Auteur Topic: [ALG] Meest gesleten banden voor of achter?  (gelezen 1870 keer)

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
[ALG] Re: Meest gesleten banden voor of achter?
« Reactie #30 Gepost op: 29 september 2018, 11:02:05 »
Laat ze maar allemaal denken dat BMW niet deugt in de winter. Hoe meer hoe liever.  >:D
Het allerergste is dat ik op mijn werk (= garage --> = autoEXPERTS) nog het vaakst van al heb moeten horen :D

Bon, ik wijk weer af, ik ga weer teveel  :off_topic:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: Meest gesleten banden voor of achter?
« Reactie #31 Gepost op: 29 september 2018, 11:25:09 »
Het allerergste is dat ik op mijn werk (= garage --> = autoEXPERTS) nog het vaakst van al heb moeten horen :D

Bon, ik wijk weer af, ik ga weer teveel  :off_topic:

Het is niet omdat je in een garage werkt, dat je per se veel van auto’s afweet. Voor sommige mensen is het gewoon hun job, maar grijpen ze dat wel aan als legitimatie voor hun zogenaamde kennis, die vaak niet veel verder reikt dan wat het merk hen aanreikt.

Ik ga nu zelf ook even afwijken, maar net zoals dat er een groot aantal mechaniekers is die niet veel affiniteit meer heeft met hun core business, hebben ook bvb piloten dat niet meer. Hun werk bestaat net als bij mechaniekers bij dealers alleen nog maar uit het afvinken van stappenplannen. Zelfs als er een motor uitvalt, of een vleugelflap vastzit, wordt er op het gemak een ringmap uitngehaald en wordt gezocht naar de juiste pagina voor wat ze moeten doen en wordt alles netjes overlopen. Ja, er is immers tijd genoeg he op zo’n momenten. In plaats van meteen zelf te overlopen in het hoofd en oorzaken te gaan elimineren. En dan schrikt men dat er nog steeds nu en dan eentje neerkwakkelt.

Vliegen was vroeger veiliger wat piloten betreft, terwijl er nu meer veiligheid is door de technologie. Moesten de piloten nu terug wat actiever (mogen) zijn in hun job, zou het vliegverkeer mss 100 procent veilig zijn. Als het misgaat, is het zo goed als altijd een menselijke fout.

Gelukkig zijn er piloten die geen checklists nodig hebben voor situaties als in het volgende clipje waar wellicht geen stappenplan voor bestaat.. Off topic mss, maar het heeft wel te maken met banden, of liever het gebrek aan goede banden wat al eens gebeurt als het landingsgestel niet wil uitklappen bij landing of hoe die Polen zich eigenlijk altijd uit de slag trekken.

Vanaf 2:16 ongeveer:
« Laatst bewerkt op: 29 september 2018, 11:27:31 door Pannenkoek »

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #32 Gepost op: 29 september 2018, 11:35:44 »
 :off_topic: Die landing... Respect.

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2019, 22:15:54 »
Om nog eens terug te komen op de vraag waar je de banden met het diepste profiel moet leggen. Nieuwe banden bijvoorbeeld.
Ik heb intuïtief de neiging om ze vooraan te leggen.
Maar op een ander forum kreeg ik met die stelling alle zonden van Israël over me heen.
Alleen...  geen echte wetenschappelijke argumenten.

Wel zoiets als : "...op slipcursus zeggen ze allemaal dat de beste banden vanachter moeten liggen...

Mijn argument is dat de beste profielen vooraan bij gelijke spoorbreedte de weg al vrijmaken en vooral het beste moeten kunnen sturen en remmen.

Wat vindt het forum, ik wil er graag nog wat van bijleren.

Wel correct argumenteren en niet van horen zeggen graag.

Ik ben benieuwd.

:iono:

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 22:17:47 door COUPEDOC »

Offline MaestroMaes

• World Champion
« Reactie #34 Gepost op: 28 januari 2019, 22:38:16 »
Laat ze maar allemaal denken dat BMW niet deugt in de winter. Hoe meer hoe liever.  >:D

Bij mij op het werk lachen ze altijd met een BMW als het sneeuwt of serieus begint te vriezen.

