Auteur Topic:  Polieren van auto  (gelezen 746 keer)

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
Polieren van auto
« Gepost op: 6 augustus 2018, 17:20:45 »
Ik ga een dezer weken men nieuwe auto eens polieren aangezien er toch enkele krasjes op de wagen zijn die me storen en die er normaal uit te halen zijn met een dual action.

Maar er zijn zoveel producten op de markt dat ik het bos door de bomen niet meer zie.

Je hebt goedkopere producten (cfr maguiars en consorten) en de duurdere producten a la 3M.

Ik ben nu ook niet van zin van immens dure producten te gaan gebruiken aangezien ik maar een amateur ben op vlak van detailen.

Ik zou het in 3 stappen willen doen en afwerken met soft99 fusco coat wax.

Welke producten raden jullie me aan?
Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Maxim87

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Re: Polieren van auto
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2018, 18:47:36 »
Meguiar's gaat al jaren mee en kan hun professional lijn m105 en m205 alleen maar aanraden.  ::)
Zeker als je van plan bent om dit maar nu en dan te doen.
Zou ook eens kijken naar Menzerna , die hebben kleine flesjes van 250ml en deze is nog net iets makkelijker om mee te werken.
2011 e87 116d
2014 f20 m135i

Offline BMWalpina

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:04:45 »
Meguiar's gaat al jaren mee en kan hun professional lijn m105 en m205 alleen maar aanraden.  ::)
Zeker als je van plan bent om dit maar nu en dan te doen.
Zou ook eens kijken naar Menzerna , die hebben kleine flesjes van 250ml en deze is nog net iets makkelijker om mee te werken.

Ja maar de Mezerna is toch meer voor de hardere lakken zoals van VAG groep? :-)
Megane RS 2014 Ph3

Offline BMWalpina

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:08:40 »
Ik heb al wat wagens gedaan met 3M producten en zeer tevreden van de kwaliteit. Alsook de Soft 99 beschermwax.

Valt wat te zien wat het gebruik van de wagen is naargelang de beschermwax...

Zwarte , grijze , blauwe, witte , heb ik al gedaan :-)
Megane RS 2014 Ph3

Offline Maxim87

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:13:39 »
Menzerna werkt gewoon heel goed op ieder soort lak hoor  :)
Ik zou gewoon een fine, medium en dan een compound kopen van menzerna daar zou je toch wel een mooi resultaat mee moeten behalen.
Zeker als je nog eens gaat afwerken met fusso99. ;D
3M heb ik heel wat ervaring mee op mijn werk, maar dit stoft gewoon teveel en moet je eigenlijk gebruiken met een roterende machine.
2011 e87 116d
2014 f20 m135i

Offline Nick1407

• Warming Up
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2018, 20:48:03 »
Voor BMW werd mij door Bert van Wax-it de Scholl Concepts lijn aangeraden. S3 cutting compound en S30 polish. Ik heb deze met de DAP gedaan. Aangezien mijn 1-reeks een knetterharde lak heeft ga ik nu een MF pad aanschaffen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2018, 23:25:24 »
Ik heb geen verstand van de hardheid van de lak bij Mazda eerlijk gezegd.

Menzerna heb ik ook al mooie resultaten van gezien met een dap900v3 (is gelijkaardig toestel dat ik ga gebruiken alleen 1200 watt)

Ik was aan het denken van maguiars ultimate compound en ultimate polish te gebruiken en om af te werken qua polish nog de grijze polish van norauto pro.

Maar ik twijfel over de kwaliteit van de producten.

Vandaar de vraag.
next year new fun car

Offline Nick1407

• Warming Up
  • *
Polieren van auto
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2018, 06:00:21 »
Japanse lak staat over het algemeen bekend als “zachte lak”. Je zal dus snel resultaat boeken.
De producten van Meguiars zijn niet slecht. Zeker de professional line niet! De M105 en M205 worden door heel veel detailers gebruikt.
De consumer line is ook niet slecht, maar staat bekend om het bevatten van fillers.
Je gaat de krassen slechts gedeeltelijk weg polieren en gedeeltelijk opvullen/verhullen.
Deze komen na een tijdje wassen, dus weer tevoorschijn.
Het is maar net wat voor resultaat je wenst.

