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #37 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:34:29 »
Ondertussen uit nieuwsgierigheid één krukas-lagerschaal eruit gehaald, om te zien in welke staat ze zich bevinden. Deze ziet er echter niet zo fraai meer uit naar mijn normen. Er wordt gezegd dat er zelden slijt komt op lagerschalen van een M54, echter vrees ik dat ik prijs heb.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2018, 14:15:49 »
Pistons gedemonteerd. Krukas gaat er morgen uit. Ik heb een whoopsietje gemaakt en heb de krukas-pulley nog niet gedemonteerd, wat nu nogal moeilijk is. Mijn boulloneuse/compressor is niet sterk genoeg om die dikke vijs van 22 los te trekken, dus moet ik met een hefboom werken, maar moet ik de andere kant van de krukas kunnen tegenhouden zonder iets te beschadigen ...

Meanwhile:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2018, 14:18:11 »
Lagerschalen van de krukas zien er ook niet meer top uit. Eén heeft een voelbare kras.

Eens de krukas eruit is is het plan om alles schoon te maken, op te meten, een raming te maken van wat alles gaat kosten, en dan zien of ik ermee doorga of niet.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #40 Gepost op: 4 oktober 2018, 14:29:36 »
Hoeveel kost zo een motor met niet overdreven veel Km's die gewoon goed is ?
Ok, dan is deze oud ijzer.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #41 Gepost op: 4 oktober 2018, 15:44:37 »
De doorsnee prijs voor een okkassiemotor is €1250. Wat er dan in zit is een raadsel, want ze hebben "allemaal" maximum 130 000km als je het mag geloven. Net zoals in der tijd "alle" E36's met M50 motoren 350 000km hadden "maar vorig jaar is er een nieuwe motor geplaatst"

Bon ik denk nu wel dat ik ver van €1250 verwijderd ga blijven, of ik moet al een barst in de culasse of motorblok vinden ofzo.
Huidige schatting tot nu toe:
- kleppen en klepzittingen slijpen: €340
- lagerschalen krukas + drijfstangen : +- €180

Dan nog kop- en krukasbouten, alle dichtingen, sigmenten van de pistons, ...

Het gaat wel een aardige som worden, maar dan weet je uiteindelijk wel dat alles in topconditie is. Want een okkassiemotor zal ook wel draaien, maar wat is de staat binnenin?

Juist, en dan nog de vraag of ik een andere uitlaatnokkenas zou nemen of niet. Hier zit ik wat met een dilemma. Ik heb enkele opties:

1. Alles laten zoals het is

2. Mijn "iets" betere backup-nokkenas + toebehoren gebruiken

3. Okkassie nokkenas + toebehoren in goede staat kopen

4. Ik heb een aanbod gekregen van een oververhitte motor (waterpomp kapot) met alle aanbouwdelen behalve de servopomp, van een 323Ci. Uitlaatnokkenas is identiek. Vraagprijs was €250. Als die nokkenas nog goed is kan ik al de rest van de motor verkopen, al dan niet met de oude nokkenas erin en (heel) misschien kan deze terug draaien zonder al te veel kosten, dan kan deze misschien voor cross nog dienen ofzo. Maar dit is dan weer een gok, + geen idee of ik wat van die motor resteert rap verkocht ga krijgen

5. https://www.benl.ebay.be/itm/BMW-E46-320ci-6-Cyl-M54B22-Cylinder-Head-Camshaft-Exhaust-Genuine-1748970/183456990016?hash=item2ab6e38340:g:-zsAAOSwwb1bq6vi Dit. Ik kan vragen voor wat foto's van de "journals" te nemen, en als deze in goede staat is kan ik deze kopen, maar dan zit ik met het probleem dat deze niet matchen met de kapjes/bruggen die ik heb liggen. En mij lijkt het van belang dat deze dezelfden zijn daar de slijtage overal gelijk moet zijn. Bestaat het om de slijt van die kapjes weg te polijsten? Of heb ik dan het risico om materie weg te halen waardoor er een microbeetje meer spatie zit tussen die kapjes en de nokkenas?

Nieuwe nokkenas + toebehoren bij de dealer gaat meer kosten dan al de rest tesamen.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 15:57:10 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 353
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #42 Gepost op: 4 oktober 2018, 17:55:02 »
Hou er ook rekening mee dat een krukas slijpen/nitreren vlug 150 per tap kost..