Conclusie na een week slecht weer: ik was altijd als eerste weg van de parking👌👌👌

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2019, 06:28:00 »
Beste Banden altijd ACHTERAAN maakt niet uit of het een FWD of RWD is. Achteraan aquaplanning krijgen is iets wat je niet wil, je staat achterstevoren voor je het weet, zelfs een getrainde piloot staat hier veelal machteloos tegen. Krijg je vooraan aquaplanning dan ga je rechtdoor wat in bijna steeds beter is dan achterstevoren staan, al helemaal als de weg rechtdoor gaat.

Onderstuur is veel minder gevaarlijk dan overstuur. Of waarom hebben veel vrouwen schrik om met een BMW in de sneeuw te rijden ?
Om overstuur op lossen moet je tegensturen,en snel. Vele zijn hier niet in staat toe, en als snel gaat of er geen plaats is dan eindigt dit in een botsing. Filmpjes genoeg op YouTube van gasten die denken dat ze het kunnen maar niet op tijd reageren of overreageren en hunne auto in de berm planten.

Daarom beste banden ACHTERAAN.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 06:38:42 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2019, 11:27:58 »
Er zijn zoveel argumenten aan te halen voor deze vraag. Sommige zullen leiden naar het antwoord vooraan en andere naar het antwoord achteraan. de argumenten die je nu aanhaalt leiden idd. naar 'achteraan' maar om dat nu als HET enige heilige antwoord  te bekijken, vind ik heel kort door de bocht.
Zoals je zegt ga je een rijgedrag bekomen dat eerder naar onderstuur neigt met de beste banden achteraan. Als dat is wat je wil, dan doe je dat.

Ik deel echter niet de mening dat onderstuur altijd hetgeen is wat je wil.

Verder is de kans dat je achteraan aquaplaning krijgt veel kleiner dan vooraan. Vanaf een bepaalde snelheid hebben de voorste banden het water weg gedrukt en rollen de achterbanden over veel droger wegdek.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 13:27:39 door b_ken »

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2019, 11:37:19 »
Eens, ik heb liever de betere banden vanvoor. Tenslotte is dat de bestuurde as en bij de meeste auto's ook de aandrijving, daar wil je gewoon grip op. Ik vind onderstuur vele malen akeliger dan overstuur, dat kan je opvangen, onderstuur is hopen dat je op tijd weer grip krijgt in de meeste gevallen.

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2019, 15:35:08 »
Beste banden vooraan, want meeste remkracht (tot 70%) zit op de voorwielen. Als er 1 ding is wat ik graag maximaliseer, dan is het de mogelijkheid om te remmen.

E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2019, 16:04:00 »
Bij een voortractie heb ik liever mijn beste banden achteraan. Als je achteras begint te schuiven kan je dat niet al driftend opvangen en ben je gescheten. En bij achtertrax staan regelmatig toch bredere banden achteraan :P

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #40 Gepost op: 29 januari 2019, 16:11:52 »
Was is van gewoon 4 nieuw banden kopen?
Is toch het enige contact met de weg?

MVG
Low Budget

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #41 Gepost op: 29 januari 2019, 16:24:01 »
Ik heb vorig jaar ook een setje van twee gekocht hoor, achter had ik PS2's waar nog 6mm op zat , maar vooraan door slechte uitlijning waren ze helemaal weg aan de binnenkant... Anders idd altijd per vier uiteraard.

@mega_stihl Ge hebt soort van gelijk, soort van ;D Als ge achter uitbreekt met ne FWD, is de correcte reflex juist plankgas zodat ge hem rechttrekt, mits de condities het toelaten uiteraard (geen vangrail op 5m afstand oid bvb). Het is basically het tegenovergestelde van RWD overstuur, ipv tegensturen en gas doseren moet ge bijna niet tegensturen en planken.

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #42 Gepost op: 29 januari 2019, 16:57:28 »
Bij een voortractie heb ik liever mijn beste banden achteraan. Als je achteras begint te schuiven kan je dat niet al driftend opvangen en ben je gescheten. En bij achtertrax staan regelmatig toch bredere banden achteraan :P
Gewoon beetje gas geven en de voorwielaandrijver trekt zich recht.

E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2019, 17:00:36 »

Als ge achter uitbreekt met ne FWD, is de correcte reflex juist plankgas zodat ge hem rechttrekt, mits de condities het toelaten uiteraard (geen vangrail op 5m afstand oid bvb). Het is basically het tegenovergestelde van RWD overstuur, ipv tegensturen en gas doseren moet ge bijna niet tegensturen en planken.

