Auteur Topic: [ALG] aanhangerverlichting werkt niet meer - module  (gelezen 301 keer)

Offline yotie007

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[ALG] aanhangerverlichting werkt niet meer - module
« Gepost op: 6 augustus 2018, 08:40:48 »
Beste,

mijn wagen: BMW X1 E 84 20sdrive ED - 2013.

Vorige week een klein probleempje gehad in mijn koffer. Er was uit een bus water gelopen aan de rechterkant van de koffer. ik kreeg toen een algemene elec storing op mijn dashbord en ook de PDC werkt niet meer. Het probleem dus gevonden en alles beginnen kuisen en opdrogen. de dag erna ging de PDC terug correct, maar enkele dagen daarna toen ik de trailer ging aanhangen had ik dus geen elec meer. heb dan een test gedaan met een andere trailer en daar dus hetzelfde probleem. Het ligt dus aan de elec aansluiting in de wagen. zoals jullie op de foto's kunnen zien zit er aan de rechterkant 2 modules. Ik vermoed dat de grijze voor de PDC en de groene voor de trekhaak. ik heb deze ook droog gemaakt maar geen elec aan de trailer. Wel knippert er een rood lichtje op de groene module als de wagen afstaat, als ik he start stopt het knipperen.

Ik heb de trekhaak door de BMW garage laten plaatsen toen ik de wagen tweedehands kocht. Het merk is GDW.

Kan er mij hier iemand bij helpen?

bedankt,

Jo
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2018, 08:43:40 door yotie007 »

Online b_ken

• Moderator
  • Race Legend
Re: aanhangerverlichting werkt niet meer - module
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2018, 11:33:18 »
Vaak werkt elektronica terug na een vocht of water probleem, nadat dat droog gemaakt is, eventuele oxidatie hersteld is etc. maar niet altijd. Er kan ook permanente schade gedaan zijn door het water dat geleidend is en dus verbindingen heeft gemaakt waar ze eigenlijk niet hoorden te zijn.

Als alles terug perfect droog is gemaakt ook de connector en bedrading die op de module zit, modules ook open gedaan zijn om er heel zeker van te zijn dat alles droog is, dan is het waarschijnlijk dat laatste.
Je kan nog een paar dagen wachten of ze toch terug tot leven komt door verder te drogen, maar ik vrees dat ze vervangen zal moeten worden.

Offline yotie007

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2018, 18:53:12 »
Bedankt voor de info. Mijn vraag was ook of module (groen) van BMW is of dat deze bij de trekhaak was. En waar en hoe ik deze kan kopen en vervangen.

Jo

Online b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2018, 18:58:44 »
Ik zie geen groen module, of bedoel je die groene printplaat ? Dat kan ik niet uitmaken wat dat is.

In elk geval zal op een BMW module een BMW artikelnummer staan dat ja dan op realOEM bv. kan opzoeken en ook gewoon bij de dealer bestellen.

Offline Blue

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:49:29 »
Als merk GDW is zou ik daar eens dealers van zoeken en langsgaan met je printplaat.
Of opt net zoeken.

Offline yotie007

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2018, 20:01:42 »
Ok bedoel inderdaad die groene printplaat 🙃

Online b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2018, 18:14:41 »
Die printplaat zal dan  ook wel in een doosje gezeten hebben. Daarop zul je misschien aanwijzingen vinden. Op de printplaat niet.

Offline yotie007

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:31:21 »
Update

Ik heb de aansluiting van de printplaat losgemaakt. Daar was deze vochtig. Twee dagen laten drogen en alles werkt terug👍

Toch aan iedereen bedankt voor de tips👍

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2018, 04:32:45 »
Update

Ik heb de aansluiting van de printplaat losgemaakt. Daar was deze vochtig. Twee dagen laten drogen en alles werkt terug👍

Toch aan iedereen bedankt voor de tips👍
Fijn dat alles zonder verdere kosten terug werkt en tof om dat hier ook even te melden dat het terug in orde is  :thumbsup:
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline yotie007

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:42:09 »
De module heeft het toch niet uitgehouden  :-\

Ik heb er de garage naar laten kijken maar deze was toch aangetast. Ik heb via de leverancier (ECs elektronica) een nieuwe kunnen bestellen. 120 euro. Hopelijk werkt deze dan terug