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #43 Gepost op: 4 oktober 2018, 20:00:17 »
Je noemt nog niet de helft van de onderdelen/kosten die je gaat moeten doen om dit blok min of meer gezond te krijgen.

Nokkenassen met groeven in zou ik al nooit terug zetten.
Waar zijn uw nieuwe kettingen, kettinggeleiders, vanos revisie, nieuwe bouten, pakkingsset voor de ganse motor ?
Die tandwielen zou ik ook maar vervangen.
Hoe zien de cilinderwanden eruit ?  Als die niet meer goed zijn kun je beginnen boren en nieuwe zuigers kopen.
In elk geval zou ik toch zeker nieuwe segmenten op de zuigers zetten. Nu het blok open is ga je toch geen segmenten terugzetten die 320.000 gedraaid hebben.
Krukas slijpen, kop laten vlakken ...
En dan zit je nog met een oliepomp die 320.000Km god weet welke olie rond gepompt heeft, gemengd met alle metaaldeeltjes die op alle andere plaatsen weg geschraapt zijn.

En als je het niet grondig doet dan eindig je met een motor die waarschijnlijk nog minder betrouwbaar is dan die van 1250€ waar je niets van weet.



Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #44 Gepost op: 4 oktober 2018, 20:30:40 »
Cilinderkoppen revisie van mijn V8  en alle betrokken dichtingen heeft me + 3000 € gekost en het blok zelf is niet uit elkaar geweest. Volgens mij is jouw schatting veel te laag.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 340
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #45 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:14:00 »
Cilinderkoppen revisie van mijn V8  en alle betrokken dichtingen heeft me + 3000 € gekost en het blok zelf is niet uit elkaar geweest. Volgens mij is jouw schatting veel te laag.
dat is wel belachelijk duur.. :wow: ik laat een standaard koprevisie doen voor +-250eu ;kop lektesten, vlakken en kleppen en zittingen slijpen en nieuwe klepseals. koppakkingset kost maximum 200eu met de bouten bij. reken dan nog 200eu voor een distributieset.
 :wiggleyes:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 340
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #46 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:18:56 »
De doorsnee prijs voor een okkassiemotor is €1250. Wat er dan in zit is een raadsel, want ze hebben "allemaal" maximum 130 000km als je het mag geloven. Net zoals in der tijd "alle" E36's met M50 motoren 350 000km hadden "maar vorig jaar is er een nieuwe motor geplaatst"

Bon ik denk nu wel dat ik ver van €1250 verwijderd ga blijven, of ik moet al een barst in de culasse of motorblok vinden ofzo.
Huidige schatting tot nu toe:
- kleppen en klepzittingen slijpen: €340
- lagerschalen krukas + drijfstangen : +- €180

Dan nog kop- en krukasbouten, alle dichtingen, sigmenten van de pistons, ...

Het gaat wel een aardige som worden, maar dan weet je uiteindelijk wel dat alles in topconditie is. Want een okkassiemotor zal ook wel draaien, maar wat is de staat binnenin?

Juist, en dan nog de vraag of ik een andere uitlaatnokkenas zou nemen of niet. Hier zit ik wat met een dilemma. Ik heb enkele opties:

1. Alles laten zoals het is

2. Mijn "iets" betere backup-nokkenas + toebehoren gebruiken

3. Okkassie nokkenas + toebehoren in goede staat kopen

4. Ik heb een aanbod gekregen van een oververhitte motor (waterpomp kapot) met alle aanbouwdelen behalve de servopomp, van een 323Ci. Uitlaatnokkenas is identiek. Vraagprijs was €250. Als die nokkenas nog goed is kan ik al de rest van de motor verkopen, al dan niet met de oude nokkenas erin en (heel) misschien kan deze terug draaien zonder al te veel kosten, dan kan deze misschien voor cross nog dienen ofzo. Maar dit is dan weer een gok, + geen idee of ik wat van die motor resteert rap verkocht ga krijgen

5. https://www.benl.ebay.be/itm/BMW-E46-320ci-6-Cyl-M54B22-Cylinder-Head-Camshaft-Exhaust-Genuine-1748970/183456990016?hash=item2ab6e38340:g:-zsAAOSwwb1bq6vi Dit. Ik kan vragen voor wat foto's van de "journals" te nemen, en als deze in goede staat is kan ik deze kopen, maar dan zit ik met het probleem dat deze niet matchen met de kapjes/bruggen die ik heb liggen. En mij lijkt het van belang dat deze dezelfden zijn daar de slijtage overal gelijk moet zijn. Bestaat het om de slijt van die kapjes weg te polijsten? Of heb ik dan het risico om materie weg te halen waardoor er een microbeetje meer spatie zit tussen die kapjes en de nokkenas?