En waarom zou je dan nog met een polish van norauto afwerken?
Imo een overbodige stap...

« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2018, 06:02:04 door Nick1407 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2018, 14:48:14 »
Welk zichzelf respecterend detailler gebruikt nu meguiars, zelfs de meest sceptische Amerikanen raken overtuigd van Menzerna. ;-)

Het is simpel:

Auto Finesse: behaalt makkelijk resultaat, maar niet top of the bill.

Menzerna, wat moeilijker, maar zeer goed resultaat.

Scholl, nog moeilijker maar beste resultaat.

Die norauto polish pro... iets wat van auto5 komt hoort op de lak niet thuis. Auto 5 is van de GB groep, Carrefour nu, als handigheidje vroeger zodat mensen hun auto konden laten bepotelen door garagisten die anders nooit van uit zichzelf aan de bak kwamen.

Soft99 zit goed prijs kwaliteit, maar laat zich moeilijk uitwrijven met mogelijk nieuwe swirls tot gevolg. Dan lag je er nog beter een collinite over...

Offline Nick1407

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:10:10 »
De pro lijn van Megs is niet slecht. Daar blijf ik bij.
Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak en daar kom je enkel door te testen en te proberen!
De ene is super tevreden van merk X en de andere zweert bij merk Y. Ook is alles afhankelijk van de lak waarop je werkt. Een Japanse lak is door de band genomen vrij zacht. Scholl is een redelijk grove compound en mijns inziens mss overkill!? Op mijn harde BMW lak heb ik dit echter nodig om enige correctie te bekomen.

De fusso is een mooi product, maar menigeen heeft problemen met de dark versie. Deze laat banen/lijnen na die je bijna niet weggepoetst krijgt.

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:59:57 »
De ene is super tevreden van merk X en de andere zweert bij merk Y.

De fusso is een mooi product, maar menigeen heeft problemen met de dark versie. Deze laat banen/lijnen na die je bijna niet weggepoetst krijgt.

Klopt ook volledig :)

Ikzelf ben sinds enkele jaren super tevreden van kenotek showroom shine als quick detailler en zweer ook trouw aan dit product. Er zijn er mss betere op de markt akkoord, prijs kwaliteit voor mij veruit de beste.

Ah. Goed om weten van de fusso. Mss dan toch beter de light nemen?
next year new fun car

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2018, 22:03:55 »
Welk zichzelf respecterend detailler gebruikt nu meguiars, zelfs de meest sceptische Amerikanen raken overtuigd van Menzerna. ;-)

Het is simpel:

Auto Finesse: behaalt makkelijk resultaat, maar niet top of the bill.

Menzerna, wat moeilijker, maar zeer goed resultaat.

Scholl, nog moeilijker maar beste resultaat.

Die norauto polish pro... iets wat van auto5 komt hoort op de lak niet thuis. Auto 5 is van de GB groep, Carrefour nu, als handigheidje vroeger zodat mensen hun auto konden laten bepotelen door garagisten die anders nooit van uit zichzelf aan de bak kwamen.

Soft99 zit goed prijs kwaliteit, maar laat zich moeilijk uitwrijven met mogelijk nieuwe swirls tot gevolg. Dan lag je er nog beter een collinite over...
Ik ben maar een amateur hierin hoor. Is ook de eerste keer dat ik zo iets ga doen.

Ik ben best wel tevreden over hun producten geweest tot nu toe buiten de ultimate quick detailler van hun, die vind ik voor het geld slecht.

Bezig zelf al 10 jaar dodo juice rain forrest rub wax op men auto’s en ben daar best wel tevreden van, de soft 99 fusso coat heb ik zelf nog niet gebruikt maar schijnt wel een goed product te zijn.

Mij maakt het persoonlijk niet zo uit welk merk als 1 de prijs en 2 de kwaliteit goed zitten.

Vandaar de vraag
next year new fun car

Offline Nick1407

• Warming Up
  • *
Polieren van auto
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2018, 23:35:16 »
@Nostra: de handleiding van de fusso is in gebrekkelijk Engels, maar lees hem goed en volg hem tot op de letter! Zeer belangrijk. Deze wax is eigenlijk meer een sealant en breng je ook NIET in cirkels aan, maar wel in rechte banen.
Bekijk eventueel een paar filmpjes van de applicatie. YT staat hier vol van.