Te laat gezien. Inderdaad. Hoewel plankgas misschien wat te veel is als we spreken over gladde ondergrond. Gas geven is wel de juiste reflex en daarvoor liggen de beste banden het beste........

Wait for it....

Wait for it....

Vooraan. Toemme toch hè...  :jpshakehead:

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #44 Gepost op: 29 januari 2019, 17:01:58 »
Was is van gewoon 4 nieuw banden kopen?
Is toch het enige contact met de weg?

MVG
Low Budget

Flauwe....  ;D

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 5 februari 2019, 14:57:58 »
Leerrijk artikel van het Duitse ADAC

Unterschiedliche Profiltiefen an Vorder- und Hinterachse können die Fahreigenschaften eines Fahrzeugs negativ beeinflussen. Kritisch wird es, wie eine Untersuchung des ADAC-Partnerclubs ÖAMTC zeigt, wenn der Profiltiefen-Unterschied über 2 mm hinausgeht. Zum Testprogramm gehörten Aquaplaning, Nassbremsen, Trockenbremsen sowie der Spurwechsel bei Nässe.

Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht. Anders beim Prüfkriterium „Spurwechsel“. Hier veränderte sich die Fahrstabilität mit den schlechteren Reifen auf der Hinterachse dramatisch, selbst mit ESP-Ausrüstung. Das Fahrzeug kommt in dem Fall zwangsläufig ins Schleudern, mit dem Risiko schwerer Unfallfolgen. Unter Abwägung sämtlicher Vor- und Nachteile muss somit die alte Streitfrage „wohin mit den besseren Reifen“ ganz eindeutig mit „Hinterachse“ beantwortet werden. Für die Spurstabilität ist sie nun einmal ausschlaggebend.

Voor wat aquaplanng en remmen betreft liggen de beste profielen beter van voor, maar voor de stabiliteit bij richtingsverandering is het beter om de beste profielen achteraan te hebben. Dat laatste is waarschijnlijk het meest kritische : dus liever beste profielen achteraan. Nog beter is minder dan 2 mm verschil in profieldiepte.

:iono:

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #46 Gepost op: 5 februari 2019, 15:28:26 »
Jammer dat er niet bij staat of dit onderzocht is op fwd, rwd of awd.
Al zal onderstaand waarschijnlijk toch gewoon blijven gelden.

Er zijn zoveel argumenten aan te halen voor deze vraag. Sommige zullen leiden naar het antwoord vooraan en andere naar het antwoord achteraan.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #47 Gepost op: 5 februari 2019, 17:23:25 »
Voor wat aquaplanng en remmen betreft liggen de beste profielen beter van voor, maar voor de stabiliteit bij richtingsverandering is het beter om de beste profielen achteraan te hebben. Dat laatste is waarschijnlijk het meest kritische : dus liever beste profielen achteraan. Nog beter is minder dan 2 mm verschil in profieldiepte.
Mooie tekst. idd, Grip verlies achteraan is nu eenmaal moeilijker te controleren daarom als je moet kiezen de beste achteraan.
Beste is natuurlijk 4 goede banden dat is logisch, sturen en remmen is nu ook niet onbelangrijk  ;D

Jammer dat er niet bij staat of dit onderzocht is op fwd, rwd of awd.
Al zal onderstaand waarschijnlijk toch gewoon blijven gelden.
Welke aangedreven zijn maakt volgens mij weinig uit, tenzij voor het initieel gripverlies, daarna ga je toch automatisch van het gas. Zelfs initieel gripverlies ga je vooraan beter kunnen controleren als achteraan.
Niet voor niets dat mijn vrouw niet graag met de BMW rijd in de sneeuw :) :). Niet erg daar de andere een AWD is, heel saai in de sneeuw 8) 8)
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2019, 23:00:02 door tom_il »
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 6 februari 2019, 12:40:16 »

Sterke argumenten om de beste profielen achteraan te monteren.