Nieuwe nokkenas + toebehoren bij de dealer gaat meer kosten dan al de rest tesamen.
privebericht gestuurd
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 353
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #47 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:55:32 »
Revisie kost geld, zelfs al doe je alle (de)montage/kuiswerk/spelingen meten zelf. Ik ben bezig aan een 4 pittertje. 4 zuigers, honen, nieuwe nokkenas, klepveertjes, hoedjes, nieuwe schalen, koprevisie en het geheel balanceren. Voor 1250 ga je niet veel doen.. Toch niet als je het goed wilt uitvoeren..

En niet vergeten om te plastigagen voor je het boeltje volledig afwerkt. Segmentjes kan je controleren door slotspeling te meten, al zullen die ook fin de carriere zijn gezien de km-stand.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #48 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:55:46 »
privebericht gestuurd
Waarvoor dank  :thumbsup:

Cilinderkoppen revisie van mijn V8  en alle betrokken dichtingen heeft me + 3000 € gekost en het blok zelf is niet uit elkaar geweest. Volgens mij is jouw schatting veel te laag.
€3000?!  :o Excuse me? Daarvoor koop je een nieuwe kop!

@b_ken Cilinderwanden zien er op het eerste zicht nog zeer goed uit. Sigmenten van de pistons worden uiteraard vervangen want dat is de kost nu niet. Krukas slijpen lijkt me overbodig, maar ik ga hem wel opmeten. Maar visueel lijkt deze nog OK.

Ketting + geleiders uiteraard ook maar dit kost nu ook niet het einde van de wereld, same shit voor de vanos-revisiekit. Maar idd, als je alles optelt ... Ik ga eerst eens "alle" informatie verzamelen en dan de totaalsom maken. Want ik mag ook niet vergeten dat ik nog wat materiaal moet bijkopen om de pistons terug te plaatsen, distributie+vanos op punt te zetten, micrometer kan misschien ook van pas komen, niet om mijn penis te meten maar voor de dikte van de krukas "journals" enzo.

Ik breng zeker nog wel verslag uit :)

En niet vergeten om te plastigagen voor je het boeltje volledig afwerkt. Segmentjes kan je controleren door slotspeling te meten, al zullen die ook fin de carriere zijn gezien de km-stand.
Staat ook op het programma :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Jean

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 353
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #49 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:58:18 »
Krukas/blok kun je even goed laten opmeten, kost de wereld niet. Betrouwbare micrometers en magneetvoeten zijn ook niet bepaald goedkoop. En je hebt meerdere meters en hulpstukken nodig om een motor goed op te meten..

Nog een toptip, schroefgaten in blok (van de kopbouten) droogblazen voor montage. Als er olie/vloeistof achterblijft kan je kleine haarscheurtjes creëren in uw blok bij het aanspannen van de rekbouten
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 22:01:40 door Jean »

Offline frederic318is

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 397
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2018, 21:58:24 »
Inlaat. Zie waar mijn vinger wijst op de onderste foto ...
Die schelpen, of bruggen, of hoe je het juist noemt, zien er ook niet al te fris meer uit. En dat bruin aan de rand, is dat niet lichtjes verbrand van teveel wrijving?
Hellow, we hebben elkaar eens gezien voor sound check van de uitlaat.

Tijdens mijn koprevisie heb ik ook slijtage opgemerkt aan de lagers van de laatste cilinders. De voorste hadden niets. De mijne zagen er nog iets erger uit, ik heb de 'braamkes' vlak geschuurd met in (overvloedig) olie gedrenkt 800 grit schuurpapier. Dat zowel van de lagerkapkes als van de nokkenas zelf. Dat volstond voor mij en rij ondertussen zeker 50k zo rond.

Zeer belangrijk ook bij het aanspannen van de kop is het olieën of smeren van zowel de wrijfvlakken van de kopbouten maar ook de rondellen die er zitten! De draad in het blok durft weleens mee te komen van de M54.
Het aanspannen van de kopbouten is trouwens een creepy gevoel met die rekbouten als je niet elke dag motorrevisies doet.

Succes ermee, top werk allesinds al!


Groeten,
Frédéric


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #51 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:02:56 »
Hellow, we hebben elkaar eens gezien voor sound check van de uitlaat.

Tijdens mijn koprevisie heb ik ook slijtage opgemerkt aan de lagers van de laatste cilinders. De voorste hadden niets. De mijne zagen er nog iets erger uit, ik heb de 'braamkes' vlak geschuurd met in (overvloedig) olie gedrenkt 800 grit schuurpapier. Dat zowel van de lagerkapkes als van de nokkenas zelf. Dat volstond voor mij en rij ondertussen zeker 50k zo rond.

Zeer belangrijk ook bij het aanspannen van de kop is het olieën of smeren van zowel de wrijfvlakken van de kopbouten maar ook de rondellen die er zitten! De draad in het blok durft weleens mee te komen van de M54.
Het aanspannen van de kopbouten is trouwens een creepy gevoel met die rekbouten als je niet elke dag motorrevisies doet.

Succes ermee, top werk allesinds al!


Groeten,
Frédéric

Info --> very much appreciated!

Er zijn er op E46fanatics.com die zeggen dat ze al met ergere nokkenassen hebben gereden, waaronder één iemand zelfs met dit! *zie bijlage*, en tot heden zonder probleem. Dus het is wat dubbel eigenlijk

Lagerschalen... Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, maar ik dacht dat die hun beste tijd hebben gehad, terwijl ginds evenzeer een stuk of 6 man mij zit te zeggen dat ze die gewoon zouden hergebruiken. Het is dubbel. Langs de ene kant: als het niet nodig is is het niet nodig. Langs de andere kant: als we dan toch bezig zijn ... Ik ga het eens allemaal opsommen en zien of het de moeite waard is :)
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 22:05:53 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline frederic318is

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 397
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #52 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:16:01 »
Lagerschalen zelf zou ik ook nooit op sparen. Maar nokkenassen.. en bij uitbreiding dan eigenlijk ook de kop. Want daar zitten er ongetwijfeld ook krassen in, ja dan geraak je altijd maar verder van huis.
De methode die ik gebruikt heb, was trouwens een tip van iemand die heel wat ervaring heeft met motoren te maken voor in de motorsport.

Als je nokkenassen wil die een tandje scherper zijn zou ik zeker zeggen doen. Maar voor die paar kraskes, zou ik, zeker die houden. Maar dat is natuurlijk mijn mening.



Groeten,
Frédéric


Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #53 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:16:46 »
Wat ik niet snap is: als het toch allemaal zo nauw niet komt (bij die mannen die u advies aan het geven zijn), dan is hun enige criterium blijkbaar of de motor wel of niet draait. Hij zal dan ook nog wel gedraaid hebben voor ze eraan begonnen, want beter hebben ze hem niet gemaakt.  Waarom hebben ze hem dan open gedaan om te beginnen ? 

Offline frederic318is

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 397
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #54 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:30:32 »
Wat ik niet snap is: als het toch allemaal zo nauw niet komt (bij die mannen die u advies aan het geven zijn), dan is hun enige criterium blijkbaar of de motor wel of niet draait. Hij zal dan ook nog wel gedraaid hebben voor ze eraan begonnen, want beter hebben ze hem niet gemaakt.  Waarom hebben ze hem dan open gedaan om te beginnen ?
Veel dingen zijn relatief natuurlijk. Je kan altijd alles vernieuwen natuurlijk, maar de vraag is ook als dat altijd zinvol is.
Ik spaar eigenlijk nooit op onderdelen (werk doe ik normaal altijd zelf) en onderhoud als het over de auto gaat, zeker de techniek zelf. Ik kijk wel wat ik waar en tegen welke prijs kan kopen, maar dat is weer iets anders.
Ik had twijfel bij de mijne ook, heb er wat mensen over aangesproken en dan beslist om die manier toe te passen. Is het de beste? Waarschijnlijk niet eh, nieuw is normaal wel beter.. maar het is wel een manier die voor mij volstond. Ik misbruik mijn auto zeker niet maar hij wordt wel gebruikt voor wat hij gemaakt is, dus de Fun side van de 4k rpm wordt ook wel eens gebruikt.
Zeker met hetgeen ik nu weet zou ik het terug zo doen.

But to each his own. Iedereen heeft z'n eigen mening, manier, budget enz..

Groeten,
Frédéric


Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #55 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:38:56 »
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb respect voor iedereen die een blok open gooit, dat zelf terug in elkaar steekt en daar 50.000Km kan mee rijden zonder problemen.

Ik begrijp ook dat je altijd ergens de grens moet trekken, als je aan een revisie, of ook restauratie begint.

Maar de vraag was nu: waarom gooi je een blok open dat nog draait, om te beginnen ?

En de volgende vraag is: is het zinvol veel onkosten te doen om een blok maar tot op zekere hoogte in orde te maken als er voor minder geld een occasie blok te koop is dat goed is.

Offline frederic318is

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 397
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #56 Gepost op: 4 oktober 2018, 23:27:51 »


Begrijp me niet verkeerd. Ik heb respect voor iedereen die een blok open gooit, dat zelf terug in elkaar steekt en daar 50.000Km kan mee rijden zonder problemen.

Ik begrijp ook dat je altijd ergens de grens moet trekken, als je aan een revisie, of ook restauratie begint.

Maar de vraag was nu: waarom gooi je een blok open dat nog draait, om te beginnen ?

En de volgende vraag is: is het zinvol veel onkosten te doen om een blok maar tot op zekere hoogte in orde te maken als er voor minder geld een occasie blok te koop is dat goed is.

Ik kan niet antwoorden voor de Topicstarter, maar hieronder mijn antwoord op die vragen.

Voor eender welk ruilblok zou ik ook liever een blok even opendoen om te inspecteren en te vernieuwen wat nodig is om zeker te zijn. Want een blok die bvb door de eerste coatinglaagjes van de krukas-/drijfstang heen is zal niet anders draaien, maar de slijtage zal wel groter worden. Idem met nokkenaslagers hier.
Ik doe dat ook niet altijd voor alle duidelijkheid, maar bij hobbyprojecten, als dat ervan komt gebeurd het bij mij toch.. Daarom niet perse de kop eraf en een complete revisie maar bvb. het carter demonteren en lagerschalen controleren is ook het grootste werk niet. Sommige blokken hebben ook hun eigenaardigheden, moer van de oliepomp, (licht) olieverbruik, vanosslijtage e.d. bij de M54. Als die ondertussen aangepakt kunnen worden, dan is dat (voor mij dan toch weer) goed voor de gemoedsrust.

Uw tweede vraag.

Tja voor mij blijft een occasieblok een occasieblok, je weet nooit wat ermee gebeurd is waarom die gedemonteerd is geweest enz. enz.

Zelf een motor uit een donorwagen die je hebt horen draaien is geen zekerheid. Tenzij je er zelf mee hebt gereden voor langere tijd (weken/maanden) en je de achtergrond redelijk goed kent, weet als die olie verbruikt e.d..

Dus ik heb dan liever een 'goedkoper' blok te kopen met wat meer kilometers en die dan te verdoen, om uiteindelijk (waarschijnlijk) wat duurder uit te komen. Dat in de plaats van een blok te kopen met een zogezegd lage kilometerstand die perfect is waar je niks van weet.

Mijn mening is dan ook dat het zeker zinvol kan zijn een occasieblok op sommige vlakken te reviseren. Dat kost veel geld maar bespaart je soms ook wat. Geval per geval natuurlijk ook terug en ook sterk afhankelijk van wat je zelf kan/doet.
Ik vind kosten/baten in het algemeen wel een belangrijk gegeven. Daarmee wil ik zeggen dat je ook gefundeerde of berekende keuzes kunt maken in hoever je gaat.
Ik wil ook nog toevoegen dat veel ook afhangt van wat je ermee van plan bent te doen, gebruik, toekomstplannen ermee, ..

Groeten,
Frédéric


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #57 Gepost op: 4 oktober 2018, 23:36:35 »
@b_ken point taken. Die gasten die hun motor opendeden, de reden daarvan weet ik niet. Ik begrijp u wel volledig, dat je er eerder achter staat om het van de eerste keer goed te doen. Bij mij gaat het hem vooral om geen motor te steken die vermogen mankeert en olie slurpt. Ik wil dat hij terug zijn volle vermogen heeft en draait zoals het moet. Echter als het mij €2500 moet kosten dan zeg ik het liever direct af. Maar ik kan mij niet inbeelden dat alle opgesomde delen tot dat bedrag zullen oplopen.

Okkassieblokken zijn altijd een gok. Ze kunnen ook 300 000km hebben, want je weet het echter niet. Volgens de verkoper hebben ze allemaal weinig km ... Maar je kan evenzeer een hebben met weinig km die dagelijks met koude motor afgetrapt is. Daarmee: in mijn geval kan ik tenminste zien wat de staat echt is. Als het wat geld moet kosten om het in orde te zetten, dan is dat zo. Liever tegoei, dan over 2 jaar opnieuw te moeten beginnen. Maar ik ga ook geen lening aangaan hiervoor :D Vandaar dat ik eerst een totaalsom ga maken van alles. De motor waar ik aan bezig ben heb ik zo goed als gratis gehad (wagen gekocht, volledig in onderdelen verkocht en motor overgehouden, financieel een nuloperatie)

Dit oogt misschien clocharig in vergelijking met sommige anderen hier op het forum, die bijvoorbeeld een daily wagen kopen van €5000 en daar nog eens €15000 inpompen om deze om te bouwen tot tracktoy, om dan uiteindelijk een wagen van €20 000 te hebben waar je niet mee op de openbare weg kan rijden, maar enkel en alleen als hobbywagen voor eens te gaan tracken. Ik bedoel dit niet verkeerd naar die mensen, en ik ben zeer blij voor hun dat zij dat kunnen en zich daarmee amuseren, maar dat zijn bedragen dat ik persoonlijk niet wil investeren puur om mijn wagen wat sneller/prettiger te maken.

Het mag geld kosten, zolang dit niet overdreven is, en als er kosten zijn die moeten gebeuren, dan moeten ze gebeuren. Maar de prijs/kwaliteitverhouding moet in balans blijven ;)

 :ontopic: ik ga de komende dagen links en rechts eens informeren wat alles mag kosten, en bij groen licht schiet ik verder in gang :) Op naar de 500pk  >:D
Nee, wacht  :thinking:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #58 Gepost op: 4 oktober 2018, 23:59:02 »
Ik blijf ook akkoord dat je van een occasieblok weinig of niets weet en die dus best open doet om te kijken.
Tot daar volg ik.
Wat ik niet meer volg is dat je dan half (of gans) versleten onderdelen gaat terug steken.
Ja dan weet je zeker wat je hebt ... Een versleten blok.
Laat hem dan dicht en rij tot de lagerschalen aan de uitlaat uit komen.

Offline frederic318is

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 397
Re: Project M54 rebuild. In progress ... [update: nokkenassen niet al te fris]
« Reactie #59 Gepost op: 5 oktober 2018, 00:07:46 »
Ik blijf ook akkoord dat je van een occasieblok weinig of niets weet en die dus best open doet om te kijken.
Tot daar volg ik.
Wat ik niet meer volg is dat je dan half (of gans) versleten onderdelen gaat terug steken.
Ja dan weet je zeker wat je hebt ... Een versleten blok.
Laat hem dan dicht en rij tot de lagerschalen aan de uitlaat uit komen.
Maar dan heb je een kapot blok, die dood is en goed voor het oud ijzer.
Dan hebde niets meer over en kunde alsnog op zoek om dan dikwijls paranoia genoeg te zijn om ofwel het volgende blok tot de laatste vijs te vernieuwen of de wagen te verkopen omdat je er je buik van vol hebt en/of er geen vertrouwen meer in hebt.
Ik denk niet dat die paar kraskes het verschil gaan maken (en hoop voor mezelf en m'n eigen 5 dat dat nog lang zo blijft).
Dat is ook hetgeen ik bedoelde met berekend risico.

Maar elk zijn kijk erop, ik heb het gevoel dat mijn manier van doen werkt voor me en dat is tenslotte waar het om gaat. Zelf content (kunnen) zijn met je beslissingen en de uitkomst van je werken.

Groeten,
Frédéric