Bij de light versie heb ik geen weet van problemen. Maar de meesten kopen de light dan ook om op een licht gekleurde lak te smeren en dan valt dit natuurlijk niet zo hard op.

Wat betreft polish en compounds kan ik enkel mijn ervaring met de Scholl producten delen. Ik heb nooit met andere producten gewerkt.

Veel hangt ook af van je techniek!

Ik lees soms dat mensen producten slecht vinden, omdat ze niet het gewenste resultaat halen. Meestal ligt dit niet aan de producten, aangezien er anderen zijn die WEL tot een goed resultaat komen. En daar komt techniek dus kijken.
De Scholl producten hebben een afbrekende korrel technologie in hun compound. Je moet deze dus goed doorwerken en niet te snel over het paneel vliegen.
Het is anderzijds net de kunst om te weten wanneer de korrel goed afgebroken is en er geen bijkomend resultaat meer geboekt kan worden in een single pass.
Soms zal je eenzelfde plaats dus meerdere malen moeten behandelen...

Vergeet ook niet je pads heel regelmatig proper te maken! Best na elk paneel. Even in een sopje met wat dreft uitspoelen en dan goed droogdraaien op de DA op middelmatige snelheid.
Doe je dit niet, dan hoopt de compound zich op en ga je na verloop van tijd geen correctie meer bekomen omdat je pad volgelopen is.

Het is daarom geen luxe om van elke pad een paar exemplaren in reserve te hebben. Maar dit doe je natuurlijk enkel, wanneer je niet van plan bent om dit soort detail maar éénmalig te doen.

Veel plezier in elk geval!

« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2018, 23:55:38 door Nick1407 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2018, 00:22:35 »
De pro lijn van Megs is niet slecht. Daar blijf ik bij.
Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak en daar kom je enkel door te testen en te proberen!
De ene is super tevreden van merk X en de andere zweert bij merk Y. Ook is alles afhankelijk van de lak waarop je werkt. Een Japanse lak is door de band genomen vrij zacht. Scholl is een redelijk grove compound en mijns inziens mss overkill!? Op mijn harde BMW lak heb ik dit echter nodig om enige correctie te bekomen.

Scholl bestaat in gradaties, he en is zeker niet overkill. Om mooi te finishen gebruik ik bvb de 40 ipv de final finish van Menzerna. Final finish van Menzerna die al behoorlijk goed is, verwijdert bvb 3000 grit sporen en houdt het dan voor bekeken. Scholl 40 haalt zelfs 5000 grit weg, dus deze werkt mooier af, bij deskundig gebruik. Zoals je zelf al aangaf, moet je het een beetje ophebben, soms eens durven herhalen etc.

Fusso heb ik ook nog geprobeerd. Het is een zeer goed product voor iemand die geen detailaspiraties heeft. Ik bedoel dat niet neerbuigend. 98 procent van de bevolking zweert bij brol als simoniz, turtle wax tot zelfs nog iets uit de tijd van het Jura en het Krijt: Commandant... Die Fusso daarentegen is dan 100 keer beter, zeer betaalbaar en heeft een verdomd goede standtijd voor een wax. De hydrofobie is trouwens ook zeer goed. Maar zoals je zelf al aangeeft: het poetst zeer moeilijk uit. Wat je kan proberen als je niet te lang gewacht hebt, is om de panelen in te nevelen met een mengsel van 1:1 Isopropylalcohol en demi water. Dat is een mild solvent en zal de substantie weer zachter maken. Vervolgens nog eens uitbuffen, of eventueel machinaal afwerken met een zachte pad op maximaal toerental.

Meguiars: als ik de meningen een beetje volg, dan zie ik dat veel Meguiars adepten uit de states toch ook overschakelen op het Duitse Menzerna. Hier in Europa gebeurt ook van alles en de tijden dat Made in the Usa nog enige standing had, ligt voor mij al lang achter ons.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2018, 00:38:27 door Pannenkoek »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2018, 00:34:00 »
Ik ben maar een amateur hierin hoor. Is ook de eerste keer dat ik zo iets ga doen.

Ik ben best wel tevreden over hun producten geweest tot nu toe buiten de ultimate quick detailler van hun, die vind ik voor het geld slecht.

Bezig zelf al 10 jaar dodo juice rain forrest rub wax op men autos en ben daar best wel tevreden van, de soft 99 fusso coat heb ik zelf nog niet gebruikt maar schijnt wel een goed product te zijn.

Mij maakt het persoonlijk niet zo uit welk merk als 1 de prijs en 2 de kwaliteit goed zitten.

Vandaar de vraag

Wax vormt een beschermlaagje, maar voegt niet de hoofdmoot van glans toe. Als je bijvoorbeeld al niet kleit, blijft er vervuiling achter die je er niet af krijgt. Het neemt glans weg etc.

Ik zou toch aanraden om te kleien en te polijsten. Als je dan wil afwerken met die fusso, dan kan dat nog steeds. Je zal echter veel meer resultaat hebben met een polijstbeurt van te voor.

Mocht je dat polijsten niet willen, dan kun je eventueel gewoon kleien (maar dan wel met een zachte klei die geen marring veroorzaakt) en dan de lak behandelen met een product met fillers, zoals bvb die van Carpro Essence Hybrid Polish of van Swissvax: Nano express. Leg daar dan eventueel nog een laagje fusso over. Less is more. Werk eventueel in meerdere flinterdunne laagjes. Zo creer je diepte in je lakreflectie.

Offline the mauve crew

• Qualifying
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2018, 09:54:19 »
ik werk op aanraden van wax-it met de 3 polijstpasta's van Gyeon met sholl pads op een DA van Rupes

Ik gebruik ook de Fusso 99 wax , maar ik breng dun aan op stukjes van 50cm op 50 cm en wrijf direct af
Geen problemen dan , standtijd is super gewoon , en zo goedkoop man

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2018, 16:08:11 »
Wax vormt een beschermlaagje, maar voegt niet de hoofdmoot van glans toe. Als je bijvoorbeeld al niet kleit, blijft er vervuiling achter die je er niet af krijgt. Het neemt glans weg etc.

Ik zou toch aanraden om te kleien en te polijsten. Als je dan wil afwerken met die fusso, dan kan dat nog steeds. Je zal echter veel meer resultaat hebben met een polijstbeurt van te voor.

Mocht je dat polijsten niet willen, dan kun je eventueel gewoon kleien (maar dan wel met een zachte klei die geen marring veroorzaakt) en dan de lak behandelen met een product met fillers, zoals bvb die van Carpro Essence Hybrid Polish of van Swissvax: Nano express. Leg daar dan eventueel nog een laagje fusso over. Less is more. Werk eventueel in meerdere flinterdunne laagjes. Zo creëer je diepte in je lakreflectie.
Ik klei altijd voor ik wax dus dat is geen probleem voor mij.

Het is me vooral over het polieren te doen nu.

Vandaar dus de vraag vooral welke producten. Ik denk dat het wss menzera zal worden. Gfk bezigde die ook voor op zen alfa indertijd en had daar best goede resultaten mee met de dap900.

Al zal dit nog een maandje moeten wachten.
next year new fun car

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2018, 16:09:40 »
@Nostra: de handleiding van de fusso is in gebrekkelijk Engels, maar lees hem goed en volg hem tot op de letter! Zeer belangrijk. Deze wax is eigenlijk meer een sealant en breng je ook NIET in cirkels aan, maar wel in rechte banen.
Bekijk eventueel een paar filmpjes van de applicatie. YT staat hier vol van.

Bij de light versie heb ik geen weet van problemen. Maar de meesten kopen de light dan ook om op een licht gekleurde lak te smeren en dan valt dit natuurlijk niet zo hard op.

Wat betreft polish en compounds kan ik enkel mijn ervaring met de Scholl producten delen. Ik heb nooit met andere producten gewerkt.

Veel hangt ook af van je techniek!

Ik lees soms dat mensen producten slecht vinden, omdat ze niet het gewenste resultaat halen. Meestal ligt dit niet aan de producten, aangezien er anderen zijn die WEL tot een goed resultaat komen. En daar komt techniek dus kijken.
De Scholl producten hebben een afbrekende korrel technologie in hun compound. Je moet deze dus goed doorwerken en niet te snel over het paneel vliegen.
Het is anderzijds net de kunst om te weten wanneer de korrel goed afgebroken is en er geen bijkomend resultaat meer geboekt kan worden in een single pass.
Soms zal je eenzelfde plaats dus meerdere malen moeten behandelen...

Vergeet ook niet je pads heel regelmatig proper te maken! Best na elk paneel. Even in een sopje met wat dreft uitspoelen en dan goed droogdraaien op de DA op middelmatige snelheid.
Doe je dit niet, dan hoopt de compound zich op en ga je na verloop van tijd geen correctie meer bekomen omdat je pad volgelopen is.

Het is daarom geen luxe om van elke pad een paar exemplaren in reserve te hebben. Maar dit doe je natuurlijk enkel, wanneer je niet van plan bent om dit soort detail maar éénmalig te doen.

Veel plezier in elk geval!

Yt filmpjes heb ik er al veel bekeken maar dat is al een tijd gelezen.

Bedankt voor de tip van de pads!

Ga ik zeker doen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
next year new fun car

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2018, 16:59:35 »
Ik klei altijd voor ik wax dus dat is geen probleem voor mij.

Het is me vooral over het polieren te doen nu.

Vandaar dus de vraag vooral welke producten. Ik denk dat het wss menzera zal worden. Gfk bezigde die ook voor op zen alfa indertijd en had daar best goede resultaten mee met de dap900.

Al zal dit nog een maandje moeten wachten.

Jep dat is idd goed spul...

Je mag mijn dap gerust gebruiken hoor Fre... :iono:

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2018, 21:27:55 »
Menzerna is inderdaad zeer goed. Met FG400 kan je bvb al in een stap een behoorlijke correctie en afwerking bekomen. Met Meguiars, maar ook chemical guys en dergelijke ben je quasi verplicht diverse stappen te doorlopen. Tijd is geld, ook voor detailers en thuisgebruikers met weinig tijd, dus dan is Menzerna de beste keuze.

Ik ben mij ervan bewust dat ze bij Wax it plots (eigenlijk al een tijdje) en masse rupes pads aanraden. Zijn die pads beter? Ik denk dat dat ook wat in het kopje zit, alhoewel ik ze ook heb liggen. Ze komen natuurlijk wel in een mooi doosje in een plaats van een ordinair plastic en het oog wil ook wat natuurlijk. De pasta's zijn voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste en die van Menzerna zijn zeer goed en eigenlijk ook goedkoop. Zo een flesje van 250 ml moet ik eigenlijk al weggooien voor het opgebruikt is daar Wax it me vertelde dat je dat na een paar maanden beter niet meer gebruikt, maar dat is niet erg gezien de prijs.

Fusso is niet duur en prijs/kwaliteit goed, maar de verwerking is niet prettig, het ruikt ook niet aangenaam, het is een irritant potje dat je niet zo maar even open en dicht doet. Bij Swissvax heb je bvb leuke geurtjes, aangename potjes en gewoon de sublieme kwaliteit van de producten. Moet je zeker eens bekijken.

Qua glans vind ik Fusso in het plaatje passen van de Collinite 845. Dat is ook niet het allerbeste, maar prijs/kwaliteit zeer goed. Vooral omdat die laatste maar een 20 euro kost en best prettig verwerkt. De standtijd is ook nog redelijk, zeker gezien zijn prijs.

Offline Nostra

• Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:16:14 »
Jep dat is idd goed spul...

Je mag mijn dap gerust gebruiken hoor Fre... :iono:
Bedankt voor het aanbod G. :thumbsup:

Ik ben nog aan het twijfelen of ik me zelf er eentje ga kopen of niet...

Wel geen dap maar wel een dual action
next year new fun car

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:28:07 »
Bedankt voor het aanbod G. :thumbsup:

Zoals je wil F. Ik hoor t wel  :thumbsup:

Offline BIG charlie

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2018, 06:35:12 »

Een toestel uit de dap reeks is zowiezo dual action.  ;)
Een dap 500 heb ik al enkele jaren in bezit en dit tot volle tevredenheid.
Gisteren nog mijn vrouw haar auto behanderld (geen BMW) wel een grote met veel werk aan. ;)
Eerst gewassen uiteraard.
Dan een koers met Monello mezzo en middelmatige pad.
Daarna een koers met Monello rafini finale met polisch pad,
Als laatste een koers met Menzerna wax
Zeer mooi en glad resultaat hiermee gehaald .
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i