:razz:

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #49 Gepost op: 6 februari 2019, 16:25:14 »
Dat lijkt inderdaad wel logisch.
Toch even het volgende:

Om de kortste remafstand te bereiken zullen de voorste wielen het meeste stopkracht opleveren en stoppen vind ik belangrijker dan bochtsnelheid.
Want:
Wanneer ik met minder goede banden rij weet ik dat en kan ik mijn bochtsnelheid aanpassen.
Waar ik nooit invloed op heb zijn de grillen van andere weggebruikers, daarom verkies ik om de stopkracht te maximaliseren.
Trouwens, als halfversleten banden (= ong 4mm profiel) achteraan, zoals in het filmpje aangegeven, dit soort van gevaar opleveren dan moeten eigenaars van een achterwielaangedreven auto met breedset hun achterbanden vervangen bij een minimum van 6mm !  :iono:

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #50 Gepost op: 7 februari 2019, 11:07:45 »
Daar ben ik het helemaal mee eens : als je van remmen je prioriteit maakt leg je het beste profiel van voor.
Noteer dat het filmpje niet is gemaakt met winterbanden.

Toch blijft het argument overeind dat uitbreken vanachter vergroot bij slechter profiel vanachter.

Dus : zorgen dat je met goeie banden rijdt, voor én achter.

:thumbsup:

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #51 Gepost op: 7 februari 2019, 11:14:00 »
Dat lijkt inderdaad wel logisch.
Toch even het volgende:

Om de kortste remafstand te bereiken zullen de voorste wielen het meeste stopkracht opleveren en stoppen vind ik belangrijker dan bochtsnelheid.
Want:
Wanneer ik met minder goede banden rij weet ik dat en kan ik mijn bochtsnelheid aanpassen.
Waar ik nooit invloed op heb zijn de grillen van andere weggebruikers, daarom verkies ik om de stopkracht te maximaliseren.
Trouwens, als halfversleten banden (= ong 4mm profiel) achteraan, zoals in het filmpje aangegeven, dit soort van gevaar opleveren dan moeten eigenaars van een achterwielaangedreven auto met breedset hun achterbanden vervangen bij een minimum van 6mm !  :iono:

Anticiperen op een grote plas in het midden van een bocht lijkt me toch moeilijk dan anticiperen door meer afstand te houden.  ;)

Maar idd remmen is niet onbelangrijk, maw 4 goede banden monteren  :D

Blijf dit een vreemd topic vinden in een BMW forum. Je vind deze discussies eerder in FWD forum  :gayfight:

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 7 februari 2019, 16:11:26 »
Nooit met je BMW moeten tegensturen ?

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #53 Gepost op: 10 februari 2019, 14:11:24 »
Nooit met je BMW moeten tegensturen ?
Zeker, eenmaal heel goed weggekomen, in een trage 90° bocht op een glad wegdek teveel gas gegeven, automaat schakeld terug en de achterkant breekt uit, direct tegensturen, ik zat aan de binnenkant en terwijl ik dwars uit de bocht kwam komt er langs de andere kant iemand aan. Heb hem toen toch wat geknepen omdat ik schrik had hem te raken. Gelukkig kreeg ik hem op tijd recht.
Uitbreken/tegensturen, zeker plezant maar als je de ruimte niet (meer) hebt iets minder :).
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #54 Gepost op: 10 februari 2019, 16:26:17 »
Zeker, eenmaal heel goed weggekomen, in een trage 90° bocht op een glad wegdek teveel gas gegeven, automaat schakeld terug en de achterkant breekt uit, direct tegensturen, ik zat aan de binnenkant en terwijl ik dwars uit de bocht kwam komt er langs de andere kant iemand aan. Heb hem toen toch wat geknepen omdat ik schrik had hem te raken. Gelukkig kreeg ik hem op tijd recht.
Uitbreken/tegensturen, zeker plezant maar als je de ruimte niet (meer) hebt iets minder :).
Als je op dat moment onderweg was met een auto met onderstuur (FWD, slechte banden vooraan ...) dan had je er zeker op gezeten.  :gayfight:

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #55 Gepost op: 10 februari 2019, 22:36:49 »
 :toofunny:
Zalig

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #56 Gepost op: 11 februari 2019, 11:59:32 »
Als je op dat moment onderweg was met een auto met onderstuur (FWD, slechte banden vooraan ...) dan had je er zeker op gezeten.  :gayfight:

:neener: :neener: :neener:  :toofunny: :toofunny:
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline COUPEDOC

• Nieuw
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 11 februari 2019, 22:00:27 »
In het filmpje stond ie wel op winterbanden (Continental TS 810S SSR). Doet echt wel veel in de sneeuw! Behalve als je alle hulpmiddeltjes uitzet en het uitlokt.  ;D

Klopt, ik had er even niet op gelet.

Sorry.

:bow: